Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll. Snö i Viby och spöregn i Visby. Hugaliga :roll: :wink:


Vad bra att hon får öva öva öva dagtid :wink: toppen ju! Heja tjejen!!!

När jag läste ditt inlägg kände jag så starkt att jag ville rekommendera Annas underbara bok Sova hela natten. När jag kurade Nomi vid 5 mån läste jag den innan o under tiden, taggades och inspirerades av all klokskap. Även om man inte ska kura sitt barn så är boken helt suverän - det är som att den är fylld med en massa karameller, som man suger på riktigt lääänge, många poletter ramlar ner kan jag säga :D :D och man blir liksom stärkt efteråt, som att man fått en massa energi! Köp eller låna på bibblan :!:

Har ni infört väckarklocka? :?: För nu är hon 4 mån. Välling? :?: :thumbsup:

Kram kram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Ja härliga väder har vi :wink:

Nu rullar hon för fullt här och blir så förvånad när hon är på en annan plats än där hon startade! backar gör hon på mage också, så fram, eller snarare bakåt tar hon sig :D

Jag har SHN boken! Ska leta fram den genast såklart, att jag inte tänkt på det :?

Har inte infört väckarklockan än, kör du med en gammal hederlig eller pipfunktionen på en digital?

Köpte välling idag! Börja med att blanda i lite i ersättningen?

Fick förresten väcka henne i morse och det var nästan omöjligt att få liv i henne :sleep:

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

När jag kurade mina killar hade jag en hederlig klocka som de fick stänga av på morgonen, men nu har jag bara mobilen med passande väckarkloksljud :D men har tänkt o tittat på stan, om jag hittar en bra vanlig klocka som hon kan knäppa av på morgonen, nu när hon är så stor!

Man kan ju blanda ersättning o välling o se hur magen reagerar. Jag vet inte, men jag bara körde på, sån är jag, o gav henne välling direkt vid 4 mån o höll tummarna för att det skulle bli bra o det gjorde det. Hon drack o var nöjd, även om hon hade svårt med nappen o inte kunde ta för stort hål på den :roll:


Vad bra att du har SHN-boken, ta fram den o inspireras!
Det är ju super att du fick väcka, hon kan så småningom än mer sova i tryggt förvar om att mamma har koll. Skönt!

Det låter som att hon kommer krypa tidigt!

Kram o sov så gott!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Nu är det några dagar sedan jag skrev, och jag tänkte att jag ska rapportera lite hur det går :D

Sammanfattningsvis kan man väl säga att vägen är slingrig, men vi vet var vi är på väg! Natten fre-lör sov E hela natten, med enda ingripandet kl 05.30 då jag hjälpte henne tillbaka till mage! Då bajsade hon alltså inte på hela nattten :D Men alla andra nätter har vi fått byta bajsblöja, och då tar det alltid en stund innan hon somnar om efter. Ibland kan ramsan räcka, men ofta måste det till en stunds buffning för att få henne lugn, och sen ramsa ut ur rummet.
Så tyvärr tror jag detta kommer fortgå tills hon slutar bajsa på natten (ja det är ju oftast på morgonkvisten, men natt för E) :?
Och hur får man en unge att sluta bajsa på natten 8)

Jag har frågat det förut, men inte riktigt fått något svar, hur länge kan man stå och buffa? Ibland får jag hålla på en bra stund innan hon blir lugn och jag kan gå ut med ramsan!

Mina vargar runt att det inte får vara ljud på morgonen, är nog nästan skjutna nu, nu står radion och skvalar precis utanför hennes dörr, och det tror jag hon gillar, likaså när hon hör oss lite nere i köket, det verkar lugnande! Jag VET ju att det är så, men jag är en lite orolig typ som lätt tassar på tå [-X

Vi har fortfarande väldiga matproblem, så idag ska jag faktiskt ringa till barn på USÖ, där vi ju redan finns i rullorna pga hennes reflux (har haft Pylenoefrit för den som missat det) för det har blivit ett enormt problem :cry:
Varje måltid är ett stort projekt och det är nästan omöjligt att åka någonstans om det måste ätas när vi är borta, förutom till våra föräldrar, för där går det ju bra att hon skriker och krånglar, men jag vill undvika att vara någon annanstans, folk tror väl att man misshandlar henne!
Jag tror att hon har ont i magen när hon äter, och jag vill få det utrett, så det inte är något allvarligt fel..
Nu tänker kanske någon, att så här kan det ju vara, vissa barn är krångliga med maten, men det här är något HELT utöver det vanliga!
Dock går det lite bättre med gröten nu, som gick bra i början men sen inte. Nu gapar hon faktiskt igen, när jag blandar den med lite av Nestlés yoghurt med banan och päronsmak :D

Nu, väcka underbaringen :heart:

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,


buffning...jag minns att jag till en början fick buffa ganska rejält för att få henne lugn, och jag ville inte gå ut med vagnen, det var väl därför jag började med buffning, för jag ville lära henne att kunna somna på egen hand, så smått :wink: jag började med en lugn o skön solfjäder, placerade henne i vagn (hade en stooor vagn) eller spjälis, la tillrätta, och buffade, MEN gradvis märkte jag att hon fattade galoppen och till slut räckte det med en lugn solfjäder o så gå ut ur rummet o föra en massa husljud, typ slamra i bestickslådan eller fixa o dona (nu är inte hemmet lika välstädat som då :wink: ). Nu har du ju också ramsan på dagen. Men det är svårt att säga hur länge du ska buffa, för det är du som känner ditt barn bäst. Men det kan ju vara så att hon tycker att det är lite för skönt :roll: och då kanske man ska backa lite. Vad händer om du buffar lugn o avslutar med en solfjäder? och går ut. Blir hon ilsk igen? Att du inte buffar så himla länge...utan försöker backa. Har hon en trygg snuttefilt som du lägger vid henne? :?:


