Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nellan

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av Nellan »

Godmorgon :)

Ja, det här med att Nellie vaknar 05 har nu blivit en vana. Hon vaknar prick 05 och ligger och pratar och grejar. Det gör hon ca en timme innan hon lessnar och blir irrriterad för att ingen plockar upp henne. Som jag skrev i inlägget innan ska jag försöka ta tag i detta nästa vecka.

Nu skulle jag behöva få råd hur jag ska göra. Ska jag låta henne vara som jag gör nu och börja ramsa först när irritationen kommer? Kanske ev måste gå in då också för att lägga henne till rätta och visa att nu kommer hon inte bli uppöockad, nu ska vi sova. Vet att vi skulle tagit tag i det innan och inte börjat ta upp henn vid 06 men vi har inte orkat :oops:

Hoppas även att stora tjejen ska bryta trenden att vakna så tidigt, just nu går det upp samtidigt så nu har vi två trötta tjejer istället för bara en :oops: Hoppas, hoppas att vi kan vända detta nästa vecka för det måste bli en förändring i morgonrutinerna.

Kram på er :heart: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Nellan!

Läste i ett tidigare inlägg att tösen får sova till hon själv vaknar på dagarna och jag tror du har lite av kärnan i problemet till att hon vaknar tidigt på morgonen där. Dag och natt hänger ihop, vet du :wink: och om hon känner att det är på hennes ansvar att säga till när det är dags att vakna kommer hon att fortsätta axla det ansvaret. Om DU tar ledningen och talar om BÅDE när det är dags att somna och vakna, ja då kan hon slappna av och sova till du säger till! Så börja med att väcka henne på daglurarna, under jubel och klang :D , så hon känner att hon kan släppa det ansvaret :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej igen

Vet att natt och dag hänger ihop men hon sover aldrig så mycket som hon borde på dagarna (men nu är det mycket bättre sen vi inte schemalägger sömnen exakt!) Blir bättre och bättre hela tiden. Vet att det inte alls är så man ska göra men nu sover hon ju hela nätter (trots att morgonen är för tidig :oops: ) och det gjorde hon aldrig när jag hade ett klockslag där jag tjoade och tjimmade och väckte henne. Därför känns det surt att behöva gå tillbaka dit igen när hon nu lärt sig sova bättre.... Tycker du att jag ska börja om? Att jag ska va nitisk med schemat igen? Känns bara så fantastiskt att faktiskt få sova flera timmar i sträck därför vill man ju inte förstöra det.... Orkar inte ha det som det var förut :oops:

Sen vi började kura har hon aldrig sovit en hel dagslur. Vissa gånger har jag till slut fått henne att somna om och då ska hon väckas nästan med detsamma efter det. Som sagt ska väl var hårdare och "strunta i" att hon aldrig får sina timmar och är helt slut men efter 1,5 månader och det inte blev bättre och så blev det bättre plötsligt när vi lät henne sova på dagarna när man verkligen kände att hon var redo för det så lät vi det ju va så. Är en piggare och gladare tjej nu.

Känner mig lite villrådig i detta eftersom allt funkar mycket bättre och hon känns mycket piggare och gladare nu. Men kanske måste inse att om vi fortsätter så kommer vi alltid vakna 05??

Kram och tack :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nellan :D ,

Här kommer mitt hårda svar, men det är också riktat till fler som tänker som du, så det är för alla som tänker som du ovan.
Känner mig lite villrådig i detta eftersom allt funkar mycket bättre och hon känns mycket piggare och gladare nu. Men kanske måste inse att om vi fortsätter så kommer vi alltid vakna 05??
Jag svarar, "man får vad man ger". Vill man lära sitt barn klockan och flyttar visarna hela tiden, hur lär man sig då klockan? Vill man ha det lite flytande och flexiblet, får man just det!
Vill man ha en egen skalman är barnet mycket bekänt av förutsägbarhet, trygghet, konkret handlande.

Tänk efter själv, jag har peppat så många mammor i massa olika situationer och då får man lära sig att antingen gillar man läget och är nöjd med vad man ådstakommit. ELLER så får man kura klart!

Vissa klarar att göra kuren "sin egen" de har inte små skalman, de har det lite si och lite så, men alla är nöjda och glada. PIgga och tycker livet är ok, andra måste följa kuren till punkt och pricka. Allt har till stor del med förhållningssättet att göra. MEN också med att vissa barn är inte bekänta av en flexibel och "snäll" förälder. Utan behöver förutsägbarheten, tryggheten och det solklara beskedet som hålla tiderna och ramsa innebär.
Min son är en sån som behöver det.

Ett eget exempel: Vi tog bort väckarklockan på morgonen och tänkte att nu sover han ju tills den ringer och ibland längre. Då borde han ju kunna vara lite mera flexibel? Kanske sova lite bättre så? VAra lite mjukare och snällare? osv.. Vi var jättemjuka, sonen hade många, många frågor vid läggningen. Mamma vatten, mamma kissa, mamma jag älskar dig, mamma... mamma...
Ja du hänger med?
Tidigare morgnar kom efter en tid som ett brev på posten. Men han gick upp tyst och in i sitt lekrum och tittade på barntv. Alla glada alla nöjda.
Veckorna gick och helt plötsligt vaknar jag 01 på natten av en hysterisk unge som vill titta på TV i sitt lekrum. Pappa försöker lugna men lyckas inget vidare (läs han är den mjukare av oss).
Dagis klagar på att han är trött. jag märker att frågorna blir större och större.
Så, japp det var UPP PÅ BANAN igen som gällde för oss. In med väckarklockan, lägga om och om igen oavsett tid på morgonen. Säga det att det är morgon när klockan ringer, ingen annan tid.
Tror det tog oss typ 3 veckor så vart det någorlunda lugnt på nätterna och morgonen igen.

Så, vad vill jag med detta?

Jo, har man ett barn som klarar av "flexibelt" allt väl, leta inga fel där inga finns. MEN, har man det inte (som vi) ja då måste man hålla på tiderna, väcka, och ibland känna sig som en stövel för att man inte gosar extra, samsover, eller buffar. Det är inte lätt att vara förälder, man får se vad man har för barn och sen agera därefter. Vissa behöver mera tydlighet än andra.
Vad har du?

Ta fram en plan och följ den är mitt heta råd, om plan A inte funkar, ha en plan B i beredskap och gör jobbet. förutsatt att ni har problem då så klart. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

oj - måste bara smyga in här och säga tack för detta Tors mamma. Så bra, på så många sätt. Något att be saboterande (nja lite iallafall) sambo läsa..
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nellan, hur går det för er?

Inga nyheter brukar oftast betyda bra nyheter. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej Nellan - hur mår du?
Hur har ni det?

Kram
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"