Några råd och tips ang. sängvätning?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Agneta 41

Några råd och tips ang. sängvätning?

Inlägg av Agneta 41 »

Hej. Den här gången gäller min fråga vår stora son, som fyller 6 år februari.
Jag väntade länge på att nattblöjan skulle vara torr på morgonen, såsom det var beskrivet bl.a i Barnaboken, innan den togs bort. Nu hände det ju sgs aldrig så jag tog bort den iallafall vid drygt 5 års ålder, med resultat att han kissade mängder i sängen i stället. Vi provade att "kissa honom" innan vi lade oss själva och ngr ggr gick vi t.o.m. upp och väckte honom för toalettbesök mitt i natten.
Jag har förstått att sängvätning kan vara ärftligt och både jag och hans pappa hade samma problem som barn, så stackarn har ju oss att skylla på! :(
Efter att ha pratat med en jobbarkompis vars barn har haft samma problem så återinförde vi nattblöjan då det ju blev enklast och smidigast för oss alla.

Nu har jag kontaktat VC för att han skall få hjälp med detta. Inte för att han egentligen lider av det men det märks att han börjar tycka att det är lite jobbigt. När hans kompis sov över så sa den pojken "jag har ingen blöja- det är ju bara småbarn som har" "Jaa", sa min pojke, "det har inte jag heller" varpå han smög på sig den när inte kompisen såg det. :oops: Tidigt på morgonen tog han av sig den igen så att inget skulle märkas.
Är det någon här som har erfarenhet av detta?
VC föreslog direkt urinhämmande medicin till natten men instinktivt så vill jag undvika medicinering och istället prova madrass med sk. larm. :?
Jag vill gärna tillägga att han i övrigt är mkt "försigkommen" om man nu kan kalla det så, han både läser och skriver och är motoriskt duktig, han är harmonisk och har många goda vänner. :) ...och föräldrar som bara skriker litegrann åt honom. :wink:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Det låter besvärligt det där, mest för pojken själv. :? :(
Har inte haft detta problem med min äldsta, men vill ändå säga att jag förstår problematiken. Min sons kusin hade samma problem, fast med bajset vilket gjorde att han länge hade nattblöja. Tror de tillslut tvångsavvande honom just före skolstarten, med förstoppning och ångest varje kväll som följd.
Ni har säkert fått dessa råd tidigare men.....
Hur är det om ni kanske skulle satsa på mindre sugande blöjor? Tillräckliga för att det inte ska bli för vått i sängen men tillräckligt för att det när det väl är kissdags blir kännbart/obehagligt?
Våt pyjamas på natten är ju inget jag förespråkar det blir bara obehagligt för alla inblandade och är nog bara en nödåtgärd då ni som du sagt redan provat med dåligt resultat.

Dricker han mycket före sänggående, kanske lägga vätskeintag tidigare på kvällen och bara lite fukta strupen före sängdags?
och om inget annat fungerar prova medicinering för att se om det hjälper. Det kanske räcker med en kort insats om pojken märker att detta fixar jag, JAG är också lika stor kille som kompisarna :) Den positiva effekten kanske räcker för allas självförtroende i frågan.

Novis som man är... finns det larm för sängvätning också??? :shock: Själv har jag bara läst om plastad frotte som suger upp det värsta. Men teknikens vägar äro outgrundliga både till för och nackdelar :)

