Små vagnar som lämpar sig för vagning?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
*frieda*

Små vagnar som lämpar sig för vagning?

Inlägg av *frieda* »

En fråga angående vagn och vagning:

Jag väntar en godbit först i början av maj, men läser alla sm-trådar med stort intresse redan, för att så att säga förbereda mig på det som komma skall:

Nu funderar jag lite på vagning: Vi bor litet (2 rok) och inte särskilt säkert, min cykel blev stulen trots att den stod låst i cykelförrådet i somras. Vi bor dessutom i Uppsala och jag har inte körkort utan måste ta bussen om jag ska ta mig längre sträckor. Vi har p.g.a. dessa skäl avgjort oss för att köpa en liten barnvagn - en Teutonia Spirit S3 Duo. Hur väl lämpar sig denna till vagning undrar jag :?: Jag är ganska övertygad om att den saknar de mer gedigna vagnarnas gung, men det kanske inte spelar någon roll det är väl mer "öset" i vagningen det hänger på :?:

Vi har inte plats för något monstrum till gammal extra sovvagn för innomhusbruk. Speciellt inte i tanke på att vi kommer att nödgas köra in den "riktiga" barnvagnen i lägenheten.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Var övertygad om att den nya bebisen kommer att sova i säng (eller vagga eller korg) och bara sova i vagn när ni är ute. Då behövs ju liksom ingen vagningsvagn, utan bara en sova-på-promenad-vagn :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack LO/ :D fast det pratas ju så mycket om vagningen på sm-trådarna så jag blir lite nervös. :? Det vagnas småttingar mest hela tiden tycker jag. Det enda vagningsminne jag har med Benjamin är vid två-tre månaders ålder då jag vagnade bort ett nattmål. Annars vagnade jag inte alls, vad jag minns :roll:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag vagnade inte heller Allis annat än när jag vagnade bort andra nattmålet. Men nu med nummer två tycker jag att vagnen är nästan oumbärlig. Jag använder den typ som plastbyttan på BB :wink: Ett jättebra ställe att lägga honom på utan att han kan ramla ner och utan att storasyster kan sätta sig på honom. Har en Emmaljunga -97 som innevagn och vet ingenting om små vagnar så vad babblar jag om egentligen... :wink:

Kram Lua. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag skulle inte klara mig utan vagn. Perfekt i början att lite lätt vagga i ro och senare ( dvs nu) att vagna ordentligt då det behövs. Går säkert att buffa småbebisar också men det verkar avgjort krångligare :?

Vi har köpt en gammal Emmaljunga för några hundralappr. Visst är det bra gung i den, men den är samtidigt TUNG, så det kan säkert vara en fördel med en liten och lätt variant istället. Som du skriver är det viktiga själva knycket inte "gunget" som är avgörande.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi hade en skrinda jag köpt på Claes Olsson inomhus med en gammal liten insats i när han var jätteliten och utan insats när han var lite större.

Det blev några svarta gummimärken i parketten men dessa gick lätt bort med YesPowerspray på en disktrasa. Billigt och ganska litet kan även användas senare för andra saker.

När han blev ca. 2 månader, buffade jag istället i en bagagnad insats (one tree hill, som larm fick plats i) som stod på golvet och var resesäng också.

Största delen sov han i sin spjälsäng om nätterna och där användes bara lite buffning vid behov. Vi behövde aldrig vagna bort några mål när vi körde standard modellen utan använde liiiite buff och mera ramsa.

Nåja så gjorde vi i alla fall. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Lua, LindaVega och TorsMamma :D :heart:

Ok, det är alltså lite individuellt från bebbe till bebbe om jag förstått saken rätt :?: Vi har inte köpt eller sett vagnen (på riktigt) än men jag tror att liggkorgen är helt ok. Den är trehjulig med ett snurrande framhjul som går att låsa, så jag gissar att man låser hjulet om och när man vagnar 8) Annars har vi en vanlig hederlig vagga som jag hoppas att skrotet skall trivas aldeles ypperligt i. Det kommer att bli ett himla larmande innan jag får in snitsen att larma av innan jag vaggar/vagnar antar jag :lol: :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv Frieda :heart:
*frieda* skrev: Annars har vi en vanlig hederlig vagga som jag hoppas att skrotet skall trivas aldeles ypperligt i. Det kommer att bli ett himla larmande innan jag får in snitsen att larma av innan jag vaggar/vagnar antar jag :lol: :roll:
Tänk på att du inte får till någon "knyck" i en vagga och jag vet att AnnaW skrivit att vaggorna skall helst ha medar som går längs med. Men alla vägar bär till Rom säger Tor :wink:

Larma av? Du larmar ju BARA av när du tar upp barnet. Larmet går ju inte för att du vagnar, gungar eller så. Då är ju allt i rörelse :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi vagnade länge i en Teutonia Duo. (delta country) Funkar perfekt. Men en riktigt skraltig gammal innevagn funkar bättre.

Vi har en ryggsovare, och då är vagnen a och o.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

TorsMamma skrev:Larma av? Du larmar ju BARA av när du tar upp barnet. Larmet går ju inte för att du vagnar, gungar eller så. Då är ju allt i rörelse :lol:
Öhhh :?: Ok :oops: Barn nummer 1 hade aldrig larm eftersom jag inte kände till att larm existerade och bara hade mammas gamla ex (från 1983 tror jag :roll: ) av BB :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*frieda* skrev:Öhhh :?: Ok :oops: Barn nummer 1 hade aldrig larm eftersom jag inte kände till att larm existerade och bara hade mammas gamla ex (från 1983 tror jag :roll: ) av BB :wink:
Då kan jag avslöja att jag glömde stänga av larmet mer än 50% i början när jag tog upp Tor ur sängen. Resultatet idag är att om jag råkar glömma så kan han sova genom det ljudet också. :lol: :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"