Ställer sig men kan inte komma ner - hur förhålla sig till?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Ställer sig men kan inte komma ner - hur förhålla sig till?

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Lillen på 7,5 månad ställer sig upp i sängen och kan inte komma ner. Inser att varenda unge (och förälder :D ) går igenom detta men lyckas inte hitta några inlägg i ämnet. :roll:

De senaste dagarna har jag behövt gå in 2-3 ggr per lur men har låtit honom "be om hjälp" ganska rejält först. Klättrar med hans händer ner för spjälorna och försöker "lära" honom.

Men idag tog det 40 min innan han kom till ro och somnade. Ställer sig upp blixtsnabbt bara jag vänder ryggen till. Givetvis blev han övertrött och riktigt ledsen.

Tänker:
1) inte för mycket trafik, då fortsätter han ropa på hjälp och lär sig inte
2) samtidigt kan han ju faktiskt inte just nu!

Ska jag:
:arrow: Bara lägga ner snabbt och distinkt?
:arrow: "Lära" honom med händerna som jag gör?
:arrow: Ramsa varje gång?
:arrow: och skärpa tonen i ramsan (hjälper det?) eller bara uthärda om och om igen?

Hur fort går det innan de lär sig ta sig ner själva :?: :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Carin73,

Har tyvärr inte lyckats få Tor att bli så här stor och gammal fort, trots att hans pappa försäkrade mig att han drack massor av REDBULL för att jag skulle få en extra kort graviditet och ett snabbväxande barn. :roll: :lol: :lol:

Så svar får du från de erfarna. Här kommer jag bara och delar med mig av "attityden" som vi använder i fall som dessa.

Vår attityd vi har här hemma ang. rullingar och allt annat som man skall lära sig är: Har man väl lärt sig det ena får man gå i hårdträning och lära sig det andra.

Typ, kan man rulla från mage till rygg hamnar man i hårdträning på dagarna med att rulla från rygg till mage :thumbsup:

:idea: Så jag tycker att ni skall lägga in hårdträning på dagarna i hur man kommer ner från stående till sittande och sedan liggande.
Snart sitter det i ryggmärgen och då har ni löst problemet på något kortare tid än utan träning.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack TorsMamma :D

Samma attityd här och vi övar. Faktum är att han klarar det rätt bra om han stödjer sig mot något lågt, men i spjälsängen håller han högst upp och kommer bara inte ner.

Nu är det 3:e läggningen som drar ut på tiden. Han gråter, ropar, men reser sig lika snabbt igen efter hjälp. Vet inte hur jag ska bete mig. Första sömnstrulet om man så säger... :? Hallå sunt förnuft, vad tog du vägen? (Är väl för bortskämd med klockrena läggningar :roll: :roll: :?: :!: ).

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om det här lilla fenomenet står att läsa i "Tips på vägen" bland de låsta introduktionerna (i SHN-boken "Tips och inspiration").

Medveten träning vill jag avråda ifrån, om det betyder att du ska hålla på och flytta händerna på honom :!: Vad man bör göra är att ge förutsättningarna - och förutsättningarna finns där ju. Han kan flytta sig ner via spjälorna eller bara dunka ner på lilla rumpan.

Men inte så länge du gör det åt honom, givetvis :wink:

Han måste helt enkelt komma på det själv, och våga ta detta utvecklingens hisnande steg. Med förtroende från dig, inte oro.

Så länge han reser sg upp direkt som du hjälpt honom ner, är det - om man säger - ett litet tecken på att hjälp inte önskas... eftersom den inte går hem. Det får man lära sig respektera, även om barnet tycks motarbeta sig själv just där och då.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack, Anna. :D Letade efter avsnittet du hänvisar till i "Tips på vägen", visste att jag läst det någonstans!
Medveten träning vill jag avråda ifrån,
Medveten och medveten... :roll: vem har inte krupit omkring på alla 4 för att "visa hur man gör"? :lol: :roll: Nu är han så fantastiskt begåvad ( :wink: ) att han redan lärt sig hur man tar sig ner =D> så min akuta panik över detta trassel var snabbt övergående.

Hälsningar
Carin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: =D> \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ragni

Inlägg av Ragni »

Hej Carin73!
Jag hade samma problem och fick jätte bra hjälp i denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Det var precis så som JennyH och AW skrev!
Jag minns att jag tyckte sååå synd om min lilleman när han stod där vänt mot dörren storgråtande som om han var tvungen att förbli stående resten av sitt liv eller så... :?
Men du kan se fram emot att när han mycket snart har lärt sig detta (det tog ett par dagar, kanske högst en vecka för vår, jag minns inte ens längre... :) ) så har han även kommit fram ett par viktiga steg på vägen. Tyckte jag iaf. Därför att han sedan dess hade lättare att komma till ro själv, för han visste att han KAN. Att bestämma själv att titta ur spjällsäng och jollra lite, undersöka hela sängen inkl. träkonstruktion :D och sedan lägga sig ned här eller där för att unna sig den underbara sömnen!!! Som belöning!

Ragni
mamma till en pojke, född mars -06
SHN-kurad okt -06
Ragni

Inlägg av Ragni »

carin73 skrev:Nu är han så fantastiskt begåvad ( :wink: ) att han redan lärt sig hur man tar sig ner =D> så min akuta panik över detta trassel var snabbt övergående.

Hälsningar
Carin
OOps, nog borde jag ha läst noggrannare...
"Problem" solved... GRATTIS
Kram
mamma till en pojke, född mars -06
SHN-kurad okt -06
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack Ragni för länken. :D Ja det känns skönt att han kan ta hand om situationen själv. Nu har jag faktiskt låtit bli att aktivera andningslarmet ett par gånger då han kryper ihop i "fel" hörn av sängen och jag är rädd att larmet går en vacker dag. :? Nåväl, han är ju närmare 8 månader så faran *borde* vara över (även om AW rekommenderar längre användning, det vet jag).

Hälsningar Carin
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"