1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, låt henne vara. Låta innan man somnar är ju fullt tillåtet :wink: alla har vi våra sätt att komm till ro.

Fortsätt med smakisarna och fyll på med ersättning. Kanske gröt skulle uppskattas av juvelen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tack för tipset! Imorse lät jag henne vara, hon vaknade då 15 min för tidigt. Så det var ett framsteg! Ska göra så i fortsättningen med.

Har köpt risgröt med banan och persika och ska testa imorgon. Kändes dumt att prova nu i kväll för första gången om hon skulle få magknip!!!!

Flyttade fram hennes nattmål med 30 min för att se om det gjorde skillnad på hennes morgon aptit, det gjorde det, men bara med 30 min! :-D haha
Så nu äter hon iaf lite mer på morgonen, vilket känns rätt bra. Men ja, hon är ju aldrig hungrig heller lillan. Jag får väl ner vad jag ska i henne då helt enkelt, iaf på dagarna!

Måste bara berätta om en skoj sak. Eftersom jag fått så bra stöd och vägledning av er alla här och av BB har jag blivit lite frälst. Så när folk frågar hur jag får Hannah att sova så bra på nätterna och vara så nöjd alltid förklarar jag hur SM funkar och nu har mina vänner äntligen fattat och ska börja införa det på sina små! :-D
De har varit lite ointresserade innan men nu har väl tröttheten kommit i kapp dem så de själv känner att något måste de göra och ja hannah verkar ju må bra! :-D hahaha
Så nu ska det vagnas och buffas för hela slanten!

tusen kramar till er alla! :heart:
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! Bra jobbat =D>

TACK för att du :heart: sprider SM vidare!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vilka roliga nyheter du sprider! Hurra! :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Jovisst är det underbart! Har nyss faktistk vagnat en kompis barn på hans daglur idag. Med framgång men han var inte så glad eller ja, han var mest ifrågasättande!

Jag är absolut inte expert på detta, vore en lögn att säga det, men lite verkar jag ha lärt mig tack vare er alla och underbara BB! :-D :D

En helt annan fråga, har köpt risgröt till lillan. När är lämpligt att introducera den för första gången, på morgonen? Tänker mest om hon får magknip av den?
Hur lång tid tar det isf innan vi märker av att hon fått knip av den? Flera timmar?

kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! :thumbsup:

Många ger gröt/mat till lunch som introduktion, just i fall de skulle få magknip. Jag gav på kvällen första gången (är lite otålig av mig och kunde inte vänta! :wink: ). Och jag gav mycket för hon ville ha det! Och hon fick inte ont i magen. Gröten är ju snäll och mild mot lilla magen! Sempers magdroppar är kanon! Dom ger vi alltid.

KRAM :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

De senaste två dagarna har vi haft lite strul med nattningen. Eller ja, strul med våra mått mätt.

hannah har ju alltid tidigare varit så trött vid 19 att hon mer eller mindre somnat direkt. I två dagar nu har hon bökat och knökat, kastat med huvudet och idag skrattade hon tom. Tog oss igår 20 min att få henne att komma till ro, och idag 10 min.

Så nu funderar jag på om jag ska ändra i hennes schema. Hon har enl mina beräkningar 15 min sömn för mycket på schemat, och ahr fått tipset om
12+1.5+1.5+20=15h 20min. Idag har vi 45 på sista luren. (15h 45min)
Det har funkat jättebra förr men nu är hon kankse mer redo att ha mindre sömn?

Min fråga är då att när jag ska ta bort sömn nästa gång, vilken lur kortar jag ner då? För jag kan ju inte ta mer på em luren. Hon kommer ju aldrig att orka vara vaken i 5h innan nattsömnen. (14-19)
Blir det att korta ner fm luren då? typ till 45 min? så det blir 12+45+1.5+20 =14h,35min
Eller hur föreslår ni att jag gör? Har försökt få henne att sova 12-45+2+45 men det gick verkligen inte allls! Tyvärr!