Kanske någon annan har fler fiffiga knep och trix som man kan prova.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Sängvätning före 6 års ålder är inte konstigt, alla barn är inte mogna nog att vara torra före det. Från 6 års ålder erbjuder vi i sjukvården hjälp när barnet själv börjar känna sig besvärat över att ha blöja nattetid, inte förr. Om både mamma och pappa blev torra först vid sju eller åtta år är det kanske troligt att det kan ta tills dess även för liten?
Hos nattorra personer utsöndrar hjärnan ett ämne som heter ADH (antidiuretisk hormon) nattetid, vilket gör att njurarna så länge man sover koncentrerar urinen kraftigt. (Det är för övrigt samma hormon som hämmas när man dricker alkohol vilket medför att man pinkar så infernaliskt när man druckit, lite värdelöst vetande bara... :lol: .) I läkemedlet vi behandlar sängvätning med (nässpray) ingår en konstgjord form av samma hormon och man härmar alltså den mogna hjärnans agerande med denna spray. Man behandlar i tre månader eller ett halvår och sen provar man utan och när hjärnan så mognat tillräckligt blir är barnet torrt även utan spray.
Vill man inte använda läkemedel kan man prova larm och det innebär att barnet väcks varje gång det kissar i sängen. Tyvärr reagerar larmet först närsängen blir våt så byta lakan kommer man inte ifrån. Larmet gör att barnet (förhoppningsvis) lär sig känna när blåsan är full och vakna av detta och därmed gå upp och kissa när det behöver nattetid.
Slutligen kan man försöka själva en tid genom att se till att begränsa barnets vätskeintag timmarna före läggningen, tillse att barnet kissar ordentligt precis innan det lägger sig, väcka barnet och följa det för att kissa ytterligare en gång när man själv lägger sig och i möjligaste mån väcka barnet på morgonen om det är torrt i sängen när man själv kliver upp. En del föräldrar och barn kommer i mål på detta sätt också.
Det viktigaste tycker jag är att ni tänker till om hur stort problem ni tycker att detta är och FRAMFÖRALLT hur stort lilleman tycker problemet är. Det troliga är att det hela löser sig alldeles på egen hand inom det närmaste året. Har ni ro att vänta och fortsätta med blöjorna en tid till så gör det för allt i världen, ni riskerar inte att han fortsätter att kissa i sängen hela livet genom att avvakta.
Lycka till!
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Tack snälla ni för vänliga, balanserade svar. Nej, det är ju egentligen inte något stort problem för honom ännu. Vad gäller obehag av att bli våt så kan jag bara tillägga att vi ibland har gått in för att försöka passa honom med toalettbesök (när han provade utan blöjor) och han har då varit dyngsur ända upp på kudden redan men ändå fortsatt att sova som en stock! Man kanske skulle göra ett nytt försök utan blöjor igen, det var ju ung ett halvår sedan sist. Det känns bara lite "snöpligt" för honom om det blir ytterligare bakslag och man går tillbaka till blöjor igen?
Han dricker inga stora mängder kvällstid men ransonerat drickandet, det har vi ju inte precis.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag vill bara flika in att jag hört mycket bra om larmet. En mig mycket närstående man (om du kan gissa vem :wink: ), slutade genast med sängvätningen då larmet kom in i bilden. Så det tycker jag verkar värt att prova!
Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och vill bara flika in hur fantastiskt det är att forumet har en alldeles egen familjeläkare som hoppar in och reder ut begreppen när det behövs! Go Mammamy! :lol:
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev:Och vill bara flika in hur fantastiskt det är att forumet har en alldeles egen familjeläkare som hoppar in och reder ut begreppen när det behövs! Go Mammamy! :lol:
Ewa
Instämmer i jubelkören :!:

\:D/ =D> :heart: =D> \:D/

/Fjällmor
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tack tack, jag blir lite generad :oops: :D Synd jag har så lite tid att det bara blir fläckvis...jag är skyldig Anna och det här forumet oändligt mycket efter en tuff start och skulle gärna göra mycket mer, men dygnet har bara 24 timmer.
Extra roligt att ge goda råd och sprida lite kunskap till klokt folk som är villiga att ta den till sig, ni här på forumet vill säga!
Lav lav
mammay
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej!

Nu har jag läst detta för ungefär sjuttioelfte gången... :lol: Först fick det mig att lugna ned mig med att ta bort nattblöjan, nu för att återigen få stöd i att nattkisseriet tar slut - nån gång... :wink: :roll:

Så här är läget i vår familj just nu. Sexåringen har varit utan blöja på rekommenadation från barnmottagningen sedan i september. Resultatet under dessa tre månader är ungefär 15 torra nätter... Och nu är det över en månad sedan det hände sist. Sen en vecka tillbaka har vi "kisslarm" och jag börjar - minst sagt - komma ihåg hur det är med sömnlösa nätter. Här sover den kissande sonen medan larmet dånar i huset. Mamma, pappa och storebror däremot har fått sin nattsömn rubbad och jag kan verkligen inte se någon mening med att fortsätta med detta.

Egentligen har jag inga frågor. Jag har beslutat mig för att köra blöjfritt (och vått) men utan larm och be om att få medicin så fort som möjligt. Men jag vill ha litet peppning! Är vi fler här som tvättar lakan dagligen? (Ja... det vet jag ju! 20% av alla sexåringar ska tydligen ha problemet men ingen pratar om det...)

