8 veckors med problem att sova på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Anouschka

8 veckors med problem att sova på dagen

Inlägg av Anouschka »

Hej!
Har en 8 veckor gammal flicka som redan från början fick in strålande sovtider beträffande nattsömnen och nu sover oavbrutet från klockan 21.30 till ca klockan 7-8 i egen säng i eget rum (har alltid, från dag ett hemma, sovit i egen säng i eget rum). Vårat "problem" är att Siri inte alls vill sova under dagen om hon inte a) är ute i barnvagnen (att vagna inne går inte) på långpromenad, eller b) på en längre bilresa. Hemma ligger hon vaken (visar inga tecken på att vara trött, något som förvånar alla i hennes omgivning, inklusiver mig och hennes pappa) och jollrar glatt, eller (vad hon helst gör) sitter i knät/ligger över axeln och tittar på saker runt omkring henne. Hon brukar somna och sova ca 1 1/2 - 2 timmar då jag ammar henne i sängen och ligger brevid henne en stund (försöker göra det varje eftermiddag för att hon ska få åtminstonde en längre sovperiod för henne) eller om hon bärs på magen i BabyBjörn-selen (detta ger dock inte mig den paus som jag känner att jag behöver då jag måste gå omkring med henne på magen i en-två timmar). Hon sover inte mer än 112-13 timmar en vanlig dag vilket ju är väldigt lite för någon i hennes ålder. Hur ska jag få henne att vilja sova några stunder på dagen?
Med trollungen Siri, född 11/11-06.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Det kan vara dax att skärma av synintrycken. Hon kanske börjar bli lite väl nyfiken? Vilken sovare hon är förresten! :D :thumbsup:

Skissa på ett schema omgående så att hon får in rutinerna och vet när hon förväntas sova :!:

Proppmätt mage och mörkt rum kanske kan vara något? Ni signalerar ju med andra detaljer att det inte är natt och hon vet ju redan så bra när det är natt. :wink:
Det är som du har förstått inte alls någon bra idé att vänja henne att matas till sömns eller att bära henne. Hon är ju en sovartalang! :wink: :lol:

Det var några snabba tankar från mig! Återkom gärna om du undrar om något mer.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"