Alt är ju att hon får sova 12-45-1.5-45 =15h, men det är ju ännu mindre timmar. Vill helst inte ta bort 45 mot ett 20 nu och sen lägga tillbaka det sen. DÅ lär jag ju verkligen göra henne förvirrad!

enkelt sagt :HJÄLP! :-D
ElinN

Inlägg av ElinN »

Miss Giggle skrev:De senaste två dagarna har vi haft lite strul med nattningen. Eller ja, strul med våra mått mätt.

hannah har ju alltid tidigare varit så trött vid 19 att hon mer eller mindre somnat direkt. I två dagar nu har hon bökat och knökat, kastat med huvudet och idag skrattade hon tom. Tog oss igår 20 min att få henne att komma till ro, och idag 10 min.

Du kan som bekant bara ge förutsättningar för att sova. Visst kan det hända att det tar ett tag att somna ibland, men så länge hon är nöjd så behöver ni inte verktyga. Låt henne vara. Det låter mysigt att ligga där och skratta för sig själv! :wink:

Så nu funderar jag på om jag ska ändra i hennes schema. Hon har enl mina beräkningar 15 min sömn för mycket på schemat, och ahr fått tipset om
12+1.5+1.5+20=15h 20min. Idag har vi 45 på sista luren. (15h 45min)
Det har funkat jättebra förr men nu är hon kankse mer redo att ha mindre sömn?

Visst kan det vara ett symptom på för mycket sömn på schemat eller att sista sovpasset ligger för nära in på natten. Vi har fått tidigarelägga vår sista lur succesivt.

Min fråga är då att när jag ska ta bort sömn nästa gång, vilken lur kortar jag ner då? För jag kan ju inte ta mer på em luren. Hon kommer ju aldrig att orka vara vaken i 5h innan nattsömnen. (14-19)
Blir det att korta ner fm luren då? typ till 45 min? så det blir 12+45+1.5+20 =14h,35min
Eller hur föreslår ni att jag gör? Har försökt få henne att sova 12-45+2+45 men det gick verkligen inte allls! Tyvärr!

Alt är ju att hon får sova 12-45-1.5-45 =15h, men det är ju ännu mindre timmar. Vill helst inte ta bort 45 mot ett 20 nu och sen lägga tillbaka det sen. DÅ lär jag ju verkligen göra henne förvirrad!

Det är självklart jättebra att tänka långsiktigt som du gör! Jag kör som bekant på 12+1,5+1,5+20 till min 6-månaders (mkt sömn jag vet, men hon behöver det). När jag behöver minska på sömnen så kommer jag dra ned på lur 2 (hon är fm trött) så den blir 1h och 5 min (förut räknades detta som ett naturligt sömnpass, dvs 45+20). Med risk för att sticka ut så tror jag inte att man behöver följa dom rekommenderade sömnpassen slaviskt när barnet är lite större och man lärt känna barnet och dess egna naturliga skarvar. Jag tror det kan variera lite. För oss passar ett sömnpass på 1h och 5min bra, för er kanske 1h och 15 min som du skrev tidigare. OBS -nu skriver jag utifrån min egen erfarenhet och mina tankar, inte "by-the-book" så att säga! Du kan säkert få att annat svar av någon annan och jag har inget emot att någon kommer in och kommenterar eller säger nått annat! :D
KRAM
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

åh elin, tusen tack!

jag låter det vara veckan ut och kollar av läget, annars gör jag nog så att jaf först drar ner på tiden på sista passet, såp det blir mer vakentid innan nattningen. annars tidigarelägger jag em luren!

tack för din hjälp!!!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej hej!
Idag föll det sig som så att vi skulle iväg och handla och så vaknade Hannah själv efter 20 min på em luren så jag tvingade inte henne att somna om. Det gick väl lite bättre ikväll att natta henne då hon varit vaken mycket längre än vad hon är van vid, men bökade skulle hon ju göra ändå. Men bara i typ 5 min sen var det klart.
Hur brukar ni göra? Jag får typ lägga ner hennes huvud för att hon ska ligga stilla, brukar ni låta dem böka ett tag själv och se om de kommer till ro själv eller lägger ni ner deras huvud om de lyfter upp det flera gånger om när ni nattar? :roll:
Hon fortsätter även att börja vakna upp vid 6 och tro det är dag. Det är mörkt i hennes rum men detta började hon med innan, för ngn vecka sedan. Det är inte varje dag men varannan. Ibland kan jag få henne att somna om genom buff men hon vaknar nästan alltid igen efter 15-20 min. Så det känns lite konstigt att buffa i 5 min, sova 15. Vi hinner med 3 såna sen är det daags att gå upp... vad göra?! Hungrig tror jag inte hon är för hon är helt ointresserad av att äta när det är frukost 730!

