SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid började öppna munnen när jag pallade upp henne med handdukar i storasysters Tripp trapp-stol så att hon sitter upprätt. Att halvsitta i Babysittern verkar inte vara hennes kopp te...

Hoppas det släpper snart!

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Så var det december och mina små tjejer har passerat 4 mån!! Blir lika chockad varje gång jag kommer på hur stora de har blivit (alla mina tre "bebisar" alltså ;) ). Tänkte rapportera lite om hur det går för oss och hoppas någon har några reflektioner som jag kan fundera över :)

Vi har det som sagt lite kämpigt med maten. Särskilt Elvira vill INTE ha varken flaska eller bröst och det tar en hel del energi och tid eftersom jag pga det inte längre kan mata båda samtidigt. MEN. Smakportionerna går framåt och just Elvira verkar knappt ha någon botten :) Jag slevar in så länge hon orkar sitta upprätt och även om det mesta åker ut igen går det in en hel del på de ca 15 min hon har tålamod till. Jag ger dock än så länge bara mat till kvällen av praktiska skäl. På dagarna hinner jag helt enkelt inte och det slutar bara i ännu mera skrik (plus att mat-kräks är så mkt jobbigare än mjölk-kräks, det hade jag glömt). Så nu är tanken att de får öva upp tekniken på kvällarna när vi är två vuxna och sen kör jag på dagarna när det sitter. Har även slutat truga helt med flaska/bröst vilket resulterat i mindre skrik under måltiderna men det vaknas dock en himla massa under sovpassen och på natten. Inte så konstigt med tanke på att Elvira får i sig runt 500 ml/dygn + liiiite amning och typ 2-3 matskedar puré. Lova äter kanske 6-700 ml ersättning men är inte lika matglad.

Sömnen är alltså lite opålitlig just nu. Jag är rätt säker på att det är maten som spökar och litar på att det ger med sig när puré-mängden ökar. Dock har vi framsteg även här:
- tjejerna KAN sova minst 9 h utan mat. De turas om att vakna 418 ggr ungefär varannan natt och varannan sover de fint 18:30-3:30 ungefär. Det ger mig hopp!
- ramsan har fått ta över allt som inte är SKRIK och det funkar riktigt bra. Får oftast vagna ett par omgångar vid läggning och ev nån gång under långluren och natten, men annars funkar ramsan finfint.
- de flesta uppvaken klarar tjejerna så fint själva :)

Det har varit tungt att vara ensam med alla barnen nu när målen krånglar så och lurarna med dem. I tisdags höll jag på att tappa kontrollen och fick ringa hem pappan för att få vila lite. Har mixtrat en del med schemat för att få tiden att räcka till och funderar på detta:

6:15 mat
7:15 ensamlek
8:00-9:30 sova
9:30 mat
gå och hämta Ville 11:15-11:50 ca
11:30-13:30 sova
13:30 mat
15:30-16:15 sova
16:30 mat
18:15 kvällsslurk
18:30-6:00 natt, nattmål ca 3

Det blir alltså lite mer sömn än rekommenderat men att hållas vakna ogillas starkt av töserna så det får vara så ett tag. Ville sover 19-7 och 12-13:30/14 och går på dagis 8:30-11:30 tis-fre så då blir det eg bara ett mål som blir lite stökigt. Vad tros?

Fick mitt alldeles egna fina exemplar av barnaboken hem i brevlådan i onsdags. Jag läser och inspireras (och får lite prestationsångest som jag snabbt kastar bort) - imorgon börjar vi med ensamlek!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stora tjejen strulade rejält med både amning och flaska (eller om det var jag som strulade till det egentligen...). Men så hux flux sov hon hela nätter av sig själv. Typ två dagar efter att jag börjat med smakportioner, så det kan inte ha gjort så stor skillnad. Skarvarna i långluren försvann dock långt senare, av någon anledning. Det kommer!

Schemat ser väldigt likt ut det vi kör på här hemma! Så jag säger tummen upp! ;)

Jag är så nyfiken på hur du gör med två. Kan du inte berätta lite om det nån gång när du orkar? Hur sover de? Vad händer om den ena vaknar? Hur 17 lyckades du amma båda två?

