Ändrat schemat på mina tvillingar - hur få

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamasita med twins

Ändrat schemat på mina tvillingar - hur få

Inlägg av Mamasita med twins »

Hej,

Vi genomförde shn-kuren på våra barn för 5 månader sedan och de har nu hunnit bli 8 månader. Det har gått väldigt bra och de sover gott både på dagarna och nätterna. För några dagar sedan ändrade vi schemat från tre lurar på dagen till två efter att de över en veckas tid vaknat på nätterna då de lekt och pratat och att det tog längre tid för dem att somna in på dagen och kvällen. Nu sover de som stockar (14,5 tim) hela natten och sina dagslurar. Nu när vi har ändat schemat så är det 3 timmar vakentid istället för 2 timmar och de blir väldigt trötta och gnälliga en timma innan de ska sova och vill bara komma upp i famnen men det är ju omöjligt när man har två att ta hand om och de är ju inte så lätta längre. Jag försöker med olika saker som att sätta dem i deras babysits i köket när jag diskar eller lagar mat, skoja med dem i vår dubbelsäng, sjunga för dem och byta miljö genom att flytta dem till olika rum där de kan leka med nya saker. Men det hjälper bara för stunden och den timman innan varje lur känns sååååå lång! Nu är vi inne på tredje dagen och jag förstår att de kommer att blir bättre om några dagar eller vecka men just nu tycker jag så synd om dem. De är sååå trötta och vill bara sova! Hur har ni andra gjort? Har ni några förslag hur jag ska aktivera dem så att de blir lite piggar och på bättre humör?

Sedan undrar jag också hur det är för er när schemat sitter, blir era barn också trötta ett tag innan de sak sova. Vissa tider på dagen har det visat att de börjar blir trötta 10 minuter innan de ska sova andra gånger 45 minuter innan. Tycker ibland att det är svårt att aktivera dem för att hålla dem pigga. De kan ännu inte sitta själva eller krypa (men det är nära, de övar förfullt) utan rullar runt från mage till rygg och tvärtom och börjar nu blir nyfikna vad som finns utanför täcket där de annars bruka ligga och leka och rullar ut på golvet för att upptäcka nya saker. Skulle också vara kul att höra hur ni andra tvillingföräldrar gör för att aktivera två barn samtidigt.

En annan sak jag har undrat över angående kuren och verktygen man använder är hur länge ska man använda sig av verktygen? Läste någon som skrev tidigar att man tex inte behöver ramsa x 4 efter ett tag utan bara säga det en gång. Och hur länge ska man använda tillrättaläggande vid sängdags? Jag har inte kunnat hitta något om det i forumet. Är det när de hunnit blir äldre som 3-4 år? Någon som vet?

Ser fram emot era svar!
Mamma till tvillingar f?dda maj 2004
(flicka och pojke)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Att aktivera dem är inte någon bra idé - då blir de bara ännu tröttare!

:idea: Ta det lugnt med dem helt enkelt. Sätt dem i knät och kika i en bok. Sätt dem i sina matstolar och låt dem angripa en varsin kökslåda och dess innehåll. Låt dem ligga på golvet/soffan och spela musik som de gillar - högt så att de känner takten. Ta en promenad med vagnen. :shock: Inte allt på en gång nu bara - en sak i taget :wink: :lol: !

:idea: I övrigt så använder man verktygen då de behövs - svårare än så är det inte! Man växer in i det i takt med att barnen blir större.

:D Grattis till tvillingarna! Jag är också villing (har en bror) och det är det bästa av det bästa!
Mamasita med twins

Oh tack för det snabba svaret. Ja du har nog rätt. Ju mer jag aktivera dem desto tröttare verkar de bli. Ska ta det lite lugnare framöver och göra lite stillsammare saker och en sak i taget.

Plötligt kom jag på en sak...hm...jag kanske har gjort fel?! Jag bytte schema från ena dagen till den andra men det kanske är meningen att man ska börja lite långsam ungefär som när man ändra från vintertid till sommartid och ta en kvart i tagen. Tidigare när vi ändrade deras schema så har vi bara behövt korta ner någon lur. Deras schema är att de sover natt från 19-07 och tidigare la vi dem kl. 09.00 den första luren och nu är ska de sova kl. 10.00. Kanske skulle jag ha lagt dem 09.15 första dagen och sedan ökat med en kvart varje dag. Usch att jag inte tänkte på det tidigare :oops: . Kanske kan börja med det nu?
(flicka och pojke)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du gjorde helt rätt att byta schema rakt av! Inga problem - börja nu inte med något nytt :shock: !

:idea: Utnyttja marginalkvarten och lägg lite tidigare. Du kan även lägga dem en halvtimma tidigare på kvällen utan att det påverkar schemat! På det viset så är du snart på banan igen - ge det en vecka!

:idea: Japp, ta det lugnt med dem!
Mamasita med twins

Tack, det känns skönt att höra att vi har gjort rätt med att byta schema rakt av. Jag har tyckt så synd om dem när de har blivit så trötta och visste inte riktigt hur jag skulle göra för att få dem på bättre humör. Underligt nog så är de rätt pigga på kvällen och då är det inga prolem med att lägga dem kl. 19.

Tack åter igen för dina snabba svar :D !

Vad kul att höra att du också är tvilling och att du är så glad för det! Vad roligt att ni också är en av varje!
(flicka och pojke)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"