dags lurar som inte funkar...
dags lurar som inte funkar...
jag har en liten gosse på 4 månader som är nykurad som verkar ha så otroligt svårt att somna på dagen och när han somnar så sover han inte länge. på natten sover han 19:00 till 7:00, med ett avbrott klockan 6 då han har ganska svårt att somna om det tar runt 30-45 min men det går så får man storma in och väcka han (verkar mest chockad varje morgon)
Han ska sova 15,5 timmar per dygn
så planen var att han skulle sova natt mellan 19 och 7 som verkar fungera bra
tanken är att han ska sova
8:30- 9:15
11:00- 12:30
14:45-15:30
17:17:45
en kvart mer än han "ska" men det här går absolut inte
Jag har dagis lämning/hämtning av stor tjejjen 9:30 och 14:30 med bil så måste anpassa
första sovningen sover han bara 30 min (har hänt en gång att det blev 45 min)
två första dagarna fick jag lilla gubben att sova länge på långpasset men nu har jag inte fått till mer än 30 min där heller
på eftermiddagen brukar han somna bra på tiden verkar veta att det är sov dax men sover dock bara en halvtimme. Min lilla kille håller inte ihop på fyra halvtimmar på en dag så vad ska jag göra? Jag försöker få honom att somna om när han vaknar, men det är omöjligt.
och just nu idag är det -20 grader så jag kan inte använda vagnen utan måste söva han inne och det funkar bara inte. snälla jag behöver hjälp, ska jag göra om schemat lägga ai miljontals halvtimmar eller vad ska jag göra? känner mig hellst sönder stressad av att han inte sover på dagarna.
jag kanske bör tillägga att han inte får sova på mage utan på sidan och på rygg i vagnen.
ska man fortsätta följa schemat under dagen när han sovit för lite och väcka han på em sovningarna fast han sovit totalt för lite eller ska jag bara låta han sova tills han vaknar, så han får sova igen? sbnälla svara fort Tacksam Malin
Han ska sova 15,5 timmar per dygn
så planen var att han skulle sova natt mellan 19 och 7 som verkar fungera bra
tanken är att han ska sova
8:30- 9:15
11:00- 12:30
14:45-15:30
17:17:45
en kvart mer än han "ska" men det här går absolut inte
Jag har dagis lämning/hämtning av stor tjejjen 9:30 och 14:30 med bil så måste anpassa
första sovningen sover han bara 30 min (har hänt en gång att det blev 45 min)
två första dagarna fick jag lilla gubben att sova länge på långpasset men nu har jag inte fått till mer än 30 min där heller
på eftermiddagen brukar han somna bra på tiden verkar veta att det är sov dax men sover dock bara en halvtimme. Min lilla kille håller inte ihop på fyra halvtimmar på en dag så vad ska jag göra? Jag försöker få honom att somna om när han vaknar, men det är omöjligt.
och just nu idag är det -20 grader så jag kan inte använda vagnen utan måste söva han inne och det funkar bara inte. snälla jag behöver hjälp, ska jag göra om schemat lägga ai miljontals halvtimmar eller vad ska jag göra? känner mig hellst sönder stressad av att han inte sover på dagarna.
jag kanske bör tillägga att han inte får sova på mage utan på sidan och på rygg i vagnen.
ska man fortsätta följa schemat under dagen när han sovit för lite och väcka han på em sovningarna fast han sovit totalt för lite eller ska jag bara låta han sova tills han vaknar, så han får sova igen? sbnälla svara fort Tacksam Malin
Hej!
Det var ett tag sedan (2 år!) sedan vi kurade vår kille. Vi gjorde det precis som du vid 4 månader, och jag känner igen det där med dagslurar som strulade. Jag kommer ihåg att vi var stenhårda med tiderna samtidigt som vi resonerade som så att så länge han har haft möjligheten att sova så är allt OK. Det tog ett par veckor, men sen sov han utan problem och har sovit gott sen dess utan!
Som sagt var det ett tag sedan jag var där själv, så du får säkert många fler goda råd från mer kunniga, men jag ville bara dela med mig av att jag känner igen det och hur vi kom vidare.
Lycka till!
Det var ett tag sedan (2 år!) sedan vi kurade vår kille. Vi gjorde det precis som du vid 4 månader, och jag känner igen det där med dagslurar som strulade. Jag kommer ihåg att vi var stenhårda med tiderna samtidigt som vi resonerade som så att så länge han har haft möjligheten att sova så är allt OK. Det tog ett par veckor, men sen sov han utan problem och har sovit gott sen dess utan!
