Hälsa på vänner...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smilex3

Hälsa på vänner...

Inlägg av smilex3 »

...hur gör ni när ni hälsar på vänner t ex på middag? Om barnet skall sova 19.00 söver ni det borta och väcker upp när det är dax att åka hem eller? Vår flicka sover som en prinsessa efter kuren och hon är en ny människa på dagarna. Vi håller rutinerna/tiderna hårt och planerar att göra så ett tag framöver men tankarna finns på att öka vår flexibilitet framöver. Hur gör alla ni andra? Vad ska vi tänka på?? Vi vill inte förstöra det vi och hon har lärt oss dessa veckor utan vill gärna få lite tips.
Tack.
Dotter f?dd april 2004.
Kur p?b?rjad i mitten av jan 2005
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, så har jag gjort, läggning och rutiner som vanligt på plats hos vännerna, i resesäng.
När vi åkt hem har jag väckt försiktigt, och lyft ut i bilen.
Inte prata och stöka med de små, bara köra hem, och lägga i sängen som om inget hänt.
Har funkat fint! :wink:

Vad duktiga ni varit! :D Visst är det härligt när de små liven blommar ut!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mamma-anna

Inlägg av mamma-anna »

Hej,

Jag skulle inte rucka på läggningstiden om jag vore ni. Är det 19.00 så är det - oavsett var ni är.

Men eftersom ni bara har haft ordning på sömnen ett par veckor är det lite synd att väcka barnet mitt i natten för att åka hem.

Jag gjorde en morgontidig resa (kl 05.00) efter att vi implementerat SHN på vår dotter (när hon var 4 månader) och resultatet var att hon under flera veckor efter det gärna ville vakna just kl 5. Det var ju ingen katastrof, men ack så frustrerande - innan resan sov hon 20.00-08.00 som en klocka.

Jag skulle nog avvakta kvällsbesöket hos mina vänner några veckor till om jag var du, men det är ju lätt för mig att säga... Allt är förståss för att barnet verkligen ska vara helt kompis med idén att sova hela natten innan man börjar "knasa".

Nu för tiden (två år senare) lägger vi alltid vår dotter på "rätt tid" när vi är borta och tar med henne "halvsovande" när vi åker hem. Hon somnar om som en klubbad säl så snart hon ligger i sängen hemma - aldrig några problem alls.

Hälsningar
Anna
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
LinaB

Inlägg av LinaB »

Hej!

När vi lägger henne borta så gör vi på precis samma sätt som hemma. Vid hemfärden släcker vi ned (i hallen o de rum som vi måste flytta henne igenom) och lyfter snabbt över henne i bilbarnstolen med en filt runt samt ett skynke över så att det är mörkt. Hon somnar om antingen direkt eller i bilen och när vi väl är hemma så lägger vi henne direkt i sängen och hon somnar oftast om på stört. :D Vi håller det alltså mörkt och tyst vid flytten.

Lycka till!! :D
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Marie

Inlägg av Marie »

Vi gör precis som Lina B, har det mörkt och lyfter henne utan att säga något. Vi lindar om henne en filt när vi åker, denna har vi på ända tills hon ska ner i sängen, ev brukar jag tyst säga ramsan 1-2 ggr och sedan gå ut och det har alltid gått bra. Fast vi bor i norrland så tar vi inte på overall och dyl, brukar se till att hon har sockar på sig när hon sover osså brukar jag ta på henne en mössa lite försiktigt.

Lycka till!!! :D :D
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"