Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej hej!
Nu har jag ett par dagar försökt sätta morgonen.
Utan att lyckas...
(så Mia, att förära mig själv ett diplom får vi nog vänta med :roll: :wink: )

Jag pangramsar vid minsta rörelse därinne, och lillebror somnar om. Storebror vaknar olika tider, imorse 1a gången 05.45, somnade om och vaknade sedan vid 7.
I förrgår vaknade han kl 06 och somnade inte om...

Det är mycket sällan jag får möjlighet att väcka dem.
Om storebror sover kan jag ramsa lillebror och han somnar om förutom alldeles nära inpå "morgon" (typ 20-15 min innan).
Om lillebror sover är det jättesvårt att ramsa storebror, för RAMSAN SITTER INTE. Jag brukar vara tyst ist och han somnar oftast om, om han vaknar riktigt tidigt (typ kl 6 - undantaget i förrgår), men om han vaknar runt halv 7- 7 tiden somnar han inte säkert om. Han brukar vara tyst eller viska för sig själv, men så fort det rör sig i lillebrors säng, eller vid minsta knyst därifrån börjar han prata men lillen och vill leka. Då vaknar också lillebror till.
När jag ramsar här är det inte alltid lillebror lyssnar utan pratar och leker med storebror ist.
:arrow: jag är rädd att det ska fortsätta och att morgonpangramsan slutar ta även på lillebror.

2 morgnar (eller 3 kanske?) gjorde jag tidig morgon och fick väcka. Sedan lät jag dem ligga till 07.30 och prata eller låta eller vad de nu ville hålla på med, och tänkte att förr eller senare förstår de att de inte får komma upp förrän klockan ringer.
:idea: Men de är ju nöjda med att leka med varandra! Så då "förstår" de inte att sova vidare tills jag väcker.
Imorse hade faktiskt lillebror somnat om, och storebror vaknade 20 över 7 och jag fumlade med väckarklockan och råkade sätta igång den då. Fick rusa in och göra glad morgon 8) Fördel: jag fick väcka lillebror.

:?: Ska jag börja om med att väcka innan tiden, för att få väcka, och hur länge ska jag låta det ta innan jag ger mig? Tills de verkligen sover på egen hand till 07.30?

:?: Hur ska jag få ramsan att fastna för storebror?
Jag fuskade ju lite med ramsan innan jag kurade honom: han ville att jag skulle säga samma sak till honom som till lillebror, så jag gjorde det men inte med den separata bekräftelsen. Och jag sa inte heller separat bekräftelse när jag väl kurade heller kom jag precis på!
Så nu kopplas ramsan ihop med att man ligger i sängen och ska sova, men inte med att somna in.
Ska jag börja bekräfta när han somnar in? Som man ska göra från 1a kurnatten och jag helt hade glömt bort då :oops: ?

Fler såna där braiga morgontips? Eller jag har kanske bara slarvat och ska köra på som du skrev tidigare? Alltså väcka med "marginalkvart large" 8) :wink: ?

(Mia: Jag läste i tråden som Viggos mamma skriver (den inklistrade från gästboken) att du nån gång hade väckt dina barn 30 min tidigare och sen lagt på en kvart och sen en till för att komma tillbaka till schemat. Kan jag göra så? Men mina vaknar ju så olika tider olika dagar och somnar om ena dagen men inte andra osv... :roll: Tänker högt märker jag... SKa jag fortsätta köra på de punkter du gav mig? Börja om och fortsätta tills det sitter? Usch nu blev det jättelångt igen.. :roll: Sorry)

Kram och tack för all hjälp!!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Du kämpar på med morgnarna, bra så! Jag tycker mig ana att du tvekar lite, du litar inte riktigt på att de kan sova ända tills du bestämt morgon, och den tvekan tror jag killarna känner av.

Och det här med att storen ligger och filurar tycker jag inte du ska fästa dig alls vid - tänk förutsättningarna för sömn: du kan inte sova åt dem, bara ge dem de bästa förutsättningarna och det är precis det du gör!

Mitt råd är att du fortsätter precis som du gör nu, lugnt och fint, så kommer de att sova hela vägen fram bägge två!