Som sagt var det ett tag sedan jag var där själv, så du får säkert många fler goda råd från mer kunniga, men jag ville bara dela med mig av att jag känner igen det och hur vi kom vidare.
Lycka till!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Hej Duggan,
Vår 3.5 månaders pojke sover tre lurar per dag, och natt 20-8. Lurarna är 10-10.45, 13-15 och 17-17.45. Marginalkvartar åt alla håll.
Det blir 15.5 timmar, så det borde kunna funka för er också med dagistiderna. Långluren är oftast i vagn ute, och om vagnen står still kan han behöva vagnas ett par gånger under den luren.
Om ni har natt 19-7, kan ni ha alla lurar en timme innan oss, så blir det likadant. Vi bytte till det här schemat för bara två veckor sedan och det funkade direkt. Innan hade han bara två dagslurar, men de var 1.5-2 timmar styck. När den första luren började bli knepig, bytte vi till det schema vi har idag.
Lycka till. Glöm inte Attityden. Hon kanske inte sover direkt, men då har du i alla fall givit henne förutsättningarna.
Vår 3.5 månaders pojke sover tre lurar per dag, och natt 20-8. Lurarna är 10-10.45, 13-15 och 17-17.45. Marginalkvartar åt alla håll.
Det blir 15.5 timmar, så det borde kunna funka för er också med dagistiderna. Långluren är oftast i vagn ute, och om vagnen står still kan han behöva vagnas ett par gånger under den luren.
Om ni har natt 19-7, kan ni ha alla lurar en timme innan oss, så blir det likadant. Vi bytte till det här schemat för bara två veckor sedan och det funkade direkt. Innan hade han bara två dagslurar, men de var 1.5-2 timmar styck. När den första luren började bli knepig, bytte vi till det schema vi har idag.
Lycka till. Glöm inte Attityden. Hon kanske inte sover direkt, men då har du i alla fall givit henne förutsättningarna.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
kan man bara tvär byta schemat?
jag kom just på att om jag byter sov lurarna till
10.00 - 12:00
istället för två lurara på 8:30 - 9:15 och 11:00 - 12:30
och behåller em lurarna som jag har 14:45- 15:30 och 17:00- 17:45 kan jag bara tvär börja redan imorgon med det nya schemt, eftersom det förra ändå inte riktigt funkade? Vad säger ni alla?
Jag är tacksam för de svar jag fått och önskar mig gärna mer svar Tack på förhand Malin
10.00 - 12:00
istället för två lurara på 8:30 - 9:15 och 11:00 - 12:30
och behåller em lurarna som jag har 14:45- 15:30 och 17:00- 17:45 kan jag bara tvär börja redan imorgon med det nya schemt, eftersom det förra ändå inte riktigt funkade? Vad säger ni alla?
Jag är tacksam för de svar jag fått och önskar mig gärna mer svar Tack på förhand Malin
Schema tider..
Min sons schema: 8-10 vaken
(4 mån) 10-10.45 sover
10.45-13 vaken
13-14.30 sover
14.30-16.45 vaken
16.45-17.30 sover
17.30-20 vaken
Jag hade en vagn inomhus som jag vagnade honom i. Perfekt för han vakna upp oxå jämt på dagslurarna, o nätterna sov han bra, tog 3 veckor innan det satt med dagslurna ung. Jag vagnade honom inomhus, o han sommnar mycket bättre när han sover på magen. Sover ute på rygg o det är inte lika populärt, skall sova ute på magen så fort overallen åker av..
/indra
(4 mån) 10-10.45 sover
10.45-13 vaken
13-14.30 sover
14.30-16.45 vaken
16.45-17.30 sover
17.30-20 vaken
Jag hade en vagn inomhus som jag vagnade honom i. Perfekt för han vakna upp oxå jämt på dagslurarna, o nätterna sov han bra, tog 3 veckor innan det satt med dagslurna ung. Jag vagnade honom inomhus, o han sommnar mycket bättre när han sover på magen. Sover ute på rygg o det är inte lika populärt, skall sova ute på magen så fort overallen åker av..
det känns bättre att fler känner igen sig
det känns bättre nu när man hör att fler haft samma problem och verkar kommit förbi dem så tack alla för att ni hör av er, fortsätt gärna komma med tips och råd. Jag har en fråga bara om jag nu planerar in en två timmars sovning och då iaf bara sover 30 minuter hur många 5 minuter vilor törs man lägga in (vid behov) eftersom det är ett tag till nästa vila? tack malin
Om du inte redan gjort det, kan du läsa lite i denna tråd, som behandlar samma lilla strul
:
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... highlight=
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... highlight=
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Vagnar du inomhus eller buffar du när han vaknar upp ? Jag brukar ha ett öppet fönster under hans långa sovtid (1 1/2 timma), om han inte sover ute, men jag har inga minusgrader här
.Oftast så går jag en promenad på långluren o rastar min vovve.det hjälpte mycket i början när han ville vakna upp på lurarna att vara ute o promenera. Nu är det inga problem längre
./ indra.
