tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Inte har du förstört något. Bara kommit in på en krokig väg. :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nassu

Inlägg av nassu »

:)

Igår la jag honom kl.19. Hade lagt kuddar på sidorna av sängen för att minska utrymmet för honom att göra cirkuskonster. Han sov till 6.20 imårn!! Pratade en stund och vad det verkar så sover han nu.. ska väcka kl.7 :D
JIPIJEEEEE!!

/Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nassu

Inlägg av nassu »

:D :D :D
nassu

Inlägg av nassu »

Hej hopp
Det har varit varierande resultat med att lägga halvtimme tidigare.. Dock mest positivt :D Inatt sov han ända till kl.6 och sen somnade han på stört efter pangramsa och sov till 6.50! :D UNDERBART.

Det som jag funderat över är att hans sista lur för dagen är ju kl.16 men han somnar oftast först efter 15min och därmed väcks han först kl.17. Då blir det ju endast 2h vakentid ( fast han ÄR ju trött efter de timmarna) på kvällen. Jag har fått den uppfattningen att det då ska vara som mest vaken tid.. Stämmer det? Han äter oxå middag kl.17 så kvällsmål blir lite tätt inpå (kvällsmål 18.30 om vi lägger 19) men han har visserligen nog ätit nu samma mängd som när vi matade kl.19, la kl.19.30.

En till sak om kvällsmåk/kvällsslurk... "Slurk" låter som om de bara skulle äta lite. Nog gäller väl samma princip på kvällen, som under dagen, dvs. att man ger ALLT som går ner och att man trugar lite?
Valter brukar äta gröt och sedan 150-200ml välling på det...

/Mia
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra ni har jobbat! Kan bara bekräfta dig i allt du skriver, om han somnar som han ska på kvällen så kan ni ha kvar luren så sent. Man får alltid anpassa till barnet, ni är ju dem som känner honom bäst! Vi har också middag och kvällsmål tätt inpå så om det funkar för er så ska ni göra så. Samma med slurken, bara ge allt som går i. Helt enkelt håller jag bara med om allt du skriver :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Det låter ju bra :D

Inatt var det mycket uppvak. Han vaknade 2tiden med ett skrik! Det brukar han inte göra... utan bara mumla och hmm:a för sej själv för att sen alltid somna om på egen hand. Före vargtimmen brukar jag ju inte ingripa och det brukar inte behövas heller. Men nu skrek han som sagt och höll på länge med olika missnöjda ljud. Jag tänkte att han ligger säkert på rygg, kikade in men icke.. där låg han på mage (han märkte inte att jag kikade). Men klagan slutade inte och då blev jag fundersam om han hade feber eller ont eller nåt. För själv åkte jag på förkylning igår (SUCK!!!) därav misstanken att jag smittat honom. Nå, jag gick in och kände på honom, inte varm, och solfjädrade honom lugn och gick ut med ramsa. Men klagan fortsatte. Tills jag sedan gick in för att byta blöja (vilket jag aldrig tidigare gjort). Bytte i mörkret och sedan ramsa ut. Då blev han nöjd och somnade om till kl.6 när sambon gick till jobb. Konstit det där. OFTa vaknar han när sambon stänger dörren. och då har han fått NOGA instruktioner av undertecknad hur man stänger dörren såå försiktigt att sonen inte ska vakna. Men på nåt vis så vaknar han av det där ljudet när dörren går fast ändå. Ramsa och han somnade om till halv7. Efter det lite halvengagerad klagan tills jag gjorde godmorgon 6.50

Hur ska man veta om de ligger och är sjuka, har feber eller nåt annat. Man ska juinte springa in.. men man vill ju ändå kolla att de mår bra... svårt det där :S

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Min kille brukar inte vakna på nätterna och skulle han vakna med ett illtjut och inte lugn sig så brukar jag ta med en supp och ge, oftast har det varit "ont i kroppen precis innan förkylningen bryter ut" eller tänder, och jag skjuter då mina vargar om jag iaf vet att han inte har ont. men jag har lärt mig lyssna ganska bra nu måste jag säga. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nassu

Inlägg av nassu »

Jo. Jag har oxå gett supp. Känns bättre då när man inte behöver ligga och fundera om han har ont. Samtidigt kan man ju inte ge en supp varje gång han vaknar med tjut :) Måste nog lära mej lyssna jag med! Känns jobbigt oxå att om han vaknar av ont eller mardtrömmar
Sonen har inte feber än men med tanke på min förklyning så ligger det ju nära till hands att han har nåt på gång och därför nu 2 nätter vaknat med skrik. Inatt sov han ändå fram till kl.5. Skönt. Men var då mycket orolig så han fick en supp pch lugnade sej. Bra så.

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Du kommer att lära dig alla olika skrik, med det är INTE gjort i en handvändning, men det kommer. :lol:
nassu

Inlägg av nassu »

Låter bra! :)

Måste bara tillägga oxå att jag VARJE dag e sååå lycklig att vi har andningslarm. Tänker faktiskt på det varje dag. Det gör att jag kan sova i lugn oxh ro själv. Underbart! Tänker bara VARFÖR skaffade vi det inte från början.
Nåja,det om det :)

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Tänker bara VARFÖR skaffade vi det inte från början.
Så tänkte jag med, när vi fick vårat! :lol:
nassu

Inlägg av nassu »

:lol:
nassu

Inlägg av nassu »

Hej
Så nu har vi blivit förkylda här.. :/ Sonen har alltså feber och är lite hostig och snuvig. Denna natt gick helt ok. Han vaknade kl.3 men somnade om av sej själv. Men det är bara jag som e så orolig hur han har det där inne i rummet... då man inte ska gå in för ofta. Smög in i rummet och kände på hans panna så han inte var så varm att jag skulle behöva ge en supp och därmed väcka honom. Han vaknade följande gång kl.5 och då gav jag supp.
Jag funderar hur ni andra brukar göra när de små är sjuka. Ska man försöka att begränsa trafiken och bete sej som vanligt för att inte oroa dem eller brukar ni gå in alltid för att ge vatten el. supp eller nåt?

/Mia
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Trist med sjukling :( Här har vi också sjukstuga.

Vi brukar smyga in och kolla till dem innan vi lägger oss. Om de är jättesjuka har någon av oss sovit på madrass bredvid deras säng eller precis utanför dörren. Om man går in när de är vakna bör man ha en plan, tycker jag. Vad är det jag ska in och göra? Kolla till och ge vatten och supp, t.ex.

Vad tror du?

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"