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jadu SaraMilana, jag gissar att det för det mesta är vi ömma föräldrar som krånglar till det för våra barn.. ;) Och jag är en mästare på att överanalysera så det är bra övning att koppla av och låta det vara.

Att ha tvillingar är faktiskt inte så himla mycket knepigare än att ha en bebis :) Det som kan krångla till det är att det är både svårt och tungt att ta upp, lägga ner och bära runt på dem. Och sen är det såklart dubbel risk att någon matkrånglar eller skarvar ;)
- Dubbelamma gör jag genom att spänna fast amningskudden runt mig som ett bord, sen plockar jag upp en bebis med varje hand och sätter mig. Nu när de är större får jag förstärka med kuddar runt om så de inte rullar av. Ammar med en bebis i varje armhåla liksom :)
- Flaskmata brukar jag göra på golvet med båda lutandes mot ena benet. Min man har dem istället på varsitt lår med kroppen bort från honom. Dock får man räkna med att byta body efter varje mål för det blir rätt mkt spill.. Nu när det krånglar får en flaska medan den andra ligger uppallad på en kudde så vi kan ha ögonkontakt och "diskutera" ;)
- sover gör de i varsin liggvagn och skriker båda samtidigt får jag helt enkelt vagna en i taget. I början körde jag båda samtidigt men jag tycker det är effektivare att ta en och en. Krävs oftast bara 1-2 drag för att de ska tystna tillfälligt. Nu när jag har börjat ramsa får de ibland en ramsa extra men så är det ju med syskon i samma rum också.

Det knepiga är som sagt att flytta dem. När jag plockar upp dem ur vagnen tar jag Lova först eftersom hon är tyngst och slopar liksom upp Elvira genom att få in armen under hennes mage och bröstkorg. Jag när dem fortfarande samtidigt men snart är de nog för stora för det. Lärde mig rätt snabbt att jag inte behöver vara så försiktig, annars hade det nog inte gått.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack för att du delar med dig! Jag är superimponerad! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Klurar och klurar men får inte riktigt ihop det.. Hur länge brukar 4 månadersbebisar orka vara vakna? Mina små guldklimpar brukar bli gnälliga efter 1,5 h ungefär men jag kämpar på till 1 h och 45 min. På helgen när vi är två och kan bära runt på dem kan det tom bli 2 h. Känns som vi aldrig kommer komma upp i 8,5 h vakentid varje dag och snart är de ju 5 månader och sömnbehovet minskar igen(!) När jag läser i BB och här på forumet får jag intrycket att det bara är att köra på i nån vecka och sen sitter tiderna men jag måste erkänna att jag inte orkar med det kaos som uppstår när jag försöker. Så jag utgår tillsvidare från att de behöver mer sömn än snittet. Men hur vet jag egentligen när det är dags att minska på sömnen? Tjejerna sover inte hela nätter än men det känns som att det är på gång. Uppvaken under början av natten är nästan borta men det vaknas en himla massa från 3-4 och framåt. Det är inga höga skrik utan mer klagande joller och jag brukar inte gå upp eftersom min inblandning varken gör till eller från. :roll: Skarvar såklart en del dagtid också men oftast klarar de uppvaken själva. Så. Mera mat såklart men kan detta även vara tecken på för mkt sömn?

Ett annat "problem" jag gärna får förslag kring är även hur man får till vakentid utomhus nu under vintern. Det skulle vara skönt för hela familjen att komma ut några timmar men sätter jag tjejerna i vagnen (har bytt till sittdelarna så det är lätt att få upp dem i halvsittande ställning) så skriker de först argt och somnar sen. Kan ju förstå dem. Sätter jag en i bärsjal/sele så somnar hon där också.. Hur gör ni andra för att komma ut? Storebror vill inte vara ute i trädgården själv och jag vill också gärna komma ut :)