En annan fråga, vi ger henne smakis och fruktpurée vid 1730 sen ska hon ha flaska på det. Förr tog hon ca 200 ml tot mellan 1730-19 men nu tar hon knappt 130 ml. Mättar smakisarna så mycket så att hon inte får ner mer då? Jag trugar men hon spottar ut den och idag skrek hon lite på mig med! :shock:

VI ger ung 3-4 tsk med mat och sen 3-4 msk frukt på det...
Elle

Inlägg av Elle »

Låt henne vara när hon ska somna. Lägg bara tillrätta, kort solfjäder och säg ramsan mjuuukt under tiden(för att få in den baklänges :wink: ). Gå sedan till ert och låt henne komma till ro själv. Alla har vi våra sätt och det måste man ju få ha :D Aldrig verktyga ett nöjt barn!

På mornarna så tänk FÖRUTSÄTTNINGAR till sömn! Är hon nöjd så låt henne vara till morgonen. Se till att det är becksvart och svalt i rummet.

Nattslurken är ju tänkt som just en påfyllnad inför natten, inte som ett helt SM-mål. Så stirra er inte blinda på mängden vid just det målet, utan det är intaget under hela dagen som är viktig. Mata på och truga, hon visar när hon är mätt :wink:

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh! Jag vet att man inte ska gnälla och klaga och tycka synd om sig själva här eller någonsin för den delen men just nu känns det som att jag står och smäller huvudet i väggen hela tiden.

Idag har jag verkligen fått pressa ner mat i lillan. hon nästintill matvägarar och jag får nästan mata på i 1.15h för att få ner knappa 140 ml mat i henne.
Hon kommer ju inte klara natten med knappa 600 ml i magen.

Så då får jag mata henne igen i natt kl 24, 04, och 0630 då hon vaknade igår natt. Hon vaknar och verkligen gallskriker efter mat, inget annat funkar, varken vagn, buff eller bara hålla om. Hon gråter helt ohämmat och tårarna sprutar tills dess att hon fått mat.
Jag vet inte vad jag ska göra....
Elle

Inlägg av Elle »

Öka på smakisarna och inför gröt. Det kanske passar juvelen bättre. Fyll sedan på med ersättning. Prova även att byta till en större napp på flaskan.

Lugn, det ordnar sig!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh Elle, tack!

Tror att orsaken till att det är jobbigt nu är förutom att jag är bortskämd med mycket sömn :oops: att hon har börjat vägra smakisar.
Spottar ut allt jag stoppar in, och gröt erbjöd jag idag men det var itne intressant.

Vet att Elin har sagt att hon har spätt ut sin gröt till sin bebis med ersättning så den blev lite filaktig och gett i pipmugg så jag tänkte testa det imorgon till henne.

Vi försöker gå upp en storlek i napp, men det verkar rinna för snabbt. Så jag ger henne med 2an och bytar till 3an efter ett tag när hungern har lagt sig (om hon nu har ngn sådan) så hon får öva.

Ikväll har vi iaf verkligen försökt få ner massor med mat i henne och vi lyckades klämma ner knappa 250 ml tot (mål +slurk) så vi får se om hon sover lite bättre..

Det började ju så bra med smakisarna, hon åt smakisar och rejält med ersättning och sov hela natten igenom två dagar i rad. Sedan slutade hon vilja äta ersättning när hon fått smakisar och nu spottar hon bara ut dem igen.
Men envis är jag liksom hon, så jag fortsätter med smakisar och gröten och så hoppas vi på att hon är med snart. :lol:

Tror ngt annat spökar också, idag har hon gråtit helt oförklarligt mitt i skrattet vid ett par tillfällen. Ngt är på G, det är jag säker på, frågan är väl bara vad?!

Tror du att det här med sommartid kan spela in fortfarande? Det hela började på samma gång som vi bytte tid,eller är det bara ett sammanträffande mån tro?

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Här hemma brukar det ta 2 dagar innan de är i fas efter tidsomställning. Fortsätt erbjuda gröt och smakisar och fyll på med ersättning. Akta er bara så att det inte börjar smyga matvargar runt benen på er :wink: Kanske det är tänder på gång?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"