Hej igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erahsmamma

Re: Hej igen

Inlägg av Erahsmamma »

Erah har nu blrjar dagmamma och det fungerar sååå bra!
Dock har hon ite sovit där ännu, men ändå :):) , hon trivs verkligen!
vi har erbjudit henne 2 timmar max om hon vill,När hon kommer hem. dock har hon aldrig sovit dom helt ut, men känns bra att ha det såhär ändå. Idag sov hon dock bara 1 timme men låg och snacka 1 en halvtimme också, så hon får nog reglera det där själv lite. men vi är där med visaren ibland..inom gräserna!
:)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

:P vi får se hur det går nästa vecka när hon ska börja sova middag där med.. Men det skall nog gå..
Jag slutade att hålla på och vela med en halvtimme på middagsvilan, vill inte ta upp en unge som är jääättetrött och ledsen. Det hjälper ibland så att hon inte vaknar tidigt, när hon nu gör det.. Meen..
Jag har liksom hållt på och velat i 2 månader med erahs sömn på dagen,
Om en halvtimme! :shock: Som jag inte äns skulle tagit bort från början egentlgen.. Tror jag, nu när jag tittat tillbaka. Utan var förmodligen bara utvecklingens spel.
Så länge hon inte vaknar låt säga klockan 6 på morgonen så har vi det såhär nu.
1,5-2 timmar om hon vill. Och jag vilar i det nu.

Känner mig smått elak och har dåligt samvete att jag tagit upp henne ur hennes middagssömn och hon varit så trött och ledsen.. :/
Sen har det väl att göra med att hon aldrig fick ställa om sig helt när vi försökte oss på kortare middagssömn igen mellan hon var frisk igen.. Men sen blev hon ju sjuk igen, och ja, allt hände.. Som jag berättat om.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Ja ibland kan en halv timme kännas som världens viktigaste sak, och i ett annat ljus ter den sig ganska så futtig i betydelse :D
Jag tycker det låter som om ni har det jätte fint och så roligt att hon trivs hos sin dagmamma! Jag minns nu inte ert utgångsläge, men ni har säkert kommit en god bit framåt med SHN. Det är lätt hänt att man fastnar i "kurtänket" där det är så viktigt med tider, ramsor, verktyg, backa, buffa och allt bara vimlar för en i tankarna. Jag har på känn att ni kommit igenom er kurfas jätte fint och då är det bara att surfa på vågen och njuta av det man har :) Och använda sig av verktygen ifall det skulle fnurra till sig på vägen. Kom ihåg att NJUTA! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack! Tack och åter tack! :P

Vad glad jag blir när jag läser ditt svar till mig:)

Sen måste jag bara berätta en sak.

Erah har en liten kusin, N är precis fyllda 13 månader.
Dom har inga rutiner alls.. Lila N har länge varit efter i utvecklingen och har inte förns nu kommit " ifatt" en aning.. detta att han varit väääldigt sen ser dock inte hans föräldrar alls.. Och avfärdar det helt.
jag har dock haft den aningen ända sedan han var nyfödd ( att han var väldigt svag, och alldrig fick utrymme att komma igen och utvecklas.)
Hans mamma gillade aldrig att amma, och detta ledde till att han inte fick i sig det han skulle och gick ner en massa i vikt.. Tillslut sa ju bvc att han skulle få tilllägg.
Jag tycker hon skulle börjat med ersättnig mycket tidigare egentligen eftersom det märktes att hon inte ville ( och på natten när bvc sagt att han måste få i sig, då var han bara någon vecka) .. Så sov hon över målen.
Då hade det varit bättre med tilllägg redan från början eftersom det märktes så tidigt att hon inte gillade det.

Sen mådde han väl rätt bra ett tag.. Men sen när han slutade med ersättnigen redan vid ca 6/7 månader gammal, och då inte hade några fasta mattider så gick han ju ner i vikt igen .. I en vecka åt han i princip ingenting! Dock var han sjuk, men han behövde näring!!
Han var sjuk och är fortfarande sjuk hela tiden.. Han har haft öroninflammation minst 2, elr 3 gånger, Ögoninflammation, och en maaassa förskylningar :(

Han har pga av detta blivit ett väldigt känsligt barn.

Hans mamma började jobba innan sommaren och det var då meningen att Ns pappa skulle vara pappaledig, men på pappaledigheten så hade han ett nystartat företg och lilla N blev mycket passad av alla andra.. Farmor, mormor och av oss.!

Nu till detta..
Lilla N blev inskolad på dagis förra veckan :/ han ska gå i en förskoleklass på 20 knattar..
om han skulle gå hos något daghem så skulle det vara dagmamma som är bäst för honom . Han är känslig och behöver lugn!

men jag tänkte som så, jag hoppas iallafall att han får rutiner nu när han börjar dagis, för där har han fasta tider.
men nae..
Ett exempel -
Han hade varit vaken sedan halv 4 " på morgonen" enligt hans mamma, min svägerska.
Sen gått till dagis med honom :roll:
Han hade varit vaken från halv fyra på natten till klockan 11 sovit 2 timmar och sedan varit vaken till klockan 9 på kvällen..

Jag tycker synd om N.
Detta har jag varit oroad av länge, men nu uppmärksammas detta mer av bla farmor också ( som tyckte att VI varit överdrivet noga med rutiner) tycker nu att det inte är bra för lilla N det här..
Han blir också proppad med socker, får aldrig vatten?, utan bara Festis eller "sockerfrisaft"..
Om han ätit massa kex och kaka kan dom tycka att " han har ju ätit så mycket att han behöver ju ingen mat"

Om jag bara fick bestämma hade jag..
Tagit 1 månad ledigt, sett till att han fick lugn och ro. Anammat rutiner!
massa mat! Och tid till att utvecklas..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"