Hej!
Reagerar på att han "bara" är vaken 1,5 timme mellan 15.30 och 17? Den sista luren brukar ofta vara den som stökar mest/längst så du kanske bör satsa på 2 timmars vakentid dessförinnan där? :-k
Vårt schema såg ut som nedan vid 3-4 månader. Sista luren stökade ofta och jag märkte att förmiddagsluren blev allt kortare. Så vid 5 mån bytte jag till nuvarande 45 / 2 /45 min-upplägg.
3-4 mån:
natt 19.45-06.45 (11 tim)
lur 1 8.45-10.45 (2-2 tim 15 min)
lur 2 13-14.30 (1 tim 30 min)
lur 3 16.30-17.15 (45 min)
totalt ca 15 tim 30 min
5 mån- :
natt 19.15-06.45 (11 tim 30 min)
lur 1 9-9.45 (45 min)
lur 2 11.45-13.45 (2 tim)
lur 3 16.15-17 (45 min)
totalt 15 tim
Vårt senaste schema fungerar klockrent. Sonen är dryga 6 månader och kvällsluren har inte stökat en enda gång sedan införandet.
Så mitt tips är att vakenperioderna bör vara minst 2 tim ibland kanske 2 tim 15 min. Sätt dig ner med penna och papper så att det funkar med hämtning och lämning. Den faktiska förändringen tror jag han köper med hull och hår om du agerar som om det alltid varit så. Bättre att tänka till ordentligt och genomföra än att ta till 5-minutare dagligdags. Kanske kan du trixa lite med nattsömnen någon kvart för att få det att gå ihop på dagen?
Varma hälsningar
Carin
Reagerar på att han "bara" är vaken 1,5 timme mellan 15.30 och 17? Den sista luren brukar ofta vara den som stökar mest/längst så du kanske bör satsa på 2 timmars vakentid dessförinnan där? :-k
Vårt schema såg ut som nedan vid 3-4 månader. Sista luren stökade ofta och jag märkte att förmiddagsluren blev allt kortare. Så vid 5 mån bytte jag till nuvarande 45 / 2 /45 min-upplägg.
3-4 mån:
natt 19.45-06.45 (11 tim)
lur 1 8.45-10.45 (2-2 tim 15 min)
lur 2 13-14.30 (1 tim 30 min)
lur 3 16.30-17.15 (45 min)
totalt ca 15 tim 30 min
5 mån- :
natt 19.15-06.45 (11 tim 30 min)
lur 1 9-9.45 (45 min)
lur 2 11.45-13.45 (2 tim)
lur 3 16.15-17 (45 min)
totalt 15 tim
Vårt senaste schema fungerar klockrent. Sonen är dryga 6 månader och kvällsluren har inte stökat en enda gång sedan införandet.
Så mitt tips är att vakenperioderna bör vara minst 2 tim ibland kanske 2 tim 15 min. Sätt dig ner med penna och papper så att det funkar med hämtning och lämning. Den faktiska förändringen tror jag han köper med hull och hår om du agerar som om det alltid varit så. Bättre att tänka till ordentligt och genomföra än att ta till 5-minutare dagligdags. Kanske kan du trixa lite med nattsömnen någon kvart för att få det att gå ihop på dagen?
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
om det är under -15 så går jag ut med vagnen och rastar vår vovve med men det lustiga är att jag promenerar när han somnar men ändå vaknar han ofta efter 30 min fast jag fortfarande promenerar!? Det är det jag undrar över hur gör man då? jag har provat att bara fortsätta gå som om han aldrig vaknat i hopp om att somna om...efter en timmes vakenprom var killen less på vagnen och vi gick hem och han var uppe. Ska jag verkligen stanna och börja vagna (svårt där jag bor när det ofta är mycket snö och inte allt för välplogat) när jag inte gjort detta för att få han att somna? och inomhus buffar jag men det går inte..iaforsig har han nästan inte sovit inne nått så dagsramsan har kanske inte satt sig än, men igår em sissta dagsluren somnade han nästan utan protester men sov dock bara 35min...=( så om ni har några snälla fina förslag säg till! =) Tackar Malinindra skrev:Vagnar du inomhus eller buffar du när han vaknar upp ? Jag brukar ha ett öppet fönster under hans långa sovtid (1 1/2 timma), om han inte sover ute, men jag har inga minusgrader här.Oftast så går jag en promenad på långluren o rastar min vovve.det hjälpte mycket i början när han ville vakna upp på lurarna att vara ute o promenera. Nu är det inga problem längre
./ indra.
