Smakportioner, hur fort fram?
-
Gäst
Smakportioner, hur fort fram?
Vi har börjat ge smakisar till våran 3,5 månaders eftersom han tydligt visade att han ville ha och behövde mer än bröstmjölk/tillägg. Men, han är inte alls nöjd med den rekommenderade teskeden utan blir arg (riktigt arg) när man avbryter måltiden. Så då funderar jag på hur snabbt man kan öka på och om det är bättre med ett grötmål i så fall kankse? Spontant ger jag hellre ett purémål med ex potatis/majs eller så, pga gluten. Är det bara en smakportion per dag som gäller?
Hur har ni andra med superhungriga små bebisar gjort? Jättetacksam för tips!
Hur har ni andra med superhungriga små bebisar gjort? Jättetacksam för tips!
Jag ökade snabbt, för hon ville helt enkelt ha mer. Det tog bara några dagar innan hon var uppe i en hel liten burk. Du märker ju nästan direkt om det skulle tjorva i magen, men för det mesta går det ju alldeles utmärkt.
Vad gäller gluten tycker jag du ska börja med havregrynsgröt. Det är ju ytterst lite gluten så det är ju snällt att börja med. Kompisens tös som precis börjat äta åt 1 msk första dagen. Andra dagen åt hon hela portionen gjord på 1/2 dl gryn - och ville ha mer
!
Kram Ewa
Vad gäller gluten tycker jag du ska börja med havregrynsgröt. Det är ju ytterst lite gluten så det är ju snällt att börja med. Kompisens tös som precis börjat äta åt 1 msk första dagen. Andra dagen åt hon hela portionen gjord på 1/2 dl gryn - och ville ha mer
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Gäst
-
Gäst
-
susanneethel
-
Gäst
Hej!
KOmmer inte ihåg exakt hur vi gjorde - men du hittar mycket info i den klistrade receptråden på det här forumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Jag vet att jag har skrivit lite inlägg om pureer för riktigt små bebbar... Titta igenom den så hittar du nog lite matnyttigt
Vi ökade också på väldigt fort, och var uppe i hel portion efter bara några dagar, vill jag minnas.
Tjohej!
KOmmer inte ihåg exakt hur vi gjorde - men du hittar mycket info i den klistrade receptråden på det här forumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Jag vet att jag har skrivit lite inlägg om pureer för riktigt små bebbar... Titta igenom den så hittar du nog lite matnyttigt
Vi ökade också på väldigt fort, och var uppe i hel portion efter bara några dagar, vill jag minnas.
Tjohej!
-
susanneethel
Man ska tänka på att ta ett nytt livsmedel i taget, ge det några dagar så man ser ifall det blir reaktioner på något. Om man tar flera nya samtidigt och får en reaktion är det inte så kul, för då vet man inte vad det var som bebisen inte tålde. Själv gav jag olika grönsakspurér och fruktpuré några veckor innan jag började med gröt också. Sen la vi till kött/fisk.
Annars är det väl bara att öka i den takt man tycker verkar bra. Man kan ju öka ett mål, tills det blir bara mat. Behöver inte ta så lång tid. En vecka kanske beroende på aptit. Sen kan man ta ett till mål senare o.s.v.
Det beror ju lite på hur mycket man tänkt amma. Min son gillade maten så mycket att rätt vad det var åt han bara mat och ville inte ha bröstmjölk. Men det var ju ändå mat han skulle leva på resten av livet så jag tyckte det verkade knäppt att backa. Han var 7 månader då.
Att blanda ut smakisarna har ju bara gjort det mildare för magen så det är inget att vara generad över.
Vill du ha recept på hemmagjord gröt som är järnberikad?
Annars är det väl bara att öka i den takt man tycker verkar bra. Man kan ju öka ett mål, tills det blir bara mat. Behöver inte ta så lång tid. En vecka kanske beroende på aptit. Sen kan man ta ett till mål senare o.s.v.
Det beror ju lite på hur mycket man tänkt amma. Min son gillade maten så mycket att rätt vad det var åt han bara mat och ville inte ha bröstmjölk. Men det var ju ändå mat han skulle leva på resten av livet så jag tyckte det verkade knäppt att backa. Han var 7 månader då.
