Min son har ont i magen-icke stillad överlevnadsångest?
Min son har ont i magen-icke stillad överlevnadsångest?
Hej!
Jag har skrivit om mitt problem under "späda barn och små" men det hör väl egentligen mer hit under denna rubrik. Min son har sedan han var drygt tre veckor fått problem med magen. Då jag ska amma honom sprutar mjölken fullständigt ur mina bröst (hjälper ej att pumpa ur innan). Han gör allt för att hinna med att svälja, vilket leder till att han sväljer massor av luft som resulterar i magont. Han börjar skrika nästan direkt efter amning och skriker sedan ett bra tag. Jag läste i Barnaboken att Anna ansåg att kolik var icke stillad överlevnadsångest...men hur är det i detta fallet? Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Känner mig maktlös. Jag försökte göra som det är beskrivet i Barnaboken men han fortsätter att skrika efter måltiderna (som varar i max 5 minuter sen vill han inte ha mer, dock går han upp bra i vikt). Vad tusan ska jag göra nu? Jag tycker så synd om honom!
Jag har skrivit om mitt problem under "späda barn och små" men det hör väl egentligen mer hit under denna rubrik. Min son har sedan han var drygt tre veckor fått problem med magen. Då jag ska amma honom sprutar mjölken fullständigt ur mina bröst (hjälper ej att pumpa ur innan). Han gör allt för att hinna med att svälja, vilket leder till att han sväljer massor av luft som resulterar i magont. Han börjar skrika nästan direkt efter amning och skriker sedan ett bra tag. Jag läste i Barnaboken att Anna ansåg att kolik var icke stillad överlevnadsångest...men hur är det i detta fallet? Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Känner mig maktlös. Jag försökte göra som det är beskrivet i Barnaboken men han fortsätter att skrika efter måltiderna (som varar i max 5 minuter sen vill han inte ha mer, dock går han upp bra i vikt). Vad tusan ska jag göra nu? Jag tycker så synd om honom!
Elias född 070108!
Några saker som jag tänker på är bl.a. magläget.
Det är som magmassage. Min äldsta behövde verkligen ligga på mage trots att han nästan alltid kräktes(vilket han iof gjorde mkt överlag).
Magläget gjorde att pruttarna kom ut och magen masserades automatiskt.
Jag körde även den där magmassagen de visat på bvc. Den kunde också resultera i att luft kom ut. Rapen var också superviktig.
Trots att han kräktes efter så gott som varje måltid fick han mer mat eftersom han ändå inte var mätt efter en stund(Vissa barn har slappare magmun vilket gör att de kräks lättare. Det behöver inte alltid betyda att de är fullproppade som många tror)
Äldsta var iof sådan som inte ville ligga på rygg alls och jag tror det hänger ihop lite med att han helt enkelt fick mer ont i magen.
Det är som magmassage. Min äldsta behövde verkligen ligga på mage trots att han nästan alltid kräktes(vilket han iof gjorde mkt överlag).
Magläget gjorde att pruttarna kom ut och magen masserades automatiskt.
Jag körde även den där magmassagen de visat på bvc. Den kunde också resultera i att luft kom ut. Rapen var också superviktig.
Trots att han kräktes efter så gott som varje måltid fick han mer mat eftersom han ändå inte var mätt efter en stund(Vissa barn har slappare magmun vilket gör att de kräks lättare. Det behöver inte alltid betyda att de är fullproppade som många tror)
Äldsta var iof sådan som inte ville ligga på rygg alls och jag tror det hänger ihop lite med att han helt enkelt fick mer ont i magen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06
-
Mamma till Alfred
Jag har testat allt. Att ligga och amma, pumpa ut lite mjölk innan (min mjölk sprutar till sista droppen). Jag masserar även hans mage och ska börja på babymassage med honom snart. Igår gjorde jag så att jag pumpade ur och blandade med hälften ersättning och gav på flaska. Han blev mkt lugnare och åt som aldrig förr! Får bara hoppas att det håller i sig. Men får vara glad så länge det varar...är bara lite ororlig för att han ska bli förstoppad...har nämligen inte kommit något sedan igår. Kanske inte tarmarna klarar av ersättningen heller?.....Men än är allt bra!
Elias född 070108!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej AnnaB,
Låter som om ni kanske hittar er melodi. Prova att pumpa så mycket du kan och ge det som första val och gör som du gör fyller på med resten ersättning
När Tor helammades bajsade han 7-9 ggr/dygn men det finns de som bajsar mycket sällan speciellt på ersättning, detta betyder inte att de är förstoppade så håll bara ögonen öppna och ge massa bröstmjölk som du har, den är lite laxerande
Låter som om ni kanske hittar er melodi. Prova att pumpa så mycket du kan och ge det som första val och gör som du gör fyller på med resten ersättning
När Tor helammades bajsade han 7-9 ggr/dygn men det finns de som bajsar mycket sällan speciellt på ersättning, detta betyder inte att de är förstoppade så håll bara ögonen öppna och ge massa bröstmjölk som du har, den är lite laxerande
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej AnnaB!
Hett vatten och vanligt diskmedel körde jag med, kokade en-två gånger i veckan. Använder man falskor vid varje mål kanske man ska koka två gånger i veckan - vi använde bara ibland. Finns säkert någon rekommendation någonstans ( i Barnaboken kanske?) men det funkade för oss. Med kallvatten och utan diskmedel får du varken bort smuts eller bakterier. Det är mycket fett både i bröstmjölk och ersättning och det kräver diskmedel för att lösas upp och bli rent.
lycka till med matning!
kram
lycka till med matning!
kram
En goding till son född 0603 
Hej AnnaB!
