Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av mamawayne »

måste tillägga nu att sista 45 min blev han också ledsen när jag väckte honom :( sen har han haft jättesvårt att somna till kvällen :( :( Så nu känns det här nya schemat inte alls bra... vet inte om jag ska följa det imorgon ändå för att det är för tidigt att utvärdera eller om jag ska gå tilbaka till mitt gamla? struligt värre....
Mamma till Wayne född 10-08-28
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vet du, jag har inte läst din tråd så jag kan inte din historia. MEN, jag har varit där du är just nu. Tvivlat på om min schema förändring var bra eller inte.

då säger alltid AW till mig, inte utvärdera förrän 3 dagar och 7 dagar har gått. 3 dagar för något nytt och 7 dagar för det att sätta sig.

Så håll ut en tid till, du kan ju alltid ändra om sen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag som följt dig kan bara hålla med Torsmamma!

Naturligtvis kan det vara lite extra kinkigt första dagarna när man ändrar schemat men jag tror att din egen slutsats är helt rätt - det är dags för lite mindre sömn dagtid.
Satsa extra på social delaktighet, visa spännande saker som vattenkranar, diskmaskiner, tvättmaskiner och dammsugare :lol: och föregrip eventuell surhet med ett stort TJOHO!

Och så utvärderar vi om några dagar ok?

Stor nyårskram från Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

hej och tack för svar såhär snabbt m tanke på nyårsafton och allt :heart: :heart:

Måste berätta hur det gick igår. Det gick inte så bra :( . Han somna inte ordentligt förrän kl 01.00! Låg och pratade och bröt ihop om vartannat... Jag vagnade och ramsade (De enda verktyg jag kan eftersom han aldrig har strulat såhär mycket under kvällen och natten). Sammantaget sov han kanske fyra timmar i sträck, så idag är han helt ur gängorna. Det gick inte att följa det nya schemat, hans övertrötthet är för stor nu :( ](*,) Så på förmiddagen sov han tre timmar i sträck, fick väcka honom för mat och då blev han ledsen när jag kom in och väckte. Jag vet inte vad jag ska göra??? Allt är helt upp och ned. Det jag försöker göra nu är bara att låta honom sova bort övertröttheten och hoppas att han kan sova den kommande natten? Eller vad hade ni gjort i detta läge??

Han sover fortfarande i sin vagn vilket gör att jag endast vagnar som verktyg. Jag tycker däremot inte att det blir bättre när jag vagnar längre, snarare sämre. Ramsan verkar fungera lite bättre, men jag är lite osäker på hur det fungerar, när man ska ta till den osv? Innan han blev fyra månader han jag sagt ramsan lite sådär mjukt när jag stoppat om honom i sängen men nu är han ju fyra månader så då borde han väl kunna få den på vägen ut??

Tycker ni jag ska fortsätta låta honom sova i vagnen nu eller börja med sängen? Så jag kan börja buffa och solfrjädra? Han är ju inget kurbarn så därför har jag aldrig använt dessa verktyg. Vet inte riktigt hur och när man ska använda dom???

Hoppas någon ser detta snart...innan kvällen :cry: Kommer bli så osäker om natten blir samma som igår....
det blir liksom en nedåtgående spiral här, jag vill ju inte att han ska vända helt på dygnet men ändå inte vara övertrött på dagen!? :shock:

Tack på förhand och god fortsättning!! Kramar :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag skrev denna tråden när jag var i ungefär samma "land" som er. Där jag märkte att ramsa och husljud lugnade mer än buff och ramsning osv...

Hoppas du finner lite inspiration av den som jag. :D

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)
Jag tycker du ska försöka följa ditt schema bäst det går nu och som sagt ge ett par dagar. Men. Sedan tycker jag att du läser på ordentligt om verktygen och kör alla förändringar på ett bräde. Fram med spjälisen. Ett genomtänkt schema. Lär dig buffning och solfjädring och införskaffa en alldeles ny och fin attityd! :wink: . Han är har säkerheten och nu ska han få lära sig att njuta oxå :) . Det kommer att gå utmärkt och mycket lättare än vad du tror just nu, tror jag. Det är inte svårt och vi finns här för att hjälpa dig ser du! Själv var jag helt inställd på att jag absolut skulle kunna mata bort det sista nattmålet för det gick alldeles utmärkt av sig självt de övriga nattmålen. Jag lät det gå alldeles för lång tid alldeles i onödan. En mycket lugn natt av frågor och sedan sov hon sin första 12-timmarsnatt. Och så brukar det se ut mer eller mindre för de som har fått Standardmodellen med sig från början.

