Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag tipsar kort om Kalvfärs! Milt, mjuk och riktigt gott. Tänk Wallenbergare (kokt då..) med potatismos med mycket smör....

Så fint att höra att ni har det bra!
(Jag har sagt det förr men läs igenom er tråd och se hur långt ni kommit från trasselbörjan, bra jobbat!) :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack Clara,

Jag läste igenom tråden för ett litet tag sedan. Skrattade högt flera gånger åt mig själv. Mycket rolig och nyttig läsning måste jag säga. Det är ju lite komiskt...även om man tycker allt kändes som igår, så har man redan glömt mycket.

Tänk om man kunde se in i framtiden...då man sluppit all oro och stress över ordning i tillvaron, för saker och ting ordnar sig ju...även om man inte tror det, men det tar bara lite längre tid för vissa och tid är ju något man verkligen vill ge sitt barn...all tid i världen.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Clara Cecilia

Hej,
bra att du läst, skrattat och ser hur mycket man vill ge och lägger snubbeltråd för sig själv!

Vår tråd hjälpte mig när Lilla L började med nya påhitt, skarvar och behov. Jag hanterade det hela med större lugn helt enkelt :lol: :lol:! Och mindes Svagt hur trött, arg och förtvivlad jag var när jag stod där och Vagnade.. #-o .

Det låter som ni har det jättefint - jobba på så hörs vi!

Och ps - du ger jättebra svar! Hjälp gärna till här på SoS när du känner att du vill, kan och orkar ds :heart:

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack Clara, suger in vartenda ord :)

Efter att ha skrivit en liten kommentar på en annan tråd vill jag belysa något, som fungerat för oss när det krisat som allra värst och som jag inte tycker man ska underskatta - ATT SJUNGA!

Till en början pratade jag mest blaj med lilla Tia "typ. ojoj, nu ska vi byta blöja - titta vad mycket bajs det var". Självklart är det bra att prata med barnet oavsett vad man säger till en början, men jag önskar att jag startat med sången från start i mycket högre utsträckning än vad jag gjorde till en början (jag sjöng ju för Tia när hon låg i magen #-o ).

Att sjunga mycket och ofta (och då gärna samma barnvisa om och om igen) har varit som ett balsam för orolig bebis OCH orolig mamma, man glömmer liksom bort sin egen oro när man hör sin egna (något falska), glada sång. Här hemma sjungs det för jämnan och det är så fantastiskt att se reaktionerna när sången sätter igång, nuförtiden får man den där blicken "jaa, den låten känner jag igen, den är kul".

Så när det krisar och strular, sjung MER :wink: .

Kramar
**Youni**
Clara Cecilia

Hej,
underbart tips! Och du har helt rätt, det funkade för oss också på vår tid men det är en sån där grej man glömmer tipsa om :oops: .

När Lilla L idag blir rejält upprörd eller ledsen kan jag lugna henne med bara några rader av den sång jag brukade sjunga när hon var liten och hade svårt att äta. Då blir hon stilla och lyssnar - sen glad!

Tack för det verktyget Youni - det ska vi komma ihåg!

:heart:

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Godmorgon alla fina!

Här hemma är det som jag tidigare förklarat jättefint. Tia är nu redan 5 månader. Det enda som inte är riktigt som jag önskar är våra tidiga mornar. Runt 0530 börjar Tia hålla på här hemma. Det gnölas, bökas och ropas hej vilt. Jag härar till 0645 då jag går upp och gör morgon.

Mina tankar går genast till att det kanske är för mycket sömn på schemat, vi kör ju fortfarande på 4 månadersschemat med sömn: 12+45+2+45.

Vad jag förstått så ska man dra ner 30 min sömn på dagen och funderar därför över nytt sömnschema: 12+45+2+20.

Men eftersom Tia förlorar så mycket sömn på morgonen, drar jag mig lite för att "testa" av ett schema med mindre sömn på dagen, vill ju inte få en övertrött matvägrande tjej igen :)

Vad tycker ni? Ska jag ge det en vecka med nytt schema? Är det värt risken för övertrött tjej? Ja ni märker att jag är ambivalent :) Det ni tycker, kör vi på helt enkelt. Jag har beslutsångest hehehe.

