Ändra sovtider för nu strular det?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Julius

Ändra sovtider för nu strular det?!

Inlägg av Julius »

Julius har börjat att trilskas med sovningen. Vi har detta schemat.
Morgon kl.7.00
sova 8.30-10.00
sova 12.30-14.00
sova 16.30-17.15
Godnatt kl.20.00

Imorse vaknade han kl.6.20 go & glad men vi tog upp honom kl.6.45
Somnade 8.30 men vaknade igen kl.9.15
Igår så somnade han i vagnen kl.12.30 men vaknade igen kl.13.15 och vi fick tillslut honom att somna igen men vaknade massor med gånger innan det var dax att gå upp.
Är det dax att ändra sovtiderna för att han blir 6 månader den 6 februari eller vad ska vi göra?
Förslag är isåfall:
sova 8.30-9.15, 12.30-14.30 samt 16.30.17.15 eller om man den sista luren tar bara 20 minuter. Svårt att hålla honom vaken ända tills kl.20 men det kanske får bli 19.30 godnatt istället.
Hur gör man för att enklast ändra tiderna isåfall? Ska man ta hjälp av marginalkvartarna för ändringen?
Tacksam för hjälp för det känns som om vi snart är tillbaka med en onöjd liten kille igen!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Julius,

innan ni beslutar er för att ändra hans schema, avvakta några dagar och se om det verkligen är en trend eller om det bara är "en sådan dag" :D.

Vår plutt sov (innan resan hit till Japan)
08.45-09.15
11.30-14 (oftast fick vi väcka)
16-16.30

Han blir ju också snart 6 mån så då är det läge att dra ned på tiden till 15 h per dygn. Än så länge trivs han med de tiderna (ja, innan Japan dvs...).

Plutten vaknar då och då ibland efter 30 min under den långa luren och kan ligga och titta. Antingen går jag ut med honom en minirunda till eller vagnar lite lätt. Ibland kan han vakna efter 1 h i vagnen, men då vagnar jag återigen lite lätt och sedan somnar han om.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Julius

Inlägg av Julius »

Eftersom det började igår och har fortsatt även idag och vi även märker att han gnölar och är mindre go emellan sovtiderna så blir man ju lite vilsen & tror att man kanske måste ändra något för att få det bra igen. Han var väldigt ledsen förut när han vaknade efter 45 minuter & vi fick honom inte till att somna om, men när det hade gått ytterligare 30 minuter så gjordes det glad godmorgon & då spydde han en kaskad. Känns inte så bra att vi har vägrat ta upp honom när det då vart magen som spökade. Förstår att han inte ville lugna sig & somna om!

Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Dagslurarna kan ta lite tid innan de sätter sig. Speciellt när han tror att han är utsövd. Inte kommer han att bli onöjd igen - inga sådana tankar. 8)

Som Kristin säger, avvakta något och håll tiderna nu och använd er av marginalkvartarna.

Jag tycker dock framåt att ert nya förslag låter mer anpassat för hans ålder. Dock den långa dagsluren 1,5 timme som kan göras 2 med marginalkvartarna vid behov.

Tänk igenom så det passar med era tider, han accepterar det mesta - om ni gör det. Tänk också framåt. Det första som händer är att 45 minutars kanske minskas till 20 och sedan försvinner morgonluren. Långa lunchluren och eftermiddagen 45 min eller 20 min är kvar lång efter årsdagen.

Ja, bättre att satsa på 19.30 för natten. Eller 19?

För oss var det en tid av omsomningar vid lunchluren, men ge er inte. Är guld värt för honom (och er) att ha en lång lur mitt på dagen.

När ni väl ska ändra så är det ju inte stora ändringar? Bara att han sover kortare. Tidigarelägg lunchluren med marginalkvarten vid behov?

