Nu har jag ett par dagar försökt sätta morgonen.
Utan att lyckas...
(så Mia, att förära mig själv ett diplom får vi nog vänta med
Jag pangramsar vid minsta rörelse därinne, och lillebror somnar om. Storebror vaknar olika tider, imorse 1a gången 05.45, somnade om och vaknade sedan vid 7.
I förrgår vaknade han kl 06 och somnade inte om...
Det är mycket sällan jag får möjlighet att väcka dem.
Om storebror sover kan jag ramsa lillebror och han somnar om förutom alldeles nära inpå "morgon" (typ 20-15 min innan).
Om lillebror sover är det jättesvårt att ramsa storebror, för RAMSAN SITTER INTE. Jag brukar vara tyst ist och han somnar oftast om, om han vaknar riktigt tidigt (typ kl 6 - undantaget i förrgår), men om han vaknar runt halv 7- 7 tiden somnar han inte säkert om. Han brukar vara tyst eller viska för sig själv, men så fort det rör sig i lillebrors säng, eller vid minsta knyst därifrån börjar han prata men lillen och vill leka. Då vaknar också lillebror till.
När jag ramsar här är det inte alltid lillebror lyssnar utan pratar och leker med storebror ist.
2 morgnar (eller 3 kanske?) gjorde jag tidig morgon och fick väcka. Sedan lät jag dem ligga till 07.30 och prata eller låta eller vad de nu ville hålla på med, och tänkte att förr eller senare förstår de att de inte får komma upp förrän klockan ringer.
Imorse hade faktiskt lillebror somnat om, och storebror vaknade 20 över 7 och jag fumlade med väckarklockan och råkade sätta igång den då. Fick rusa in och göra glad morgon 8) Fördel: jag fick väcka lillebror.
Jag fuskade ju lite med ramsan innan jag kurade honom: han ville att jag skulle säga samma sak till honom som till lillebror, så jag gjorde det men inte med den separata bekräftelsen. Och jag sa inte heller separat bekräftelse när jag väl kurade heller kom jag precis på!
Så nu kopplas ramsan ihop med att man ligger i sängen och ska sova, men inte med att somna in.
Ska jag börja bekräfta när han somnar in? Som man ska göra från 1a kurnatten och jag helt hade glömt bort då
Fler såna där braiga morgontips? Eller jag har kanske bara slarvat och ska köra på som du skrev tidigare? Alltså väcka med "marginalkvart large" 8)
(Mia: Jag läste i tråden som Viggos mamma skriver (den inklistrade från gästboken) att du nån gång hade väckt dina barn 30 min tidigare och sen lagt på en kvart och sen en till för att komma tillbaka till schemat. Kan jag göra så? Men mina vaknar ju så olika tider olika dagar och somnar om ena dagen men inte andra osv...
Kram och tack för all hjälp!!