SM med Samuel
-
SaraMilana
Re: SM med Samuel
Ett tips på social delaktighet kommer här! Köp andra mosboken av Johanna Westman och sätt igång och laga smaskig mat åt Samuel! Det löser mer än ett problem....

-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
:thumbsup: =P~

Den står på önskelistan! :santa:
Men för de allra första smakisarna kan det väl inte behövas någon kokbok?
Hur gör man
Havregrynsgröt kokt i järngryta
Före eller efter amningen
Eller ett helt eget "mål"
Jag vill ju såklart ha gröt som huvudmål på kvällen så småningom (eller hur?) men vid kvällsslurken är han ju så trött? När ska jag ge gröten? Jag vill fortsätta delamma så länge det går och så länge lillen vill, men han kommer älska mat det bara vet jag. Han hänger över våra tallrikar och dreglar, och för sin lilla tomma plastsked till munnen... =P~
Ge mig lite "smakisar for dummies"-tips nu!!! Snart smäller det!

Den står på önskelistan! :santa:
Men för de allra första smakisarna kan det väl inte behövas någon kokbok?
Ge mig lite "smakisar for dummies"-tips nu!!! Snart smäller det!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
-
SaraMilana
Såklart att inte Smuel ska behöva vänta på tomten för att få lite riktigt käk i kistan!
Här finns alla bästa tipsen!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821
-
Irmasmamma
Min bästa sociala delaktighet med Irma var att knäskura golvet, hehe. 8) Hon låg på mage bredvid och fick mkt träning, jag var fullt koncentrerad på mitt och golvet blev sjuukt rent!
:thumbsup:
När det gäller nattmålen så tycker jag bara, styr upp om du pallar, annars kommer det att lösa sig när mat kommer in i bilden. Med Irma hade vi ett rent h-e vid amningen mellan 2 och 4 mån, bara skrik från liten och ledsen mamma. Där åts det inga 7 minuter inte, snarare 2 min kanske.... (Kom ihåg att stora gossar på drygt 3 mån har en helt annan effektivitet i suget än för nån månad sen - det är inte alls säkert att han får i sig mindre för att det går snabbare!)
När mat infördes ratade Irma tutten dagtid MEN morgon- och kvällsamningen blev istället en riktigt mysig stund som vi behöll upp till året. Så mitt tips är att gröten hamnar till middag, när han fortf är pigg och nyter.
När du först inför är det dock alltid bra att börja med nymodigheter vid lunch, så att ev magreaktioner kommer dagtid. 
Kram!
När det gäller nattmålen så tycker jag bara, styr upp om du pallar, annars kommer det att lösa sig när mat kommer in i bilden. Med Irma hade vi ett rent h-e vid amningen mellan 2 och 4 mån, bara skrik från liten och ledsen mamma. Där åts det inga 7 minuter inte, snarare 2 min kanske.... (Kom ihåg att stora gossar på drygt 3 mån har en helt annan effektivitet i suget än för nån månad sen - det är inte alls säkert att han får i sig mindre för att det går snabbare!)
När mat infördes ratade Irma tutten dagtid MEN morgon- och kvällsamningen blev istället en riktigt mysig stund som vi behöll upp till året. Så mitt tips är att gröten hamnar till middag, när han fortf är pigg och nyter.
Kram!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Knäskura...
! Inte något jag gör frivilligt om man säger så
, men har tänkt tanken att sy microfiberdukskläder till Samuel så han kan skura medan han åltränar!
Fast är ju ett bra förslag inser jag. Vika tygblöjor är annars min och Samuels favorit.
Skämt åsido, så bra att få lite konkreta tips SaraMilana och Irmasmamma! Vi pulade faktiskt in lite bananmos igår och idag (ca 16.30 men då hade jag ammat innan) och det gick in fint. Vi hade ju tänkt ge potatismos m bm och osaltat smör men var för lata för att koka och så låg den en mogen banan framme...
Roligt var det att se lillens min och han åt lite själv med sin lilla sked också! =D> Men det mest fantastiska är att sedan jag konsekvent införde liggamning i lugnt, dunkelt och tyst rum har han ätit bättre än på länge och jag är därför inte lika stressad över maten, SKÖNT!
Både igår och idag har han somnat väldigt fint på kvällen och inte alls haft de hysteriska uppvaken typ en gång i timmen fram till 22 som vi blivit vana vid de senaste veckorna. Får se hur lång natten blir i natt...
