Förändringsfas? Ändra schemat?

Skriv svar
anna77

Förändringsfas? Ändra schemat?

Inlägg av anna77 »

Lillan är nu drygt 15 månader. Hon har haft mycket trygga nätter från 20-8 i ett halvår sen kurning (borsett från lite snedtramp från föräldrar under sjukperiod, då vi fick minikura efteråt.). De första månaderna fick jag väcka t.o.m. Nu har hon resolut börjat vakna 10 min efter läggning (då hon sömnar på stört). Hon gråter och gråter. Hon får sparsamma ramsor och ibland går jag in och lägger bestämt tillrätta och ger solfjäder o ramsa. Somnar först halvtimme till timme efter läggtid. Visst, hon är rejält förkyld nu men det har inte stört sömnen förut. Dessutom har hon börjat vakna tidigt, ca trekvart till timme före uppstigning. Hon får pangramsa och hojtar vidare. Oftast ger hon upp och somnar i ca 20 min till och får sen komma upp inom marginalkvarten. Detta får till följd att hon plötsligt har nätter med bara 11 eller 10,5 timme sömn= för lite. Hon vill gärna kompensera och sova mer än sina 2 timmar på dan, men det får hon inte. Bör jag drastiskt ändra till 1,5 timme på dan och ändra läggning till 19-7 (urk, har älskat våra sena morgnar)? Försöker hon berätta för mig att hon mot sin mors vilja(...) blivit morgonpigg, och vill väckas tidigare på dan så hon verkligen är trött? Eller bör jag prova med 11,5 timmars natt med 2 timmar på dan? Har precis börjat gå, så ladda batterier och sova är det hon behöver som mest nu!
Tack! :D !
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Medan jag läste ditt inlägg tänkte jag "hmm jag skulle nog rekommendera tidigare läggning och en halv timme mindre sömn". Vilket var precis vad du själv senare skrev visade det sig :D Under andra levnadsåret är 13,5 timmar det rekommenderade sömnbehovet. Orsaken till uppvaken kan vara att det helt enkelt blir lite för mycket sömn med 14 timmar. Om du inte är beredd att ta morgon klockan 7, kan du ju bestämma dig för 7.30. Natten kunde ligga 19.30-7.30 och dagsluren vara 1,5 timmar. Min dotter som är 1 år och 8 mån har natt 19.30-7 och sover 2 timmar lur, vilket funkar suveränt. Men jag hade också senare natt för att kunna sova till 8 om morgnarna till att börja med. Gick bra ett par månader men sedan var det kört och jag fick justera. Visst kändes det (och känns ännu) lite motigt att stiga upp 7 - men man kan ju alltid roffa åt sig lite mer sömn under ensamleken :!: :wink:

Hur som helst tycker jag du ska tidigarelägga nattandet. Och om hon är snuvig kan du pröva att lägga böcker under sängbenen så huvudänden kommer högre upp - förutsatt att hon inte bökar omkring och somnar som Pippi - då hjälper de föga :lol:

Hoppas något av råden kan hjälpa dig :!: :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
anna77

Inlägg av anna77 »

följer nu ett nytt schema med 19.30 -07.00, med 2 timmar lur 12-14. Har insett att hon verkligen börjat bli morgonpigg. Men oj vad jag är less på denna lessna gråt. Hon var vråltrött ikväll, och följer ändå sin nya trend: somnar som en stock och vaknar efter 10 min suuuuuperledsen. Vet ej hur mkt jag ska låta henne sköta detta själv. Hon gråter sig till en solfjäder och hon tycker det är såååå skönt när hon får det första och ibland andra gången(...) och somnar efter 45 min, men jag vet att det är mysigt för stunden för så kan man ju inte fortsätta?
Snälla, inspiration...jag saknar våra fina lugna kvällar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig igen!

Jag måste säga att detta med att vakna efter 10 minuter är ett nytt fenomen för mig :-k Efter 10 minuter ska ju barnen sova som stockar och man ska i princip kunna lyfta dem på plats om det behövs utan att de vaknar... Finns det någon annan som varit med om detta och vet hur det bäst åtgärdas :?:

Annars skulle jag rekommendera en pangramsa genast hon vaknar. Men jag har en känsla av att du redan försökt med detta. Hur länge har dessa uppvak pågått?

Vi hoppas på mera hjälp!

Kram så länge :)
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
anna77

Inlägg av anna77 »

När jag tänker efter har det nog inte pågått mer än en vecka, men det har känts som en lång vecka... Och jag har provat pangramsa men det biter inte som den gjort "förr i tiden". Hon blir bara ledsnare, inte arg. Under denna vecka har några tänder tittat fram (upptäckte jag ikväll...) och hon är rejält snuvig. Men som jag skrev förut har inte sådana faktorer påverkat förut.
ja...finns det ngn med liknande erfarenhet?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi har att göra med ett ganska stor liten flicka här och inget kurbarn. Då gäller det att inte ifrågasätta sömnen, att inte släppa in orosvargarna, att inte betrakta henne som liiiiten och synd om. Aldrig någonsin mer, för hon VILL sova så gott :!:

Man kan inte veta exakt vad hon vaknar för, men en sak kan man se: att ett mönster håller på att bildas, så att hon vaknar kväll efter kväll efter tio minuter, och det betyder att svaret hon fått när det hänt första gången (gångerna) inte varit tillfredsställande. Hon fortsätter fråga - och fastnar. Och du fastnar tillbaks. Och vips, har ett mönster etablerats som kan vara i evighet. (Nåja :oops: )

Det gäller alltså att bryta det, och då får du sluta trösta, oroa dig, tycka synd om :roll: Du får helt enkelt bli lite barsk, om och när du absolut måste ingripa.

1. Ge en fruktansvärt glad och hurtig och äppelkäck ramsa x4 med högsta magvolymen så fort hon sätter igång efter tio minuter. Gå bara förbi utanför.

2. Sätt sedan på musik, gärna hurtig och glad också den.

3. Skramla som en galning i huset så hon tror att du ändå inte hör.

4. Avlyssna diskret med dolda öron. Är hon verkligen ledsen :?: Eller går gnölandet på rutin nu :?: Eller svär hon mindre ädla eder :?: Lyssna, lyssna :!: Och gå till ditt och tänk efter.

5. Om och när hon verkligen är så ledsen att det kan kallas uppriktigt förtvivlad, då kommer lilla magen (din alltså) att tala om det för dig, och du kommer att känna att det är absolut nödvändigt - en fråga om liv och död :!: - att du störtar henne tll undsättning. Men den känslan ska vara densamma som du skulle hysa direkt om en människa verkligen var i nöd och höll på att drunkna, exemeplevis, och skrek på hjälp med dödsångest i rösten. Vi vill inte ha något ängsligt tassande här några frågor i retur, något för ingen fungerande mönsters konserverande :!:

6. Se 5. Dra då upp den drunknande ur vaken, dvs ge solfjädern, snabbt, statiskt, tyst utan ord, och skjut vargarna, medan du står där. Tänk på annat och överkoncentrera inte. Tryck till avslutningsvis, vänd dig bort från sängen och barnet och GÅ, med ramsan utanför och på väg bort. Och musik; etc, enligt ovan :wink:

Odla i övrigt 1. tålamod, 2. mer förtroende för lilla barnet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"