Hur bemöta "mamma bajs..."?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LinaB

Hur bemöta "mamma bajs..."?

Inlägg av LinaB »

Hej!

Vår äldsta tjej Ella har ofta varit hård i magen. Vi tänker på vad vi ger henne för mat och oftast har det gått bra. Det slår direkt på henne om hon äter sådant som är stoppande. Men för ca 2 veckor sedan blev hon ordentligt förstoppad och vi fick ta till microlax (enligt sjukvårdsråd) vid tre tillfällen under en vecka för att komma till rätta med det. Hon hade börjat hålla sig för att det gjorde ont då hon bajsade. I samråd med BVC ger vi nu också Lactulos ett tag för att bajset ska bli mjukare så att hon kommer ur den onda cirkeln och kan låta "bajset komma" utan att behöva hålla sig för att hon är rädd att få ont.

:?: Så till min fråga....
Så fort hon känner att bajset är på väg så springer hon till mig o säger "mamma bajs, mamma bajs...." och visar att hon har ont/är orolig. Hon upprepar det tills nödighetskänslan går över för denna gång. Det behöver inte ha kommit något bajs utan det kan dröja tills det verkligen är dags. Jag har försökt att inte göra detta med bajset till någon stor grej utan har sagt något i stil med "låt bajset komma", "alla bajsar", "om man känner att det är bajs på gång så bajsar man helt enkelt" etc.... Det känns dock som att jag inte bemöter henne på något bra sätt och att inte säga något alls känns inte bra eftersom hon har ont. :( Hennes ord/påståenden är ju frågor till mig som jag vill kunna ge svar på på ett betryggande sätt. Någon som har bra tips på hur jag bör bemöta detta :?:
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
indra

Inlägg av indra »

Tror du att hon har ont nu? Kanske att medicinen hjälper henne o hon tänker tillbaka på det som var förrut :? ? Om du säger till henne med glad posetiv stämma att vad bra att bajset kommer osv. så hon får en känsla av att det är posetivt att bajsa, men det har du säkert redan gjort :wink: /indra
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! :D Vet inte om jag kan hjälpa er . Har dock varit i samma situation med vår Samuel 2,9 år :roll: . Han höll på som din Ella i säkert ett år och mer. Nu börjar det ge med sej :D .

Han har inte varit spec. hård i magen från början tror jag utan blivit det pga av att han hållit emot bajset så länge det på nåt vis gått. Ibland upp till en vecka mellan avföringarna och det är klart att det blir både mycket, torrt och packat efter att ha legat i tamen så länge :cry: . Motståndet mot att bajsa vet vi inte varifrån det kom och inte heller riktigt när det började- en av våra teorier är att det gjort ont vid ett tillfälle och att kroppen sen minns det vid nästa och nästa och nästa tillfälle.En annan teori fick vi av AW- nåt i stil med att man inte är bekant med sina kroppsfunktioner och att det är obehagligt att släppa ifrån sej nåt.

Oavsett vad som är rätt så har det varit jobbigt - med mycket ont i rumpan, mycket prat om bajs som kommer men när man tittar i blöjan så är det bara en lite klutt, mycket hålla emot :roll: . Det gick så långt att han inte kunde sitta alls utan det gjorde ont och tryckte på sen kom bajset och så var det lugnt ett tag...............Vi har inte dragit så stora växlar på det, såklart gett lite lösande mat försökt ge ordentligt med dryck osv- men för oss var nog inte problemet att han var hård i magen utan helt enkelt inte ville bajsa. Nu verkar det ha ordnat upp sej( peppar, peppar) av sej självt :D .

Sista vändan var riktigt jobbig och smärtsam och han fick en spricka i öppningen som sved och gjorde jätteont :cry: . Vi fick smörja med Xylocaingel för att lindra och efter det är det precis som att han hellre bajsar än att får det så där igen. Tillfällighet eller ej.............hoppas att det ordnar sej för din tjej oxå.
LinaB

Inlägg av LinaB »

Tack för svar :D

Stackars Samuel! Vi vet hur det kan vara! Hoppas det fortsätter gå bra för honom!

Jag tror att hon delvis har ont och delvis håller emot för att hon vet att det kan göra ont/kommer att göra ont. Idag har det pratats mycket bajs och jag har försökt vara extra positiv (tack för tips) och hon har verkat ta det ganska bra... och till slut kom det också mycket bajs innan badet. Dock fortfarande ganska hårt. Hon känns dock lite mer lättad och lactulosen bidrar ju också så jag hoppas att hon kan komma ur den onda cirkeln av att det gör ont. Det lär nog ta ett tag men idag kändes det som att det är på rätt väg :D Sen får det bli totalt förbud på viss mat här hemma ett tag så att vi inte hamnar där igen.

Hon har gjort en hel del blöjbyten på hennes docka idag och det har torkats bajs o kiss... så hon har helt klart humöret uppe :!: :D Lillasyster bajsar också ganska sällan och idag gjorde hon det till Ellas stora förtjusning :D
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
indra

Inlägg av indra »

:D :D /indra
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Många bajstrådar blir det... Som jag skrev till CajsaS i hennes tråd: ett tips är att ta tillvara den naturliga reflex som kommer 15-20 minuter efter maten. Då vill kroppen ofta bajsa, och allra oftast på morgonen. Bra vana att etablera!

/Sara- trasselmagad från födseln, med bror som blev magdoktor på kuppen! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"