Och skönt att du ändå kunde fortsätta amma så länge, Irmasmamma, jag känner att jag är lite orolig att han ska sluta helt men då kanske jag ska skjuta den vargen också och börja mata på. När började ni med smakisar? Matade ni på så mycket det gick direkt eller körde ni på mes-matning i början? Jag känner mig fortfarande lite osäker, vi lät honom liksom bara smaka lite så jag kan inte säga att vi har infört något egentligen. Jag kom av mig lite när han plötsligt visade så stort intresse för brösten igen. Äter nu 10-15 min och ger mig ofta stora leenden och börjar jollra efteråt!
VARNING nu kommer ett låångt schemasnack:
Dock har han börjat skarva mer eller mindre konsekvent i lurarna (nappen trillat ut i 99% av fallen) och jag känner att jag vill ge er ett lite mer detaljerat schema, kommentera gärna! Jag tycker nämligen att jag inte alls följer SM längre... :-k Svart på vitt ser det ut så här (skriver lite mer detaljerat så ni kan kommentera):
06.30 Godmorgon, amning B1 och B2, gos och prat och mys i sängen, skötning av pappa och sedan lek på golvet, sitta med oss och äta frukost (ca 7.30) och sedan hänga med i bärsele tills han kroknar helt vilket senast infaller 8.15, men ibland 8.
8.15 Sova 45 min.
9.00 Skötning och mer eller mindre lyckade försök av mamma att få honom att vänta på maten, ibland går det och ibland inte, försöker äta tidigast 9.30, och fylla på senast 10.30 OM det accepteras. Trugningar däremellan går inte så det blir som att äta en gång i timmen...men påfyllningen behövs för en god middagssömn. Magläge, babygym, social delaktighet ofta i tvättstugan eller köket, umgänge om han är på det humöret.
11.00-13.00 (ofta 10.45-12.45) Sova 2 h oftast ute i vagnen.
13.00 Amning, skötning, magläge, social delaktighet av någon form (ibland sitta och fika med mamma
), umgänge, egen tid i gymet/på golvet beroende på hur pigg han är, amning igen (ibland) ca 14.00.
14.30 Sova 45 min
15.15 Om han fått påfyllning håller jag på maten, annars ammar jag ofta litegrann direkt när han vaknar. Skötning och titta på när jag arbetar med att göra fotoalbum. Samma som ovan. Mat 16.00, sitter därefter och fikar med oss om pappa är hemma (läge att pula in lite riktig mat vid detta mål tänker jag, är väl detta som kallas middag för honom?).
Ca 16.45 Sova 20 min lur, numera glad när man väcker!! =D>
\:D/
17.05-18.10 Umgänge, magläge om han orkar, hänga med i bärsele, bada eller storskötning (blir väldigt torr i huden så vi badar tyvärr inte varje dag) och blir klar för natten.
18.10 Nattslurk (tar max 10 min) och därefter försöker vi locka fram ngt leende innan vi lägger, läggning senast 18.30 men tidigast 18.15.
Har jag glömt ngt?
Skarvar numera ofta efter 45 min även på "natten" och har flera uppvak som vi vagnar, blir arg om jag erbjuder bröstet före 21. Men säg gärna att det ÄNDÅ beror på hunger, för då får jag attityd att börja med gröt. Eller KAN det vara något annat, nu när ni har detalj-schemat? Erfarenheter?
Ursäkta tjatet om detta eviga schema
men jag läste nyss en schematråd om hur viktigt det är att hålla schemat och då kände jag att jag måste veta om det schema vi har är bra och i så fall börja hålla det noggrannare och med större självklar attityd. Slappna av lite till helt enkelt...
SÅ, nu har jag skrivit av mig igen.
Om någon orkat läsa, TACK!
Och om någon orkar svara...
/Schemabekräftelsebehov
Skämt åsido, så bra att få lite konkreta tips SaraMilana och Irmasmamma! Vi pulade faktiskt in lite bananmos igår och idag (ca 16.30 men då hade jag ammat innan) och det gick in fint. Vi hade ju tänkt ge potatismos m bm och osaltat smör men var för lata för att koka och så låg den en mogen banan framme...
Och skönt att du ändå kunde fortsätta amma så länge, Irmasmamma, jag känner att jag är lite orolig att han ska sluta helt men då kanske jag ska skjuta den vargen också och börja mata på. När började ni med smakisar? Matade ni på så mycket det gick direkt eller körde ni på mes-matning i början? Jag känner mig fortfarande lite osäker, vi lät honom liksom bara smaka lite så jag kan inte säga att vi har infört något egentligen. Jag kom av mig lite när han plötsligt visade så stort intresse för brösten igen. Äter nu 10-15 min och ger mig ofta stora leenden och börjar jollra efteråt!
VARNING nu kommer ett låångt schemasnack:
Dock har han börjat skarva mer eller mindre konsekvent i lurarna (nappen trillat ut i 99% av fallen) och jag känner att jag vill ge er ett lite mer detaljerat schema, kommentera gärna! Jag tycker nämligen att jag inte alls följer SM längre... :-k Svart på vitt ser det ut så här (skriver lite mer detaljerat så ni kan kommentera):
06.30 Godmorgon, amning B1 och B2, gos och prat och mys i sängen, skötning av pappa och sedan lek på golvet, sitta med oss och äta frukost (ca 7.30) och sedan hänga med i bärsele tills han kroknar helt vilket senast infaller 8.15, men ibland 8.
8.15 Sova 45 min.
9.00 Skötning och mer eller mindre lyckade försök av mamma att få honom att vänta på maten, ibland går det och ibland inte, försöker äta tidigast 9.30, och fylla på senast 10.30 OM det accepteras. Trugningar däremellan går inte så det blir som att äta en gång i timmen...men påfyllningen behövs för en god middagssömn. Magläge, babygym, social delaktighet ofta i tvättstugan eller köket, umgänge om han är på det humöret.
11.00-13.00 (ofta 10.45-12.45) Sova 2 h oftast ute i vagnen.
13.00 Amning, skötning, magläge, social delaktighet av någon form (ibland sitta och fika med mamma
14.30 Sova 45 min
15.15 Om han fått påfyllning håller jag på maten, annars ammar jag ofta litegrann direkt när han vaknar. Skötning och titta på när jag arbetar med att göra fotoalbum. Samma som ovan. Mat 16.00, sitter därefter och fikar med oss om pappa är hemma (läge att pula in lite riktig mat vid detta mål tänker jag, är väl detta som kallas middag för honom?).
Ca 16.45 Sova 20 min lur, numera glad när man väcker!! =D>
17.05-18.10 Umgänge, magläge om han orkar, hänga med i bärsele, bada eller storskötning (blir väldigt torr i huden så vi badar tyvärr inte varje dag) och blir klar för natten.
18.10 Nattslurk (tar max 10 min) och därefter försöker vi locka fram ngt leende innan vi lägger, läggning senast 18.30 men tidigast 18.15.
Har jag glömt ngt?
Skarvar numera ofta efter 45 min även på "natten" och har flera uppvak som vi vagnar, blir arg om jag erbjuder bröstet före 21. Men säg gärna att det ÄNDÅ beror på hunger, för då får jag attityd att börja med gröt. Eller KAN det vara något annat, nu när ni har detalj-schemat? Erfarenheter?
Ursäkta tjatet om detta eviga schema
SÅ, nu har jag skrivit av mig igen.
Om någon orkat läsa, TACK!
Och om någon orkar svara...
/Schemabekräftelsebehov
-
SaraMilana
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Jag förstår vad du menar med MERA MAT men vad betyder JA? Att schemat är bra? Att han är hungrig? Eller ett allmänt utrop av heja-karaktär?
-
SaraMilana
Här skarvas och vaknas det också en hel del på nätterna och har så gjort några veckor. Har blivit bättre och bättre ju mer mat de får i sig men här verkar det behövas en hel del. Fint schema och härligt att det börjar gå bättre med amningen!
/Frida
Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
-
Irmasmamma
Hej vännen!
Känner igen mig från Irma i bekräftelsebehovet för schemat, haha!
Nu tror jag inte att det är så noga, men för att din attityd ska komma på plats så har jag lusläst det och min kommentar är: TOPPEN!! :thumbsup: =D> Det enda jag saknar är utevistelse i vaket tillstånd. Och sen kan jag tänka att om em-luren låg lite senare (typ 15-30 min) så skulle ni kanske inte behöva nödluren i sista vakenpasset.
Tror absolut de nattliga uppvaken beror på att det behövs mer mat dagtid, och då snackar vi inte tutte inte!
Vi körde igång med smakisar strax före fyra mån (hade nog börjat tidigare om inte nätterna var så fina som de var) och jag försökte mata på så mycket jag kunde, men Irma fattade inte sväljtekniken förrän efter ca två veckor, så det blev tyvärr inte så mycket ätet som mamma ville. När hon väl fattade började hon äta som en häst och då satte jag absolut inte stopp!
Kramar
Känner igen mig från Irma i bekräftelsebehovet för schemat, haha!
Tror absolut de nattliga uppvaken beror på att det behövs mer mat dagtid, och då snackar vi inte tutte inte!
Vi körde igång med smakisar strax före fyra mån (hade nog börjat tidigare om inte nätterna var så fina som de var) och jag försökte mata på så mycket jag kunde, men Irma fattade inte sväljtekniken förrän efter ca två veckor, så det blev tyvärr inte så mycket ätet som mamma ville. När hon väl fattade började hon äta som en häst och då satte jag absolut inte stopp!
Kramar
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
TACK kära Irmasmamma för lusläsningen! =D> MAT var ordet, sa Bull
Idag, typ 3:e eller 4:e gången han smakade banan, åt han utan minsta problem 1/4!
Problem att svälja – nä, inte direkt... 8) han spillde knappt utan åt som en utsvulten (och lite själv med skeden!) och när jag försökte sluta efter den först uppmätta portionen så blev det högljudda protester så mamma fick springa och hämta MER MAT
=P~ Och det var efter full amning...+ att han sköljde ner det hela med en omgång till
. Så visst är han hungrig alltid...
Vi kör på med banan och potatismos så länge men att bara ge en "liten smakbit" funkar inte med denne herre, han vill ha MYCKET mat! Så roligt att se honom sluka sked efter sked, som om han aldrig ätit på något annat sätt...hoppas bara det funkar att fortsätta amma också, men det verkar så hittills iaf.
Ang. nödluren så behövs den nog fortfarande eftersom han inte klarar längre vakenpass än max 2 h (men jag är beredd att pröva snart). Men jag har funderat på att korta den till bara 5 min...det kanske är nästa steg
Tack för sparken i baken, SaraMilana!
Jag instämmer i kören: MER MAT ÅT SMÅFOLKET
Och tiden bara flyger iväg vid matbordet så nu är det inga problem att fylla vakentiden!!
Ska bli spännande att se hur nätterna utvecklas när han kommit igång lite mer med ätandet, i natt var det helt sjuuukt många uppvak, av både napp- och hungerkaraktär.
Kram!

TACK kära Irmasmamma för lusläsningen! =D> MAT var ordet, sa Bull
Vi kör på med banan och potatismos så länge men att bara ge en "liten smakbit" funkar inte med denne herre, han vill ha MYCKET mat! Så roligt att se honom sluka sked efter sked, som om han aldrig ätit på något annat sätt...hoppas bara det funkar att fortsätta amma också, men det verkar så hittills iaf.
Ang. nödluren så behövs den nog fortfarande eftersom han inte klarar längre vakenpass än max 2 h (men jag är beredd att pröva snart). Men jag har funderat på att korta den till bara 5 min...det kanske är nästa steg
Tack för sparken i baken, SaraMilana!
Ska bli spännande att se hur nätterna utvecklas när han kommit igång lite mer med ätandet, i natt var det helt sjuuukt många uppvak, av både napp- och hungerkaraktär.
Kram!
Tänk att det kan hå i såna mängder i så små människor
Tänkte på det häromdagen när min stora slukade en halv plåt med ugnspannkaka
Och vad härligt att Samuel gillar mat! Själv vaknade jag första gången 4:39 imorse och då hade båda töserna sovit sen 18:30. Blev första natten utan mat (börjar dagen 6 så tyckte de kunde hålla sig) och visst somnade de om efter lite vagning. Och då har det bråkats helt galet mkt sista månaden så visst kommer det alltid
Ser fram emot att höra fortsättningen!
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
-
SaraMilana
HÄRLIGT!!! =D> =D>
Säg till när du vill ha en spark i baken för att ta bort nappen...

Säg till när du vill ha en spark i baken för att ta bort nappen...
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
SaraMilana:!:
Jag längtar till den dagen (njaae), börjar bli less på att springa och stoppa in nappen och nu kan han ju suga på händerna i stället. Häromdagen sov han dessutom långluren helt utan napp så han kan ju uppenbarligen. Men ibland är den det enda han vill ha. Vi har den dock fortfarande endast när han sover. Vakentid får han suga på annat.
Idag blev det lite katastrof när jag skulle till tandis på långluren och han vaknade i skarven och somnade inte om förrän sista halvtimmen ungefär. Så jag lät honom sova 1,5 på em i stället och sedan var han hur pigg som helst så han var uppe 15.50-18.15
, utan sin lilla lur (testa måste man ju). MEN tyvärr måste han ha blivit övertrött för han vaknade i första 45-skarven och sedan dess har det sprungits ut och in ur rummet och jag höll på att bli galen innan han somnade nyss ca 20.45.
