folsyra

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
anna77

folsyra

Inlägg av anna77 »

Har ni hört talas om att folsyra bara behövs de 3 första månaderna och att de senare inte fyller någon funktion? :D :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är för ryggmärgens bildande det är extra viktigt, så egentligen är det de sex första veckorna det behövs mest. Men det är inte dumt att ta ändå, för tex gynnar det (kan gynna) mjölkproduktionen och lite annat smått och gott. :-)
Jajja

Inlägg av Jajja »

Jobbigt för en sån som mig som inte "fattade" vad som var fel med mig...och det där med SM var som bortblåst ur mitt minne.. 1,5 månad efter sista mens så gjord ejag gravtest eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt.. (Trodde i min enfald att jag hade magsjuka mm under flera veckor..)
Alltså så fick jag inte i mig någon extra folsyra den första tiden... :shock:
Men det ska nog gå bra ändå! Har ju 2 barn födda under 90-talet och där var det aldrig prat om något extra tilskott av något alls... :roll:

Glad & Gravid! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har aldrig tagit folsyra, och det har gått bra det med :wink: - oroa dig inte , Jajja :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag har till och med hört att det ska vara farligt att äta för mycket folsyra då det var... cancerframkallande(?) eller nåt sånt... :shock:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Folsyran kan (i extrema fall) gynna cancertillväxten och det är därför som Sverige inte vill berika mjöl med folsyra. Att man måste sätta i sig åtminstone 4 limpor om dagen för att det ska finnas en ökad risk tas ingen hänsyn till...

I normalfallet orsakar inte folsyra cancer!
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
kajsa65

Inlägg av kajsa65 »

Anledningen till att man rekommenderar gravida att äta folsyra är att en enda studie visat att folsyra kan motverka gomspalt. Enligt denna norska studie kan 22% av alla gomspalter förhindras genom att ge mamman 400mg folsyra/dag. Hur många som föds med gomspalt? Ca 150 barn/år av totalt ca 105000 födda. Riskerna med att inte äta folsyra är alltså förhållandevis små.

Dessutom tyder allt på att man skall öka folsyreintaget INNAN man blir gravid, alltså när man försöker bli gravid. Det är de första 2-6 veckorna som folsyran är verksam...
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag trodde det var för att undvika ryggmärgsbråck :?: Men det kanske är bra för fler saker.
kajsa65

Inlägg av kajsa65 »

Man har hittat samband mellan folsyreintag och ryggmärgsbråck också. I USA berikas mjölet med folsyra och där tror man att antalet barn med ryggmärgsbråck har minskat med 1/3. Det finns också mängder av studier som visar att det inte finns något samband mellan ryggmärgsbråck och folsyra. Ryggmärgsbråck är också ett mindre vanligt handikapp (ca 20 barn/år).
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"