Hej!!
Jag måste bara få "kräka" av mig lite!!! Just nu skäms jag över att vara en mamma i sverige!
Jag har en kronisk sjukdom i tarmen som heter Morbus crohn. Den kommer i skov och ger mig då smärtor och blodiga diarreér. Den påverkas av stress och dålig kost. Jag har haft det sen -99 och lärt mig hur jag ska leva för att må så bra som möjligt. Jag medicinerar och det gäller hela livet ut, men trots rätt kost och ordnade förhållanden så kan jag inte styra över alla skov. Nu har jag fått en aktiv fas i sjukdomen pga graviditeten (mådde kanon de andra 2 vilket är vanligast) och blir då sjukskriven pga att det i sin tur leder till en komplicerad graviditet pga alla extra brister i mineraler, vitaminer, aminosyror osv..
Pga evigt bråk med försäkringskassan
Nu har jag då fått ett samtal via telefon
Hon började med att fråga vad det var för sjukdom jag hade?! (de har en hel pärm om mig i arkivet/datorn)
Jag höll god min och förklarade.
Sen undrade hon vad i hela fridens namn min 2 åriga dotter gjorde hemma!!! Hon skulle placerats på dagis för LÄNGE sedan!!!?
Jag förklarade min syn på dagis och att jag helst såg att mina barn fanns med mig och i hemmet så länge det bara är möjligt!!
Hon hånskrattade åt mig och frågade hur jag hade tänkt försörja mig...
Jag förklarade att jag bara varit arbetslös de senaste 2 månaderna, tidigare hade jag min mammaledighet, innan det hade jag haft fast tjänst på samma ställe i 5 år, och än så länge klarade vi oss precis på Peters lön...
Hon undrade när jag tänkte skriva in mig som arbetssökande och vid vilken arbetsförmedling? Min fråga var då: -Vem vill anställa en kvinna som är sjukskriven, i slutet av 4-de månaden med BF i juli??
Hon skrattade och sa att pga min inställning tänkte hon rekommendera en "granskning" av mitt fall och jag skulle inte räkna med någon ersättning i första taget, dessutom tyckte hon att jag var helt fel på det om jag trodde att det skulle kunna finnas något som hette "hemma varande maka"!!
Jag skulle ut i arbete och det fort för min man skulle inte försörja mig, och mina barn skulle definitivt sättas på dagis! Det var jag som enligt henne var "Lat och bekväm"!!!!
Nej, FY FAN!!!!
Blir så arg på vårt system och på folk som fortfarande vill sätta barnen i dagis fortast möjligt.
Tack för platsen att få tippa av lite skit!!
Kram Petra
(mamma till Liv-99, Troja-04 och lilla knottet i magen!)