Maten fortsätter han att sluka (han tömmer tallriken när mamma lagt upp vad hon anser är på tok för mycket...
) men vi får se hur det blir med amningen...kvällarna har vi ju aldrig haft någon mysig amning tyvärr så jag satsar nog framför allt på att bevara morgon och mellis-amningarna.
MEN: Nu känner jag ju att jag behöver tips och trådar om hur man styr upp nattläggningarna med en redan SM-bebis? Hoppas att det inte behövs en kur (den får i så fall vänta tills han garanterat är mätt) men just ikväll tycker jag att allt går åt fel håll. Men ramsa behövs ju och vi har börjat använda (utan att alls veta hur man gör dock) följande:
Dag: Vila en stund, och sov en blund. Natt: Godnatt, sov gott och tack för idag.
Synpunkter?
Tack för att ni finns så man kan skriva av sig lite. Har absolut noll tålamod när han inte somnar på kvällen och särskilt onsdagar, när jag är ensam med honom och har möjlighet att ha egen tid om han bara somnar, så somnar han alltid som sämst...

Jag längtar till den dagen (njaae), börjar bli less på att springa och stoppa in nappen och nu kan han ju suga på händerna i stället. Häromdagen sov han dessutom långluren helt utan napp så han kan ju uppenbarligen. Men ibland är den det enda han vill ha. Vi har den dock fortfarande endast när han sover. Vakentid får han suga på annat.
Idag blev det lite katastrof när jag skulle till tandis på långluren och han vaknade i skarven och somnade inte om förrän sista halvtimmen ungefär. Så jag lät honom sova 1,5 på em i stället och sedan var han hur pigg som helst så han var uppe 15.50-18.15
Maten fortsätter han att sluka (han tömmer tallriken när mamma lagt upp vad hon anser är på tok för mycket...
MEN: Nu känner jag ju att jag behöver tips och trådar om hur man styr upp nattläggningarna med en redan SM-bebis? Hoppas att det inte behövs en kur (den får i så fall vänta tills han garanterat är mätt) men just ikväll tycker jag att allt går åt fel håll. Men ramsa behövs ju och vi har börjat använda (utan att alls veta hur man gör dock) följande:
Dag: Vila en stund, och sov en blund. Natt: Godnatt, sov gott och tack för idag.
Synpunkter?
Tack för att ni finns så man kan skriva av sig lite. Har absolut noll tålamod när han inte somnar på kvällen och särskilt onsdagar, när jag är ensam med honom och har möjlighet att ha egen tid om han bara somnar, så somnar han alltid som sämst...
-
Dumlekolan
Hej,
kloka fina du, var inte rädd för att eventuellt köra en kur, det skulle du klara hur galant som helst, så tro inte det värsta...men jobba framåt o målmedvetet så ska du se att ni landar på säker mark. Men ibland är det vingligt, väldigt...men man brukar få med sig väldigt mycket klokt av det som går lite snett, o man inser att trots att det blir tokigt en dag, så reder det upp sig.
Jag tyckte att nätterna funkade bättre efter att hon fick välling till kvällsslurk o innan det fick hon riktig mat till middag, så hon verkligen stod sig.
För att få inspiration o matnyttigt - läsa Annas underbara SHN-bok, även om ni inte tänker kura, den har så mkt att ta in, så mkt klokhet. Rekommenderas varmt!
När det gäller schema hoppas jag att någon annan svarar dej, jag hinner inte riktigt just nu med sjuk gubbe o hungriga vargar!
Kram på dej
kloka fina du, var inte rädd för att eventuellt köra en kur, det skulle du klara hur galant som helst, så tro inte det värsta...men jobba framåt o målmedvetet så ska du se att ni landar på säker mark. Men ibland är det vingligt, väldigt...men man brukar få med sig väldigt mycket klokt av det som går lite snett, o man inser att trots att det blir tokigt en dag, så reder det upp sig.
Jag tyckte att nätterna funkade bättre efter att hon fick välling till kvällsslurk o innan det fick hon riktig mat till middag, så hon verkligen stod sig.
För att få inspiration o matnyttigt - läsa Annas underbara SHN-bok, även om ni inte tänker kura, den har så mkt att ta in, så mkt klokhet. Rekommenderas varmt!
När det gäller schema hoppas jag att någon annan svarar dej, jag hinner inte riktigt just nu med sjuk gubbe o hungriga vargar!
Kram på dej
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12