Jag tror också att storen har anammat ramsan, men att han själv väljer att inte somna om just då - och det kan du som sagt var inte göra så mycket åt!
Jag brukar helt enkelt säga till mina tjejer om de vaknar innan klockan ringer:
Fortsätt sova tills klockan ringer, gonatti med sig sooov så gooott
och inget mer. Väljer de då att ligga vakna så är det deras business, men de vet att dagen börja inte förrän klockan signalerar!

Så mitt trista råd :wink: blir helt enkelt att du fortsätter jobba på och har fokus på målet!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej igen!
Nu är jag tillbaka. Jag har följt Mias "trista" :) råd och tagit nya tag med:
miar70 skrev: Gör så här, tycker jag:
:idea: En pangrams vid försa pip, första rörelse, inifrån gossarna. Och sen avvaktar du!
:idea: Bestäm dig för att erbjuda EN solfjäder på morgonen, och då står du så länge att han nästan somnar för att sen gå med ramsan.
:idea: Använd dig av marginalkvarten om det behövs (lite drygt kan du ta den också :wink: ) men det allra bästa är att du får till ett omsomnande om så bara för en minut, så att du får väcka!
:idea: Och superglad morgon, klockan tar du med dig in :D
Det har blivit en hel del ramsande :roll: men åtminstone så har det dessa morgnar varit utan gråt och ledsamhet.

:!: Jag har även tidigarelagt natten till 19. Men de somnar ju inte förrän efter MINST 30 min. Jag har i övrigt inte ändrat på schemat, men jag märkte att de behöver komma i säng tidigare, och Det funkar då även bättre med morgnarna. Lillebror vaknar tidigt som vanligt, men har faktiskt senaste 2 nätterna somnat om. Jag låter dem sova även om det blir fram till 07.30.
Nu vet jag att jag ger förutsättningar för 12,5h natt, men jag oroar mig inte för det. Ingen av dem sover ens 12h, så jag kör på så här tills morgnarna ger med sig, eller att jag märker att det är negativt för deras sömn m 12,5h schemalagt.

Kudden som jag introducerade för lillebror för... vad är det nu? 1 vecka kanske? tycker han mycket om. Och han tycker om att läggas på den, och om jag märker tendenser till ledsamhet vid läggning räcker det att säga "Nu ska du få sova på mjuka kudden" så glömmer han bort att han höll på att bli ledsen. :wink:
Men: han tycker inte om att sova på den. Varje gång jag går in för att titta till, eller vid middagslur väcka, hittar jag den på golvet nedanför sängen. :lol:
Oftast langar han den över kanten lååångt innan han somnar, men igår natt somnade han ovanpå den! :shock: :lol: Men sen vid halv 4 hördes ett missnöjd-och-irriterad-fräs därinifrån. Jag kollade sen och då hade han bökat undan den och sov skönt på bara madrassen 8) .
:?: Ska jag ta bort den kanske? Han vill ju uppenbarligen inte sova på den. Men samtidigt tänker jag att det handlar om att han ska vänja sig? Fel?
Iaf, inte så superviktigt.. Just nu fokuserar jag på att sätta morgonen (för båda :roll: )

Jag följer Mias råd igen:
miar70 skrev:jobba på och har fokus på målet!

Tack alla!
/Umm Musab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ja just det, en till sak som vanligt... :D
miar70 skrev:Jag brukar helt enkelt säga till mina tjejer om de vaknar innan klockan ringer:
Fortsätt sova tills klockan ringer, gonatti med sig sooov så gooott
och inget mer.
Menar du här att du säger ramsan 1 gång bekräftande? Alltså inte pangramsande á la superhög volym och JÄTTEglatt som jag gör nu? Gör jag fel?
:arrow: Jag säger 4xramsan -lika verser- (alltså ingen bekräftelse) och jag har hög volym på, och superglatt som om det bästa jag visste var att få ramsa mitt i natten och att jag nu är sååååå glad att någon ääääntligen vaknade så jag fick tillfälle att ramsa!
Min man har tröttnat. 8) men jag ramsar på och låtsas att han inte finns. 8-[
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev: Menar du här att du säger ramsan 1 gång bekräftande? Alltså inte pangramsande á la superhög volym och JÄTTEglatt som jag gör nu? Gör jag fel?
Jo, gånger fyra! Alltid ramsa gånger fyra (minst). Du gör alldeles rätt! Skillnaden jag gör när nåt av barnen vaknar nära morgonen är alltså att jag påminner om att klockan ringer snart, det gör jag inte om de vaknar under natten :wink: . SEN ramsar jag. Gånger fyra!
Min man har tröttnat. men jag ramsar på och låtsas att han inte finns.
:lol: Haha, du ÄR så rolig!

