vinterkräksjukan - mat o vatten/17 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mickis

vinterkräksjukan - mat o vatten/17 månader

Inlägg av Mickis »

Hej hoppas få lite inputt från er nu när lillan är magsjuk.
I tisdags var hon kräksjuk som gick över till den andra vägen i onsdags och ännu i torsdags (dock inget idag, ännu).
Under tiden har hon ätit lite mat när hon bjudits och även velat ha välling innan sova på kvällen. Hon har druckit vatten regelbundet dessa dygn varit glad och pigg mellan varven och lite sänkt när det varit som värst vilket har varit på eftermiddagarna.
I dag fredag så kräktes hon igen på morgonen (och det hade hon inte gjort sedan i tisdags..,) hela morgonvällingsflaskan kom upp, och då började jag fundera på om vi varit för snabba med mat o vanlig välling.
Efter samtal med mormor sa hon att majsvälling och vätskeersätting rekommenderades.
- Majsvälling har jag införskaffat nu.
Är lite mer tveksam till vad hon förövrigt borde äta? För det känns som om jag borde erbjuda henne att äta? eller ska jag bara ge henne vätska?
- om bara vätska när ska hon äta mat igen då? osv

vad säger ni med erfarenhet från magsjuka på småttingar, tacksam för alla tips!
mv.
Mickis
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Vad trist med kräksjuka och bakslag :cry:
Vi var med om samma sak nyligen och efter två bakslag tog vi det väldigt försiktigt med maten.
För oss funkade det att börja med några timmar med bara majsvälling och vätskeersättning för att sen börja med mild mat. Mild mat = kokt potatis mosad med smör, kokt fisk, ägg och kokt kyckling, kokta morötter, rivet grönt äpple, mosad banan, vitt bröd med mycket smör, ris och riskkakor med smör. Det är bra att ge lite extra fett. Dessutom är det bra att utesluta alla mjölkprodukter, utom yoghurt och majsvällingen.
Hoppas hon snart är frisk!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej jag hoppas att det är bättre!

Här har jag skrivit lite i en tråd om en yngre bebis som blivit magsjuk.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?

När vi sedan satte igån med mat igen gjorde jag varm soppa på morotspuré (är stoppande) och kokt vatten, lika delar och vita smörgåsrån. Potatis och palsternackspuré är också milt att komma igång med, även om ditt barn är äldre. Jag fick även tips från Vårdguiden på potatischips för sältan och vaniljglass. Så fort magen inte längre slår ifrån sig utan fungerar hyfsat ska du försöka få igång henne på så normal mat som möjligt men i små portioner. Magen behöver jobba igång och man får inte fastna i "skonmat" - det var "gamla skolan" har jag fått veta (från mer än en medicinsk källa).

lycka till!
kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"