ang em lurarna
hejsan. Ang em lurarna 14:45- 15:30 och 17:00 - 17:45 så är jag lite feg på att börja flytta dem eftersom han typ 5-10 min före utsatt tid börjar gnugga ögon och verkar vilja sova och sen somnar typ på rätt minut dock socker han oftast 15 för lite per lur vilket mycket väl kan ha och göra med att dom är för tätt, men ska jag verkligen flytta på den för den första luren blir ju iaf kanske varannan gång 45 min, kan han lär sig att sova längre tro?
jAG TACKAR FÖR ALL HJÄLP OCH HOPPAS PÅ MER SVAR FRÅN ER KLOKA MEDMÄNNISKOR! Hälsningar Malin
jAG TACKAR FÖR ALL HJÄLP OCH HOPPAS PÅ MER SVAR FRÅN ER KLOKA MEDMÄNNISKOR! Hälsningar Malin
Jag gjorde standardmodellen när han var ca 1 månad. jag lästa barna boken+ sova hela natten boken, sen hitta jag detta forumet o det har hjälper mig jättemycket.. Jag vagnade när han vakna upp o grät ute på promenaderna sen när han tystnade gick jag vidare. Att vagna funka bäst på min son men han var ju mindre än din. Det tog ett tag innan vagnigen fungerade gjorde en hel del fel
i början, men sen satt det
.Hoppas det ordnar sig med din lilla./ kram indra.
vagn..
alltså idag har jag försökt vagna killenpå promenaden när han vaknade, tror min teknik e grymt fel för d fungerade inge vidare, han sov en halvtimme, vaknade och låg vaken en timme i vagnen, somnade om sen en halv timme då jag helt enkelt fortsatte gå..så det vart bara en timmes sömn på två timmars luren.. =( men jag tror jag måste sluta vara så överkoncentrerad när han ska sova för jag får spännings huvudvärk...så några tips på det? ska nu bara försöka gå och hoppas han somnar om och se om det löser sig. =) Malin
-
TorpSara
En bra tanke från en annan tråd här är att vad han nu gör på sin "sovtid" så är det hans ensak. Vill han titta i taket så låt honom. Du ska ge förutsättningarna för god sömn, resten är upp till honom. men han ska naturligtvis inte gråta. Du ska inte vagna till sömns bara till ro. Klart han känner ditt eviga behov av att han ska sova, där får du ta fram Attityden igen. Saker ska göras lite med vänsterhanden, du vet 17 andra spädbarn och 18 kor!
För att ta ett rykande färskt exempel: Idag sömnskarvades det en del vid middagsluren och det var svårt att få honom att somna om. Så ringde det en tvättmedelsförsäljare(!) som jag diskuterade en del med, medans jag vagnade/skakade rätt okoncentrerat, mest för att få prata i lugn och ro. samtalet tog max två minuter och gissa vem som som en stock när jag lagt på?

För att ta ett rykande färskt exempel: Idag sömnskarvades det en del vid middagsluren och det var svårt att få honom att somna om. Så ringde det en tvättmedelsförsäljare(!) som jag diskuterade en del med, medans jag vagnade/skakade rätt okoncentrerat, mest för att få prata i lugn och ro. samtalet tog max två minuter och gissa vem som som en stock när jag lagt på?
vagning...promenad...
idag var jag på promenad på fm när min lilla älskling skulle ha sitt vanliga 2 timmars pass...i vetskap om att jag är överkoncentrerad så tog jag verkligen och fokuserade på allt annat än lilla mannen...han somnade inom loppet av 5 min...men sov som vanligt bara 30 min...sen låg han tyst och vaken i kanske tjugo min medans jag bara fortsatte att gå utan att lägga nån tyngd på det...men sen börjar han gråta....jaha jag vagnar honom tills han tystnar..men direkt jag fortsatte gå grina han...=( och så höll de5t på resterande turen...är det meningen att man bara ska fortsätta gå fast han fortsätter att gråta? tillsisst gjorde jag det ochj sen sluta han gråta och lagomt hem låg han tyst och snällt i vagnen och tittade...ska jag bara fortsätta gå eller "överger" jag honom då?? snälla svara! Malin