10-20 veckor för blodvärden att bli normala!!!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
*frieda*

10-20 veckor för blodvärden att bli normala!!!

Inlägg av *frieda* »

Jag har kassa blodvärden, normalt när man är gravid. Likt förbannat är det frustrerande, jag är lika allert som en sömnsjuk zombie ungefär :roll: Jag har pimplat hälsokostens "Blutsaft" men den hjälper inte långt så nu har jag fått order från MVC om att jag måste äta starkare grejer :arrow: Niferex :P Inhandlar således burken och tänker mig att om en vecka är jag som folk igen. Men veckan passerar och jag märker inte av någon effekt alls. Läser på Fass och ser att det tar mellan 10 till 20 veckor för blodvärdena att bli normala igen :shock: :? Vafalls :?: Om 10 till 20 veckor är den här graviditeten förhoppningsvis historia :!:

Innovativa lösningar på hur man får upp blodvärdena liiite snabbare än så önskas :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stackare som inte mår bra :( , min graviditet var som helvetet på jorden :cry: . Min man säger INGA fler barn pga av den.... :roll:

So sorry inga bra tips,
Jag tog 2 Niferex/dag de sista 12 veckorna av graviditeten fördelat på 2 olika tillfällen och såg till att INTE ta några mjölkprodukter samtidigt då detta hämmar upptaget men gärna drack lite juice till istället. :)

Du får nog snart massor av supertips från alla andra. :wink:
Det är bara att hålla ut och försöka se det som att du kommer att få din belöning snart \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

TorsMamma skrev:Stackare som inte mår bra :( , min graviditet var som helvetet på jorden :cry: . Min man säger INGA fler barn pga av den.... :roll:
:?: Berätta eller länka om du redan har skrivit om den [-o<

Den här graviditeten är kanske inte ett helvete men helt klart urtrist :!: Den började med ett hysteriskt och ihållande illamående och har liksom övergått i alla upptänkliga graviditetsproblem. För utom kassa blodvärden så lider jag av: idoga trängningar (springer på toaletten flera dussintals gånger per dygn. Framförallt NATTETID :evil: ), ryggvärk - det känns liksom som att ryggen ska gå av på mitten och jag måste vila femtielva gånger per dag (observera jag är i vecka 26 inte 36), halsbränna och sura uppstötningar (redan) och (här kommer den min favorit) hjärtrytmsrubbningar. Jättemysigt när man ligger i bassängen och skall simma sina meter och det plötsligt hugger till i hjärtat och det liksom slår ett par kraftiga extraslag 8-[ Ofarligt enligt kardiologen jag har pratat med men det är ju obehagligt :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hmmm.... Tycker jag inte gjort annat än att klaga på graviditet, förlossning och sen en skrikig bebis :cry:, jag vill dock poängtera att jag har aldrig i detta tappat modet.
Jag läste ett inlägg om att somliga är inte gjorda för att vara gravida och föda barn för att sedan amma och jag kan bara ledsamt nog hålla med.
Men nog fan :evil: vill vi föröka oss ändå :lol:

Jag tycker jättesynd om dig stackare med hjärtrytmsrubbningar (superläskigt tänker jag 8-[ ).

Själv så var jag så illamående i över 20 veckor att jag åt postafen bara för att kunna dricka vatten. Kräktes av vatten i över 2 veckor innan jag åt postafen. Men ändå kunde jag nästan bara äta flytande kall mat och frukt hela graviditeten.
Gick inte upp i vikt som jag skulle och köpte Fortimel på apoteket för att få mer kalorier. Hade över 30 grader i skuggan och var övertygad om att jag skulle DÖ.
Sen hade jag foglossning (har ett fel i mitt bäcken sen liten och scolios) sen v.5, så ont i ryggen vet jag allt om. Det enda positiva var att jag fick handikappstillstånd till bilen i 6 månader för att överhuvudtaget kunna komma utanför dörren med kryckor och allt.
Jepp, sen alla trängningar nattetid, 7 olika kuddar i sängen för att kunna ha det skönt, hungrig nattetid (äter fortfarande nattetid :shock: ), halsbränna så man inte kan sova (novalucol junkie) osv.
Du vet ju om någon. :!:

Hitta på fler symptom så hade jag säkert de också. :thumbsup:

Visserligen var mina järnvärden ganska bra för jag åt MASSOR av järn av rädsla för brist samt massor av folsyra.
Mot sutet fick jag något konsigt ont i tårna och lederna så jag knappt kunde stå, syper mysigt... :roll:
Men de 2 sista veckorna hade jag inte särskilt ont i bäcket för det var så LÖST att inget gjorde ont längre :lol: :lol:

Och tänk dig ändå fick jag en "Stor Tor" som vägde 4470gr och var 55cm lång :shock:
Det är värt det men ibland tar det ett tag innan man faktiskt känner så. :heart:

Håll humöret uppe och titta på massor av bra filmer! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Jag fick tipset av min BM nu under sista graviditeten att ta järntabletten (niferix) på kvällen innan sänggående.
Mina värden under de tidigare graviditetena har varit usla, men denna graviditeten så hade jag faktiskt 133 i slutet och det är bra.

Min syrra är också gravid, i v 25 låg hon på 106, började ta tabletten på kvällen och nu i v 35 har hon 130 el liknande.

Värt ett försök, hang in there :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tips angående järntabletterna: Kaffe, thé, mjölkprodukter och coca-cola försämrar järnupptaget så ät inte det vid samma tillfälle som tabletten. C-vitamin förbättrar järnupptaget.

Laga mat i en järngryta så blir den extra järnrik.

Min svärmor fick upp sitt järnvärde genom att äta persilja säger hon. Hon gillade inte tabletterna för hon blev så hård i magen. Men hon åt nog rätt mycket då. Tog väl en bukett om dan. :lol: Kanske inte att rekommendera men lite kan man ju äta.

Dina värden kanske inte hinner bli "normala", men ju mindre dåliga de är desto bättre.

Konstigt det där med hjärtrytmrubbningar, det har jag också fått. Har inte satt det i samband med graviditeten, fast jag har aldrig haft det förut innan. Det blir som ett stort "tjomp" i bröstet, så blir jag yr och får spagettiben. Ganska läskigt. Som tur är händer det inte så ofta.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:heart: Vilka underbara forumister ni är :heart:

OK, planen är alltså att: Ta Niferexen på kvällen (jag tar den med en extra c-vitamin trots att den innehåller askorbinsyra), käka grytor som är tillagade i min järngryta och strö på rikligt med persilja på de delikata grytorna :D

Tors mamma: :shock: OK, bredvid din graviditet ter sig min som rena semestern :roll: Mitt illamående har reducerats rejält med hjälp av akupunktur, men jag mådde som dig innan faktiskt. Jag låg i sängen och sörplade blaskiga soppor och vatten var det äckligaste som fanns :? Jag gick ner 6 kg i början av graviditeten men nu har jag gått upp 7 kg så man kan inte klaga :) Jag mår alltså fortfarande småilla och kan känna mig kräksig på morgonen, men nu kan jag äta mat om än inte stekt och fet mat :wink: Jag har gått ner mig en hel del psykiskt därför att jag har haft den något orealistiska ambitionen att ta min examen här i januari. Jag har alltså pluggat som en idiot trots att jag har varit dålig :twisted: Nu har jag sänkt ribban och tänkte vara klar till förlossningen istället, efter ett alvarligt snack med min husläkare - Han stod för det alvarliga snacket :oops:

Lite av mitt dilemma kan vara att jag hade en sådan perfekt graviditet förra gången. Jag mådde som en drottning och kände mig odödlig. Vilket man inte kan påstå att jag gör nu :twisted: Så graviditeter kan se väldigt olika ut, det är inte alls säkert att den ena är den andra lik :wink:

Susanneethel:
Konstigt det där med hjärtrytmrubbningar, det har jag också fått. Har inte satt det i samband med graviditeten, fast jag har aldrig haft det förut innan. Det blir som ett stort "tjomp" i bröstet, så blir jag yr och får spagettiben. Ganska läskigt. Som tur är händer det inte så ofta.
Precis så är det :!: Jag tror att det har med den ökade blodförsörjningen att göra. Riktigt läskigt, speciellt om man är ensam och ute eller i plurret 8-[
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Har för mig att de funderade på det?
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tokaungen: Mina sköldkörtelvärden har jag helt förträngt. Men jag vet inte vad det är, det känns som en klump i halsen ibland och ibland inte alls :roll:

Förresten hade blodvärdet förbättrats avsevärt, fick jag veta senast jag var hos BM (i fredags), nu ligger det på 122. :D Men jag är fortfarande trött, sur och illamående så jag ser fram emot en ljusning först efter BF. Jag kapitulerar för min osamarbetsvilliga kropp och inser att det inte blir bättre :evil: :!:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:shock: Hu! Och här gnäller man om lite halsbränna...

