Omätt bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Piggelin

Omätt bebis?

Inlägg av Piggelin »

Hej alla kloka,

Jag behöver goda råd. Min Olle, en månad gammal, sover bara 30-45 minuter i taget. Hans storasyster gjorde lika, då visste jag intet om standardmodellen och ammade vid varje pip. Enligt min egen övertygelse ledde detta till svårt magknip (på gränsen till kolik) och det är min skräck att hamna i det igen. Alltså kämpar jag på, nu ligger vi på 1,5 timmes vakentid och 1,5 timmes sovtid (med ca halva tiden vagning nästan alla pass dagtid).

Det jag undrar akut är: hur gör man om man tror att barnet inte är tillräckligt mätt för sovpass om upp till 2 timmar? Jag har massor av mjölk, men Olle äter ganska snabbt och är svårtrugad. Ska jag pumpa ur och ge på flaska? Känns konstigt men kanske ändå är ett sätt att få i honom mer?

Någon med erfarenhet eller idéer om detta? Kanske behövs det mer information kring vår situation? Fråga i så fall, så ska jag beskriva, hinner inte mer just nu.

Undrar,
Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har lite samma problem, men jag ammar inte längre. Min son är 5 veckor, snart 6. och har vagnat dagar och nätter ett tag. jag höll på att bli tokig :evil: Detta är andra dagen som jag valt att inte vagna, och inrikta mig på maten i stället, tack vare goda råd att miar70.

så här har det har blivit mat i stället, och sovpassen har förlängts utan vagning bortåt 2.5 timmar någon gång.
Men likafullt måste ju killen sova, så snart får vi väl prova igen...vagning :evil:

om du ha barnaboken så finns det ett avsnitt som heter: Om den nyfödda vägrar sova.
fjällström
Kontakt:

samma här!

Inlägg av fjällström »

Hej!
Vi har det precis på samma sätt som du beskriver :? Lilla Elin (2 veckor) har ätit klart på 5-10 minuter och vägrar sen ta mer, hur jag än trugar och försöker. Sen får hon nästan alltid magknip. Jag får henne att rapa endast en gång på 10 :roll: Har testat alla möjliga metoder, men ingen rap :(
(de få gånger hon rapar uteblir magknipet) Sen byter vi blöja och pratar och myser en stund. En timma, ibland 1,5 lyckas jag hålla henne vaken. Hon är väldigt svårbjuden till maten innan nästa sovpass. Sväljer några klunkar, men somnar sen. Sover då inte mer än max 45 minuter och vaknar sen, hungrig...

Har nu installerat andningslarmet i vagnen som hon sover i dagtid. Har inte vågar ha henne på mage tidigare (fast jag vet att rygg/sidoläge inte garanterar nåt) men idag har hon sovit på mage. Två-tre timmar blev då plötsligt sovpassen och mer mat gick ner i lilla magen :wink: Kanske bara tur :?: :!: Får se hur morgondagen blir. :roll:

Hoppas det löser sig för er. Ska titta in på din tråd igen så kanske jag också får tips och ideér :roll: :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Tack för svar, skönt att höra om andra som är i samma båt :lol: .

Kan du ge mig en länk till råden du fick av miar70, sonica? "Om den nyfödda vägrar sova"... Jag vill inte tro att vi är där trots allt. För vägrar gör han inte, han sover bara kort och som du skriver, någon enstaka gång blir det långpass.

Fjällström: Olle är ganska lättrapad, tack och lov (i kontrast till storasyster!). Det hjälper verkligen att tvinga honom till en rap. Så kämpa på med det är mitt råd (buffa i rumpan, gå, testa att gå i trappa, byt läge osv.)

Det blir så lätt en ond cirkel. Han sover dåligt och då är det omöjligt att hålla honom vaken i nästa vakenpass. Han står nära fönster och sover och får ljus på sig, såg att det var ett tips för att öka vakentiden i någon tråd, men icke här alltså. Eller ja, tiden ökar, men låååångsamt och vi borde vara upp i 2-2 nu...

Olle äter MAX en halvtimme av vakentiden, oftast bara 15-20 minuter.

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

undrar om jag lyckas nu, men här är länken hoppas jag :!: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10864
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej och tack!

Jättebra tråd, men inte med svar från miar70 :roll: ... Jag kan leta lite själv.

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lite missförstånd kanske :? . Jag fick inte rådet av Miar70 att läsa om det, men jag tror :wink: hennes råd i min tråd baseras utifrån vad som står i BB om jusst barn som vägrar sova...

Då fokus blir på maten i stället, fortfarande enligt standardmodellen, så kommer sömnen såsmåningom. :!:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Aha! Nu förstår jag. Hämtar min BB och slår upp kapitlet trots allt.... Tack igen!

/P
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"