Hur går det då? Får du väcka på morgonen?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hur det går?
Nja. Nu började jag i förrgår så jag har iaf lyckats med dessa 2 morgnar med väckning och INGEN gråt. Tack Gode Gud för det! VI hade verkligen tröttnat på att liten stackare är ledsen på morgonen.

Därav även den tidigare kvällen. Han vaknar lite tidigar på morgonen nu, men är då inte för utvilad utan somnar efter 45-60 min om, och sen väcker jag (idag 07.15). Jag låter dem sova till efter 07 (12h natten) men just för att lillebror vaknar under natten och för att jag vill väcka.
Detta funkar om inte storebror också vaknar för då börjar de leka och lillebror håller sig vaken och då blir det oftast gråt... :roll:
(idag hade lillen preciiiis somnat när storen vaknade! och jag drog en suck av lättnad!!)

Vad gäller maken: oftast vaknar han till (aningens förskräckt av volymen) när jag ramsar, suckar så det hörs över hela området och vänder sig om och sover vidare.
:arrow: Men jag vill visa att det kan funka. Även om det skulle ta månader ( :shock: tar det så lång tid förresten?) innan barnen sover hela nätter.

Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev: Nu började jag i förrgår så jag har iaf lyckats med dessa 2 morgnar med väckning och INGEN gråt. Tack Gode Gud för det! VI hade verkligen tröttnat på att liten stackare är ledsen på morgonen.
Men det är ju hur bra som HELST ju! Verkligen! Det är SÅ bra att du får väcka, oroa dig inte alls över att det kommer att ta månader innan de sover hela nätterna! Ni är snart där!

Dina grabbar är så kloka killar så de greppar det här med klockan inom nån dag, så sen tycker jag du ska släppa det här att de prompt måste somna om på morgonen. Du serverar helt enkelt ramsan på det alldeles utmärkta sätt du gör nu (trots makens suckar :roll: ) och sen stänger du öronen för vad de gör tills klockan ringer!

Så kort och gott :wink: : fortsätt det fina jobb du gör nu med omsomningar i tre-fyra dagar, sen släpper du det "kravet" om det är så att de vaknar. För då "kan" det det här med klockan, och då räcker det med att du meddelar att det är natt ännu och sen är det upp till dem! Förmodligen sover de vid det laget ända till morgon, men OM inte...

Du är SÅ duktig! Alla rätt!

Kram!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

miar70 skrev:Dina grabbar är så kloka killar så de greppar det här med klockan inom nån dag, så sen tycker jag du ska släppa det här att de prompt måste somna om på morgonen. Du serverar helt enkelt ramsan på det alldeles utmärkta sätt du gör nu (trots makens suckar :roll: ) och sen stänger du öronen för vad de gör tills klockan ringer!

Så kort och gott :wink: : fortsätt det fina jobb du gör nu med omsomningar i tre-fyra dagar, sen släpper du det "kravet" om det är så att de vaknar. För då "kan" det det här med klockan, och då räcker det med att du meddelar att det är natt ännu och sen är det upp till dem! Förmodligen sover de vid det laget ända till morgon, men OM inte...

Det var så här jag gjorde (ev under för kort tid - kanske 3 morgnar) och då började det om med att lillen var ledsen på morgonen... han fick nog helt enkelt vänta för länge på att komma upp (vaknde ju runt halv 7).
Därför ska jag nu köra med natt kl 19 (då vaknar han runt halv 6 - 6). Har bestämt mig för att det ska ta 1 vecka. Då ska det sitta!
:roll: hoppas iaf..
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

alltså jag menar: 3 morgnar med väckning och sedan 1 ramsa och jag lät dem då hålla på med vad de då ville. Sen blev lillen ledsen igen...
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