Sen vill jag bara dela med mig av det härliga att ha TVÅ goa bebisar. Så roligt att iaktta dom när de ligger och pratar med varandra, se när Lova, som stoppar allt hon får tag på i munnen, får tag i Elviras hand/fot/tröja/näsa och suger in i munnen. Att ligga på mage är ju dessutom superkul när man alltid har en kompis att titta på och prata med. Och så har de ju DESSUTOM en storebror som (ibland ;) ) är hur kul och mysig som helst. När tjejerna har ensamlek på morgnarna är tanken att han och jag ska hinna göra och äta frukost i lugn och ro men han springer in i sovrummet stup i ett för att titta på dem när de "gympar" ;) Mina ögonstenar :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, jag har också funderat kring det här med tröttisar. Jag har begåvats med två stycken. En del verkar vara av den uppfattningen att alla bebisar kan vänja sig vid ett schema med en viss vakentid, men jag har då inte lyckats. Jag tror att alla är olika och vissa barn har helt enkelt ett större sömnbehov. Om mina barn sover dåligt på dagen så genererar det uppvak på natten och tidiga morgnar, så det försöker jag undvika. :)

Jag tycker också det är lite knepigt med utetid, särskilt nu när det börjar bli mörkt så stor del av dygnet. En favorit tidigare i höst var att ta Sigrid i bärselen under hennes eftermiddagslur som inföll samtidigt som Stellas mellis och däromkring. Då tog jag båda barnen och gick till skogen så fick Stella äta där. Nu passar jag nog hellre på att gå ut under förmiddagsluren som infaller när det är ljust ute. Att hinna med att gå ut och vara ute under Sigrids vakentid tycker jag är knepigt...

Vad UNDERBART för tjejerna att växa upp med varandra!! Och storebror såklart! :D :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nu tänkte jag redogöra lite för hur en dag ser ut hos oss. Själv tycker jag det är super att läsa om hur andra gör och eftersom det är lite dåligt med tvillingberättelser tänkte jag att nån annan kanske vill läsa det här i framtiden :) Elvira och Lova är 4,5 mån och storebror Ville blir två år om knappt två månader.

Strax efter 6 startar dagen. Jag tar upp tjejerna en timme innan storebror för att hinna ta hand om dom i lugn och ro. Dubbelammar så länge de vill (5-15 min brukar det bli) och erbjuder sen ersättning som går ner då och då. Sen gosar vi lite innan vi går in i badrummet och byter blöja. Sen blir det magläge utan kläder på badrumsmattan/golvet medan jag duschar och klär på mig. På med blöja och kläder och erbjuder flaskan igen innan vi väcker storebror 7.

I storebrors rum har vi en spjälsäng där båda tjejerna har ensamlek ca 15-20 min från 7 (de ligger skavfötter med varsin uppsättning "leksaker"). Under tiden gosar jag med Ville, byter blöja och kläder. Tar upp Elvira och Lova som får ligga på mage på köksbordet när vi äter frukost. Ville tittar på Pippi eller fåret Shaun medan jag klär på tjejerna och lägger dom i tvillingvagnen. Det börjar bli lite trångt för magläge även i sittdelarna men det funkar än så länge.

Vid 8 borstar vi tänder och tar på ytterkläder och sen går vi till förskolan. Vi har en babytravel Dublin med syskonsits där Ville får sitta eftersom det tar lite för lång tid om han ska gå ;) han går 8:30-11:30 fyra dagar i veckan (eg 8-11:45 men vem sjutton hinner lämna 8?) Jag är hemma vid nio och tjejerna sover klart på altanen medan jag röjer efter frukosten.

9:15 tar jag upp Lova och Elvira. Dubbelamning funkar bara innan de riktigt vaknat så de ammas direkt alla mål utom sista. När de ammat och vaknat ordentligt gör vi iordning gröt som de får som påfyllning vid 10. De delar på en portion än så länge men det går i mer för varje dag som går. Eftersom det har strulat så med amning och ersättning ammar jag alltid först så de får i sig vätska och annat nyttigt från mjölken innan de fyller upp med mat. Efter maten bär det av in till badrummet för sanering och blöjbyte. Jag måste i princip alltid byta allt utom strumpor vid varje blöjbyte eftersom de kräks så mkt så det tar sin lilla tid. Strax före elva brukar vi vara klara och då får de ligga på köksgolvet medan jag förbereder min lunch. Sen sätter jag dem i tvillingvagnen och de somnar alltid på väg till förskolan. De får somna och sova på rygg här.

Senast 11:30 hämtar vi Ville som då precis har ätit lunch. När vi kommer hem lägger jag över tjejerna på mage i deras större liggvagnar där de har bättre plats att röra sig. De vaknar alltid (om de inte vaknat på vägen hem) men somnar oftast om rätt snabbt. Ville får lite välling eller en banan medan vi gosar i soffan med en bok, sen sover han ca 12-13:30/14 och jag får nån timme för mig själv då jag kan äta lunch och ta det lugnt.

13:15 tar jag upp och ammar tjejerna samt erbjuder ersättning efteråt. Ibland hinner vi även byta blöja, annars byter jag på alla tre samtidigt. Senast 14 väcker vi storebror och tar det lite lugnt på hans rum, lyssnar på trazan och banarne och bygger med duplo. Elvira och Lova ligger på mage intill. Ev erbjuder jag flaskan igen.

15-15:45 sover tjejerna igen. Antingen går vi ut då eller så stannar vi inne och myser, bakar eller läser en bok. Jag plockar lite och Ville hjälper till eller leker för sig själv.

Vid 16 kommer pappan hem, vi fixar middag och puréer till tjejerna. 16:15 får de mat med efterrätt och det brukar gå ner en hel del. Efteråt erbjuder jag bröstet men de brukar bara suga lite kort.

Resten av familjen äter middag vid 17 och vi vuxna har en tvilling var i knät under tiden. Runt 17:15 läggs tjejerna i vagn och vagnas rätt frekvent i ca 10 min. Somnar de får de sova max 5 min. De behöver en paus här för att inte bli övertrötta men somnar sällan. Dock har vi märkt att det räcker att skärma av (har snoozeshade tillvagnen som jag tror Irmasmamma rekommenderade ;) ). Under tiden fixar jag välling och ordnar för natten.

Vid 18:45 duschar/badar (i badbaljan) hela familjen tillsammans. Tjejerna får pyjamas och välling inför natten och läggs i sina liggvagnar senast 18:30. Ramsar och avvaktar men oftast behövs några omgångar vagning innan de lugnar sig såpass att en påminnelseramsa tar. Noga med att de får en bekräftelseramsa med sig i sömnen.

19 läggs storebror så vi hinner mysa och busa med honom en stund också. Det brukar ta en kvart ungefär innan tjejerna somnat. Sen vaknar minst en av dem ett par gånger under natten, ofta runt 23, 2, 3 och 5:30. Ibland krävs vagning men de somnar oftast om själva. Jag har precis slutat ge nattmål eftersom de ändå inte är särskilt hungriga utan mer verkar vakna av gammal vana.

Första månaden själv med barnen var tuff men nu börjar jag äntligen få läget under kontroll :) Visst är vardagen väldigt inrutad men det gör att vi får minsta möjliga missnöje och jag tycker det är skönt att veta vad som kommer. Om nåt år eller så kanske vi kan improvisera mer men tillsvidare passar det här vår familj bra. Nu längtar jag bara efter att få sova ikapp all förlorad sömn så jag orkar göra lite annat på kvällarna ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

:wink: Ååå vad roligt att du delar med dej, helt underbart!
Det låter som att ni har det skönt, harmoniskt o avslappnat. Visst blir det inrutat i början men jag tror att barn också trivs i struktur o de vet vad som väntas. Jag märker på mina stora killar att de kommer helt ur fas om en dag bara blir helt "fritt", som idag, vi vuxna är småkrassa o har ingen ork att ta tag i något. Man vill helst bara ligga i soffan o slöa. Då lever de runt o mår väl eg inget vidare av det. När jag påpekade detta o pratade om morgondagen, hur vi skulle lägga upp det - frukost, städa tillsammans för att sen göra julpyssel tillsammans, så blev de så himla lättade! Rutin! Men när man har lite rutin på vardagen så kan man freestyla lite runt det o det gå bra! :lol:

