Korta dagslur och delar rum, hur göra?

Sarika

Korta dagslur och delar rum, hur göra?

Inlägg av Sarika »

Hej
behöver hjälp med att välja hur vi ska göra.

Storasyster 2 år och 8 månader och lillebror snart 10 månader delar rum. De sover sin dagslur samtidigt 12-13.30. Men sedan en tid tillbaka har storasyster inte alltid sovit den tiden. Vi har bara låtit henne vara, hon har möjlighet att sova annars får hon en stund i lugn och ro. Men nu har hon ca var tredje dag (ibland varannan) inte sovit alls och börjat skrika och med det till följd att lillebror vaknar. Ramsan blir hon bara förbannad av. De dagar hon sover är hon sedan väldigt svår att väcka och skulle gärna vilja sova längre. Vad tror ni är det dags att korta av till 45 min? Vi har 12 tim natt. Och i sådana fall hur gör man då. Vill ju att de ska sova i samma rum.

Lägger man henne senare och smyger in efter 45 min och hoppas [-o< på att lillebror inte vaknar. Eller lägger man dem samtidigt och sen hämtar efter 45 min och hoppas [-o< att lillebror inte vaknar? Lillebror är väldigt känslig på sin 45 min skarv.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Kan du inte lägga storasyster i ett annat rum när hon sover middag?
För oss skulle det inte fungerat att dela rum under dagsluren.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Jag tror absolut att du kan korta storasysters lur till 45 min. På det tredje levnadsåret räcker 13 timmars sömn per dygn. Dessutom har hon ju visat tydliga tecken på att 1,5 timmars dagsömn inte behövs längre. (Det vore en annan femma om hon inte sov 12 timmars natt!) Jag tycker som anna att du ska lägga dem i varsitt rum. Om detta inte är möjligt, föreslår jag att du lägger storasyster då lillebror sovit 10 min. Då sover han djupt och hinner sova över 45 min-skarven innan storasyster ska upp. Sedan kan du ju försöka förklara för storasyster att ni måste smyga så inte lillen vaknar :wink:

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack!

Ja det är nog dags att korta av.

Vi bor i en 2 och det var så skönt när lillebror flyttade in i sovrummet på middagsvilan för då fick jag det andra rummet tillbaka och min säng så jag även kan ta en liten paus. :wink: Så att flytta ut syrran/lillebror nu känns inte så bra........

Tack för tipset att lägga efter 10 min, de ska vi ta till och som sagt var förbereda syrran på att "vi måste smyga" :D

Dags att själv lägga sig tidigare på kvällen när nu min 1,5 tim vila försvinner på dagen. :wink:
Sara
VilmaochViggo
siri

Inlägg av siri »

Jag tyckte också det var väldigt skönt med egen plats när tvåan började sova middag i storebrors rum.
Vi har haft lite samma problem. Men jag har bestämt mig för att behålla längden på middagssömnen. Han behöver vilan om inte annat. Så vi jobbade på att man sover eller vilar tyst- och nu väcker han inte lillebror längre utan ligger bara och småsjunger lite lagom ibland.

Siri
fyra älskade ungar
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack Siri för ditt svar. Har också funderat i de banorna. Har också funderat på om hon kan sova middag 2 dagar och sen 1 dag inte sova alls för att sedan sova 2 dagar. Men då blir det ju inte samma varje dag och det skulle vara utrymme för frågor nu när hon är i trotsen.

Tror dock att vi drar ned på luren. Men det känns lite dumt att gå in och störa lillebror 2 gånger (vid läggning och väckning) så jag funderar på om man kan gå in när lillebror sovit 30 min och lägga henne. Då hinner hon prata av sig innan hans 45 min skarv kommer och sen väcka dem samtidigt. Det kanske blir så att storasyster sover 1 tim istället för 45 min om hon somnar direkt men då väcker jag dem i alla fall samtidigt.

En annan tanke, vi har nu den värts trotsen hittills, är det dumt att ändra nu?! Ska man få henne att prata vanligt istället om hon inte väljer att sova?

Sara
VilmaochViggo
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hello! :D

Skuttar in här med ett snabbt svar i natten.

Jag har alltid lagt de mina samtidigt för dagsluren, i samma rum (eller samma vagn).
Jag tänker att frågorna hon ställer nu inte nödvändigtvis beror på sömnbehovet, som du själv nämner är det trots på ingång. Är det någon gång man behöver tydliga besked, och också sin dagvila, så är det då...

Fundera... :wink:

nattnatt :sleep:

/Fjällmor
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Jag tycker inte du ska göra olika från dag till dag. Barn behöver klara rutiner. För oss vuxna verkar det ju som en klar rutin att sova två dagar och sedan vara uppe hela tredje dagen, men barn har inte så långa tidsbegrepp och ser ingen rutin i det. De blir osäkra på vad som gäller. Och nu när trotsen är aktuell måste hon ha extra klara besked. :idea:

Jag tycker fortfarande att 45 min räcker som lur eftersom hon en längre tid visat att hon inte vill sova, men ifall hon klarar att vila (och inte skrika) 1,5 timmar så kan du ju fortsätta. 30 minuters-idén lät bra för övrigt! Så behöver du som sagt inte gå in två gånger. Kom ihåg att inte ställa frågor till lillan vad du än bestämmer dig för, visa klart och tydligt att "så här ska det vara nu" :!:

Lycka till :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack Fjällmor och Sagalinda för era reflektioner!