Men natten går bra :?: :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Julius

Inlägg av Julius »

Tack för tipsen!
Ja trot eller ej men i natt så sov han hela natten igen!
I går natt var första natten så därför blev vi ju lite förskräckta nu när han strular på dagen. Aldrig får man vara glad nog tillräckligt länge för att kunna slappna av och njuta av lugnet utan nu oroar vi oss igen för hans sömn & hur han är mellan sovperioderna. Provade med smakisar på mat igår & det var ingen hit än så vi kör vidare på "bara välling" ett tag till & provar några skedar när vi själva känner att vi är mentalt förberedda på att det kanske går åt skogen igen.

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Som sagt ovan kan det strula med dagarna när man fått ordning på nätterna. Håll ut - det ändrar sig :D

Eftersom han är så ny-kurad, tycker jag inte ni ska börja ändra tider redan. Låt allt sätta sig ett tag först.

Ni är duktiga! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
camilla

Inlägg av camilla »

Mina flickor borjade oxa strula lite pa dan da de borjade sova pa natten men efter nan vecka sa forsvann det. om jag raknat ratt sa har du ju bara 14 tim och 45 min pa ditt schema (det ar exakt lika dant som mitt) och for 6 manaders skall det val vara 15 tim sa att minska sovtiden verkar ju inte vara ett alternativ. Fortsatt som innan ett tag till sa ordnar det nog upp sig om nagra dgr. Han "maste" ju inte sova som sagt utan bara ha forutsattningarna, mina kunde jollra sig igenom halva sovpassen da de holl pa som du beskriver.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Julius skrev:Tack för tipsen!
Ja trot eller ej men i natt så sov han hela natten igen!
I går natt var första natten så därför blev vi ju lite förskräckta nu när han strular på dagen. Aldrig får man vara glad nog tillräckligt länge för att kunna slappna av och njuta av lugnet utan nu oroar vi oss igen för hans sömn & hur han är mellan sovperioderna. Provade med smakisar på mat igår & det var ingen hit än så vi kör vidare på "bara välling" ett tag till & provar några skedar när vi själva känner att vi är mentalt förberedda på att det kanske går åt skogen igen.
Nu skall jag skriva något som jag inte trodde om mig själv :shock::

Tänk på din inställning här :evil:: = NEGATIV!!! Det brukar vara Mammut och Anna W som skriver svar som mitt. Jag brukar alltid bli lite förbannad på dem för att de är så hårda, ja rent burdusa, men oftast har de rätt, eller hur? Se till de POSITIVA framsteg ni har gjort, även de små. Dra inte så stora växlar av allt han gör och inte gör. Tänk vad mycket ni kommer att få uppleva i och med pluttens utveckling. Det går ju inte att gå och oroa sig för minsta lilla grej ungen gör eller hur? Då hinner man ju bli ett vrak innan ungen fyller 20. Kommer vi någonsin få en "lugn stund" som förälder :roll:? Vi skall ju vägleda dem genom hela livet... Jag tror att alla denna oro som många av oss här på forumet verka känna, bara överförs på våra pluttar och det är därför de reagerar som de gör. Samtidigt kan jag (av alla) förstå denna oro, man är ju helt grön på det här området och man vill göra "rätt". Inga högskolepoäng i världen kan användas på en liten plutt.

Jag kan känna att jag inte tänker tillräckligt mycket SJÄLV utan är här inne på forumet hela tiden och söker svar/bekräftelse. Jag har fått en liten överdos tror jag :wink:.

Ingenting kommer att "gå åt skogen", tänk inte tanken!!! Och OM något inte blir som ni tänkt, så strunta i det för dagen och ta nya tag nästa gång.

Vet du vad Julius, kommentarerna och råden jag nyss givit dig/er, skulle jag lika gärna givit mig själv. Jag lider av samma "sjukdom" som du :wink: och ÖVERFOKUSERAR och HÄNGER LÄPP allt för mycket. Ikväll har jag fått mig en tankeställare och börjat tänkt om när det gäller plutten. Nu skall här njutas!!!!

