Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ljuvligt! :D
Man blir glad i magen av att läsa. Kan ju bara tänka mig att få se det :heart:
Vera älskade INTE simmis. Vi var där några gånger. Hon illvrålade varje gång (och hon gjorde ju inte så mycket väsen av sig annars). Vi försökte starta en termin senare, när hon var lite strörre, men det var samma visa. Så vi slutade helt enkelt. Men hon älskar badkaret och sjön, så hon är inte rädd för vatten i alla fall :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Å, jag önskade min stora gosse var så ljuvlig mot sin bror. Det är han ibland, men mest bits o rivs han just nu. Svårt att hantera tycker jag.
Härligt att njuta så av sin familj. Det är väl underbart, tycker jag med!
KRAM!

Idag lyste solen nåt fantastiskt över ön. Och det var, dessutom, vindstilla. Vi var ute och riktigt myste! 8)
kvacke

Inlägg av kvacke »

Blir så glad av att läsa den här tråden och längtar så tills vi blir en till i familjen. :heart:

Vilken lycka det är med barn! :D

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj vad tiden sprang iväg den här veckan som verkligen varit upp och ner på många sätt och vis. :)

Måndagen började bra, det regnade inte när jag rastade hundarna på morgonkvisten. När sen grabbarna och jag skulle ut så öste det ner, då började jag gråta. :cry: Jag är så otroligt trött på detta eviga regnande, det känns om jag kommer börja mögla snart. Dagen blev trist, Emil var trotsig och jag bemötte honom helt tokigt eftersom jag var ur led. Några större dispyter blev det inte men det är inte skoj när man inte orkar leda och visa. Sigge skötte sig med den äran under dagen, inte brydde han sig det minsta om en mamma som var fullständigt urursel och borde avskedas snarast. Han fick ju ändå sova, äta och kravla runt på mage så varför klaga. :heart:

Sen kom då natten och Sigge var för första gången inte tillfreds med livet. Han vaknade vid åtta och så var det cirkus med vagning av och till i över en timme innan han kom till ro. Samma visa klockan tre och så var det igång igen vid fem. :evil: Mest arg var jag på mig själv som inte kom vidare utan vagnade, väntade, vagnade, avvaktade, vagnade osv. Inte särskilt konstruktivt kan tyckas.

Tisdagen kom med SOL och vips så var alla sorger och allt elände glömt. Grabbarna och jag var ute och ropade hej till solen, välkommen tillbaka. :) Sen klättrade vi runt i bokskogen och trivdes med livet allihopa.
Sigge sover som en fröjd på samtliga dagslurar och han äter mycket och gärna. =P~ På kvällarna har han vaknat efter de obligatoriska 45 min och jag har misstänkt att han faktiskt varit hungrig men nu har jag slagit det ur hågen. Istället har jag dammsugit :!: Så gjorde vi med Emil när han var liten och han somnade direkt, på så viss slapp vi hamna i något geggigt vagningsträsk. :wink: Lillebror funkar likadant, en sväng med dammsugare och vips så sover ungen.

Nattamat har han velat ha de senaste nätterna och det har inträffat vid fyrasnåret. Han äter fortfarande i sju minuter och sen är det bara att lägga ner honom i vagnen så somnar han om utan några insatser från ambitiösa föräldrar. 8)

Igår natt, allså natten mellan fredag och lördag sov Sigge sin första 12-timmars natt :!: Häftigt men samtidigt lite läskigt. När klockan ringde i morse badade jag i en sjö av mjölk :shock:, jag drunknade inte men det var allt bra nära. Då som först kom jag på att Sigge inte vaknat för nattamaten :!: :shock: Väckte snabbt Pappan och bad honom peta lite på Sigge för plötsligt var jag helt övertygad om att ungen inte levde längre. Pappan petade och Sigge rörde sig och mamman blev lugn. :oops: Så hispig kan jag vara när jag lägger den sidan till. Väckte lillen, möttes av ett kärleksfullt leende innan han högg in på tuttmjölken. Han är go han. :heart:

Nu får vi se hur det blir inatt, tänker han äta nattamat eller sova hela natten? Spännande :!:

Veckan har även innehållit gympa för Emils del vilket var mycket uppskattat. Det är en liten grupp ungar mellan 2-4 år som gympar och Emil höll i gång som bara den. Han satt i ringen på lilla samlingen, värmde upp som värsta proffset, stod i kö och väntade på sin tur, kastade rispåsar, gick balansgång och klappade händerna och sa BRA (på skånska :) ) till de andra barnen. Och betänk då att han inte har gått en endaste dag på dagis men ändå kan han uppföra sig skapligt i sociala sammanhang.

Syrran med familj har kommit hem från sin semester i Mexico och det är skönt att de är hemma igen. De har fattats mig, det måste jag erkänna.
Vi har även fått en extra hund i huset, men den ska paras i morgon och sen ska den hem till sig igen innan den kommer hit för att valpa, om allt går som det ska, i mitten på april. Ska bli spännande att se Emil med valparna, jag misstänker att han kommer bosätta sig i valplådan. :wink:

Nästa söndag är det dags för Sigges dop som vi förbereder för fullt. Det kommer ett helt gäng med släktingar som ska inhysas och ha mat. Skoj ska det bli och Sigge ser fram emot att få bära den fina dopklänningen som alla syrrans barn och Emil haft. Mamma har broderat allas namn och hon var lite grumse över att Sigge skulle heta just Sigge för det var så krångligt att brodera. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sigge valde att äta ett 7-min nattmål natten till söndagen och det var ett klokt val eftersom han skulle på simmis. :)

Jag blir förundrad över hur väl Sigge anpassar sig till allt som händer i hans liv, han är så otroligt trygg och glad hela tiden. Strax efter åtta i söndags for vi iväg till simmis vilket är en aktivitet som hela familjen älskar. Emil är som en torped i vattnet, simmar, dyker, skrattar, sjunger, skriker, plaskar och njuter. :) Sigge har en lite mer cool inställning till det hela, han glider runt på rygg och njuter för fulla muggar. Sen dyker han två tre gånger och det är ju också en trevlig övning. Tittar på de andra barnen och på bollarna som flyter runt i vattnet gör han med stor behållning. Sammanfattningsvis kan man säga att han bara trivs med livet i bassängen. :heart:

Väl hemma igen tuttade jag Sigge och sen hystade jag över honom till Pappa för att själv kasta mig i bilen tillsammans med en hund som jag körde och parade. Sen for jag och hunden vidare för att inhandla en grafräknare som Pappan köpt på Tradera, några mil till blev det då. Ja sen skulle ju hunden lämnas hon sin familj och sen fick jag passera en affär för att storhandla fast i något mindre omfattning än vanligt. Pust, när jag parkerade hemma i carporten hade jag varit borta i 6 tim och kört drygt 30 mil :!:

Det var så skönt att få komma hem och krama om alla grabbarna. :heart: Sigge hade först inte alls velat äta tuttmjölk på flaska =; nej ska det va så ska det va riktiga tuttar. Glad var han dock hela tiden, inga ledsna miner inte. Innan Pappan skulle lägga ungen till em-luren erbjöd han flaskan igen och då slank det minsann ner 140 ml. :shock: Så kan det vara ibland. Mätt, mätt, mätt och sen vrålhungrig. :wink:

Klockan sju landade Emil i sängen medans Sigge, för säkerhetsskull, tuttade lite extra för att sova så länge som möjligt. När han var klar och sov tog vi ömma föräldrar itu med disken, dammsugningen och badrumstvätten. Pust, vi landade ganska trötta i soffan med en kopp te och nybakade blåbärsmuffins. :thumbsup:

I natt vaknade Sigge vid fyratiden för en 7-min måltid, när han var klar la Pappan honom i vagnen och så sov han gott igen. :sleep:

Idag är det en bra dag med några minusgrader och SOL :!: Jo ni läste rätt solen skiner faktiskt och jag börjar tro att jag inte kommer mögla ihop fullständigt.