Jo! En fråga:

OM inte medicinen hjälper - vilket ju kan hända. Hur blir det då om vi backar tillbaka till nattblöja? Vad äventyrar man då? Nån som vet? Här var läkaren tydlig: INGEN nattblöja och jag är inte den som trotsar i första taget. :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ewa

Inlägg av Ewa »

K-ina skrev: Så här är läget i vår familj just nu. Sexåringen har varit utan blöja på rekommenadation från barnmottagningen sedan i september. Resultatet under dessa tre månader är ungefär 15 torra nätter... Och nu är det över en månad sedan det hände sist. Sen en vecka tillbaka har vi "kisslarm" och jag börjar - minst sagt - komma ihåg hur det är med sömnlösa nätter. Här sover den kissande sonen medan larmet dånar i huset. Mamma, pappa och storebror däremot har fått sin nattsömn rubbad och jag kan verkligen inte se någon mening med att fortsätta med detta.
Har inte kommit dit ännu själv. 5,5-åringen har kvar nattblöjan och jag fortsätter avvakta. Men precis det du berättar, berättar också min granne, vars yngsta också sov som en stock genom larmet, medan övriga familjen vaknade. Och min teori är ju att de här ungarna sover som klubbade. Det märker jag ju på min stora i jämförelse med min lilla. Och den korta stund vi tog bort blöjan för 1,5 år sedan vaknade han ju inte ens av att sängen var dyblöt och sov sedan på så tills morgonen. Så jag har inga råd att komma med, däremot igenkänning från flera olika håll. Vad nu det kan hjälpa :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Men visst kan det hjälpa Ewa! :heart:
Det är ju egentligen ett litet bekymmer - och vanligt - till och med normalt... :wink: Men det upptar ändå en del av min vakna tid. Både i tanken och i handling... Mycket tvätt blir det! Jag tycker om igenkänning! :heart: Du vet - man måste ventilera!!! Pysa över litet någonstans.... :wink:

Och visst - djupsömnen måste vara en del av problemet! Ungen nekar till att han kissat på sig varje morgon. TROTS att larmet har ringt, trots att jag tänt taklampan, trots att jag vallat honom till toaletten för att kissa mer, trots att han varit delaktig i bäddande och donande med rena kalsonger osv. Han minns inget - för att han sover! :shock: Det var ju meningen att han skulle vakna av larmet och fixa byte av kalsonger och rena lakan själv... Tillåt mig le. :D
Men det blir bra - nån dag, eller rättare sagt natt.... :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Var det i senaste Vi Föräldrar som jag precis läset om sängvätning? Tror det. Där stod det bland annat att Henrik Schyffert berättar i sin enmansshow att han kissade på nätterna och att larmet inte alls funkade. Varför? Jo, han sov som en stock ändå, men resten av familjen vaknade!

Kram från mig!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

K-ina skrev:OM inte medicinen hjälper - vilket ju kan hända. Hur blir det då om vi backar tillbaka till nattblöja? Vad äventyrar man då? Nån som vet? Här var läkaren tydlig: INGEN nattblöja och jag är inte den som trotsar i första taget. :D
Hej igen K-ina :!:

Knasig läkare, tycker jag :? och jag hade absolut tvärtrotsat! Oline fyller sju i januari och slutade med sin natt-trosa för en månad sen! Hon har ätit sin medicin sen i januari, och utan den blev det FLODER varje natt, med medicinen blev trosan blöt men inte så det läkte igenom. För henne var det mycket, mycket värre att vakna i blöta sängkläder än en blöt natt-trosa. Vi provade också i perioder att ta bort natt-trosan för vi tänkte att hon blev "bekväm" av att ha den och därför inte "ansträngde" sig för att vakna, men det blev ingen som helst skillnad. När hon nu i höst varit torr i fyra nätter i rad beslutade vi att ta bort natt-trosan och se :D nu funkar det! Två gånger har hon kissat i sängen sen dess, det är som en dröm - för både henne och oss!

Så jo, jag hade nog trotsat doktorn och använt nattblöja (eller trosa som vi då säger här :wink: ) tills han är redo rent fysiskt. Men det är jag det :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Läste det här idag:
http://www.dn.se/insidan/tva-i-varje-kl ... -1.1004802
Inget nytt, kanske, men ev lite igenkänning för er i "träsket".
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

I DN var det, just det!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"