Jag ser att du har 4 dagslurar och jag vet att fler upplever att det strular till det mycket. Jag hade själv fyra lurar till min son men skulle gjort det annorlunda idag faktiskt. Äter han ordentligt?

/ Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack allihop för svar som jag fått! :heart:

har inte haft så mycket tid att svara tillbaka (sitter å läser i min SHN bok på mina lediga stunder) :)

Till min försvåning sov han hela natten igår, efter rätt mycket frågande från hans sida dock, men ändå! Får se hur denna natten blir...
Det enda jag har gjort hittils är att ta bort en halvtimmes sömn på morgonen, det är ju inte så mycket egentligen, men jag får kanske ge det några dagar för att se om nätterna går bra, sen får jag plocka bort mer sömn när jag märker att det inte funkar bra längre.

Felet jag gjorde var att jag ändrade schemat i panik dagen efter en strulig natt för att sedan ändra det igen dagen därpå, varav STOR förvirring uppstod såklart ! Synd att jag är så trög ibland hahah! En sak har jag verkligen lärt mig nu och det är att aldrig ändra nåt i panik bara för att det strular en natt, utan vänta och se om det fortsätter strula och tänka igenom mina förändringar 8) . Och som ni säger; inte utvärdera efter en dag! :!:

Fortsättning följer :lol:

Kramar!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Du svarar dig själv sâ bra! :lol:

Hur har det gâtt sen sist?

mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej! Tack att du frågar! :heart:

Har inte varit inne på forat eftersom det har flytit på rätt bra här hemma m lillen :) Jag körde några dagar till m mera sömn än "rekommenderat" för hans ålder, men tillslut så blev det iallafall så att han bara sov 45, 2, 45 (han vaknade efter 45 min och somna aldrig om) så då ändrade jag schemat till detta och hittils har det gått bra [-o< Han somnar även till kvällen så han verkar mogen för lite mer vakentid på dagarna.

det enda jag måste göra nu är att strukturera upp mattiderna. Är det fler än jag som har en gosse som bara vill äta fruktpuréer? Och som kniper ihop munnen när man försöker med typ palsternacka eller morot?? :lol: Vad ska man göra?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mamawayne skrev: Är det fler än jag som har en gosse som bara vill äta fruktpuréer? Och som kniper ihop munnen när man försöker med typ palsternacka eller morot?? :lol: Vad ska man göra?
Visst är han ett halvår nu? Mitt förslag: MAT! Inte smakisar, utan hela matportioner. Det finns fina färdiga burkar att ge, annars hemlagat - jag har gjort lite olika. Tillsätt extra smör i det du ger honom, och som sagt: jag tror han vill ha redig mat nu :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej! :)
Han är 4 och ½ mån, kan man börja m maten ändå?

kram
Elle

Inlägg av Elle »

Japp! Du kan även servera gröt och införa välling om du vill. Servera katrinplommonpuré till så magen får lite hjälp. Ett tips är att ta purén på skeden och ytterst på skedspetsen tar du lite fruktmos. Brukar vara poppis!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Okej! Då ska jag göra det :)

Tack! \:D/
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Och hör av dig och berätta Även om allt går bra va!

Kram

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej!!

Nu har jag börjat med att severa mat till lille herrn. Men då undrar jag: Tar det ett tag innan dom börjar vänja sig eller "gilla" mat istället för fruktpuré och gröt? För pojken bara spottar och fräser, får kväljningar och sätter i halsen, blir arg och kniper ihop munnen osv när jag ger mat? Tillsut ger jag upp och ger en banan och den slukar han ju såklart lätt... #-o Vad göra? :lol:

Annars funkar schemat bra och nätterna bra och det är jag helt överlycklig för! \:D/

Kram!!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"