Hjälp, 3-månaders som slutat sova på nätterna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
karinpatring

Hjälp, 3-månaders som slutat sova på nätterna

Inlägg av karinpatring »

Min lilla tjej har precis fyllt 3 månader och vi har anammat AW på henne sedan hon föddes. Vid 2-månaders åldern spikade vi ett schema för henne som har fungerat toppen. Hon har alltid somnat 20,00 på kvällen och sedan fått nattmål kl 04,00 och sedan sovit vidare till 07,30 på morgonen.
De senaste 4 nätterna har dock varit en fullständig katastrof!!! Första natten tänkte jag att en gång är ingen gång men nu efter 4 nätter börjar jag bli helt slut och frustrerad. I natt har jag varit uppe och vagnat henne 10 ggr!!! Hon vaknar och skriker, jag har försökt att vänta ut henne, men hon skriker bara mer och mer, jag har då gått upp och lagt henne tillrätta, solfjädern, vagnat 10-20 drag och dragit ramsan (som vi precis nyligen infört) hon har då somnat om på ca 5 minuter men sedan vaknar hon och skriker igen efter 2 timmar. Det har blivit fler och fler uppvaknanden dessa 4 nätter så det går åt helt fel håll :(
Idag har jag tagit febern på henne och tryckt runt öronen för att kolla om hon har ont där men hon verkar inte må dåligt på något sätt. Hon äter som vanligt (hon får numera, sedan 3 veckor tillbaka, bara ersättning i Dr Brown flaska).
Även på daglurarna har jag behövt att vagna henne vid skarven vilket jag inte heller behövt göra på jättelänge.
Jag tycker verkligen att det är sååå konstigt att hon inte sover på natten för med tanke på hur de senaste 4 nätterna varit så har hon ju varit rätt trött på dagarna och somnat direkt när jag lagt henne för natten men ändå så vaknar hon hela tiden.
Nu känner jag mig jättefrusterad och ledsen och undrar varför hon har blivit så otrygg :?: För det känns så. Är det någon som har varit med om något liknande och har något tips eller råd så skulle det tas emot med mycket stor tacksamhet.
/ Karin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hmmm, jag ber dig bara läsa min tråd om de felaktiga barnen som föddes 7 november... Mrs Tall hade facit och jag kan bara säga att i natt hade vi tio timmars natt. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10646
karinpatring

Tack

Inlägg av karinpatring »

Tack för snabbt svar, har just läst din tråd och nu skall det trugas med mat!!! Hon har snuttat som en tok den senaste tiden och dessutom hade hon "planat ut" sin viktkurva när vi var hos BVC sist, dessutom har hon alltid ätit ca 700-800ml/dygn (Babysemp) och nu när hon är så rörlig och växer så mycket på längden så är det säkert så att hon får för lite mat.
Nu känner jag mig superpeppad, här skall ätas ordentligt idag och så får vi se om det blir någon förbättring!
Jag återkommer med rapport.
/ Karin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Japp! Truga i bara! För oss var det som du ser 100 ml som gjorde den stora skillnaden, men jag tror att han får i sig mer vid ALLA mål nu, och det är ju det som räknas. Så se om du kan tratta i minst 25ml extra varje måltid och öka nattslurken med i alafall 50. Vi får mata mycket längre tid nu. Ser fram emot rapporten!! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klistrar in här mitt eget inlägg från då gossen var just omkring tre månader. Verkar som att de beställer mera mat då..?
--------------------------------------------------------------------------------

Go'morgon alla!

Vi får nog mynta ett nytt uttryck, tror jag: jollergråt. Bebisen pysslar med något som är ett mellanting av joller och gråt, ungefär som om han inte riktigt har bestämt sig för vilket det ska bli: skall jag jollra, för att låta världen veta att jag är vaken, eller ska jag gråta? Jollra? Gråta? Eller kan jag få till både och?

aaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAAÄÄÄÄÄÄÄÄääääääähaaaaaaaaaaauuuummm... Titta! Det gick!

Gossen pratar. Det är helt ljuvligt att lyssna på, alla dessa vokaler, och magstöd, och mera joller, och leenden är det och skratt - han har börjat skratta! Men, ack, det finns en orm i lustgården:

De senaste tre nätterna. (Ni ser? Jag lär mig! Förr skulle jag sprintat hit efter en natt...) Han har - efter att ha sovit utan ett pip till klockan sex i långeliga tider med något enstaka undantag - nu haft tre nätter, inte en, utan tre, då han har vaknat mitt i vargtimmen, och vad som pysslas med varierar:

Det kan vara något enstaka pust och stön, samt lite joller. Ingen åtgärd, alla somnar om inom några minuter.

