Är det ok att skrika??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Annag

Är det ok att skrika??

Inlägg av Annag »

Jag har en son på 7 månader i morgon. Han somnar oftast utan problem vid 20:00 då jag håller honom i handen, men sedan har han en tendens att vakna vid 3:00 då jag går in och trycker i nappen. Detta funkar tills ca. 4:00 då han vaknar igen. Trycker in nappen och trippar tyst ut, men då skriker han oftast. Han skriker och sedan pausar och skriker pausar och gör detta om och om igen. Tillslut så somnar han. Går jag in så blir det bara värre och han somnar snabbare om jag bara låter honom vara. Men min fråga är då om detta är ok, att gråta tills han somnar eller vad skall jag göra.

Nappen skall jag nog ta veck, men jag är så trött att jag inte vet om jag orkar ta den kampen också. Samtidigt som jag tror att han inte kan somna om på egen hand pga att nappen inte finns där.

Har någon några tips så snälla hjälp! Jag följer för övrigt Annas förslag schema.

tacksam för snabb hjälp!!!

Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Din lilla älskling är en gammal man nu. Han är inte nyfödd längre. Han behöver varken nappen eller att du håller honom i handen. Han behöver veta i ryggmärgen att han kan sova lugnt och skönt, trygg i sig själv och fredad för vargen i alla dess skepnader.

Läs gärna igenom instruktionerna till Sova hela natten-kuren här på sidan så att du förstår vad verklig trygghet handlar om :wink:

Han är lite förvirradd och orolig ännu, och det ska han inte behöva vara.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna :D
Börja med att läsa den här - sen finns massor med mera :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Annag

Inlägg av Annag »

Jag började igår! Tog bort nappen och körde ramsa. Det funkade ganska bra vid 12 tiden. Tog honom dock ca 1 timma att somna. Varje gång jag gick så grät han och jag väntade utanför. Efter ett tag tystnade han och så fort han började pipa så körde jag ramsan och tystnade han igen osv tills han sov. Puh. I morse kl. 5 vaknade han och sedan efter ca 45 min somnade han för att sedan ca5 min senare vakna och vägra sova. Då när jag försökt till kl 6:30 gav jag upp eftersom han skulle ändå upp kl.7. Ja, det var en jobbig natt. Det positiva i det hela var att han faktiskt somnade på mage (på sida el. rygg i vanliga fall) utan napp.

Tack för hjälpen. Vi får se hur det går i natt.

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Annag skrev: Vi får se hur det går i natt.
:D Bra, bra :!:

Kom ihåg att det är du som bestämmer hur det går i natt :wink: :lol:
Annag

Inlägg av Annag »

Det gick bra i natt. Han vaknar fortfarande lika mycket som han brukar, men det är ändå bättre.

Gick och lade sig 20:30 vi blen en ½timme sena. Han somnade 20:40 med buffning och ramsa. Vaknade 21:30 snabbt in och buffa, ramsa ut, sov.
Vaknade 22:15 pga att det var fruktansvärt höga mopeder utanför (jag svor tyst för mig själv) ramsade utanför dörren och somnade. Vaknade kl 3:00(då han nästan alltid vaknar) Buffade, ramsa ut, bekräftelse, sov. Vaknade 5:45 försökte buffa, ramsa, och han grät inte hysteriskt, men sedan hade han bajsat och då grät han hysteriskt. (bajsar normalt bara på potta) Bytte och försökte igen, men utan resultat. 6:30 gick vi upp, eftersom han skulle ändå upp kl. 7:00 Det gick helt ok, men det märks att han saknar nappen, men det är borta för alltid. Han reagarar ganska snabbt på ramsningen.
Om han somnar på ramsa x 4 så behövs väl inte bekräftelsen.
Vad jag förstår så buffar man, ramsar ut x 4, barnet skriker lugnar sig och man bekräftar med ramsa, rätt??? Varje gång jag hör början till gråt säger jag ramsan och då slutar han och så gör vi så tills han somnar om det inte är så att han jagar upp sig så jag måste buffa.

Så detta var alltså natt 2.

På dagen ligger han i vagnen och gungas ganska häftigt upp och ned (inte sidleder) Detta har vi gjort sedan han var nyfödd så han är van. Buffa har vi också gjort i vaggan men då på sidan. När han hade napp så somnade han utan gungning om vagnen rörde på sig, men nu är det lite svårare, men ändå ganska bra. :D Jag har också en dag ramsa.

Ha det bra, och i natt kommer det nog gå ännu bättre!

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Det är DU som måste släppa nappen nu :wink:

Läs på i Lathunden, bland annat. Som stående repetition. Du ska liksom känna dig uppdaterad underhand. Man läser också med nya ögon när man är mitt uppe i saker och ting. Missa inte det :!:

För SHN-kuren är en process, och det går inte att en gång för alla hitta ett sätt att göra som man gör varje gång. Därför går dina frågor inte att besvara generellt, som om samma sak gällde alltid. Man måste lyssna av, varje gång - och läsa på, hela tiden :wink:
Annag

Inlägg av Annag »

Nä du, inte skall du tro att jag tänker sluta med detta eller ge tillbaka nappen. Han sover bättre fast av vana vaknar han vid tre.

Jag fortsätter tills han sover HELA NATTEN. :D Det är ju för honom jag gör detta också och så blir det ett stort plus att jag kan bli människa igen. Jippi!

Tackar, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, förlåt, jag blandade ihop - hade just läst om en annan mamma som INTE tagit bort nappen men hade för avsikt att göra det längre fram.

