Problem vid läggning

Skriv svar
Laban

Problem vid läggning

Inlägg av Laban »

Hej!

Vi har problem med läggning av vår nio månaders tjej. Vi har kört standardmodellen sen hon föddes men ”fuskat” med nattningen så till vida att vi aldrig fått ramsan att ta ordentligt utan buffat henne för ofta och för länge eftersom det inte påverkat nätterna. I princip har hon sovit hela nätter sedan hon var tre månader (hon har kanske vaknat 4-5 gånger på nätterna under fem månaders tid – otroligt i sig!) men vi har periodvis haft problem vid nattningen och har då buffat henne lugn och ibland även i sömn :( Men problemet kom först för två veckor sedan då vi var bortresta (mitt under hennes åtta-nio månadersångest :( ) hon vaknade då på natten i sin dåliga resesäng och vi buffade henne till söms flera gånger under två nätter eftersom hon annars tog sig ur sängen.

När vi sedan kom bestämde vi oss för att ta tag i ramsan och har nu under två veckor enbart ramsat till söms (hon sover hela nätterna – det gjorde hon så fort vi kom hem igen). Men nattningen är en pers, hon blir ledsen så fort vi går iväg från sängen med ramsan och skriker/gråter allt från 15-30 minuter innan hon somnar. Problemet är att vi inte ser någon direkt förbättring. Ramsan tar tycker vi, hon tystnar oftast under ramsa x 4 eller x 6 men skriker direkt upp sig igen och vi får ofta ramsa flera gånger varje kväll.

Vi försöker vara noga med skrattet till godnattet men upplever att det är just när vi går iväg från sängen som är hemskt. Hon visar lite av de tendenserna under dagarna också – att det är hemskt att bli lämnad, hon kryper gärna efter för att sedan vara nöjd så fort man stannar upp och hon vet var vi är. Ensamleken fungerar exempelvis väldigt dåligt trots att hon kan leka och utforska ensam under i princip hur lång tid som helst om hon ser oss. På dagarna är på det hela taget helt underbar, glad, nöjd och i utforskningstagen.

Jag vet inte hur vi ska tackla läggningen – och få henne trygg ensam i sängen?? Ska man jobba på det under dagarna, eller är det bara att fortsätta och tro att det kommer ge sig? Men 30 minuters ledsamhet på kvällen känns i hjärtat just eftersom det inte blivit någon markant förbättring. Hon är inte bara ledsen utan även förbannad emellanåt men att hon är ledsen varje kväll känns inte bra. Hon är även ledsen när hon vaknar om hon vaknar innan vi hunnit väcka henne, men oftast sover hon till 6.30 då vi väcker.

Vi vet att vi varit taskiga som inte tagit tag i ramsan innan åtta-niomånadersångesten men man kan ju inte göra om och vi tyckte att det fungerade bra ändå…
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Laban :!:

Nej, ledsen vill vi inte att hon ska vara...
Jag skulle ha använt mig av splfjädern om jag vore du!
Alltså; lek och bus, lägga i sängen, lägga tillrätta och solfjädra tills hon är lugn och avslappnad - men inte sover! Gå ut med ramsan, utan att snegla tillbaka eller tveka. Gå ut och ramsa och avvakta. OM hon återigen gråter upp sig och blir ledsen, in och solfjädra igen, tills hon är lugn och sömntung, men INTE vänta tills hon somnar! Ge henne dock en chans att fixa det själv!
Det är ramsan som ska få henne lugn, men jag tror hon kan behöva bryta det här ledsna beteendet först!

Och se inte bakåt nu :wink: Det här kommer ni att få ordning på snabbt nog, det är jag säker på :D

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

hmm :oops: det ska såklart stå SOLFJÄDERN inte splfjädern :?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Laban!

Ska tipsa lite om hur denna typiska 8-9-månadersångest kan lindras :D På dagen kan du göra små övningar med din lilla älskling: När ni befinner er i samma rum vinkar du glatt hejdå och lämnar rummet. Förmodligen kommer det protester. Du gör stor entré igen efter några sekunder och är såååå glad att se henne igen. Så går du på nytt och kommer tillbaka igen och går på nytt och håller på så ca 100 gånger :lol: Förläng din bortavaro med några sekunder hela tiden. Till sist inser Lillan att du faktiskt inte lämnar henne utan kommer tillbaka. Och då behöver du inte göra så stor grej av att du går och kommer tillbaka, du bara säger hejdå och vinkar samt hälsar glatt när du kommer in igen. Och fortsätter med ditt.

Och när du bär henne i famnen, håll henne alltid utåt, d.v.s. bort från dig. Fixera inte henne vid ditt kroppsliga beskydd utan visa den goda världen.

Har du Barnaboken? Där finns ett helt avsnitt om detta, med börja på s. 378 :!:

Lycka till nu och odla Attityden av självklarhet :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Laban

Inlägg av Laban »

Hej och tack för svar!

Vi tycker oss se en långsam förbättring, hon verkar i alla fall helt lugn när vi lägger ner henne i sängen och protesterar inte förrän vi har hunnit ut ur rummet. Vi använder oss ytterst sparsamt av solfjädern eftersom hon protesterar än högljuddare när vi varit inne och solfjädrat och sen lämnar henne även om hon är lugn när vi är där inne.

Jag har en fundering angående ramsan, eftersom hon gnölat/gråtit/varit förbannad om vart annat under 10-30 minuter varje kväll har vi alltid bekräftelseramsat när hon tystnat - för att hon ska få med sig ramsan i sömnen. Är det rätt eller ska man bara göra det under inlärningsperioden? Hon blir ibland upprörd av bekräftelseramsan och börja gnöla igen - innebär det att den numer bara stör?

Jag upplever också att hon protesterar mer när jag lägger än när hennes pappa lägger henne (vi nattar varannan kväll). Beror det i så fall enbart på att jag har bristande attityd eller kan det bero på att hon tycker det är värre att bli lämnad av mig (vilket hon tycker på dagarna). Jag kanske bara rör ihop saker och inbillar mig att problemen med nattningen beror på åtta-niomånaders ångest.

Jag undrar också om man kan leka hejdå-hej leken i hennes spjälsäng - eller är det dumt? Om vi är i samma rum och jag vinkar hejdå så sätter lilltjejen full fart och kryper efter mig gapskrattande :D , hon ser det som en jagalek men det ger det ju inte den effekt det ska.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Eftersom ni upplever att ramsan tar behöver ni inte bekräfta nu längre. Hon blir irriterad för hon tycker att ni tjatar! Hon vet vad som gäller: efter en ramsa är det dags att sova. Så skippa den.

Problemen när du lägger henne tror jag också kan ha samband med 8-9-månaders ångest. OCH attityd, förvisso :roll: Nu vet jag ju inte om du själv upplever att du sviktar i attityden, om du kanske tycker synd om henne eller är orolig. Men sånt genomskådar hon direkt. Ibland har vi haft problem här när pappa ska lägga Saga. Då börjar hon ibland gråta när han går. Jag har konstaterat att det beror på att han har en tendens att dröja kvar för länge i rummet, han leker för mycket med henne sedan han lagt ner henne i sängen. Min läggning är alltid kort och saklig, jag håller mig inom två minuter. Och detta har aldrig varit problem. Kanske du är för länge inne i rummet?

Därför tycker jag inte ni ska leka i spjälsängen. Där ska man sova eller ensamleka, inte leka med mamma. Visst, ett skratt kan man alltid locka fram innan ramsan, men tänk på de två minutrarna! Inte mer :wink:

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"