Det kan vara jollergråt. Ingen åtgärd, se ovan.

Det kan vara "riktig gråt". Vänta och se, låter det sömnigt - ingen åtgärd, låter det som om han håller på att jobba upp sig och vakna på riktigt - åtgärd i form av påminnelse = kort vagning eller skak i handtaget.

Det kan vara "Hugo supris" det vill säga en blandning av allt - jag har hoppat upp ur sängen, men när jag väl kommer till hans dörr är det tyst.

Oftast är det "ingen åtgärd" - alla somnar om. Problemet är - att han börjar låta igen ungefär en halvtimme senare. Idag var det så mellan kvart i fem och kvart i sex. = Ingen sover. Jag fick ta till tömmande av diskmaskin klockan tidigt på morgonen vilket jag inte gjort på riiiiiiiiktigt länge...

Backa mer kan jag ju inte göra - jag går in mycket sällan, och enbart då jag bedömmer det som mycket nödvändigt. Samtidigt är jag lite milt förvånad, eftersom han ju bevisligen har sovit bra i flera, flera veckor. Förra veckan hade han en orolig natt då jag ivrigt misstänkte tänder - i rena förvåningen över att han inte sov bra... Nu har jag inte velat dra några slutsatser för tidigt - men tre nätter på raken av varierande action för mig att undra. Väntar ivrigt på att han skall bli 3 1/2 månad, så att jag kan sparka igång aktiv användande av ramsan, om det vid det laget behövs.

Så vad säger juryn? Hur låter detta? Och vad kan jag göra? Sova vill vi alla...

Posted: Fri Sep 02, 2005 7:01 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Go'morgon igen!

Strategin igår kväll var "mera mat". Gossen tömde nästan alla sina 180 ml flaskor under dagen så bra att det varje gång fanns bara en liten slatt kvar på botten - efter trugande. Så till kvällens sista tankning värmde jag upp 210 ml - varav han åt just ca 180.
Tanken var den, att eftersom de båda sista kvällsmatningarna kommer rätt så tätt inpå, och han brukar inte tömma den sista 180-flaskan, så kanske man får honom att äta mer om flaksan känns tyngre än den brukar mot slutet. Jag tycker att det fungerade. Vidare bestämde jag mig för att inte vänta alls i natt, utan påminna honom redan innan han nunnit vakna till. Således sov vi till tjugo över fyra, då jag fick höra ett nytt spännande läte: gossen muttrade i sömnen (...) ! Så jag var där inom tre röda, vagnade fyra drag till djupare sömn, och detta gick ju bra. Vid fem eller där omkring hördes lite nytt muttrande men han tystnade med en gång, och pep inte till förrän vid kvart i sex!
Ska vi då tolka detta som ett fall av mera mat? :roll:

Annas svar, i korthet, gick ut på ett rungande JA :lol: , så jag tror på mera mat i det här fallet också.. Lycka till!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nå? *stampar otåligt med foten* 8)
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Jag kan bara konstatera att AW och den här hemsidan är bland det bästa som hänt mig :!: Det är ju helt otroligt, första gången jag var inne kom jag i kontakt med "Mindy" vars hjälp har varit ovärderlig :!: När hon stackarn sedan fick ryggskott bad hon mig att gå in på forumet med min fråga och inom loppet av 10 minuter så fick jag svar av dig, Torpsara, och nu 2 dygn senare är ordningen helt återställd! Det är verkligen helt fantastiskt.

Första dygnet åt hon 875 ml och vaknade 3 gånger på natten, jag ramsade bort 2 gånger och fick gå upp en gång (alltså stor skillnad mot natten innan då jag var uppe och vagnade 10 gånger). Dygn två åt hon 940 ml !!! och sov HELA NATTEN utan att säga ett knyst. Plockade som vanligt upp henne kl 04,00 och då var hon måttligt intresserad av mat. Så världens största tack :!:
/ Karin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

:D Tack alla för suverän hjälp :lol: :lol:

Ja, en dygnskonsumtion på en liter är vad vi eftersträvar redan från första månadsskiftet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Duktigt! Man kan ju inte fatta att de verkligen kan sätta i sig så mycket på ett dygn, men så är det! :D

Här har vi nuförtiden en flicka som är så pigg och alert och intresserad av allt annat än äta. Hon är riktigt uttråkad när det gäller att äta ur flaska och krånglar helt hejvilt. :evil: Det är lite synd att ungarna inte själva riktigt förstår att maten är nycken till allt det goda! :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

karinpatring skrev:Jag kan bara konstatera att AW och den här hemsidan är bland det bästa som hänt mig :!:
Visst är det fantastiskt. Som magi brukar jag tänka om Standardmodellen!
Vad bra att det fungerade där med. Då vet vi att det finns en matpuckel vid tre månader också, för en del små skräp! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
karinpatring

