Tack! Tack och åter tack!
Vad glad jag blir när jag läser ditt svar till mig:)
Sen måste jag bara berätta en sak.
Erah har en liten kusin, N är precis fyllda 13 månader.
Dom har inga rutiner alls.. Lila N har länge varit efter i utvecklingen och har inte förns nu kommit " ifatt" en aning.. detta att han varit väääldigt sen ser dock inte hans föräldrar alls.. Och avfärdar det helt.
jag har dock haft den aningen ända sedan han var nyfödd ( att han var väldigt svag, och alldrig fick utrymme att komma igen och utvecklas.)
Hans mamma gillade aldrig att amma, och detta ledde till att han inte fick i sig det han skulle och gick ner en massa i vikt.. Tillslut sa ju bvc att han skulle få tilllägg.
Jag tycker hon skulle börjat med ersättnig mycket tidigare egentligen eftersom det märktes att hon inte ville ( och på natten när bvc sagt att han måste få i sig, då var han bara någon vecka) .. Så sov hon över målen.
Då hade det varit bättre med tilllägg redan från början eftersom det märktes så tidigt att hon inte gillade det.
Sen mådde han väl rätt bra ett tag.. Men sen när han slutade med ersättnigen redan vid ca 6/7 månader gammal, och då inte hade några fasta mattider så gick han ju ner i vikt igen .. I en vecka åt han i princip ingenting! Dock var han sjuk, men han behövde näring!!
Han var sjuk och är fortfarande sjuk hela tiden.. Han har haft öroninflammation minst 2, elr 3 gånger, Ögoninflammation, och en maaassa förskylningar
Han har pga av detta blivit ett väldigt känsligt barn.
Hans mamma började jobba innan sommaren och det var då meningen att Ns pappa skulle vara pappaledig, men på pappaledigheten så hade han ett nystartat företg och lilla N blev mycket passad av alla andra.. Farmor, mormor och av oss.!
Nu till detta..
Lilla N blev inskolad på dagis förra veckan :/ han ska gå i en förskoleklass på 20 knattar..
om han skulle gå hos något daghem så skulle det vara dagmamma som är bäst för honom . Han är känslig och behöver lugn!
men jag tänkte som så, jag hoppas iallafall att han får rutiner nu när han börjar dagis, för där har han fasta tider.
men nae..
Ett exempel -
Han hade varit vaken sedan halv 4 " på morgonen" enligt hans mamma, min svägerska.
Sen gått till dagis med honom
Han hade varit vaken från halv fyra på natten till klockan 11 sovit 2 timmar och sedan varit vaken till klockan 9 på kvällen..
Jag tycker synd om N.
Detta har jag varit oroad av länge, men nu uppmärksammas detta mer av bla farmor också ( som tyckte att VI varit överdrivet noga med rutiner) tycker nu att det inte är bra för lilla N det här..
Han blir också proppad med socker, får aldrig vatten?, utan bara Festis eller "sockerfrisaft"..
Om han ätit massa kex och kaka kan dom tycka att " han har ju ätit så mycket att han behöver ju ingen mat"
Om jag bara fick bestämma hade jag..
Tagit 1 månad ledigt, sett till att han fick lugn och ro. Anammat rutiner!
massa mat! Och tid till att utvecklas..