Jag väntade länge på att nattblöjan skulle vara torr på morgonen, såsom det var beskrivet bl.a i Barnaboken, innan den togs bort. Nu hände det ju sgs aldrig så jag tog bort den iallafall vid drygt 5 års ålder, med resultat att han kissade mängder i sängen i stället. Vi provade att "kissa honom" innan vi lade oss själva och ngr ggr gick vi t.o.m. upp och väckte honom för toalettbesök mitt i natten.
Jag har förstått att sängvätning kan vara ärftligt och både jag och hans pappa hade samma problem som barn, så stackarn har ju oss att skylla på!
Efter att ha pratat med en jobbarkompis vars barn har haft samma problem så återinförde vi nattblöjan då det ju blev enklast och smidigast för oss alla.
Nu har jag kontaktat VC för att han skall få hjälp med detta. Inte för att han egentligen lider av det men det märks att han börjar tycka att det är lite jobbigt. När hans kompis sov över så sa den pojken "jag har ingen blöja- det är ju bara småbarn som har" "Jaa", sa min pojke, "det har inte jag heller" varpå han smög på sig den när inte kompisen såg det.
Är det någon här som har erfarenhet av detta?
VC föreslog direkt urinhämmande medicin till natten men instinktivt så vill jag undvika medicinering och istället prova madrass med sk. larm.
Jag vill gärna tillägga att han i övrigt är mkt "försigkommen" om man nu kan kalla det så, han både läser och skriver och är motoriskt duktig, han är harmonisk och har många goda vänner.