Att blanda ut smakisarna har ju bara gjort det mildare för magen så det är inget att vara generad över.
Vill du ha recept på hemmagjord gröt som är järnberikad?
-
Gäst
Hej!
Jag delammar bara nu och funderar på att sluta helt så jag är inte rädd för att han ska börja föredra annat - skulle snarare känna mig lättad! Det är inte för tidigt att ge ett helt purémål vid 4 månader då?
Idag blandade jag ut purén betydligt mindre än förut och det uppskattades mycket, det verkade vara jättegott och gick ner ganska bra med mat med tanke på att jag ammat precis innan...
Vid frukost ammar jag båda brösten och sen får han flaska, han äter minst 120 ml Nan då, oftast mer.
Nästa mål - ammar ett bröst, smakis, bröst nr 2 och sen flaska ca 150 ml.
De övriga målen - ammar båda brösten plus 200 ml Nan.
Han äter med andra ord ganska mycket!
Därför var min tanke på sikt: ett purémål vid lunch och ett grötmål innan sovdags, tyvärr är jag som sagt lite skraj för att införa gluten för tidigt så jag funderade på majsgröt, men hittar inget recept som verkar vettigt för en sån liten herre. Tar dock gärna recept på järnberikad havregrynsgröt ändå!
Jag delammar bara nu och funderar på att sluta helt så jag är inte rädd för att han ska börja föredra annat - skulle snarare känna mig lättad! Det är inte för tidigt att ge ett helt purémål vid 4 månader då?
Idag blandade jag ut purén betydligt mindre än förut och det uppskattades mycket, det verkade vara jättegott och gick ner ganska bra med mat med tanke på att jag ammat precis innan...
Vid frukost ammar jag båda brösten och sen får han flaska, han äter minst 120 ml Nan då, oftast mer.
Nästa mål - ammar ett bröst, smakis, bröst nr 2 och sen flaska ca 150 ml.
De övriga målen - ammar båda brösten plus 200 ml Nan.
Han äter med andra ord ganska mycket!
Därför var min tanke på sikt: ett purémål vid lunch och ett grötmål innan sovdags, tyvärr är jag som sagt lite skraj för att införa gluten för tidigt så jag funderade på majsgröt, men hittar inget recept som verkar vettigt för en sån liten herre. Tar dock gärna recept på järnberikad havregrynsgröt ändå!
-
susanneethel
GRÖT
½ dl havregryn
1-1½ dl vatten
1 tsk smör eller rapsolja (inte margarin, usch)
2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet)
Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.
Jag fick receptet på BVC. De sade ingen åldergräns, men jag vet många som gett havregrynsgröt från 4-5 månader. Bara man gör det lagom lös, mycket vatten. Mjölk till försämrar järnupptaget så det kan man gärna skippa. Fruktpuré eller mosad banan/bär är nog gott.
Havre innehåller lite gluten så det är bra att börja med. Annars angående gluten så rekommenderas det att man börjar innan man slutat amma med det, för att få "skydd" av bröstmjölken.
½ dl havregryn
1-1½ dl vatten
1 tsk smör eller rapsolja (inte margarin, usch)
2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet)
Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.
Jag fick receptet på BVC. De sade ingen åldergräns, men jag vet många som gett havregrynsgröt från 4-5 månader. Bara man gör det lagom lös, mycket vatten. Mjölk till försämrar järnupptaget så det kan man gärna skippa. Fruktpuré eller mosad banan/bär är nog gott.
Havre innehåller lite gluten så det är bra att börja med. Annars angående gluten så rekommenderas det att man börjar innan man slutat amma med det, för att få "skydd" av bröstmjölken.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag rekommenderar "fast föda" från och med tre månader (Barnaboken 2004 sid 277 ff) och gröt, riktig havregrynsgröt, inte den sockerstinna pulvergröten, från senast fem månader
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag har börjat med gröt till kvällen, mättar till natten när mer än bröstmjölk har behövts. När de klarat gröten har de fått smakportioner av annat. Vi 4 mån har jag börjat med de yngsta, när den äldsta var liten gällde 3 mån (hon är fortfarande pigg, glad och inte allergisk).
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.