menscykel mm

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
T.P

menscykel mm

Inlägg av T.P »

Hej alla..saknar detta forumet :wink: men nu är lillen redan över 6.5 mån

Det jag ville fråga om är själva menscykeln..

Mina barn har blivit till ca 3 dgr efter mensens sista dag! Känner endast en till som har det likadant..men hur kan det vara så? Mens betyder ju att ägget "försvinner"...hur kan då ett nytt ägg redan vandrat ner ef 3 dagar??

någon som vet

Kram/t.p
barn födda 04/06/08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ja, för mig funkar det ju knappt alls, så jag kanske inte borde svara ;)

Det troliga är väl att du har en ganska kort cykel (gissar jag) OCH att maken har levnadskraftiga små simmare. De kan ju leva där inne ett tag och vänta och vänta...
Tre dagar efter mensens sista dag är x antal dagar efter mensens första dag. och vid "normal" cykel så inträffar ju ägglossning 14 dagar efter första dagen. Om du då har mens i 5 dagar och väntar 3 dagar till, så innebär det 8. Och så kanske du har en cykel som gör att du har ägglossning 12 dagar efter dag 1. Så lever simmarna i fyra dagar - inte omöjligt.

Snacka om att gissa :lol: ;) :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

fullkomligt lysande analys LO!!!

:lol:

/Fjällmor
T.P

Inlägg av T.P »

De klart.. :lol: Att jag inte kunnat tänka ut det själv :oops: :roll:
Skulle väl inte kunna vara på ngt annat sätt :? ??? TACK :lol: :lol:
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

Fortsätter i denna tråden...

Undrar över era första symtom på graviditet..och hur tidigtni kände dom??
Mina var ca en vecka innan mensen var beräknad..Kände det på urinen :shock: Lukten alltså båda gångerna..
och JA, jag kan va gravid igen...men har "bara" molande mensvärk...dock 2 veckor tidigare än jag brukar :?

Men nu ska jag inte hoppa över ån he h e eller hur det heter :lol:

Era erfarenheter???
barn födda 04/06/08
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tuva blev till på 9onde dagen efter mensens första dag och det lill* grynet jag har nu blev till på 7e... Men det konstiga är att jag snarare har längre menscykel än de flesta. Den har dessutom varit mycket märklig sedan jag tog ut kopparspiralen. 1½ månad emmellan ibland och så... :roll:

Förra gången var mina gravsymtom ont i brösten, mest, och nu efteråt inser jag att kvälsshalsbrännan också gav sig till känna (tänkte inte på det då, eftersom jag brukar få det om jag är uppe för länge, konstigt nog). Den här gången har jag bara märkt lite på att jag fått lite tjockare flytningar. (Ja, inte känner man sig fräsch precis) Dessutom mår jag illa av kaffelukt och min aptit har minskat. Förra gången minskde aptiten också i början och jag drack mest blåbärssoppa och sånt. Sedan bestämde jag mig för att eftersom det var så sällan jag var sugen på nå't så skulle jag tillåta mig att äta det jag kände för. Aptiten återkom tydligen så småningom för jag gick upp 20 kilo...

Tröttheten är ju också ett tydligt tecken för mig. Den sammanfaller konstugt nog alltid med Tuvas små pigga raider i hemmet. Hon har blivit så livlig på sista tiden och det finns visst ingen stoppknapp. :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"