* * *
jzgridley skrev:
Vilken signal sander jag till honom då... "nej, det gick inte så bra första gången, så vi får göra om inskolningen".
Sådana "signaler" skulle du inte alls sända. Tvärtom skulle du lyssna till honom och se till hans behov före dina / samhällets / ekonomins. Han är ju omedveten om "processen" - att det är meningen att han ska skolas in i stor stil för att hänvisas till dagis varenda dag i fortsättningen.
Jämför med öppna förskolan. Dit går du inte för att lämna barnet. Du går dit för att delta i någon sorts gemenskap som förhoppningsvis tilltalar er båda och ger er utbyte. Du tror inte att du "sänder fel signaler" om du inte går dit någon vecka eller någon månad eller två. Men dagisinskolningen syftar till något annat än utbyte och gemenskap för er båda. Den syftar till förvisning av barnet från "flocken", innan han är färdigrotad där och börjar vidga världen så smått på egen hand, i sin egen takt.
Att ett litet barn visar intresse för andra barn brukar ofta andras som skäl till tidig dagsplacering: "Han behöver träffa andra barn." Jämför: Jag klappar en hund. Jag gillar hundar. Alltså behöver jag hundar. Alltså måste jag nu framleva mina dagar i en hundgård
Se forumet "I stället för dagis - tankar och idéer"