Mina järnvärden har också sjunkit katastrofalt den här gången. 140 vid inskrivningen trots att jag inte äter så värst med kött och bara 114 för nån vecka sedan. Nu knaprar jag också Niferex, två om dan. Funkar med magen som tur är. Varför vad det bra att ta dem vid sänggåendet?

Mina graviditeter har varit rätt lika fysiskt, något mer fogloss för varje gång bara och det har börjat lite tidigare och slutat lite senare per gång. :lol: Däremot runtomkring-livet har varit olika. Mer mental stress andra gången, två små att ta hand om med lyft och kånk tredje gången och en massa trappor och utomhussysslor nu den här gången. Phu.

Jag får så gigantiska magar och de blir bara större för varje gång. Helt ofattbart. Jag ser ut som om jag skulle kunna föda redan i v 21!

Jaja, slut på mitt lyxgnäll i jämförelse med kräk och annat elände....

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jannika skrev: Jag får så gigantiska magar och de blir bara större för varje gång. Helt ofattbart. Jag ser ut som om jag skulle kunna föda redan i v 21!
Åh Jannika jag VISSTE att vi hade nåt mer gemensamt! :-({|= :mrgreen:

Visst hjälper Niferex :!:
Jag har katastrofala blodvärden (vid provtagning undrar de ofta om jag lever...), sen förpubertet ungefär, och inget har funkat som dem... :wink: Provade dem första gången under senaste grav. och kör på 1st. under mens fortfarande.
Tack min underbara BM för tipset! :heart:

och så funkar de med magen också... :P :lol:

/Fjällmor
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Hej Frieda! Om du fortfarande inte har kollat upp dina sköldkörtelvärden så råder jag dig att göra det! Det är inte ovanligt att man får problem med sköldkörteln under graviditet, även om man inte haft problem innan. Just hjärtrubbningar, orkeslöshet, trötthet, surhet (speciellt dåligt morgonhumör) är typiska symptom på sköldkörtelproblem. Däremot behöver man inte har en förstorad sköldkörtel för att ha besvär men ett enkelt litet blodprov kan ge dig svar på det här. Det är dessutom inte bara för din skull jag propsar på att du ska testa dig utan det är för bebisens skull, så snälla gå till din MVC eller VC och be dem ta proverna!
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Ja du Fjällmor, från en megamage till en annan! :lol: Du får ju se själv snart...

Jag äter på med Niferex men undrar fortfarande över det där med att ta dem vid sänggåendet? Varför skulle det vara extra bra?

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Öhh, här händer det massor och jag märker ingenting :oops: Tokaungen, ja kanske det är klokt att göra slag i saken och kolla upp det hela. Det är bara det att man blir så noncharlant mött i vården här i Uppsala så att jag känner mig inte hågad att gnälla :roll: Jag fick nyligen veta via Auroramottagningen att jag förmodligen hade varit berättigad akupunktur gratis mot mitt gräsliga illamående via min egen mvc. Men när jag själv hörde av mig när det var som värst fick prata med en snäsig sjuksköterska som hänvisade mig till åksjuketabletter (som var helt verkningslösa). Jag la ut flera tusen kronor på akupunktur (på en privat mottagning) och fick avbryta behandligen tidigare än nödvändigt eftersom jag inte hade råd att fortsätta :evil:

Mitt morgonhumör är ganska bra, mitt kvällshumör desto sämre. Då mår jag som mest illa, är som tröttast och det känns som att ryggen ska gå av på mitten.
nilam

Inlägg av nilam »

Jannika!
Ang att ta nefirix vid sänggående,
jag fick det tipset av min BM, vet inte säkert, men tror att det har att göra med att mycket olika födoämnen påverkar järnupptaget och tar man tabletten när man ska sova så äter man inget på ett par timmar :shock: (förhoppningsvis) och tabletten hinner att värka.

Rena spekulationer, men det blev resultat på mig och min syrra :D
Förresten har du börjat på utbildningen? Jag är själv helt lyrisk över profylaxen :heart:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"