Förlåt :oops: Jag är alldeles bergfast övertygad om din beslutsamhet och du kommer att lyckas briljant :wink: :lol:

Vilken fröjd för lilla älsklingen.
Annag

Inlägg av Annag »

Sov som en stock 5 min efter läggning, med super kort buffning och ramsa. Grät inte ens. Vaknade kl 4:30 Grät ganska mycket och jag buffare endast två omgångar, resten ramsade jag tills han somnade och jag med efter ca. 45 min. (jag vaknade 6 och tänkte "oj då jag somnade viss, bra han sover :D )
Sedan vaknade han själv kl 7:00 som schemat.

Idag har jag precis lagt honom och det tog 11 min med gråt men bara gnäll gråt. Buffade 2 omgångar och ramsade. Sedan sov han.

Jag har bestämmt att han skall sova två 1 timmars pass och två ½ tim pass men han vaknar nästan alltid efter en ½ timma. Skall jag låta honom vakna då, han kanske har sovit färdigt??

Mitt schema:
7 Vakna + amma
8:30-9:30 sova (1 t)
10 äta gröt
11:30-12:30 sova (1 t)
13 lunch
15:00-15:30 sova (½ t)
16-16:30 äta gröt
18:00-18:30 sova (½ t)
20:00 amma sova natt

Tycker du att det ser bra ut.
Lite orolig att han inte är riktigt trött kl 20 om han sovit sista passet.

Ha det bra, och jag uppskattar verkligen din hjälp och hemsida.

Kram, Anna
Annag

Inlägg av Annag »

:?: Jag ville också lägga till att han har varit ganska gnällig på dagarna. Han har aldrig riktigt varit den gnälliga typen. Tror du att det är nappsaknad eller kanske tänder, eller något annat?? :?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D De där 1-timmespassen och 1/2-timmespassen är inte riktigt s k naturliga sömnrytmspass och kan ställa till det en smula, i form av just gnällighet. Naturliga sömnrytmspass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim. Kanske kunde du putsa lite på schemat :?: Det finns mängder med schemaförslag i klistrade tråden om detsamma och i Lathunden och Sova hela natten-boken :wink:

Annars är det helt i sin ordning och enligt regelboken att han blir trött när han äntligen börjar få sova som folk. Han kan bli sjuk också. Övertröttheten liksom sjukdomar som legat latent brukar ofta ta ut sin rätt när lilla barnet så att säga får "råd" dvs ork att ta hand om dem :!:

Det går förbi.

Räkna samman lurarna så att sömnbehovet blir tillfredsställt och tro inte att han har sovit färdigt bara för att han vaknar till och undrar var han är, om man säger. Håll tiderna :wink:

Vänta heller aldrig på att han ska verka "riktigt trött". Du väntar ju inte heller med att ge mat tills han "verkar riktigt hungrig" eller hur :?: Håll tiderna, gör klockan till din bästa vän :wink: :lol:
Annag

Inlägg av Annag »

Om 30 min inte är naturligt sömnrytms pass hur kommer det sig då att han nästan alltid vaknar efter 30 på minuten.

Inatt somnade han efter 11 min kl 20:10 och han sov till 6:30, (då han bajsade, normalt gör han det på pottan för jag brukade ta upp honom direkt när han vaknar på morgonen) Jag som inte sov så hårt hörde att han vaknade till med somnade om. :D Duktig kille, mamma håller vargarna borta!!

När borde jag lägga sista luren och hur länge, för att han skall somna och sova hela natten, tycker du??

Kram, Anna
Annag

Inlägg av Annag »

Hjälp!!! Inatt fick han för sig att han skulle gråta i mer än 2 timmar kl 2:00 till efter 4. Snacka om att jag var trött. Det kändes inte som om något hjälpte. Han gnölade tom när jag buffade. Har jag gjort något fel eller ingår det i processen??

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D 1. OK, det finns små undantag som kör 30 min resp 1 tim i stället för 20 resp 45, men de är få. Det gäller att han inte ska vara gnällig efteråt, i alla fall inte direkt efteråt och inte segt länge. Är han inte det utan glad och nöjd när han vaknar, så låt honom behålla sina pass.

2. När du ska lägga sista luren? Se schemaförslagen i särskilda mat- och sömntråden och fundera igenom saker och ting. Jag kan tyvärr inte ge dig en tid "för att han skall somna och sova hela natten"; det kan bara du / ni själva. Förändrar du något nu, tänk bara på att låta det sätta sig i minst fem dagar - en vecka, innan du ens drömmer om att utvärdera :!: Därför gäller det att tänka efter noga innan.

3. Nej, det ingår inte i processen. Av och till kan man förstås vakna och ställa sina mer eller mindre ledsna frågor - som ska ha svar ögonblickligen - men gråt i mer än två timmar är inte acceptabelt :shock: "Det kändes inte som om något hjälpte" skriver du och det tyder på att du mer eller mindre undermedvetet vädjar till honom och hoppas på hans hjälp. Men ledningen är din. Det är helt enkelt din uppgift att få honom lugn, så lugn och avvslappnad att det är möjligt för honom att somna. Därför finns verktygen.

Servera dem alltså inte som test, frågor, försök utan låt dem bäras av en total övertygelse om att du vet exakt vad du gör och varför :!: JAg vet att det är ätt att säga, men det är vad han ber om och måste få.

Peppa dig med Mammut Marias klistrade tråd om förhållningssättets betydelse :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"