Svar på ett MINDRE problem önskas!
Svar på ett MINDRE problem önskas!
Hej! Skrev för ca 2 månader sen en fråga om kuren här o sen dess har det funkat bra med min son
. Nu är det så att han har börjat vakan 6.15 istället för 7, när jag vill att han ska vakna o äta. Detta har pågått ett litet tag och fram tills idag har det funkat att låta honom ligga o filosofera (jollra o snacka) för sig själv fram till 7, men det verkar det vara slut med nu
. Nu blir han ledsen istället. Nu undrar jag lite hur jag ska tackla detta "problem"?. Vill egentligen inte att han ska äta tidigare än 7. Tacksam för svar!
Smulgubbe med tre skruttar:
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Har du provat att ramsa så fort du hör att han börjar jollra?
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
väckar klocka
hejsan, jag har en 5 månaders och jag har haft samma problem med min knodd som du...från början sov han till utsatt tid men efter några veckor började han vakna 6.00 morgon ska vara sju. jag införskaffade en väckar klocka och ställde den mellan våra rum så båda skulle höra och vakna av den. På så vis är det klockan som ringer in morgonen och ge det några morgnar (tog 1 vecka för oss) så ska du se att poletten trillar ner. Jag brukar inte ramsa för min son utan ligger tyst tills klockan ringer. Nu sover han som en ängel till klockan ringer 7.00 fast min man kliver upp 6.00 och slamrar. Hoppas det löser sig! Hälsningar Malin och Hugo
-
Dammråttan
Funderar också på det här med väckarlklocka. Tror det skulle vara bra för hela familjen. Eftersom jag är mammaledig och maken har flextid (eller jobbar hemifrån om han vill) har vi iblnad svårt att få iväg äldste sonen i tid till dagmamman. Och yngste sonen sover ibland över sin morgontid, eller vaknar för tidigt.
Men vad har ni för väckarklocka? En vanlig klockradio har ju en fruktanskvärt gäll ton!! Blir inte lille knodden alldeles förskräckt av att bli väckt av detta? Finns det andra typer?
Men vad har ni för väckarklocka? En vanlig klockradio har ju en fruktanskvärt gäll ton!! Blir inte lille knodden alldeles förskräckt av att bli väckt av detta? Finns det andra typer?
Gia med Alvin -04 och Elian -06
väckarklocka
jag har en vanlig klockradio..fast utan radio..hehe alltså jag köpte på JULA med röda digitala siffror för typ 39 kr och den har en pip-pip-pip signal MEN den är inte alls lika hög som en "vanlig" klockradio rekomenderas starkt
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag har försökt att införa våckarklocka i snart 2 veckor men Tor vaknar ändå mellan 5.50-6.40 (skall vara 7.00). Jag gör ingenting, men om Tor somnar om innan klockan ringer vaknar han inte av den
(tala om säker sovare 8) ). I morse till och med tog jag klockan och klev in med den ringandes och han vaknar ändå inte.
Pytt funkar inte hos oss. Gör snart allt för att bli av med tidiga jollriga uppvak. Provat det mesta. (lägga till rätta, ramsa, pangramsa, interamsa, ljud i huset, Mozart, INGENTING) detta har pågått i många veckor nu och jag tror att Tor har tröttnat lika mycket som jag, men ändå är han lika glad varje morgon, så jag bara 8) och fortsätter läsa Mommo boken från kl. 5

Pytt funkar inte hos oss. Gör snart allt för att bli av med tidiga jollriga uppvak. Provat det mesta. (lägga till rätta, ramsa, pangramsa, interamsa, ljud i huset, Mozart, INGENTING) detta har pågått i många veckor nu och jag tror att Tor har tröttnat lika mycket som jag, men ändå är han lika glad varje morgon, så jag bara 8) och fortsätter läsa Mommo boken från kl. 5
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej igen o tack för svar o tips. Det där med väckarklocka verkar ju inte så dumt.Problemet är bara att våra rum inte ligger vägg i vägg. Till JennyH: han är sju månader på måndag o hans dagser ut så här: 6-6,30 vaknar, 7 äter välling, ca 8-ca9,30 sover, 10 äter ersättning, ca 11,30-ca 13 sover, 13 äter en burk + frukt, 15- ca16 sover, 16 äter gröt, 17-17.45 sover, 20 sover natt. Ja, jag vet,han sover mkt o det verkar som om han är igång att förändra sina sovrutiner
. Det kanske är det som är hela grejen? Vad tror ni?
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
-
Gäst
Hej igen!
Om jag var du skulle jag styra upp schemat lite mer, jag kan tänka mig att det är där de tidiga morgonuppvaken sitter.
Du skriver inget om kvällsslurk precis innan sovdags, men du kanske glömde skriva om den? Annars tycker jag att välling eller gröt ca 30 min innan sovdags är en bra grej
.