Igår hade vi den jobbigaste trotsdagen någonsin! Så jag ska fundera hur vi ska göra men tror att jag avvaktar 1 vecka för att se om trenden är att inte sova och är det så så får vi fundera på att korta av sovpasset med läggning 30 min efter lillebror. Då har hon ju också hunnit bli lite tröttare.....förhoppningsvis än om hon lägger sig samtidigt som honom :wink:

Sara
VilmaochViggo
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hojta om du behöver fler reflektioner :D

Lycka till :!:
/Fjällmor
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej, Sara!

Hur går det för er?

En tanke:
Kan ni flytta fram luren lite (orkar Viggo det)?

Vi har också morgon kl.07.30 och vi lägger barnen kl.12.30.

/ Mamman till sönerna :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi har nu avvaktat men i torsdags så beslutade vi att ge Vilma 45 min lur istället. Första dagen sov de i vagnen så det var inga problem, skulle lägga Vilma efter 30min men hon somnade själv :D så jag fick fälla ned ryggstödet. Igår så störde hon lillebror när vi gick in (trots att vi noga gått igenom vad som nu skulle gälla, men så är hon ju i sin blomstrande trots också) så han vaknade men jag lade henne och ramsade båda och de somnade båda och jag fick sedan väcka. Idag så sov hon själv inne då lillebror var ute och sov i vagnen med pappa då han var så täppt i näsan och behövde ordentligt med frisk luft. Så vi får se hur det går i morgon.

Tänkte också i början att lägga 12.30 men lillebror orkar inte det. Sedan nyår då våra förkylningar började så har vi haft problem med tidiga uppvaknanden från honom så han har oftast varit vaken från 06.30 och då orkar han inte. Vi jobbar på det men det är svårt nu när han blivit förkyld igen (hann med 2 kurmornar tills igår då han blev sjuk igen) så det får bli en ordentlig kur då han är frisk. Nu hostar han och snurvlar så förskräckligt fortfarande å det tar aldrig slut så han har ju vant sig vid att vakna tidigt men vi pangramsar och låter honom vara i den mån det går. (lite utsvävningar här om lillebrors sömn :roll: )

Men det gör ju att storasyster inte alltid får lugn och ro till 07.30 så det kanske inte var det bästa att just nu ändra. Men vi kör vidare, nu sover hon i alla fall (hit intills) sin tid så hon får marginal på 45 min (trots att man inte bör det) om det behövs. Och hon är trött 12.30 förut var hon inte alls trött 12.00 då hon skulle lägga sig. Så detta blir jätte bra. Hoppas nu bara att hon kan vara tyst då vi smyger in annars får vi offra vardagsrummet och lägga henne där.....

Sara
VilmaochViggo
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt Sarika!

Kul att du delar med dig, det var ju för övrigt en bra idé att låta en av dem sova i vagnen :D

Ja dessa förkylningstider... hemma hos oss har det runnit snor och hostats sedan november :shock: Och ja det tenderar att påverka morgnarna i negativ riktning, speciellt hostan. Men jag tycker du har rätt inställning, sträva till normal uppstigningstid i den mån det går och när andningsvägarna är fria en liten morgonkur :!: :)
Sarika

Inlägg av Sarika »

Idag gick det kanon!! Vi övade på förmiddagen hur vi skulle göra när hon skulle gå och lägga sig. Och hon var tyst och lillebror sov djupt. :D

Märker att det gäller att ha stenkoll på när lillebror somnar så man går in efter 30 min sömn då han sover djupt så man inte råkar traska in efter 20 min sömn.

Ja, en liten morgonkur blir det definitivt när han är frisk igen. :D
Sara
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vill bara rapportera att det går hur bra som helst att lägga storasyster i samma rum efter att lillebror sovit 30 min :D Och nu sover hon vill jag lova :wink: somnar på stört och jag får alltid väcka :D

Å lillebror stackare som varit hostig i 2 månader och alltid vaknat i vargtimmen av hosta eller täppt näsa, blev nu frisk för 1 vecka sedan och det behövdes ingen minikur :shock: :lol: så fort hostan försvann så sov han och vi fick väcka på morgonen. :D Nu har han varit frisk i 1 vecka och nu kom hostan tilbaka igår :twisted: så i natt vaknade han igen i vargtimmen och vi fick tillslut ge honom lite dryck. Men inser att han verkligen är en säker sovare! Och att våra minimala ingripanden och stora förtroendet för honom på morgonkvisten gör nytta :D
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"