Du har ju hittat en bra lösning! Härligt
! Det har varit full fontän på mina bröst också och inte hjälpt stort mycket att jag legat eller pumpat ur innan, så jag tycker du har hittat rätt.
Ville bara lugna dig kring förstoppningen också. Mina båda har bara fått bröstet och den stora bajsade HELA tiden, alltså efter varje mål. Medan min lilltös var max 1 gång per dag och under en lång period var 5-6 dag. Trots att hon alltså inte fick ersättning. Så känn ingen oro över det, det låter bara skönt att funnit något som fungerar bra för er!
Du har ju hittat en bra lösning! Härligt
Ville bara lugna dig kring förstoppningen också. Mina båda har bara fått bröstet och den stora bajsade HELA tiden, alltså efter varje mål. Medan min lilltös var max 1 gång per dag och under en lång period var 5-6 dag. Trots att hon alltså inte fick ersättning. Så känn ingen oro över det, det låter bara skönt att funnit något som fungerar bra för er!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Usch nej, min son är missnöjd igen efter matningarna. Nu ger jag ersättnign (Nan). Kan det vara så att jag ger mat för ofta (ungefär 2,5 timmar -3timmar mellan målen)? Förut sov han bra på natten från ca 22 - 03 innan han ville ha mat men nu vaknar han nästan hela tiden. Är i försig förkld vilket han varit nu i flera veckor. vad är det som hänt??? Känns som om vi är inne i en ond cirkel som bara INTE går att bryta 
Elias född 070108!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej AnnaB,
Jag vet att det är jättesvårt för dig just nu men försök att hänga kvar och göra så gott det går.
Mata var 3:e timme skall inte vara några problem, allt mellan 3-4 timmar är ok tycker jag.
Jag vet att när Tor var runt den ålder din lilla är i just nu så hade jag problem med att jag tyckte allt blev lixom varken hackat eller malet och stod och skrek på Mannen "VAD ÄR FEL?!?!" Jag bestämde mig till slut för att han var övertrött och därmed också för trött för att äta sig mätt.
9 av 10 skrik är att man är hungrig och det 10:e är övertrötthet står det i BB.
Sover han 2 timmar något sån när sammanhängande innan han äter igen?
Jag vet att jag ställde mig och drog den där
vagnen i 2 timmar i rad några gånger (ett par dagar) för att vara helt säker på att han faktiskt inte blev för trött för att äta också.
Sen när 2 timmar gått tog jag upp honom sovandes och ammade, då fick jag i honom som mest mat innan han började skrika igen och åma sig.
Har han fortfarande problem med magen?
Tycker du att ersättning fungerar bra?
Hoppet är att han blev bättre när han fyllde 2 mån och ännu bättre när han fyllde 3 mån. Ibland måste man bara ha det där tålamodet O:) som jag saknar massor av.
Ps. förkylningstips finns massor så säg bara till eller läs i trådarna. En förkylning kan sitta i upp till 4 veckor har jag hört. Ds.
Jag vet att det är jättesvårt för dig just nu men försök att hänga kvar och göra så gott det går.
Mata var 3:e timme skall inte vara några problem, allt mellan 3-4 timmar är ok tycker jag.
Jag vet att när Tor var runt den ålder din lilla är i just nu så hade jag problem med att jag tyckte allt blev lixom varken hackat eller malet och stod och skrek på Mannen "VAD ÄR FEL?!?!" Jag bestämde mig till slut för att han var övertrött och därmed också för trött för att äta sig mätt.
9 av 10 skrik är att man är hungrig och det 10:e är övertrötthet står det i BB.
Jag vet att jag ställde mig och drog den där
Sen när 2 timmar gått tog jag upp honom sovandes och ammade, då fick jag i honom som mest mat innan han började skrika igen och åma sig.
Hoppet är att han blev bättre när han fyllde 2 mån och ännu bättre när han fyllde 3 mån. Ibland måste man bara ha det där tålamodet O:) som jag saknar massor av.
Ps. förkylningstips finns massor så säg bara till eller läs i trådarna. En förkylning kan sitta i upp till 4 veckor har jag hört. Ds.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej!
Vår lilla tös blev också som förbytt vid 3 veckors ålder. Först tänkte jag att hin hade magont och började med att utesluta nästan allt
Sedan tänkte jag att maten kom för snabbt eftersom jag som du hade fontäner ut ur brösten. Så då pumpa jag ur och gav på flaska. När inte det hjälpte tänkte jag att hon är övertrött och behöver få sova. Det sistnämnda fungerade. Vi började vagna så att hon fick ihop mer sammanhängande sömn. Vaknade hon inom 10 minuter när vi la henne fyllde jag på med mat, men efter det var det vagning som gällde. Det blev bättre allt eftersom vilket vi såg eftersom vi förde dagbok. Hade vi inte gjort det hade jag nog inte insett vilken skillnad det blev.
Styrkekramar
//Maxikaxi
Vår lilla tös blev också som förbytt vid 3 veckors ålder. Först tänkte jag att hin hade magont och började med att utesluta nästan allt
Styrkekramar
//Maxikaxi
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)