Efter fm-luren erbjöd jag Sigge en flaska ersättninge och den slank ner i ett svep. :shock: 100 ml Nan 1 hamnade i magen på sonen som sen högg in på tuttarna och försåg sig rikligt. Undrar hur mycket han kan äta :?: :wink: Vill att han ska kunna äta lite ersättning så jag kan ge lite extra på kvällskvisten. Hitintills har han varit lite kinkig men det kanske lossar nu.

Dags att tömma torktumlaren och väcka Sigge sötnos som ska ha tuttemat. Emil ligger i sin säng, vilar och lyssnar på Nalle Puh saga.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej vännen :heart:

För oss fungerade det bäst att pappa gav nattslurken med ersättning när jag fortfarande ammade. Då kände hon inte doften av tutt-maten och fokuserade på flaskan istället :D

Här har vi -4 och STRÅLANDE sol. Backarna är UNDERBARA, 5 cm nysnö!! Olle hälsar att Emil är varmt välkommen att komma hit och åka skoter med honom. Han har nu bytt namn och heter Skoterraggaren :lol:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh goa Elle, om bara Emil var vaken så skulle han packa väskan bums och åka upp till er i fjällen. :heart: Sigge och jag skulle hänga med av bara farten.

Här har solen visat sig från sin vackraste sida idag, den som lyser :!: Det är så härligt, vi njuter i fulla drag.

Nu funkar det bra att få i ersättning i lillpojken på kvällskvisten. Pappan är ju inte hemma varje kväll så då måste ju jag ge honom slurken men ikväll gick det fint.

Killarna har varit så härliga idag, som de oftast är faktiskt. Emil har varit tillfreds med sig själv och bara slagit en glasskål i spillror. Det låter värre än det var. Han kastade lite leksaker kors och tvärs och då undrade jag om han inte skulle bli ledsen om de gick sönder. Nej det skulle han inte bli svarade han. Sen tog han en lite glasskål och då sa jag att den skulle gå i tusen bitar om han kastade den i golvet. Han funderade en stund och sen kastade han skålen som naturligtvis gick i tusen bitar. Learn by doing kallar vi detta. :) Tillsammans dammsög vi sedan upp alla glasbitarna och så var det bra med kastande för denna dag. :wink:

En härligt stund på dagen är när killarna ska bada i duschkabinen. Emil klär av sig helt själv och hjälper dessutom Sigge av med kläder och blöjan. Sen hoppar Emil ner i vattnet och gör plats så Sigge kan komma i. Bredvid varandra ligger de på rygg och tvättar öronen och håller handen. :heart: Så ljuvliga så hjärtat nästan smälter.

Nu sover de gott och jag har lite tid över. Sitter egentligen och pluggar men behövde en liten paus.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Åh, dessa underbara rapporter! :heart:

Jag måste bara fråga, bada i duschkabinen? Hur går det till? Vi har en badbalja som börjar bli förtvivlat liten och saknar badkar. Har i och för sig ingen duschkabin heller utan bara duschdörrar men kanske har du en fiffig lösning som funkar för oss också?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej du någon fiffig lösning kan jag inte komma med, tyvärr. Våran duschkabin är en sån där med balja i botten om du förstår vad jag menar. Då kan man sätta i en diskpropp i hålet och så fylla på med vatten upp till kanten. Emil har varit och är fortfarande nöjd med detta. Dock tycker han att Simmis på söndagar och att bada i mormors badkar är strået bättre. :)

Men det måste ju finnas stora plastbaljor som du kan använda dig av. Det gäller väl bara att ha plats för den när man inte använder den

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Apropå badbalja så har vi en blå balja från Ikea som våra gossar sitter i och plaskar varje kväll, den ställer vi i badkaret, och det räcker alldeles utmärkt. Känns lagom tycker vi.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Idag har vi varit på en lerig promenad upp till hästarna. Emil skulle sköta om sin Lukas så det var bara att ge sig iväg.