Jag får inte i henne tillräckligt med mat

Inlägg av karinpatring »

Jag håller på och blir galen :( :x
Min lilla dotter är verkligen en mattrasslare med stort M och nu märker jag tydligt hur hennes sömn påverkas av detta. När jag serverar flaskan så äter hon oftast ca 100-120 ml på 10-15 minuter, sedan följer rapning. När jag sedan ska servera omgång 2 så skriker hon bara och ser äcklad ut vid flaskan om jag håller henne i famnen och om jag lägger henne på en kudde i soffan så tar hon bara bort huvudet från flaskan och verkar fullständigt ointresserad. Får jag in flaskan så petar hon bara ut den med tungan och börjar så småningom skrika. Jag brukar då vänta 20 -30 minuter och sedan servera igen, då går det nästan bara att få i henne något om jag lägger henne på rygg på en kudde i soffan och sitter bredvid och matar och samtidigt försöker parera med hennes små händer så att hon inte stöter bort flaskan. I bästa fall får jag i henne 20-60 ml till men det är för lite. Hon orkar inte med att vara glad på dagen och sover dåligt. Hon äter dock väldigt gärna på natten men då har jag försökt att serverat max 150 ml eftersom jag vill ta bort nattmålet så fort som möjligt (hon är nu 3 månader och 8 dagar). Hon sov perfekt från 2 månaders dagen till 3 månadersdagen. Natt kl 20,00 - nattmål 04,00 och morgon 07,30 samt tre lurar på dagen á 1,30 tim, 2 tim och 45 minuter men nu fungerar nästan ingenting och jag är helt säker på att det är för att hon inte får i sig tillräckligt. Vad göra :?: :?: :?:

Jag hade tänkt att jag skulle ta bort nattmålet om en vecka men just nu känns det hopplöst. Har någon något råd kring hur jag ska få i henne mer mat :?: :?: :?: Snälla

Jag funderar på att introducera gröt till kvällsmålet, är det för tidigt :?: och vilken gröt är att rekommendera för så här små småttingar :?: och serverar man det bara eller med ersättning? För vanlig mjölk ska hon väl inte ha när hon är så här liten :?: :!:

Hälsningar från en
Frusterad mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Vi introducerade Hipps gröt vid 4 mån. Den har huvudingrediens ersättningspulver och lite havre. Tyckte det kändes milt och bra som start.

Tänk på att matintaget är över hela dagen så det går inte att BARA satsa på kvällsmålet. Fast det vet jag att du redan vet :wink:

:?: Har du provat att servera i andra saker än flaska? Här hemma är vi kreativa med allt från flaskor, pipmuggar, skedar och doseringskoppar m.m. för att få i. Det används också musik, Simpson m.m. :roll: (vet att TV är liiiiiite tidigt men färgerna är väldigt fina :oops: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorsMamma :wink: :D

:D Tack för underbart varma ord, karinpatring :heart:

Ömma järngreppet vill jag rekommendera framför kuddar och pipmuggar :shock: Kolla på sök så bör du hitta :wink: Det är ganska oslagbart i förening med

1. inte 20-30 min paus utan 5-15 (högst);

2. avskildhet, tvättäkta tristess dvs lugn. Medan man själv tillsynes koncentrerar sig på annat;

3. Dr Brown's napplaska och måhända lite matigare ersättning och större hål :?:

Om små matningstrasslare finns en särskild, klistrad tråd här :wink:

Och slutligen: så länge hon äter på natten, vilket man gärna tenderar att göra oftare och oftare om man får (hm :oops: ) äter hon mindre och mindre intresserat på dagen. Det är en Skräp-Lag :roll:

Vänder på steken gör man som öm förälder genom att ta bort nattmålet, vagna sig grön och invänta bättre aptit på dagen, vilket inte brukar komma förrän på tredje dygnet (slutet på andra, om man har tur).

Lite mosad banan kan du kosta på (följt av flaska, inte tvärtom) liksom fruktpuréer, några små skedar.

Industrigröten är en sockerbomb (var, i alla fall) och jag skulle inte ge den (heller) till kvällen utan i så fall tidigare på dagen och som alltid följt av bröst / flaska. Gör den på noga kokt vatten i så fall :wink: :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu för tiden har sockerdebatten nått även till barnmatstillverkarna. I stort sett all barnmat är sockerfri nu. Äntligen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"