*suckar* alltså: 3 morgnar med väckning, efterföljande morgnar gav jag 1 ramsa, och det var då lillen började om med att vara ledsen. Nu så, nu tror jag man kan förstå vad jag menar :roll: :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev:Har bestämt mig för att det ska ta 1 vecka. Då ska det sitta!
Det tror jag med :!: Helt rätt tänkt :wink: :!:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Igår kväll somnade lillebror ovanpå kudden igen! :o Sen blev det liten kuddfight vid kvart över 3 och sen somnade han om efter ca 75 min och sov till kl halv 7. Jag gick in kl 5 och tog bort kudden.
En hel del ramsande dock under de där 75 min han var vaken, då jag tyckte att han somnade om men sen vaknade upp igen osv.

Jag fick alltså inte väcka :( Gick in kl 07.10 när han började bli ledsen.
Jag vill ändå fortsätta ge förutsättningar för att kunna somna om på morgonen så jag får väcka. Sen blir det nog 7-7 natt (som Mia föreslog!).

Idag blev det lite sen läggning, men jag tror lilen sover nu, efter 30 min.
När jag lägger dem för natten ligger de ju och pratar och har sig. Men de illtjuter också högt, och tar i med hela kroppen låter det som... :roll:
:!: Jag brukar låta dem hålla på sådär på lekplatsen för att de ska få skrika av sig (kan man ens "skrika av sig"?), och när de skriker hemma dagtid säger jag bara att så gör vi på lekplatsen inte hemma.
:?: Ska jag låta dem gallskrika när det är dags att sova? Eftersom man inte får skrika hemma under dagen tänker jag mig att man inte borde få det när man ska sova heller? Nolltolerans. Tänker jag fel? Och hur skulle man i så fall säga ifrån? Jag har ju ramsat ut menar jag... Nån gång har jag testat att ramsa igen här men det funkar ju inte, de tystnar ett ögonblick och fortsätter så fort jag ramsat klart. Men de har ju heller inte bett om ramsa då.

Storebror kom i förrgår på att bara för att man lagt sig måste man väl inte ligga kvar? eller?
Det handlar om en uppgång strax efter läggning. Han går inte utanför dörren, men pillar på handtaget och idag vid dagvilan gick han upp och stängde dörren. Ok, ja lät honom vara. Sen kom han upp igen och öppnade den. Då gick jag tillbaka till sängen med honom och sa typ att man inte ska springa upp och ned så mycket när man ska sova utan man ligger i sängen tills mamma väcker med klockan så nu får du stanna här och bla bla bla bla, tills jag tillslut avbröt mig själv och ramsade ut samtidigt som jag hoppades att han förstått nåt av det jag sagt. :? :roll:
Suck. Hur ska man säga då?
Tips?

/Umm Musab
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej!

Jag tycker det går BRA för er, barn är inga maskiner, lika lite som vi föräldrar :wink: !

Kvällsskrik... njae, jag tycker du agerar bra! När jag lägger mina tre små och går ut, så är det sällan de är knäpptyst när jag stänger dörren. Men som sagt, de är inga maskiner som man knäpper av, och en del kvällar är det rätt mycket fniss och stoj. Huvudsaken är att de ligger kvar i sina sängar, och inte tänder - och inte stör varandra! Oline (sexåringen) brukar ramsa ifrån rätt rejält när hon ledsnar och då (oftast) tystnar de andra två. Annars får jag eller sambon ingripa :wink:
Men som sagt, vi lägger dem, ramsar ut och låter sen vara i största mån. Det hörs om det behövs åtgärdas...

En liten kille som traskar upp ska själv traska tillbaka, snabbt och självklart. Inte tusen ord :wink: utan bara lugnt tillbaka till sängen, i och mamma ramsar sig ut!

Fortsätt du bara så fint som du gör!

Kram Mia
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej! Nu är jag tillbaka en vända igen.. 8)
Barnen "sover" nu 19-07. Oj vad mycket bättre än 19.30 eller kl 20 som jag önskade från början! :oops: ville ju sova lite jag också. Men har insett att det är mycket skönare att få kvällen själv, jag menar jag vaknar ju ändå runt 5-6 när det är pangramsningsdags.. :roll:

Morgnarna har funkat bra hittills. Jag har fått "väcka" tidigare typ 15-10 min i 7 för att få väcka, men i går hann jag inte för jag stod i köket och gjorde välling, när jag kom tillbaka (06.45) för att väcka var lillebror redan vaken (storen hade då vaknat halv 7).