Kram
**Youni**
Clara Cecilia

Hej du!
younikawa skrev: Vad tycker ni? Ska jag ge det en vecka med nytt schema? Är det värt risken för övertrött tjej? Ja ni märker att jag är ambivalent :) Det ni tycker, kör vi på helt enkelt. Jag har beslutsångest hehehe.
Ja du - jag tänker så här (eftersom jag också har en liten morgontidig/ skarvade flicka som har smak på Våren :lol: )

:arrow: Är det Helt beckmörkt i sovrummet? Här har vi mörkläggningsgarndin och tjocka draperier i vanligt vintermörker men har nu kompletterat med urklippta svarta plastsäckar fastsatta med vattenflaska. Så nu sovs det nästan till 07.00 :D

Om du har beckmörkt redan - korta sista luren. Om inte, testa beckmörker i en vecka. Hjälper inte det - korta.
För det är ju bättre att sova hela sin sköna natt än att lägga sömnkrutet dagtid.

Clara

som blir så glad varje gång jag hör ifrån er och ni har det så Bra! Det är underbart jobbat! =D> =D> =D> !
younikawa

Inlägg av younikawa »

Kära Clara,

Mörkläggningen är det ju lite sådär med, vi har morgonsol dessutom 8) . Har misstänkt att den mörkläggning vi har inte räcker till (svarta sopsäckar). Får hitta en lösning asap. Så fort det är ordnat ska jag göra som du säger, testa mörkläggningen någon vecka - räcker inte det kortar vi sista dagluren. Har kollat igenom favorittråden gällande mörkläggning och fått en del kloka råd.

Sprang förresten på lilla L med pappa en morgon, vilken liten sötnos hon är! Lika nyfiket intresserad som storebror :!: .

Stor kram!
**Youni**
Clara Cecilia

:thumbsup: :heart: !

(I lördags började hon gå - har övat hårt sen 8 månaders ålder och nu gick det! Överlycklig är ordet, hon bara skrattar och skrattar :heart: )

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Vad underbart livet är med bebis! Tia börjar nu tydligt visa hur glad hon är att se mamma och pappa, speciellt efter hon sovit - tittar upp och ser sig omkring, fyrar sedan av ett pangleende så fort hon möter våran blick.

Denna gång kommer jag med en liten matfråga - undrar om lillan inte behöver mer mat, hon vaknar numer redan 05 och sover oroligt fram till 07, trots mycket effektiv mörkläggning. Så här ser vårt schema ut idag:

07 - 09 vaken: 07 ammas, 08 gröt och katrinplommon
09 - 0945 sova 45 min

0945 - 12 vaken: 10 matpuré + fruktpuré, 1130 ammas
12 - 1330 sova 1,5 h

1330- 1600 vaken: 14 fruktpuré + amning, 15 mer amning
16 - 1645 sova 45 min

1645 - 1900 vaken: 17 gröt med katrinplommon, 1830 nattslurk
Här undrar jag om man ska ge kvällsmål 17 i form av någon matpuré och sean ge gröt kl 1830? Vällingen accepteras fortfarande icke och nattslurken är näst intill minimal.

Ser ni något som jag missar här?
Stor kram
**Youni**
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu har vi nästan precis likadana scheman!! :D

men jag serverar lunch en halvtimme senare och middag kl 17 i form av riktig mat. sedan kvällsgröt kl 18.30 precis så som du funderar.

så mata på!
kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Youni :D

Underbart att höra att ni har det sâ bra! :heart:

Precis som lilla mia (kul att höra ifrân dig :D ) säger sâ skulle jag satsa pâ Riktig middag (med olja eller smör för att fâ till riktig mättnadskänsla). Gröt som nattslurk funkar förstâs, men inget hindrar att du erbjuder bröstet ändâ som efterrätt om du vill.

Du skulle ocksâ kunna ge ett lite matigare mellanmâl, avokado t ex? Eller gröt där ocksâ? Eller nâgra av nya mammans râsmarta smoothies? 8)

younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej på er igen!

Mången tack för svar. Idag blir det mer mat åt folket!

Kramar
**Youni**
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, tipsar om Oskars mattider, som han har haft sedan drygt 5 månader

6.45 amning och sedan 1 portion gröt m katrinplommon direkt efter
10.30 Lunchpuré ca 150 g- hemlagat + frukt, amning som efterrätt
13.45 Risgröt, ca 1 portion m fruktpuré
17.00 Middagspuré- burkmat 2/3 burk + frukt
18.20, välling, precis börjat mellan 40-100 ml.
18.45 Godnatt

Oskar äter som mest på morgon och vid lunch, sedan kan både mellis och middag bli lite mindre. Nattslurken varierar efter hur stor middagen har varit.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

trådkapar lite youni :) , jag funderar över nattslurken. gröt alternativt välling. mättar det på samma vis? det är ju smidigare att ge en flaska i soffan.... han dricker precis som oskar mellan 40-100 ml. oftast den mindre mängden. ger vi gröt får han i sig en portion gjord på minst 1 dl vatten.

/mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"