Ska införa SM och behöver råd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lenita

Ska införa SM och behöver råd!

Inlägg av lenita »

Hej!

Har en gosse på ca 2,5 mån som jag har märkt sover ca 14 h per dygn...alltså alldeles för lite. Vill införa SM för att hjälpa honom med sömnen. Har lästa på lite...behövs förmodligen läsas mera:)

En sak jag funderar över är hur man gör då man ger flaska (har slutat amma nyligen) och lillkillen äter tills han är mätt, man rapar och är lite social, och när men sen erbjuder mera mat blir det sura miner! Han totalvägrar att fyllas på med mera mat.
Enligt SM ska man ju fylla på med mat i flera omgångar vid varje mattillfälle, men har hittills inte lyckats med det. Ska jag nöja mig med att han äter en gång per tillfälle, eller finns det ngt anna t knep att ta till? Han äter ca 120-160 ml vid varje måltid.

Tacksam för hjälpande tips!

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej Lenita
Tips för små matningstrasslare finns här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7776

Vi har också en liten trasselsudd, och man får trixa och fixa hela tiden för att få magen mätt. Men det går, om man bara kämpar på.
/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Lenita!

Jag har inte flaskmatat, dock följt SM med underbart resultat - och principen är ju densamma :wink: :D. Om du inte läst "Standardmodellen - ett kompendium" under "Späda barn och små" tycker jag du ska göra det. Där får du svar på det mesta.

Några reflektioner här bara. Jag tycker inte det låter som om han är någon mattrasslare. Däremot kanske annat ska till. Killen behöver både mat och social delaktighet och bådadera är lika viktigt. Ta med honom i tvätt/disk/städbestyr och fyll vakentiden med delaktighet på det sättet så ska du se att han sover gott sedan. Och vad gäller maten - mätt ska han bli, med råge, men inte är det meningen att man ska mata stup i kvarten under vakentiden för det :shock: :wink:. Se till att det går 3,5 tim MELLAN måltiderna så att han är rejält hungrig när det är matdags och ge då så mycket som går i. Byt sedan blöja och umgås lite och ge sedan lite påfyllning. Sen var det klart! Maten ska gå i inom timmen nu - och sen fyller man på med vakentid EFTER det. Därefter har man ordentligt kul och pysslar ihop och SEN läggs man, nöjd och glad med vad som bjudits. Hänger du med? :wink: :D

Återkom om du har fler frågor. Finns det flaskmatare som har andra tips just vid flaskmatning så hör de säkert av sig.[/quote]
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack Ewa och Lobilina!

Lobilina! våra barn är födda samma dag, 24/10, grattis till tremån i förskott:)

Det är kanske inte ngt problem för han äter med ca tre timmars mellanrum, de senaste gångerna har jag fått i honom 150-200 ml!!! Ska försöka ge honom en extra påfyllning efter rap,blöjbyte och umgänge...får prova igen :?

Ska fösöka fila ihop ett schema åt lillkillen. Labolina, vi som har lika gamla barn, har du några tips? Hur ser erat schema ut?

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"