Tandborstningstips behövs!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith

Tandborstningstips behövs!

Inlägg av lillith »

Hej
David 8 mån verkar ha tröttnat på att få de två små tänderna borstade. Det gick bra de första veckorna men nu har det tagit stopp. Han gapar glatt men så fort tandborsten åker in börjar tungan sticka ut och veva runt - helt omöjligt att komma åt tänderna. Ikväll försökte vi verkligen men insåg snabbt att vi hade behövt hålla fast honom som i ett skruvstäd och bända upp käkarna på en vrålskrikande unge, något som vi båda tyckte kändes helt fel. Så det fick bli natti-natti med smutsiga tänder...

Några tips, någon?

Tack!
Leigh
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej hopp... på det förra forumet delade jag med mig av vårt tandborstningstips. Jag sjunger glatt "borsta tänderna när du är riktigt glad..." osv. Båda gapar glatt (kanske mest för att de blir sååå glada när jag sjunger för dem :D ).

På den äldre letar vi ibland tandtroll. Det tar jag till när han trilskas för mkt och vill borsta själv hela tiden (han är lite för stark och bångstyrig för att köra handen på handen och hjälpas åt).
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lägg honom ner och få honom att gapskratta - sedan är det bara att borsta på under skrattsalvorna :lol: !
Trollet

Mina tips...

Inlägg av Trollet »

Några tips från mig:

Det är bra att ha ett grepp där båda barnets händer är "ur vägen". Jag brukar ta henne i min famn, så att hon sitter tvärs över mina knän och lutar sig mot min vänstra arm. Hennes högra arm placerar jag bakom/runt min rygg, och den vänstra håller jag i ett bestämt grepp med min vänsterhand. Funkar jättebra tycker jag.
Om barnet inte vill gapa tycker jag att det brukar funka att "tippa ungen bakåt", då brukar munnen öppnas automatiskt.

Lycka till!

/T
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
K-ina

Inlägg av K-ina »

När Axel var liten och inte ville borsta tänder hade vi show av alla de slag... Han låg på skötbordet och blev underhållen! Opera var min starkaste sida visade det sig! Oftast var det alltså en mezzosopranaria men ibland även en duett när basen steg in i badrummet... Sambon lekte apa och letade efter allehanda figurer och småkryp i munnen på Axel osv osv... När sonen blev äldre pratade jag olika språk.... Vissa dagar skulle Tyska-mamman borsta tänderna och då räknade jag glatt gaddar på skoltyska! Jätteskoj tydligen! För att inte tala om finska som jag inte kan alls! :shock:

Så jag röstar på MammutMarias linje! Mitt under skrattsalvorna hinner man en del!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jennie

Inlägg av Jennie »

Vi har haft liknande problem med vår minsting. Han öppnar munnen men det är svårt att borsta insidan av tänderna... Vi har låtit storebror komma och borsta sina tänder samtidigt, himla käckt nu när lillemannen härmar precis allt vi gör. Det visade sig gå finfint :D Men nu har ju inte alla en storebror förstås :? :D Men när inte storebrorsan finns till hands har jag glatt tagit tandborsten själv och sjungit om hur roligt det är att borsta tänderna 8) och då går det också rätt bra. Vi får väl se hur länge detta funkar, sedan får man väl ta till något annat skoj \:D/
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
mia75

Inlägg av mia75 »

Skratta funkar utmärkt, det kör vi också med.
Något som Emil också gillar är att han får borsta mina tänder och så borstar jag hans samtidigt. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
LovingMum
Kontakt:

Inlägg av LovingMum »

Hej, underbart att se alla underbara roliga tips. Här kommer vårat tips till samlingen.

Att borsta tänderna är ju hur kul som helst! Med den inställningen sa vi till Emil, från det att vi började borsta tänderna på honom (efter frukost och kvällsmål), "Jag vet vad vi hittar på! Vi går och borstar tänderna" och ser ut som om vi ska på äventyr, vägen till badrummet hände det också massor av skoj på, man måste ju rusa minst en meter och tvärnita blixtsnabbt, man tjoar och tjimmar osv. Väl i badrummet är det stor affär över att Emil minsann ska ha tandkrämen, spegeln måste man titta i osv. Idag säger vi "Nu ska vi borsta tänderna!" Och Emil skiner upp som en sol och vägen till badrummet, ja där kan det ibland hända massor av roliga saker, för att inte prata om framför spegeln...

Det har funkat hittills...

Lycka till!
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Skulle själv gärna få borsta tänderna med er allihop,det låter hur kul som helst! :D :D :D
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"