För att allt skulle gå lite smidigt klädde jag först på Emil och släppte ut honom i den inhägnade delen av trädgården. Sen väckte jag Sigge som alltid bara sträcker på sig och sen avfyrar ett bländade leende som får en att tappa andan. Tänk om jag kunde vara så där solig varenda gång någon väcker mig. 8) Klädde därefter på Sigge och mig, stoppade Sigge i selen och då knackar Emil på altandörren. Han kommer in och står bredbent och säger Oj :shock: bajs. :)

Då klädde jag av mig och Sigge, la lillen på golvet, tog kläderna av storebror och droppade bajset i toa, duschade av storebror och så fick han klä på sig igen. Pust. 8) Klädde därefter på mig och Sigge igen och stoppade tillbaka honom i selen. Idag fick han sitta med ansiktet utåt för att inte somna. Han är en riktig gosegris och somnar så fort det bara är möjligt. Lik mor är jag rädd. :oops:

Därefter traskade vi genom skogen och lervällingen upp till hästarna. Väl där visade Emil Sigge, mycket nogsamt var skottkärran står, var man hittar den blå spaden, var spånet är, hur man lassar spån i kärran och hur man kör in det till Lukas och lastar av det där. Ni skulle hört alla Emils ljudeffekter :!: Inte visste jag att skottkärran lät som en traktor eller att det sa iiiiii när man lastade av spånet eller att det lät i i i i i när man backar med kärran. :)

Sigge var lycklig, han är väldigt lycklig så fort Emil bryr sig om honom det allra minsta. Idag har varit lyckans dag för Emil har pussat, kramat, gosat, smekt och hämtat massor av roliga leksaker till Sigge. Önskar alla dagar vore som denna, men så är det inte och då måste dessa underbara dagar stoppas på ett speciellt ställe i hjärtat så de går att plocka fram när regnet öser ner, pojkarna är på kant med tillvaron och mamma är sur och tris.

I kväll knackade det på dörren när pojkarna låg i badet, det var min syrra som kom med SEMLOR. Lyckliga jag som har en sån underbar syrra. Hon plockade upp Sigge och gjorde iordning honom för natten vilket även innebar att ge nattslurken. Nu har ju min syrra fyra barn så efter lite övertalning fick hon i Sigge hela nattslurken och han såg bara lycklig ut. :)
Grabbarna stoppades i säng och sen var det te, semla och Maxi-Yatzispel för oss vuxna. Jag vann :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu har ju min syrra fyra barn så efter lite övertalning fick hon i Sigge hela nattslurken och han såg bara lycklig ut.
Oj, hjälp av en riktig "bebisveteran", inte illa. :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

[-o< SusanD [-o<

Jag brukar tjuvläsa din tråd och njuter av ert fina liv, men nu har det varit tyst i flera dagar, jag längtar efter er :heart:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lugn Kristina :heart: nu är vi tillbaka. :)

Det har varit fullt upp och mer därtill den senaste tiden. I onsdagskväll kom Pappan och Farmor hem sent på kvällen. Grabbarn sov så de märkte inte av hemkomlingarna förräns nästföljande morgon. Pappan väckte Emil som var sur och grinig ända tills han kom på att Ta-Taa låg och sov i vardagsrummet. Då sken han upp, komenderade Pappan att göra välling och att ta honom till sin älskade farmor. Kvickt som en vessla kröp han upp i farmors säng och så fick hon en hård varm kram innan han kröp ner tätt intill henne under täcket. Kärlek kallas det och det är vackert. :heart:

Sen rullade veckan på i en rasande fart. Torsdagen och fredagen ägnade vi åt att städa klart i Lill-stugan, städa huset, handla mat och fika till dopet, umågs och ha lite trevligt. Ganska mycket av min energi har gått åt till att organisera Sigges dop och fixa sängplatser åt långväga släktingar. Jag tyckte inte att jag var stressad men oj vad jag bedrog mig. Sigge var riktigt, riktigt sur på sin mamma som gick på högvarv, mjölken smakade säkerligen inte så gott och inte fick han tillräckligt med lugn och ro. Denna eländiga situation ledde till att lillebror inte åt ordentligt, humöret var det inget fel på men sömnen var skakig nattetid. Två nattmål behövde han under ett par nätter, ja tills dopet var över kan man säga.

