Kurar för fullt!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strongt att du ändå inte låter dig oroas :wink:

Man kan inte göra mycket mer än att ha tiderna i huvudet någotsånär så att inte natten blir till dag och tvärtom, men en febrig lite älskling måste få sova mer om och när han behöver det. Han sover sig ju frisk, är meningen :idea:

Och att ramsa är inte förbjudet - det låter på dig som om du nästan trodde det :?: Ramsan ger ju lugnande besked och talar dessutom om att du / ni är där och håller koll på vargen så den inte når honom (mer än den redan gjort i form av hosta och feber och sådana ledsamheter som härjar med hans lilla kropp och som han naturligtvis känner som ett hot, en fiende - en varg :evil: ).

När eländet är borta blir det inte svårt att få honom tillbaka på gamla trygga spår igen. Det kan behövas en minikur men han kommer att hjälpa till så fint. Det vågar jag nästan lova.

Under tiden kan man gott gödsla lite extra på varje enda möjligt skratt-tillfälle :!:

Är det någon Vargen har klara problem med här i världen, så är det folk som skrattar :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Joy

Inlägg av Joy »

Hej Anna!
Tack för de uppmuntrande o brysigomande orden.
Nja...jag vet inte. Kanske är jag rädd för att ta till ramsan för mycket. Han var så bra på att fixa vargen själv förut. Han höll den borta med sin självkänsla. Tänkte på det den där natten han var vaken. Då han låg o pratade med sig själv o var trygg liksom. Det var ingen varg som ens vågade sig in till hans rum. Nu tror jag, som du beskrev det så bra, att vargen lätt fått tillträde där på nätterna, så jag har ramsat o solfjädrat en del.

Egentligen så tänker jag att det "går över" när febern är borta. Så här var det sist oxå. Det är bara det att det hållit på så länge nu. Så jag tror Dennis tröttnat o typ "gett upp", o det är väl då som vargen passat på o ta sig in.
Men jag ska försöka tänka på det, att jag håller vargen borta. Jag ser det oxå som att jag hjälper honom att stå ut, att orka rida igenom "stormen", genom att ramsa. Eller solfjädra. För att hålla ihop honom nu när han känner sig uppgiven.

Tack för att ni finns, mina kära go´natt vänner!!! kram//joy
Joy

Inlägg av Joy »

Nu tror jag min attidtyd börjar svikta. Det känner jag igen, tänker du som läst mig förut. Jo, den har en tendens att svikta ibland för mig. Attityden alltså. Jag har varit så stark, eller vad det nu är jag har varit, genom den här sjukdomsperioden och klarat av det mesta med feber o nästintill sömnlösa nätter. Men nu känner jag att det dalar...
På kvällarna så sover Dennis en liten stund, ett par timmar, sen vaknar han o gråter. Hittills i många dagar nu, så har jag ramsat o solfjädrat. Det har känts rätt, med en viss tvekan ( se tidigare inlägg ), men nu kan jag tycka att han ska "in" i det normala igen. Jag ramsar o sen får han klara sig själv. Och det är här det sviktar. Jag känner mig som en dålig mamma, som låter honom ligga o gråta. Självklart lyssnar jag på honom o läser av hans gråt. Han gråter inte lesset, utan mer irriterat o gnälligt. Det är först när han blivit mer uppgiven o lessen liksom som jag gått in o solfjädrat. Oftast har han lugnat sig bäst av att jag solfjädrat o sover då vidare utan att vakna efter en fem minutare.
Nu har han hållit på i en timme. Vaknat, gråtit, ramsats för, somnat om, vaknat, gråtit, ramsats för o somnat om... SKa jag solfjädra?, tänker jag. Jag vet inte. Jag vill ju att han ska vara som innan. Somnar sju o sover till sju. Är det för mycket begärt än, med tanke på sjukdom...??? Isf när är det smart att börja få ordning på kvällar o nätter igen???

Tacksam för smarta tips (varför efterfråga smarta tips här, det serveras ju alltid smarta tips här??)!!!

Börjar bli trött igen!!!///joy
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lätt att säga, men du måste mobilisera större förtroende för honom. Han är ingen hjälplös liten nyfödd bebis. Han är en ganska gammal man. Och då menar jag också MAN. Klart att det är underbart när mamma solfjädrar, kommer in, duttar och bryr sig. Gnälligheten och allmänna surheten visar att han inte är särskilt olycklig- Han ber inte om hjälp. Han kräver underhållning och dutt.

Så du måste backa :wink: Det är ramsan som ska ta hand om alla eventuella krav här nu i fortsättningen. Och den ska vara mycket bestämd. Den ska nå fram, den ska sätta punkt, och den ska ha sista ordet.

Man får inte ge sig med mindre.

Tänk på att det faktiskt är för hans egen skull. Har han inte lärt sig det förut så är det hög tid att han lär sig det nu: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt. Period. Basta.

Han får vänta tills han får sig en förälskad liten fästmö som gillar att ge thailändsk massage och dutta med honom på nätterna :wink: :lol:

Du hör när han verkligen ber om hjälp. Då kan inga vilda hästar hindra dig från att störta honom till undsättning. Då har du redan i tankarna ringt ambulansen.

Känns det inte så - och det gör det ju inte, strängt och taget, eller hur :?: - så ska du inte gå in mer. Då ska du, varje gång du tycker att du "borde" gå in, "kanske", etc - då ska du ramsa. x4 eller x6 och sedan ingenting mer. Sedan avvakta, göra andra ljud i huset, sätta på musik eller stoppa öronproppar i öronen :wink: men INTE gå in.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Joy

Inlägg av Joy »

Hej Anna!

Igår kväll tog vi på oss "hårdhandskarna". Här ska inte pluttinuttas nå´mer, sa jag. Raka rör är vad som gäller o här ska sovas igen.
Jag var dock dödstrött så Pappan fick ta det hela, då jag gick o lade mig strax efter åtta. Jag hörde hur Pojken började gnälla o pappan svarade med en bestämd ramsa. Pojken fortsatte att sova ganska så snabbt. Det hände vid nåt mer tillfälle, men jag var så trött att jag inte riktigt registrerade det hela mer än att jag hörde ramsan, något mer bestämd den här gången o att pojken nöjde sig med det. Sköööntzzzzzzzzzz!
Jag hade dock en sömnlös natt. Men inte pga utifall att han skulle vakna utan för att jag var tvungen att öppna på min förskola idag o livrädd för att somna över klockan, liksom. Hm. Pojken sov gott iallafall.
Även klockan kvart över fem, då jag stod i duschen. Han sov som en stock strax före 6, då jag begav mig ut i mörkret till mitt arbete...

Vi fortsätter å det bestämdaste i kväll o i natt.

Kram o sov så gott i natt!!!
//joy

ps. låter som en jättekul grej att åka på Camp tillsammans med en massa SHNare. Hoppas ni får det hur mysigt som helst. Kommer ni att joura vid forumet de kvällarna? Det verkar ju vara många "stammisar" som ska dit. ds.
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att ni hamnat på banan igen. Dennis behöver verkligen sin nattsömn, ja mamma och pappa för den delen också :sleep:

Ja, vi är många "stammisar" som åker på Campen, jag lovar att vi ska hålla ett vakande öga på Forumet så ingen känner sig övergiven :wink:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "