Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elliabel

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Elliabel »

okej, ja så länge kan jag inte stå fysiskt sätt. Det var hårt i morse. Så fort jag försökte röra ryggen lite och han hörde att det knakade lite i sängen började han röra sig direkt.

Ikväll var han riktigt trött. Varit vaken längre än vanligt då han vaknade en halvtimme för tidigt på lunchluren.
Han var supertrött vid läggning men började skrika direkt när jag lade ner honom. Han skrek och skrek i en halvtimma. Har inte hört honom skrika så sen första kurnatten. Ramsan bet inte. Känns som han mest skrek sig till sömns. Känns jättehemskt. Men sova måste han ju. Hoppas inte nattsömnen blir orolig pga det här nu.

Och mörkläggning, Han har dubbla gardiner i sitt rum. Ett par för fönstrens och ett par runt hans säng.
Vi vill inte täcka för fönstrens med folie eller soppåsar. Vår lägenhet är bara på 68 kvm och lillen har fått det största rummet i lägenheten, vårt sovrum. Det är panoramafönster där som är en viktig ljuskälla dagtid till lägenheten. Utan det skulle jag bli tokig i vår lilla kolgruva till lägenhet. Det kommer inte så mycket ljus från andra sidan lägenheten då vi har ett loft ovanför.

Ska jag vara ärlig har jag börjat acceptera i tanken att gå upp kl.05.30. Jag orkar inte bråka med honom mera. Min kämparglöd börjar avta..
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Bara för det sov han till 06.50 idag! :) men han vaknade till 04.00, 05.10 och 05.50 och somnade på ramsan efter att ha pratat med sig själv ett tag. Det går fram och tillbaka hela tiden. Men jag gläds åt de här gångerna som går så bra!

En väninna skrev till mig i natt och var less på att stå och buffa hela nätterna. Hennes son har nämligen hosta. Då tänkte jag, att där var vi också innan. Nu klarar han sin hosta själv, 9 av 10 gånger.
Så även om jag inte har fått kuren att fungera till 100% så har vi så mycket vunnet!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Och så var vi tillbaka till en skitnatt. Det går aldrig att lita på att han ska sova under natten, eller sova på morgonen. Känns som att det är mer han som bestämmer än ramsan. Känns som att han bestämmer om han vill lyssna på ramsan idag eller inte.

Igår sov han bara 30+1,15 på dagen när han borde ha sovit 45+2.
Det tog 45 min av bökande innan han somnade på kvällen.
Han har vaknat en gång i timman hela natten.
Vaknade 05.00 och lyssnar inte på ramsan.

Nu är klockan 06 och han har tröttnat och börjat skrika. Jag är för arg för att göra glad morgon ännu. Blir dånledsen varje gång vi ramlar tillbaka ibdetta helvetet. Jag fick i alla fall tre nätters god sömn denna gång.

Trött på att det ska vara så otroligt vanskligt.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är vanskligt i början, det kan ta både en och två månader för hela kuren att sätta sig. Men jobbar man målmedvetet och har målet i sikte så når man dit!
Ska jag vara ärlig har jag börjat acceptera i tanken att gå upp kl.05.30. Jag orkar inte bråka med honom mera. Min kämparglöd börjar avta..
Detta är lite farligt och låt mig förklara varför. Jo börjar man tumma på saker och ting händer det oftast saker på andra ställen också. Typ tidig morgon, sämre dagssömn, sämre dagssömn övertrött läggning, skrikig läggning, flera uppvak osv... Det blir ringar på vattnet. Orkar du inte tycker jag du skall lämna över till pappan och sova med öronproppar några nätter så du hittar orken igen, för detta DET KÄNNER De av och kan pejla in direkt.

Så försök nu ro denna kur i hamn och kura hela vägen in i mål. Om det inte är mörklagt och han vaknar 5.30 nu, då vill det till att ni verkligen LÄR honom sova oavsett hur ljust det är när sommaren väl är här. Mycket svårt och jag vet inte hur många som lyckats, men ett fåtal känner jag till. Min son klarar det absolut inte än och han är 6 år. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du läst denna tråden som pepping? :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 07#p320207
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Ringarna på vattnet har vi absolut märkt av. Läggningarna tar evigheter av bökande, nätterna har flera uppvak ibland, (inatt sov han till 4.30 dock ) dagslurerna börjar bli struliga och för korta. Men jag får honom inte att somna om! Han somnar om 1 gång av 10 på morgonen. Oftast bökar han runt tills han är så förbannad att det knappt går att få honom lugn. Han får flera ramsor men han vill inte lyssna.

Min sambo kan inte solfjädra eller ramsa heller för han är elitidrottsman med skadad rygg. Så det är synd att det alternativet inte gick. Annars vet jag inte hur man gör. Han är otroligt envis. Vi har varit konsekventa i en månad men han förstår inte beskedet på morgonen. Eller vill inte. Lugnande ramsor får han men det är som han inte ens hör.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Haha ramsa kan han trots att han är idrottsman :lol: tror jag skulle skriva buffa!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Förresten, nu här på morgonen somnade han om efter 1,5h gnölande. En kvart innan godmorgon. Precis när vi gick upp för att börja skramla och lugna honom. Faktiskt så hände samma sak igår men det trodde jag bara var en tillfällighet och engångsgrej.
Kanske närmar vi oss en lösning här! Bara han somnar om en stund som sagt så att han förstår att vi kommer och gör glad morgon ändå!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bara han somnar om en stund som sagt så att han förstår att vi kommer och gör glad morgon ändå!
Precis det är det som är det viktiga! :D
Internationella SHN frågor och svar skrev:
Vargtimmen

Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.

Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.

Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack för den goda texten! Bra att påminna sig själv med.

Kan uppdatera lite.

Han har inte sovit sina lunchlurer fullt ut på flera dagar vilket har resulterat i grinig kille på kvällen och mellan 10-45 minuters gnöl och bök vid läggning på kvällen. Trist.

Igår natt sov han 19.15-05.15 utan minsta pip! 10 timmar alltså. Han somnade om på ramsan, vaknade 05.50 igen, gnölade i tjugo minuter, somnade 06.10.
Sen fick vi väcka honom för tredje dagen i rad kl.07!
Bästa natten hittills skulle jag vilja säga.

Igår tog det bara tio minuter at missnöje vid läggning men jag tror bara han är arg för att han har svårt att somna. Övertrött som han är.
Han vaknade dock 22.30 och var riktigt missnöjd. Tystnade på ramsan men satte igång efter tio minuter igen. Så höll han på till midnatt. Trist när det blir så där.
Ännu ett uppvak vid 01. Ett kort dock.
Ett kort uppvak vid 05.00, jag ramsade direkt.
Sen vaknade han faktiskt ordentligt första gången 06.25 vilket är senare än vanligt :lol: men vi fick ju inte till någon väckning där.

Vi har i alla fall gjort vissa framsteg senaste dagarna!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Och Jenny, ingen bebis som har kommit ännu?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu försvann mitt inlägg till dig! :evil:

Ville bara säga bra jobbat! Det tar en tid för kuren att sätta sig. Fokusera på det positiva och jobba målmedvetet med förutsättningar för god sömn och arbeta ut en fungerande strategi (som innebär så lite möda som möjligt... :wink: ) för de nattliga uppvaken. På natten sover man, så är det bara! 8)

två trådar med massor av pepp och tips! LÄSVÄRT! :mrgreen:

:idea: fortfarande frågetecken? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

:idea: pepp och framåtblick! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010

Och ingen bebis än... hoppas på helgen i alla fall! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat med nätterna, snart kommer han förstå det hela, det är jag säker på! =D> 8)
Tor 2006

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack hörrni! Och tack för alla fin fina trådar ni ger mig, det uppskattas!

Lilleman har sovit exemplariskt idag på dagslurerna och somnade på under tio minuter ikväll.
Han har dock varit såå gnällig ikväll i övrigt. Han släpper inte sin tandborste en sekund, blev jättearg när man tog den och tuggade då istället på tummarna.
Slog mig att det kunde vara en tredje tand på väg, och mycket riktigt, ännu en i underkäken.

De två första fick han redan vid 4 månader och våra nätter var fullständigt kaos.
Så det kanske inte är så konstigt då, att några nätter har varit sämre på senaste, och att han har haft svårt att komma till ro på kvällen. Så var det förra gången. Bara det att vi gick omkring och vaggade honom i upp mot en timma istället.

Spännande nu då Jenny! Gick du över med de andra?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Hans nya verkar vara att vakna till vid 04 och 05 men somna om. Men idag ville han absolut inte somna om vid 06. Han fick två ramsor och massor med skrammel i köket men han var aaaarg! Gick in strax innan 07 när han hade lugnat sig och bara pratade.

Får hoppas han börjar somna om igen så att vi kan sträcka morgonuppvaket till 07.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"