Ja, det är lite mycket sömn. En 7 månaders behöver på ett ungefär 14,5 timmars sömn per dygn, varav 11-12 på natten. Om ni har natt 11 timmar (20-07), så ger det 3,5 timmar på dagen. Uppdelat på tre lurar är en klassiker, 45 min - 2 timmar - 45 minuter t ex. Det vanligaste symtomet på för mycket sömn på dagen är tidiga morgnar!
Tänk igenom hur du vill att dagen ska se ut, med mattider och sovtider. Schemaförslag hittar du i en klistrad tråd högst upp. Mattider: 4 hela mål med 3-4 timmars mellanrum, samt en kvällsslurk precis innan läggdags. Den kan komma rätt nära middagen.
Och så övriga tips ovan från de andra!
Skriv igen om hur det går, om du behöver mer tips eller tycker något är luddigt
MVH Jenny
Om jag var du skulle jag styra upp schemat lite mer, jag kan tänka mig att det är där de tidiga morgonuppvaken sitter.
Och så övriga tips ovan från de andra!
Skriv igen om hur det går, om du behöver mer tips eller tycker något är luddigt
MVH Jenny
Hej igen! Jo, välling får han ju strax innan sovdags
, det glömde jag skriva. Det hade inte gått annars. Det är en hungrig ung herre
. Och jag vet ju innerst inne att han sover lite väl mkt, men det är ju som bekant lite skönt med den tiden + att han blir SÅ gnällig av för lite sömn. Har nu tittat lite på schemaförslag på mat o såg lite intressanta grejer
-Ska ge mig i kast med att ordna upp detta nu! Och ska definitivt styra upp hans sovtider på dan. Är mkt tacksam för all svar o tips! Gonatt med dig!
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Hej igen!
Först o främst, tack för all hjälp då jag först ställde denna fråga. Det har funkat utmärkt att låta honom sova mindre på dagarna. Vaknar som han ska på morgonen nu (oftast!)
Men, då har ett nytt litet bekymmer dykt upp. Det är svårt att få honom att sova på dagarna, iaf så som jag vill
. Och aldrig att han sover i de"klassiska" sömnmönstren. Jag vill/försöker få honom att sova 45 - 1,5/2 - 45, men lille kejsaren vaknar antingen efter en halvtimme eller ca 1 h 10 min. Ibland försöker jag få honom att somna om vilket jag lyckas med, ibland.
Någon erfaren mamma som kan tipsa om vad man kan göra åt ett sådant litet dilemma
Ha en bra dag!! 
Någon erfaren mamma som kan tipsa om vad man kan göra åt ett sådant litet dilemma
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Hej o tack för snabbt svar!
Jo, sina lurar sover han i sin säng oftast. Det har han alltid gjort o det har alltid gått jättebra. I vagnen sover han inte alls lika länge.
Jag går in, så fort jag hör ett knyst o buffar tills han somnar om. (Om han nu gör det, det vill han inte alltid nämligen
) Men ibland är han för vaken o då tar jag upp honom direkt.
Nufötiden är vi mycket hos min mamma oxå. Där har han en resesäng som alltid är bäddad, som är "hans" liksom. Där sover han oxå sämre.
Gör jag nå knas :-k
Nufötiden är vi mycket hos min mamma oxå. Där har han en resesäng som alltid är bäddad, som är "hans" liksom. Där sover han oxå sämre.
Gör jag nå knas :-k
Vilmer
060805
Julian
080628
Mira
210809
Hej smulgubbe!
En tanke är att du gör en minikur för dagslurarna, där du jobbar precis som vid kuren. Dvs första dagen, vid uppvak: lägg tillrätta, buffa tills han blir sömntung, kort solfjäder och ut med ramsa. Upprepa vid behov. Dag 2 vid uppvak: lägg tillrätta, buffa kort, solfjädra tills han blir sömntung och ut med ramsan. Upprepa vid behov. Dag 3: ramsa vid uppvak, lyssna av så du ramsar när han behöver din hjälp och inte i onödan. Solfjädra vid KRIS.
Se detta som en minikur under ett par dagar för att få till omsomnade och att du får väcka vid lurens slut. Se till att vara hemma dessa dagar så han får sova i sin säng. När allt väl satt sig kan ni göra utflykter igen.
/Elle
En tanke är att du gör en minikur för dagslurarna, där du jobbar precis som vid kuren. Dvs första dagen, vid uppvak: lägg tillrätta, buffa tills han blir sömntung, kort solfjäder och ut med ramsa. Upprepa vid behov. Dag 2 vid uppvak: lägg tillrätta, buffa kort, solfjädra tills han blir sömntung och ut med ramsan. Upprepa vid behov. Dag 3: ramsa vid uppvak, lyssna av så du ramsar när han behöver din hjälp och inte i onödan. Solfjädra vid KRIS.
Se detta som en minikur under ett par dagar för att få till omsomnade och att du får väcka vid lurens slut. Se till att vara hemma dessa dagar så han får sova i sin säng. När allt väl satt sig kan ni göra utflykter igen.
/Elle