Igår kväll somnade somnade lillen nästan, på ca 45 min. Då panikade mamman #-o och kom på att jag vill ju att de ska somna med ljud så jag ringde min syrra. Då ropade storebror till och väckte lillen som så klart blev ledsen.. efter en ramsa och 15 min somnade han iaf.

Imorse vaknade lillen kl 05.45. och blev snabbt ledsen. Jag hann ge 1 pangramsa som inte hjälpte, och han började gråta. Eftersom jag ville ha till ett omsomnande innan storen också vaknade - för att slippa 1h gråt eller att jag skulle gå in för sent när de leker och pratar, gick jag in 10 i 6 och soljfjädrade. Jätteskönt tyckte han nog, för tyst blev han. :lol:
Efter ca 30 min började han smacka och leka. Jag solfjädrade lite "hårdare" för att signalera sömn, men han fortsatte så jag gick ut och pangramsade utanför. Efter en liten stund blev han ledsen igen, och så vaknade storebror, och efter en del gråt gjorde jag morgon kvart i 7... :(

Jag har märkt att ju senare lillebror somnar, desto tidigare vaknar han.. Och framför allt att det är svårare att pangramsa ned honom i sömnen igen. Dagar han inte vaknar ledsen är det "kuddkrig" runt 4-5 sen ev vaken ett bra tag iofs, men med omsomningar varvat med vakentid, men sen somnar han om och sover t typ 06.45. Det är ju bättre att vakna en gång på natten och sen strax innan väckning än att vakna tidigt och gråta sig fram till väckning.

Jag har även tänkt flytta fram dagvilan till kl 12-13.30 ist för som nu 12.30-14. Grejen e att de klarar kvällen bättre om de sover senare. Men på dagen har jag fått ett problem: I ca 4 dagar nu har han somnat LEDSEN
Imorse extremt eftersom han vaknade kvart i 6 och redan sedan kl 10 i fm har han grinat och gnällt av trötthet. Försökte lägga honom tidigare men det hjälpte inte. Han grinade ändå. Idag var som sagt speciell, eftersom han vaknade så tidigt. (han har börjat få smak på att äntligen sova länge om nätterna! skönt!)
Men överlag ledsen vid läggning.
Det känns som om jag får välja på gnäll på fm eller på em. Sover lillebror dag 5h efter morgon är han gnällig heeela em. Om han sover dag 5,5h efter morgon är han visserligen gnällig, men inte ohanterbart förutom vid läggningen kl 12.30. (OBS att det är inte gnället i sig som jag tycker är ett problem - även om det också är tråkigt - utan att han är så jättetrött, vilket gnället är ett tecken på, det är så jag menar.)
BTW han är inte tillräckligt trött för att kunna sova nån 5-min på em.
Så hur gör jag då?
Tidigare har han tyckt det är skönt att läggas för vila och somnat inom 10 min.

Jag inbillar mig att det är för att han vill sova tillsammans med storebror som han blir ledsen. Tänker jag fel?
Ska jag flytta ihop barnen även dag och lägga dem för tidigt typ halv 12 så de får ligga och babbla som på kvällen och sen somna när de somnar (förmodligen efter 30 min) och ge lillen 1,5h, och storen (som tar lång tid på sig att sova) den tid som finns, typ 20/45 min?
Dumt?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror helt enkelt att det är som han är övertrött. Gnällighet och svårt att komma till ro är de vanligaste tecknen på att man behöver sova Många barn kommer liksom över en tröskel och tror själva att de är pigga fast de egentligen är supertrötta.

Hade jag varit du så skulle jag behållt seperat vila. Snart kommer storebror inte sova alls och lillebror är så liten så han tänker nog inte att han vill sova i samma rum på vilan. Lägga 12 istället för 12.30 var väl en bra ide. Kör nu stenhårt på tiden till lillbrollan så ska du se att det löser sig.

Du skriver att de har kuddkrig vid 4-5 tiden. Hur kan de se varandra undrar jag? Kanske skulle ta och mörka till rummet rejält så de inte frestas till att busa. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "