Spegel, spegel...

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Spegel, spegel...

Inlägg av /LO »

Hej på er.
Måste först förklara lite.
När Vera fyllde 1 fick hon flytta in i sitt nya rum. Där hänger nu en stor spegel på väggen mitt emot sängen.
I morse tjuvtittade jag på Vera när jag hörde att hon ibland skrattade högt i sitt rum under ensamleken.
Hon hade ställt sig upp i sängen och fått tag i gardinen. Med den lekte hon titt-ut med sig själv och sin spegelbild. :lol: SÅÅÅ lycklig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: :lol: :lol: Vilken härlig syn! :lol: :lol: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad härligt! :D :D :D
Man kanske skulle sätta upp en spegel... :-k

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :D

Måste berätta om Spegeln :thumbsup:

Jag hade haft väldigt många barn. Fem stycken, när jag fick det sjätte, lilla Aron. Vi flyttade då till en lägenhet som inte var så rolig. Mörk, tyckte jag. Så jag beställde en hel spegelvägg, från golv till tak. Man kan köpa tunt spegelglas och få det uppsatt klistrat, utan att det kostar en förmögenhet.

Och det kom fint på plats. Ljuset strålade, och rummet såg dubbelt så stort ut. Fint :lol: Då kom lille herr Aron, 2,5 år. Och upptäckte sig själv i spegeln, som ju gick ända ner till golvet. Han blev minst sagt häpen. Han strök förbi den och sneglade på sig själv. Och vek om hörnet och kom tillbaka och strök förbi den åt andra hållet, och sneglade på sig själv. Var han verkligen kvar? Eller vem det nu var? Och vad fin han var! Vilken trevlig liten person som gick där, i lag med honom själv! Men var det HAN? Det tror jag faktiskt inte han var särskilt klar över.

Och det slog mig att små barn ju inte har en aning om hur de ser ut. Jag vet inte om det är så viktigt, men varenda liten unge blir uppenbarligen glatt överraskad över att få träffa sig själv som kompis i spegeln. (Och vi vuxna skulle kanske undra en smula över hur vi såg ut om vi aldrig fick se det... :shock: )

När barnen är riktigt små, tar vi dem på armen och visar dem fönster, lampor, speglar... Den 5-6-månaders gamla Flörtisen t ex dyrkar sig själv i spegeln och slår upphetsat med handen, men vet ju inte att det där är JAG. Och så går tiden; lilla ungen börjar krypa, stå och gå, och därmed är det slut på spegeltittandet. Åratal kan gå utan att barnet har en aning om hur det ser ut!

Lilla Aron lärde mig att speglandet är mycket trevligt och mycket gott för självkänslan. Sedan dess har jag alltid sett till att små barn kan betrakta och beundra sig själva, gärna direkt från spjälsängen :lol: Spegelväggen från golv till tak har jag haft med mig sedan dess, som helig princip. Mycket uppskattat och, tror jag, behövligt för lilla självidentifikationen :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Inlägg av father of sons »

Underbara historier :!:

:heart:
Jennie

Inlägg av Jennie »

Vilka underbara historier!

Vår lillkille har en spegel vid huvudänden av spjälisen (har haft sängen på andra ställen i rummet men han sover helt enkelt bäst vid spegeln) När vi har lagt honom för kvällen smilar han in i spegeln åt oss och vinkar :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Sarika

Inlägg av Sarika »

:D Speglar är underbara! Vi har en stor spegel som täcker en av väggarna i vår "mellan hall" som binder ihop alla rummen i lägenheten. Där tillbringar vi mycket tid, det är även pappas arbetsrum då han jobbar hemifrån. Alla djur och barn som kommer på besök går först fram till spegeln för att studera innan de gör något annat:D Vilma älskar den!!! Fler speglar åt barnen! :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
sigrid

Inlägg av sigrid »

:lol: Leste denne tråden i morges, etter skoletid gikk vi alle tre på en bruktbutikk for speil og NÅ henger et speil i full kroppsstørrelse her i stua. Barna er ikke så helt små lenger, men speilet er gøy :lol: :lol: Før har vi myst på våre vakre skikkelser i et lite baderomsspeil som det er mulig å hekte ned fra skapet der det står, men ikkenoe slår å se seg selv løs og ledig i helfigur, synes spesielt yngstemann 8) :lol:
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
anna71

Inlägg av anna71 »

Vi har en badkarsspegel. Stor spegel med tjockt gummi bak och på sidorna. Kan inte gå sönder. Jättekul med alla frisyrer man kan göra när man har shampoo i håret!
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

När Anton var mindre och inte riktigt kunde krypa ännu ställde vi en stor spegel på golvet vid hans lekfilt. Klart uppsakttat att ligga och kika i den. Lyckades fota ett par relativt roliga kort på hans spegelbild och de blev en uppskattad present till mormor och farmor.

Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"