Jaha....jag försökte förklara att jag tror att sonen genomgår en fas nu där han på alla sätt försöker hävda sig. Det är mycket känna på muskler och att han är starkast och lyfter stolar osv. Han behöver påminnas om om hur man gör helt enkelt. Jo vi påminner men problemet är att det får bli ganska många gånger. Men vi får ju hoppas att det blir bättre snart
Öh..ja det får vi, sa jag.
Det blev inte så bra det här samtalet känns det som. Jag tror min son ser hur de större barnen beter sig och vill just nu vara som de. Han försöker styra och ställa även här hemma med oss och lillasyster. Kanske skulle jag sagt att:Ja men han gör ju som de andra barnen (de äldre) här på dagis. Men jag menar det måste de väl ändå fatta! Eller? Lite känns det som att de ställer sig helt frågande till varför han har börjat med detta. De måste väl veta att det råder djungelns lag på dagis och de själva måste se till att det ändras. Jag vill ju att han trivs där men ibland undrar jag om inte detta med att träffa andra barn kunde lösas på ett bättre sätt. Som det är nu så "tvingas" han ju träffa barn (vilka han sen tar efter) som han antagligen skulle klara sig bättre utan. Eller är det så nödvändigt för utvecklingen? Det påstår personalen. De menar att det är bra med en viss "kamp" dvs att de hittar sin roll i gruppen. Ja det är mycket grupptänkande här, vilket jag ibland tycker kan vara lite för krävande för så små barn. Tänker jag helt fel? Hur tänker ni? Det heter ju utvecklingssamtal men jag känner att min och deras uppfattning om barns utveckling i min sons ålder inte riktigt stämmer överens. Så vad gör man?