Dagens sverige...?!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Petra-77

Dagens sverige...?!

Inlägg av Petra-77 »

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Hej!!
Jag måste bara få "kräka" av mig lite!!! Just nu skäms jag över att vara en mamma i sverige! :oops: Jag ska försöka göra en lång historia kort..
Jag har en kronisk sjukdom i tarmen som heter Morbus crohn. Den kommer i skov och ger mig då smärtor och blodiga diarreér. Den påverkas av stress och dålig kost. Jag har haft det sen -99 och lärt mig hur jag ska leva för att må så bra som möjligt. Jag medicinerar och det gäller hela livet ut, men trots rätt kost och ordnade förhållanden så kan jag inte styra över alla skov. Nu har jag fått en aktiv fas i sjukdomen pga graviditeten (mådde kanon de andra 2 vilket är vanligast) och blir då sjukskriven pga att det i sin tur leder till en komplicerad graviditet pga alla extra brister i mineraler, vitaminer, aminosyror osv..

Pga evigt bråk med försäkringskassan :evil: , har jag och min man den senaste tiden alltid gått in personligen till dem, för att allt verkligen ska bli rätt och riktigt!!
Nu har jag då fått ett samtal via telefon :shock: . Hon hette Kristina och ringde ang min sjukskrivning.
Hon började med att fråga vad det var för sjukdom jag hade?! (de har en hel pärm om mig i arkivet/datorn)
Jag höll god min och förklarade.
Sen undrade hon vad i hela fridens namn min 2 åriga dotter gjorde hemma!!! Hon skulle placerats på dagis för LÄNGE sedan!!!?
Jag förklarade min syn på dagis och att jag helst såg att mina barn fanns med mig och i hemmet så länge det bara är möjligt!!
Hon hånskrattade åt mig och frågade hur jag hade tänkt försörja mig...
Jag förklarade att jag bara varit arbetslös de senaste 2 månaderna, tidigare hade jag min mammaledighet, innan det hade jag haft fast tjänst på samma ställe i 5 år, och än så länge klarade vi oss precis på Peters lön...

Hon undrade när jag tänkte skriva in mig som arbetssökande och vid vilken arbetsförmedling? Min fråga var då: -Vem vill anställa en kvinna som är sjukskriven, i slutet av 4-de månaden med BF i juli??

Hon skrattade och sa att pga min inställning tänkte hon rekommendera en "granskning" av mitt fall och jag skulle inte räkna med någon ersättning i första taget, dessutom tyckte hon att jag var helt fel på det om jag trodde att det skulle kunna finnas något som hette "hemma varande maka"!!
Jag skulle ut i arbete och det fort för min man skulle inte försörja mig, och mina barn skulle definitivt sättas på dagis! Det var jag som enligt henne var "Lat och bekväm"!!!!

Nej, FY FAN!!!!

Blir så arg på vårt system och på folk som fortfarande vill sätta barnen i dagis fortast möjligt.

Tack för platsen att få tippa av lite skit!!

Kram Petra

(mamma till Liv-99, Troja-04 och lilla knottet i magen!)
Ewa

Inlägg av Ewa »

:evil: :twisted: :evil: Här kommer lite sympatisilska! :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

:evil: :evil: :evil: ÅÅÅÅ va arg jag blir!!
Ibland kan man undra varför dom valt det yrket. De arbetar med människor. De ska få människor att känna trygghet ekonomiskt när man behöver det. INGET ANNAT! Deras personliga åsikter kan de ju hålla inne med. Usch!!
Jag hade en handläggare som var såå otrevlig. Varje gång jag ringde och undrade något, skällde hon ut mig efter noter..till slut vågade jag inte ringa :shock: , så jag fick byta till en annan. Sen har det funkat bra! Har du provat med att byta handläggare? Det kanske finns någon som fortfarande är human på försäkringkassan.. :? :roll:
Sedan önskar man ju alltid att man kunde med och säja " Du, vi har valt att leva så här, och det ska du fullständigt skita i." :wink: :lol:
Tyvärr är jag inte så frispråkig när jag behöver det.. :roll:
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har bara ett enkelt råd: GE DIG INTE :!:
Har haft sååå mycket kontakt med försäkringskassan, både ang. mig själv och sjuka barn, och har lärt mig att ringa, ringa och inte ge mig alls :!:
Är sjukskriven för tillfället, och fick i förra veckan hem ett meddelande om att min sjukskrivning skulle granskas, men jag har ringt och pratat med dem två gånger sen dess, och fick idag veta att jag är "godkänd" - vilket jag är ganska säker på att jag inte blivit om jag tigit!
Sen är ju en del verkligen spånskaft som jobbar där, och då får man vara lugn och tydlig :lol: för att de ska fatta...

Lycka till - det kan du behöva!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Spånskaft eller ej, jag tror att det finns många vettiga människor även på försäkringskassan. En idiotisk handläggare har du råkat ut för Petra, så be att få byta. Helt enkelt.

Dom har det säkert inte så lätt, handläggarna. Snacka om att sitta i kläm - order från högsta ort att folk ska ut i arbete, kosta vad det kosta vill - och på andra sidan sjuka, deprimerade, handikappade (och föräldrar :roll: ) som inte är sjuka för att det är kul :evil: .

Min svärmor, undersköterska i dryga 50-årsåldern, som har svår värk i händerna är sjukskriven från arbetet på särskolan. Den unga tjejen på försäkringskassan tyckte att hon kunde ta ett annat jobb, "till exempel med datorer?". Jag undrar vilka direktiv de fått uppifrån, med tanke på att det hela verkar så desperat.

Om det inte gjordes så desperat och ogenomtänkt som nu, skulle jag tycka att det är ett bra initiativ :!: Det vill säga försöka hitta fungerande arbete för de som av olika anledningar är sjukskrivna från det jobb de haft hittills.

Men att bara ifrågasätta folks ärlighet och vilja att arbeta, det är bara dumt. Och väljer man, som ni, att klara sig på en inkomst för att undvika dagis i några år, ja då har man gjort ett aktivt livsval. Inget som en handläggare på försäkringskassan varken behöver ta ansvar för eller lägga sig i. Så det så.
Jannika

Inlägg av Jannika »

:shock: Men det var det mest oproffesionella jag hört på länge! Fruktansvärt! Och fy för att behöva mötas av den attityden när man är både klen och gravid. Hu!

Byt handläggare. Och var sansad. Känner du att du börjar koka eller blir ledsen, be att få återkomma så du hinner samla känslor och argument.

LYCKA TILL!

Kram Jannika
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag håller verkligen med om att personen var väldigt otrevlig! Men vad jag förstår så måste man ju vara sjukskriven från något. Antingen ett jobb, eller arbetssökandet i sig, eller föräldraskapet (om man inte kan lyfta sitt barn, så får någon annan, typ pappan, vara föräldraledig). Om du talade om för henne att du ändå skulle vara hemma och leva på din mans lön, så varför skulle hon betala ut sjukpenning till dig?

Jag menar inte att vara dum, det är bara en irriterande förmåga jag har; att alltid se den andra sidan på saker :wink: Folk brukar bli ganska irriterade på mig... :oops: Jag har förmodligen missat någon detalj bara... men nyfiken blir jag ju...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"