Hela nätter kommer snart! Och de kommer sova så gott så :D och du med!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jätteroligt att läsa!! Jag är fortfarande väldigt imponerad över hur du får runt allt med tvillingar och en ganska så liten storebror! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tacktack 8) Än har jag inte varit ensam under middag och läggning men det känns inte lika skrämmande längre iaf. Dock slipper jag gärna så länge det går, pappan får åka till jobbet 4 på morgonen istället ;) Det svåraste tycker jag är att komma ut dagen Ville är ledig från förskolan. Tjejerna sover 7:45-9:15 vilket passar bra alla andra dagar men vi är knappast redo att gå ut 7:45. Hittills har vi gått till biblioteket eller öppna förskolan eller hälsar på nån som är hemma (mormor och barnlediga bekanta) men det skulle vara skönt att komma UT :-k

Kram på er i decemberrusket!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Den här pappan åker också till jobbet i ottan. ;) Jag vill nämligen gärna att han är hemma mellan 5 och 7 på kvällen, för att kunna göra den tiden njutbar också. Men ibland blir jag själv och det går ju bra det också till slut. De dagarna sevreras det på sin höjd falukorv till middag och så kanske jag råkar "glömma" tandbortningen. Man får liksom lägga ribban på rätt höjd. Du fixar det också!!

Kan inte tjejerna sova inne en stund innan ni går ut och fortsätta sova ute? Eller om de sover vidare inne och ni tar med babyvakt ut?

Häromdagen lyckades jag med konststycket att lämna på förskolan kl 8. Själv gick jag upp 06.50, Sigrid 07.00 och Stella 07.10. Vi gick utanför dörren 07.40! Alla vara mätta, belåtna och representabla. Jag hann dock inte dricka kaffe, så om det händer igen tar jag med en termosmugg. :) Det krävdes lite förberedelse, mest mental sådan, men det gick riktigt bra. Ibland behöver man bara tänka i nya banor.

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Helt fantastisk läsning!! Jag är såååå impad (som det hette när jag var ung en gång i tiden... :lol: ) :!: :!: :!:

Vakentid ute hade jag också tänkt fråga om! Här blir det ju ofta väldigt kallt och det går inte att gå ut och in utan att klä om läänge och väl och planera vad han ska ha på sig. Har tänkt köpa ett renskinn att ha utomhus och då är ju det en lösning. Funkar ett vanligt liggunderlag också kanske?

Jag är också väldigt imponerad av att de små orkar ligga på mage så länge? Vänder du dem då och då eller lägger de ner huvudena och "vilar" ibland?

Nakentid på mage har jag ju helt glömt/missat :oops: !! Tack för påminnelsen!!

Jobba på, det låter helt sagolikt att ha dig som mamma!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag instämmer i hyllningskören! :D Vad otroligt häftigt att du har styrt upp vardagen så bra.

Har också klurat en hel del på det här med utevistelsen och kommit fram till nåt som funkar för oss. Lillebror läggs i vagnen 08.30 varefter jag och storasyster gör oss i ordning. Vi brukar komma iväg ut vid 09-09.15 nånting och då har vi 45 min på oss att gå en rejäl promenad. Sen väcker vi lillebror utomhus när vi har nära hem, han brukar vara nöjd 5-10 min vaken i vagnen så det är därför det är bra att inte vara för långt borta då... 8) Lagom tills han tröttnar på att titta upp i himlen ser jag till att vi är hemma på trädgården och då har jag honom på armen en stund medan storasyster grejar runt lite i trädgården. Sen är dagens utevistelse avklarad (blir en dryg timme). Ibland går vi även ut en sväng i samband med em-luren. Då får han vara vaken i vagnen/selen en stund INNAN han somnar istället. Och så går jag och storasyster med våra reflexvästar och kollar in spännande brevlådor. :D (vi bor på landet och det finns inte så mycket annat inom räckhåll... :P )

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack för era ord! :oops: Värmer gott när det känns tufft ibland :)

Ylvispylvis: jag är dålig på att lägga dem på rygg så de kämpar på tills de säger ifrån eller vänder runt själva ;)

Irmasmamma: tack för bra tips! Titta på brevlådor (eller favoritaktiviteten här - hoppa i vattenpölar) är ju finemang. Har nog mest vant mig vit att vi är ute hela förmiddagarna men så måste det ju faktiskt inte vara #-o

Kram!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"