I söndags var det då dags för Sigges dop. Vi började med att åka till simmis på morgonen, ingen var villig att avstå från simningen och det var riktigt skönt att få flyta omkring i varmt vatten en stund. 8) När vi var ombytta for vi till bageriet för att hämta tårtorna, vidare hem för att mata stora och små och få en del i säng för middagslur.

Farmor, jag och Sigge for till församlingshemmet och ställde i ordning tillsamman med min Mamma och X-tra pappa. Sigge åt som om han aldrig sett mat tidigare, vilket i och för sig var lite, lite sant. :wink: Strax före tre samlades vi i kyrkan och Sigge fick på den fina dopklänningen där alla våra, syrrans och mina, barns namn är broderade.
Dopet blev vackert, roligt och händelserikt. :) Emil var med oss framme i kyrkan till att börja med, han satt så fint på en kant till det upphöjda golvet där altaret stod. Rätt som det är ropar Emil: Mamma fast :!: Då hade han krypit in mellan spjälorna i det lilla "staketet" som var runt altaret. :shock: Jag drog ut honom och då slog han i huvudet och började gråta. :( Blås, blås och så var det bra med det.

Sigge höll sig lugn och go under den största delen av tillställningen. Han skrattade så rart när prästen höll upp honom framför dopgästerna. :heart: Men sen blev han hungrig och missnöjd. Det tog lite tid nämligen för det var en till liten pojk som döptes samtidigt. MAT skrek Sigge som tystades ner med sång och musik. Lugn blev han för en liten stund. Emil hade skuttat iväg till mormor där han åt lite bokstavskex och skrev ord. Efter en stund fick han spring i benen och studsade fram till oss igen. I någon sekund stod han stilla men sen sprang han framför altaret för att att ta en genväg till predikstolen. Sigges ena fadder gensköt honom från ena hållet medans Pappan fick tag i honom precis innan han skulle börja klättra. Då slog han i sitt lilla huvud för andra gången. Aj, aj, blås, blås och sen tittade vi på en god vän som spelade vackert på sin tvärflöjt.

Alldeles i slutet av dpet läste jag slutordet från Barnaboken, så sann och vacker text som vår älskade Anna skrivit. Sigge förstod sig inte riktigt på innehållet men begrep så mycket som att det inte innehöll någon mat så han blev sur igen. Men då spelades det ett vackert stycke på trumpet och då blev bägge små gossarna helt tysta. :shock:

Ceremonin var över och Sigge kastade sig över mina bröst. Fick gå undan lite och mata på honom vilket tog tid för det var inte någon lite slurk han hade tänkt sig utan en rejäl omgång tuttmjölk. När Sigge var matad blev det fotografering och lyckoönskningar.

Fikat i församlingshemmet blev en glad tillställning där barnen verkligen fick utrymme. De sprang runt och lekte följa John, fast det var en kusin de följde och det var ingen John utan en liten tjej. :) Sen var det legobygge och ibland legokastning, tågbanebyggande och allmänt stoj. Så kul hade de allihopa och så härligt var det att se dem in action. :wink:

När vi kom hem på kvällen somnade pojkarna nästan innan deras små kroppar nuddat madrasserna. :sleep: Tröttare och lyckligare barn är nog svårt att finna.

I måndags morse for Pappan tillbaka till Stockholm för att jobba. Farmor blev kvar men far hem i morgon. Vi har haft det lugn och skön tillsammans med barnen. Sigge har ätit, ätit och ätit för att komma i fas igen. Emil har rastat farmor i skogarna runt ikring oss, de har klättrat, kastat kottar i lerpölar, spottat lång, skrikit högt, skrattat, rullat runt och grävt i sanden.

Sigge är döpt, mätt och lycklig. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
kiki

Inlägg av kiki »

:heart: :heart: :heart:
Tack för rapporten
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"