Hur få ordnin gpå nätterna!?
-
fjällström
- Kontakt:
Hur få ordnin gpå nätterna!?
Nu börjar jag på ny tråd eftersom jag själv inte kan gå in på min gamla...
Vi har kurat ett antal gånger efter olika sjukdomar. Det har alltid fungerat jättebra och lillan har sovit som en prinsessa. Men tyvärr håller den goda sömnen bara i sig en till två veckor - sen börjar cirkusen!
Hon sover gott de första timmarna, men ropar sen "mamma" var tionde minut i timmar ibland... Har svarat "godnatt yxskaft" genom en ramsa x 4. Men det känns som att den stör mer än hjälper.
När hon däremot ropat på detta sätt i någon timma blir hon ledsen och då hjälper ramsan utmärkt!
Det är aldrig några bekymmer vid nattningen. Hon protesterar aldrig, utan somnar nästan samma sekund som jag lägger täcket på henne. Hon vill verkligen sova!
Någon gång har det hänt att jag gått in till henne för att lägga tillrätta när jag fått nog av hennes klagosång. Men hon har alltid legat när jag kommit...
Hon försöker verkligen sova, men kan inte. När jag frågar på dagen vad hon ropat på natten så säger hon att hon ropat mamma. Hon är medveten om det.
Vi har svalt i hennes rum. Hon är hemma med mig på dagarna och hjälper mig med allt jag gör. Hon äter bra. Vi är ute en stund både på förmiddan och eftermiddan. Vi träffar andra barn några gånger i veckan, vilket hon älskar!
Min man tror att hon är understimulerad och vill att vi låter henne börja på dagis några timmar i veckan. Jag tror absolut att hon skulle trivas på dagis - älskar andra barn och blir aldrig ledsen när man lämnar henne hos någon annan. Men jag vet inte om dagis skulle lösa hennes sömnproblem.
9 av 10 nätter har vi det på detta sätt. Hon är förstås trött och grinig för det mesta numera.
Vad ska vi göra för att få ordning på nätterna?!
Vi har kurat ett antal gånger efter olika sjukdomar. Det har alltid fungerat jättebra och lillan har sovit som en prinsessa. Men tyvärr håller den goda sömnen bara i sig en till två veckor - sen börjar cirkusen!
Hon sover gott de första timmarna, men ropar sen "mamma" var tionde minut i timmar ibland... Har svarat "godnatt yxskaft" genom en ramsa x 4. Men det känns som att den stör mer än hjälper.
När hon däremot ropat på detta sätt i någon timma blir hon ledsen och då hjälper ramsan utmärkt!
Det är aldrig några bekymmer vid nattningen. Hon protesterar aldrig, utan somnar nästan samma sekund som jag lägger täcket på henne. Hon vill verkligen sova!
Någon gång har det hänt att jag gått in till henne för att lägga tillrätta när jag fått nog av hennes klagosång. Men hon har alltid legat när jag kommit...
Hon försöker verkligen sova, men kan inte. När jag frågar på dagen vad hon ropat på natten så säger hon att hon ropat mamma. Hon är medveten om det.
Vi har svalt i hennes rum. Hon är hemma med mig på dagarna och hjälper mig med allt jag gör. Hon äter bra. Vi är ute en stund både på förmiddan och eftermiddan. Vi träffar andra barn några gånger i veckan, vilket hon älskar!
Min man tror att hon är understimulerad och vill att vi låter henne börja på dagis några timmar i veckan. Jag tror absolut att hon skulle trivas på dagis - älskar andra barn och blir aldrig ledsen när man lämnar henne hos någon annan. Men jag vet inte om dagis skulle lösa hennes sömnproblem.
9 av 10 nätter har vi det på detta sätt. Hon är förstås trött och grinig för det mesta numera.
Vad ska vi göra för att få ordning på nätterna?!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej
Uj, det här låter inte roligt
För det första vill jag säga, att jag håller med dig till fullo om att hon INTE kommer sova bättre av att gå på dagis
Sover hon på dagen? och hur länge?
Att hon ligger vaken i timtal är såklart ohållbart för er. Somnar hon om emellanåt, eller är hon vaken hela tiden?
Ramsar du henne direkt när hon vaknar första gången? Prova isåfall med att avvakta, kanske du stör henne om du ramsar? Tänk dig att använda ramsan istället för att gå in till henne, sånär du känner att NU måste jag gå in - DÅ ramsar du första gången! Och solfjäder, så ska det vara verklig, hemsk kris
Och skrattet till godnatten, funkar det bra?
Oj, det är nog mer frågor än svar här
Kanske det finns någon mer därute som varit med om liknande
Kram och berätta gärna mer
Mia
Uj, det här låter inte roligt
För det första vill jag säga, att jag håller med dig till fullo om att hon INTE kommer sova bättre av att gå på dagis
Sover hon på dagen? och hur länge?
Att hon ligger vaken i timtal är såklart ohållbart för er. Somnar hon om emellanåt, eller är hon vaken hela tiden?
Ramsar du henne direkt när hon vaknar första gången? Prova isåfall med att avvakta, kanske du stör henne om du ramsar? Tänk dig att använda ramsan istället för att gå in till henne, sånär du känner att NU måste jag gå in - DÅ ramsar du första gången! Och solfjäder, så ska det vara verklig, hemsk kris
Och skrattet till godnatten, funkar det bra?
Oj, det är nog mer frågor än svar här
Kanske det finns någon mer därute som varit med om liknande
Kram och berätta gärna mer
Mia
-
fjällström
- Kontakt:
sara
Sara ska egentligen sova 1,5 timma på dagen men det gör hon sällan och aldrig numera. Max en timma, sen ligger hon och pratar tills jag hämtar henne
Skrattet fungerar bra till natten. Hon somnar alltid snabbt, utan protester.
Jag ramsar bara om det blir kris på natten. Solfjädra har vi aldrig gjort på länge eftersom ramsan fungerar så bra när hon verkligen behöver den.
Igårkväll masserade vi hennes ben i 20 minuter innan nattningen - inatt vaknade hon första gången vid halv fem
Fick en pangramsa och vaknade till några gånger efter det. Vi ramsade inte då eftersom hon då bara pratar ännu mera. Det blir lite av underhållning för henne tror jag.
Men hon sov mellan sex och sju på morgonen.
Skrattet fungerar bra till natten. Hon somnar alltid snabbt, utan protester.
Jag ramsar bara om det blir kris på natten. Solfjädra har vi aldrig gjort på länge eftersom ramsan fungerar så bra när hon verkligen behöver den.
Igårkväll masserade vi hennes ben i 20 minuter innan nattningen - inatt vaknade hon första gången vid halv fem
Men hon sov mellan sex och sju på morgonen.
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
fjällström
- Kontakt:
benvärk
Nu besvarar jag mitt eget inlägg
Nu har vi två kvällar i rad masserat hennes ben i 20 minuter innan sänggåendet
hon har sovit två jättebra nätter
Natten som gick vaknade hon vid 4-tiden. Fick en ramsa men bökade på i en timma.. Eftersom hon är förkyld och lite hostig så gick jag in till henne. Gav vatten och torkade lilla näsan ( ville kolla blöjan också eftersom jag hade magsjuka igår
). Gick ut med en ramsa och lillan somnade på stört. Väckte en gó och glad unge kl 7
Vet inte om vi har lite vargtimme-bekymmer... Men eftersom hon är så förkyld så tror jag att jag går in till henne på morgonen och ger lite vatten. Är det dumt tro
Hon somnar ju genast om efter att jag lämnat rummet. Går jag inte in så skriker hon upp sig och blir jätte snorig och hostig 
Natten som gick vaknade hon vid 4-tiden. Fick en ramsa men bökade på i en timma.. Eftersom hon är förkyld och lite hostig så gick jag in till henne. Gav vatten och torkade lilla näsan ( ville kolla blöjan också eftersom jag hade magsjuka igår
Vet inte om vi har lite vargtimme-bekymmer... Men eftersom hon är så förkyld så tror jag att jag går in till henne på morgonen och ger lite vatten. Är det dumt tro
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej fjällström
Trist att du får sitta och svara på dina egna inlägg
Jag kan inte säga vad som felas, men skönt är det att ni börjar få ordning på nätterna!
Självklart ska du gå in till henne om hon är sjuk, men gör inte så stor affär av det, ge henne vatten om hon behöver och gå ut - precis som du gjort! Ofta stör man mer än man hjälper, om man dröjer sig kvar!
Det här med massagen av benen, kanske ger DIG lite bättre attityd också, och jagar ev. vargar på flykten, om inte annat så är det väl en mysig avslutning på dagen! Så fortsätt med det
Ledsen att jag inte har nåt mer konkret att komma med, men bollar gärna dina funderingar!
OCh förhoppningvis är problemen snart ur världen
Kram Mia
Trist att du får sitta och svara på dina egna inlägg
Jag kan inte säga vad som felas, men skönt är det att ni börjar få ordning på nätterna!
Självklart ska du gå in till henne om hon är sjuk, men gör inte så stor affär av det, ge henne vatten om hon behöver och gå ut - precis som du gjort! Ofta stör man mer än man hjälper, om man dröjer sig kvar!
Det här med massagen av benen, kanske ger DIG lite bättre attityd också, och jagar ev. vargar på flykten, om inte annat så är det väl en mysig avslutning på dagen! Så fortsätt med det
Ledsen att jag inte har nåt mer konkret att komma med, men bollar gärna dina funderingar!
OCh förhoppningvis är problemen snart ur världen
Kram Mia
-
fjällström
- Kontakt:
inte missnöjd
Inte är jag missnöjd för att jag själv svarade på mitt inlägg
Jag tänkte bara att det kanske såg lite lustigt ut, och ingen hann före mig.
Nu har vi masserat benen ikväll igen, så då får vi se hur natten blir.
Det är ju så underbart skönt att ha fått sova två skapliga nätter
Det är ju bara morgonen som stökat. Det känns som att vi är på god väg 
Nu har vi masserat benen ikväll igen, så då får vi se hur natten blir.
Det är ju så underbart skönt att ha fått sova två skapliga nätter
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
fjällström
- Kontakt:
natt
Nu har vi för första natten på länge inte behövt stiga ur sängen. Lillan vaknade till tre gånger (inkl. uppvak under vargtimmen) men lyckades somna om på egen hand
Vi valde att inte ramsa ens på morgonen för att se utfallet av detta. I vanliga fall brukar vi få ramsa 2-3 gånger mellan kl. 04-07.
Vi upplever att lillan ropar mer på oss om vi besvarar hennes uppvak med ramsa. Nu körde vi samma taktik från läggning till uppstigning, dvs. bara ramsa om det krisar till sig. Men det gjorde det aldrig i natt. Vi hörde att hon bökade på några gånger, men tystnade igen
Nu ska vi göra samma lika denna natt så får vi se hur det går
Vi har fortsatt att massera hennes ben under tiden hon äter kvällsvällingen. Det är ju både mysigt och välgörande för växande små ungar
Vi hoppas på en god natt. Jag börjar bli så trött av att springa ur sängen på nätterna - ryggen får aldrig vila.. Och käre (stackars
) maken har åkt på ryggskott idag 
Vi upplever att lillan ropar mer på oss om vi besvarar hennes uppvak med ramsa. Nu körde vi samma taktik från läggning till uppstigning, dvs. bara ramsa om det krisar till sig. Men det gjorde det aldrig i natt. Vi hörde att hon bökade på några gånger, men tystnade igen
Nu ska vi göra samma lika denna natt så får vi se hur det går
Vi har fortsatt att massera hennes ben under tiden hon äter kvällsvällingen. Det är ju både mysigt och välgörande för växande små ungar
Vi hoppas på en god natt. Jag börjar bli så trött av att springa ur sängen på nätterna - ryggen får aldrig vila.. Och käre (stackars
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
Fjällfolket
Re: natt
fjällström skrev: Vi upplever att lillan ropar mer på oss om vi besvarar hennes uppvak med ramsa. Nu körde vi samma taktik från läggning till uppstigning, dvs. bara ramsa om det krisar till sig. Men det gjorde det aldrig i natt. Vi hörde att hon bökade på några gånger, men tystnade igen![]()
/Fjällmor
-
fjällström
- Kontakt:
rapport
Jo, nu har vi inte behövt stiga ur sängen innan morgonen de senaste veckorna
Nu har dock Sara åkt på världens förkylning med en fruktansvärd hosta
Så nu får vi springa lite nattetid
Vi ger vatten ett par gånger under natten för att lindra irriterade halsen. Men vi har kvar attityden, så det går ändå skapligt. Få se hur det blir denna natt - hon har nu legat och hostat i en halvtimma, men protesterar inte ännu
Man vet ju själv hur irriterande det är när man bara hostar och hostar och inte får sova... Så det blir kanske en springig natt igen
Hon är inte slemmig i halsen, utan har bara en hemsk "rethosta". Ibland hostar hon så man tror att hon ska kräkas
Men förutom denna lilla svacka så sover vi alla gott numera
Man vet ju själv hur irriterande det är när man bara hostar och hostar och inte får sova... Så det blir kanske en springig natt igen
Hon är inte slemmig i halsen, utan har bara en hemsk "rethosta". Ibland hostar hon så man tror att hon ska kräkas
Men förutom denna lilla svacka så sover vi alla gott numera
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Gott att höra att allt gått framåt
Trist att höra att tösen fått hosta - men så är det ju, ibland blir man sjuk, helt enkelt, och DÅ är det skönt att ha ett AW-barn
Har ni provat att smörja henne med vick
Det gör jag med mina barn när de har hosta och är snoriga, lite vick på ryggen, bröstet, fötterna och strumpor på, så brukar hostan lindras! Annars vet jag att det varit hosta uppe i nån tråd här, gå på sök så hittar du nog
Krya på er,
Kram Mia
Trist att höra att tösen fått hosta - men så är det ju, ibland blir man sjuk, helt enkelt, och DÅ är det skönt att ha ett AW-barn
Har ni provat att smörja henne med vick
Krya på er,
Kram Mia
-
fjällström
- Kontakt:
dela rum
Natten till igår delade jag rum med min lilla tös
Hon hade en sån hemsk hosta och grät varje gång hon hostade
Eftersom hon inte ville äta just nåt under dagen så antog jag att hon hade ordentligt ont i halsen. Jag låg på en madrass nedanför hennes säng och slapp på så vis springa upp 25 gånger under natten. Behövde bara ge henne att dricka efter hostanfallen och ramsade sen från madrassen. Efter midnatt gav hostan sig och vi kunde sova gott ändå fram till morgonen.
Natten till idag sov hon som en stock
Febrig, hostig och snorig somnade hon igårkväll 18.15 och vaknade kl 07 i morse
Fick en ramsa vid midnatt efter att ha gnölat en stund.
Ikväll har vi kurerat med näsdroppar och diverse annat. Somnade bra men har stökat på en del sen... Fick nyss en ramsa och är för tillfället tyst
Har kvar min madrass där inne ifall hon blir stökig.
Natten till idag sov hon som en stock
Ikväll har vi kurerat med näsdroppar och diverse annat. Somnade bra men har stökat på en del sen... Fick nyss en ramsa och är för tillfället tyst
Har kvar min madrass där inne ifall hon blir stökig.
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702