Upprop mot SVT!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Låst
plutteli

Inlägg av plutteli »

cissii skrev:
Självklart gör alla det de tycker är bäst, men ibland kan det man själv tycker är det bästa faktiskt vara fel, och då kan det vara rätt bra om någon annan vågar gå in och dra i nödbromsen, för tyvärr vet alla inte vad som är det bästa för barn även om de tror det själva...
Nä precis så kan jag med känna, för dom tycker inte som jag :wink: Men det betyder inte att dom tycker fel. Men inte som jag. Men jag förstår att det måste vara frustrerande att tycka att man vet vad som är bäst, och så vägrar folk lyda 8)
Jag upprepar: Så länge det är lagligt skiter jag i vad andra gör med sina barn! Men tex. psykisk misshandel är svårt att upptäcka och många tycker det är ok med psykisk misshandel lååångt utanför gränsen för vad som är ok för barnet! Jag tycker inte att någon som tycker annat än mig automatiskt tycker fel och är dåliga föräldrar. Men om någon i min närhet tex. tycker att det är skitbra uppfostran att örfila sitt barn kommer jag agera, för det är inte ok. Lika lite som jag tycker det är ok att kalla sitt barn för idiot, korkskalle eller liknande eller värre saker!
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli

Inlägg av plutteli »

Luvisen skrev:Jag vidhåller att SHN funkar för alla barn. Annars kunde inte AW kurat så många OLIKA barn.

Men som jag sagt tidigare och som flera påpekat passar inte SHN alla FÖRÄLDRAR. Därmed kan de inte använda sig av SHN.

OCH: Som AW redan påpekat, alla barn har inte BEHOV av kurning.

Däremot har alla småttingar behov av LÅNG sammanhängande sömn. Och mkt sömn i allmänhet. Därtill anser jag att AW har RÄTT. Rätt och slätt! :wink:
Ja, alla barn har behov av sömn, min dotter på 18 månader sover 11 timmar per natt och 2 timmar mitt på dagen, trots att hon varken följt SM eller SHN ;-) Vi har gjort på andra sätt.

Men fortfarande så NEJ, INGEN metod och INGEN kur funkar på alla barn, speciellt inte om det skall genomföras utan att skada barnet!
Millys

Inlägg av Millys »

plutteli skrev:

För hennes mage är det jätteviktigt att hon äter den mängd mat hon vill äta, när hon vill. Detta gör så klart att vissa dagar klarar hon lite mer mat, andra dagar ammas hon nästan enbart och inte ens det särskilt ofta. Och det finns inte en chans att det går att hålla helt till strikta tider. Att då köra på SM och styra hennes ätande hade inte funkat, att proppa i henne mat för att hålla henne mätt maximal möjliga tid hade varit rent skadligt för henne. Vi har funnit det som funkar för oss och jag är nöjd med det, sen gör andra vad de vill så länge det är lagligt.
Men vad får dig att tro att hon skulle bli sjuk med sm eller rutiner kring mat? Hon mår ju inte bra i det system ni har nu, det är ju här och nu som det är krångel med maten och tarmarna? Du har ju ingen aning om hur det skulle ha kunnat vara?
cissii

Inlägg av cissii »

Men du skrev att barn som är uppfostrade i enlighet med BB löper risk att må dåligt psykiskt, och att föräldrar inte tillåter sina barn att vara ledsna och kvittrar? Vart i Barnaboken står det?

Korkskalle och idiot? NU förstår jag ingenting, vad har DET med Barnaboken att göra?

Anmäl det som är olagligt till dit det bör anmälas istället?
Och SJÄLVKLART ska ett barn som behöver äta ofta och/eller oregelbundet göra det?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

cissii skrev:
Korkskalle och idiot? NU förstår jag ingenting, vad har DET med Barnaboken att göra?
Hahahaa, förlåt mitt smaklösa asgarv - jag har haft en skitjobbig dag och läsa vissa inlägg i den här tråden får den effekten på mig nu :lol: :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

plutteli skrev:
annawahlgren skrev::D Tack, kära Nimrah :heart:

För min del tycker jag att det är märkligt att inte femminutersmetoden. Cry-It-Out eller Controlled Crying Method, som rekommenderas av alla BVC, och av alla s k sömnexperter runt om i världen, kritiseras det minsta. Barnen får skrika sig till sömns, mer eller mindre hysteriska. Hur värdigt är det :?:

Och så på det - neuroleptika. På Theralenförpackningen står på tre ställen att det INTE ska ges till barn under två år. Det skriver barnläkarna rutinmässigt ut till sexmånaders spädbarn. Vem säger något om det :?: :!:

Men visst kan man hålla på och gapa om SHN. Det "värsta" med SHN är att den fungerar. Till de små barnens lugna förnöjelse. :heart:
plutteli skrev:Nåja, som du själv sa, man läser det man vill med de glasögon man tar på sig ;-)Jag har läst massvis med negativ kritik mot 5mm och på det BVC vi tillhör tar man kraftigt avstånd både mot din "kur" (som är skrikkur vare sig du vill erkänna det eller ej) och 5mm. På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP. Dock är de rätt tydliga i sin attityd att alla gör som de vill i slutändan.

Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN. Dessa verktyg är ju skitbra när det funkar! Men liksom allt annat så är de piss när de inte gör det!

Och Anna, om du nu ska gapa om sömnmedel till små barn (vilket jag inte stödjer på nått vis) kanske du ska få dina siffror rätt? det är inte några 10.000 tals barn under 2 år som går på dessa medel, sista jag kollade i fjol var det knappt 1000 barn under 2 år och ca 4000 under 12 år. Och medicinering är inte bara av ondo, jag är tex. ytterligt tacksam att min sambos systerson numera medicinerar för sin ADHD så att han faktiskt har en möjlighet att fungera normalt i livet! Och tro mig, han är tacksam han också ;-)
plutteli skrev:sista jag kollade i fjol var det knappt 1000 barn under 2 år och ca 4000 under 12 år och ca 4000 under 12 år.
Intressant. Journalister har länge försökt få fram de uppgifterna förgäves. Statistiken "separerades" för flera år sedan, så att inte framgick hur många barn och i vilken ålder som fick exempelvis Theralen förskrivet. Spädbarnen blandades ihop med heorinisterna, kan man säga. Men du har icke-mörkade kanaler :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plutteli

Inlägg av plutteli »

Millys skrev:
plutteli skrev:

För hennes mage är det jätteviktigt att hon äter den mängd mat hon vill äta, när hon vill. Detta gör så klart att vissa dagar klarar hon lite mer mat, andra dagar ammas hon nästan enbart och inte ens det särskilt ofta. Och det finns inte en chans att det går att hålla helt till strikta tider. Att då köra på SM och styra hennes ätande hade inte funkat, att proppa i henne mat för att hålla henne mätt maximal möjliga tid hade varit rent skadligt för henne. Vi har funnit det som funkar för oss och jag är nöjd med det, sen gör andra vad de vill så länge det är lagligt.
Men vad får dig att tro att hon skulle bli sjuk med sm eller rutiner kring mat? Hon mår ju inte bra i det system ni har nu, det är ju här och nu som det är krångel med maten och tarmarna? Du har ju ingen aning om hur det skulle ha kunnat vara?
Nu har vi iof rätt fasta rutiner när hon skall äta lunch, middag, mellanmål och frukost, däremot ammas hon fritt däremellan. Sen känner jag mitt barn och hur hennes mage reagerar på olika saker. Jag vet hur den blivit och det helvete som kommer efter en dag då hon ätit mer än hon klarar av för att andra i omgivningen trugat i henne mat när hon egentligen visat att det är nog (min mor är expert på detta). Sköter vi hennes mage på det sätt vi gör nu så mår hon utmärkt, hon är en jätteglad tjej som ligger lååångt före i sin utveckling, så det är inget fel på hennes mående. :)
plutteli

Inlägg av plutteli »

cissii skrev:Men du skrev att barn som är uppfostrade i enlighet med BB löper risk att må dåligt psykiskt, och att föräldrar inte tillåter sina barn att vara ledsna och kvittrar? Vart i Barnaboken står det?

Anmäl det som är olagligt till dit det bör anmälas istället?
Och SJÄLVKLART ska ett barn som behöver äta ofta och/eller oregelbundet göra det?
Jag skrev att jag känner folk som mår dåligt pga hur deras föräldrar TOLKAT BB och SM! Sen vet jag att jag läst bla från Anna själv på detta forum att i vissa sammanhang ska man som förälder bli gladare och spela att allt är sååå roligt och kvittra på ju mer barnet blir argt eller ledset tills det slutar för att barnet ska "lära" sig att situationen är jätterolig egentligen...

Jag har f.ö anmält flertalet trådar på detta forum då det som förekommit där inte är lagligt.
plutteli

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev:
plutteli skrev:
annawahlgren skrev::D Tack, kära Nimrah :heart:

För min del tycker jag att det är märkligt att inte femminutersmetoden. Cry-It-Out eller Controlled Crying Method, som rekommenderas av alla BVC, och av alla s k sömnexperter runt om i världen, kritiseras det minsta. Barnen får skrika sig till sömns, mer eller mindre hysteriska. Hur värdigt är det :?:

Och så på det - neuroleptika. På Theralenförpackningen står på tre ställen att det INTE ska ges till barn under två år. Det skriver barnläkarna rutinmässigt ut till sexmånaders spädbarn. Vem säger något om det :?: :!:

Men visst kan man hålla på och gapa om SHN. Det "värsta" med SHN är att den fungerar. Till de små barnens lugna förnöjelse. :heart:
plutteli skrev:Nåja, som du själv sa, man läser det man vill med de glasögon man tar på sig ;-)Jag har läst massvis med negativ kritik mot 5mm och på det BVC vi tillhör tar man kraftigt avstånd både mot din "kur" (som är skrikkur vare sig du vill erkänna det eller ej) och 5mm. På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP. Dock är de rätt tydliga i sin attityd att alla gör som de vill i slutändan.

Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN. Dessa verktyg är ju skitbra när det funkar! Men liksom allt annat så är de piss när de inte gör det!

Och Anna, om du nu ska gapa om sömnmedel till små barn (vilket jag inte stödjer på nått vis) kanske du ska få dina siffror rätt? det är inte några 10.000 tals barn under 2 år som går på dessa medel, sista jag kollade i fjol var det knappt 1000 barn under 2 år och ca 4000 under 12 år. Och medicinering är inte bara av ondo, jag är tex. ytterligt tacksam att min sambos systerson numera medicinerar för sin ADHD så att han faktiskt har en möjlighet att fungera normalt i livet! Och tro mig, han är tacksam han också ;-)
plutteli skrev:sista jag kollade i fjol var det knappt 1000 barn under 2 år och ca 4000 under 12 år och ca 4000 under 12 år.
Intressant. Journalister har länge försökt få fram de uppgifterna förgäves. Statistiken "separerades" för flera år sedan, så att inte framgick hur många barn och i vilken ålder som fick exempelvis Theralen förskrivet. Spädbarnen blandades ihop med heorinisterna, kan man säga. Men du har icke-mörkade kanaler :?:
Jag hade, var en tjej bland de "intelligenssvaga" på FL som citerade från statistik där det stod hur många barn under 2 år resp. under 12 år som fick medicin under olika medicinska grupper, eftersom hon var läkarstuderande hade hon rätt bra koll på vilka mediciner som föll under vilka kategorier och slog ihop siffrorna.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

plutteli skrev: Jag hade, var en tjej bland de "intelligenssvaga" på FL som citerade från statistik där det stod hur många barn under 2 år resp. under 12 år som fick medicin under olika medicinska grupper, eftersom hon var läkarstuderande hade hon rätt bra koll på vilka mediciner som föll under vilka kategorier och slog ihop siffrorna.
Här snackar vi trovärdiga källor :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cissii

Inlägg av cissii »

Varför känns det som att du behöver framhålla din dotter?
Du skriver att hon sover bra trots att hon inte är kurad, ja det är många barn som gör. Det här är ju ingen tävling om vem som fått sitt barn att sova bäst?
Hon ligger långt före i sin utveckling, det är ju jättebra, men har någon hävdat något annat?
Har ni koll på hur magen ska skötas är ju det OXÅ jättebra. Ingen kommer försöka tvinga dig att göra något annat?
Det är ju bara att gratulera till en trevlig tillvaro och att ni har fått ett bra system trots problem med tarmar och mage.
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Jahapp, här kvittras det ivf inte när min dotter är ledsen. :?
Världens Bästa Barn
Millys

Inlägg av Millys »

plutteli skrev:

Nu har vi iof rätt fasta rutiner när hon skall äta lunch, middag, mellanmål och frukost, däremot ammas hon fritt däremellan. Sen känner jag mitt barn och hur hennes mage reagerar på olika saker.
Nyss sa du något annat om rutiner, hur ska du ha det :o ...men du tror inte att du främst ska fundera över ditt eget tillvägagångsätt om du upplever problem alltså?
plutteli

Inlägg av plutteli »

cissii skrev:Varför känns det som att du behöver framhålla din dotter?
Du skriver att hon sover bra trots att hon inte är kurad, ja det är många barn som gör. Det här är ju ingen tävling om vem som fått sitt barn att sova bäst?
Hon ligger långt före i sin utveckling, det är ju jättebra, men har någon hävdat något annat?
Har ni koll på hur magen ska skötas är ju det OXÅ jättebra. Ingen kommer försöka tvinga dig att göra något annat?
Det är ju bara att gratulera till en trevlig tillvaro och att ni har fått ett bra system trots problem med tarmar och mage.
Att jag framhöll att hennes mage mår bra idag förstår du nog om du läser inlägget jag svarade på i det fallet.

Enligt Anna så blir ju barn tydligen sent utvecklade motoriskt av att bäras i sjal mycket, sova på rygg osv. och vi har gjort allt det och inte sett minsta försening i hennes motorik, samma med mina vänner...men vi är väll undantag antar jag.. ;-)
plutteli

Inlägg av plutteli »

Millys skrev:
plutteli skrev:

Nu har vi iof rätt fasta rutiner när hon skall äta lunch, middag, mellanmål och frukost, däremot ammas hon fritt däremellan. Sen känner jag mitt barn och hur hennes mage reagerar på olika saker.
Nyss sa du något annat om rutiner, hur ska du ha det :o ...men du tror inte att du främst ska fundera över ditt eget tillvägagångsätt om du upplever problem alltså?
För att förtydliga isf: Fram till 10 månader när hon helammades hade vi noll matningsrutiner men när vi införde fast föda så satte vi rutiner för de målen medan amningen fortsatt vara fri utan rutiner. Vi har funderat över vårat sätt att hantera vårt barn när saker gått fel, vi har talar om det, testat nått nytt och sedan utvärderat, idag har vi ett system som funkar bra för oss, det svåra är att få omgivningen att acceptera det ;-)
Låst

Återgå till "Kackelforum"