Kom igen nu Julius! Du klarar detta galant :D!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK KRISTIN :!: :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt Kristin! Lyssna på dina egna råd och känn hur du har växt/växer som förälder och människa genom att förändra tanken!
JH

Inlägg av JH »

:D Precis så är det Kristin! :D Har sagt det själv i ett inlägg före jul, men verkar själv har glömt mitt eget goda råd! :oops: :twisted:

Vi nojjar och nojjar över minsta sak som inte går enligt våra scheman, istället för att varje dag tänka att "tänk, mitt barn sover nästan hela natten och jag kan planera min dag efter hennes mat och sovtider - så har inte mina andra vänner med barn det!"

Jag umgås mycket med en annan mamma som också är AW-frälst (hej Lotta :D ) och vi kan ibland trissa upp oss själva genom att nojja över minsta sak som har gått "fel"! Det måste vi sluta med - NU! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hörru duru, blanda inte in mej i det här :wink: :lol:
nej, kristin har verkligen helt rätt! =D> ett inlägg som jag, och säkert många fler med mej, tar till sej!!! tack för att du skakade om mej lite! :D :wink:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Gäst

Inlägg av Gäst »

JH skrev:Jag umgås mycket med en annan mamma som också är AW-frälst (hej Lotta :D ) och vi kan ibland trissa upp oss själva genom att nojja över minsta sak som har gått "fel"! Det måste vi sluta med - NU! :D
:idea: Mitt tips är att se er som frälsta i er själva - i ert eget kunnande och handlande.

:!: Det Barnaboken och på det viset AW har bidragit med är att plocka fram era egna kvalitéer som mödrar. Men det var NI som sökte kunskapen och NI tog den till er - nu är det dags att göra Barnaboksfilosofin till er EGEN! Då - och först då - slutar man att "rätta sig mot facit" och lever med filosofin i ryggmärgen. Det leder till den självklarhet och självsäkerhet vilken gör att man vare sig behöver andras medömkan :roll: eller medhåll. Man dividerar med sig själv och får de helt korrekta svaren. Vi har det inom oss allihopa - bara vi vågar lita på oss själva och eventuellt ber om draghjälp i Barnaboken då och då :heart: !
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Du är så bra!
Tydligt, enkelt.
"Göra Barnaboksfilosofin till sin egen". Lysande sagt!

Tack!

:D
Julius

Inlägg av Julius »

Morgonens rapport!!! :?
Somnade 20.25 :lol:
Vaknade kl.5.45 :!: Låg kvar i sängen tills kl.6.25 när det började gå över mer och mer i illvrål, innan dess så nöjde han sig med att ligga och småprata.
Tog då upp & gjorde godmorgon!
Allt frid & fröjd tills läggningen igen kl.8.30 Somnade dock till slut, men vaknade igen kl.9.05 Allt ramsande blev till slut överröstat av hans skrik & gråt. Det blev hysteriskt för han ville absolut inte somna om eller ens ligga kvar i sängen. Lugnade honom till sist så vi kunde göra godmorgon om än förtidigt.
har nu insett att eftersom han de senaste 3 nätterna har sovit hela nätter så kan/vill han omöjligt sova 1½ timme på morgonen mellan 8.30-10.00 Eftersom vi nu såg detta redan igår så måste vi nu göra en ändring i schemat för annars raseras ju hela kuren totalt bara för att vi envisas med att få han att sova/skrika så länge istället.

Vi kommer därför att ändra schemat så det ser ut så här istället:
Morgon kl.6.30
sova 45 minuter 8.45-9.30
sova 2 timmar 12.00-14.00
sova 45 minuter 16.15-17.00
Natt kl.19.30

Summa sömn: 14 ½ timmar

Hans behov är det ju som måste råda & eftersom det är en kamp på dagen för att få honom att sova så verkar han ju inte ha så stort behov av sömnen nu när han sover så bra på natten! Han är ju van med så lite sömn så det här är ju enormt gjort av honom iallafall att sova så här mycket och bra på så kort tid.
Kom gärna med respons på detta schemat! Visst är det väl genomförbart!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"