Det är väl bra att du kollar upp om det kan tänkas vara nåt som är på tok, hellre det än att man går omkring o är orolig. Bort med orosvargar :D Lycka till.
Kram till dej!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack för att du svarar Linda :heart:

Ja, men då är jag nog inte helt ute på fel väg, jag buffar endast till hon är lugn, sen en snabb solfjäder och ut med ramsan! Men ibland tar det ju längre tid att få henne lugn, men så kan det väl vara antar jag :D
Ja hon har en snuttefilt :thumbsup:
Slamrar för allt vad tygen håller :wink: Jag som hatar att plocka ur diskmaskinen älskar numera när det ska göras :roll:

Har fått telefontid med läkare nu på eftermiddagen.

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Om du solfjädrar henne lugn, lägger händerna brett på hennes rygg o förmedlar lugn o värme, o tills hon blir harmonisk, snuttefilten nära o går ut med mjuk ramsa - vad händer då?
Kan hon bli "störd" över att du envist ska buffa? Kan hon somna själv? Ibland är vi så fixerade vid ett mönster, en rutin, att det ska vara på ett visst sätt...kanske hon försöker säga dej nåt? :wink:


Bra att ni fått tid!

Nu ska jag väcka min underbaring! :wink: 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Kloka kloka Dumlekolan :heart:

Solfjädrade en gång tidigt i morse, sen väckte jag kl 07.55 :D

Har fått tid på barnkliniken imorgon förmiddag, skönt.

Har inte vågat prova välling än, är lite orolig för hennes mage :? kanske helt i onödan..

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Å så skönt att ni har fått en tid, så snabbt :D hoppas att det går bra!


Visst är det bra, att tänka om litegrann, att gå utanför ramarna, att det är möjligt att göra på andra sätt! Kanske en solfjäder kommer räcka, att hon känner lugnet från sin goa mamma, för att kunna sova gott! :D de "lär" sig så snabbt tycker jag, fina rutiner. Och trygga blir de små liven o då räcker det med mindre o mindre verktyg. :thumbsup:

Börja med läkarbesöket o se vad det resulterar i, sen får du tänka mer kring mat o vad som passar hjärtat bäst! En sak i taget!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

God eftermiddag :D

Nyss hemkomna från barnkliniken!
De tror att det kan vara så enkelt som lite överaktiva tarmar i samband med dålig sugteknik, så hon får i sig för mkt luft. Stannade till på hemvägen och köpte en Dr brown flaska. Får hoppas att det kan hjälpa lite. De rekommenderade även att vi skulle börja med Miniform. Kan ju inte skada iaf!
Sen sa läkaren även att vi skulle börja mata på med mera mat så vi kan fasa ut flaskan så småningom, intressant att en läkare tycker det!
Kanske kan börja med att ge henne gröt till frulle, det är oftast då hon är mest svårmatad!

Nu till något annat!
I natt sov Elna sin första 12 timmarsnatt utan buff, ramsa eller solfjäder =D> =D> =D>
Och inget bajsande på två nätter nu, det har mycket med saken att göra tror jag :D

Välling ikväll kanske :-k Undrar om man kan ha det i Dr Brownflaskan? Någon som vet?

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Härligt med bra besked!! Och vad skönt för er alla med långa nätter! =D> =D> =D>

Dr Brown-flaskan funkar som vilken flaska som helst, det är storleken på nappen som har betydelse! Vår stora tjej dricker välling ur dem med den största nappen (där hålet är som ett kryss), men det är ju lite olika vilken napp de föredrar.

Glöm inte att rapa, rapa och rapa!

Riktig mat brukar vara bra för barn med reflux. :thumbsup: Jag har för mig att många upplever att det blir bättre om de dricker vatten efter maten också. Och det är helt ok att ge riktig mat vid fler än ett mål, inte bara frukosten... ;) Mer mat åt småfolket! \:D/

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

God afton!

Här blåser vi snart bort, riktigt höstrusk!

Tänk om det var så enkelt som att byta flaska? Nu har lillan ätit så lugnt och fint ända sen hon fick Dr Brown, helt otroligt! Vågar väl inte ropa hej än, men njuter av det som varit sista dygnet :heart:

Jag upplever att hon äter mycket fortare med Dr Brown flaskan, som att det är ett annat flow i den, andra med samma erfarenhet? Det kan inte bero på ny napp för Mam nappen fick följa med till nya flaskan, eftersom hon inte alls begrep sig på den som satt på.
Kan ju vara därför som hon också äter med mera ro, att det går lättare :-k

Matar på allt eftersom nu med mer mat, men om hon fortsätter äta så lugnt och fint från flaskan så känns det ju inte panikbråttom :D

Kram :heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

God morgon!

Känns som den här tråden börjar bli kilometerlång och spretar åt alla håll, men antagligen kommer det vara roligt att gå tillbaka och läsa om ett år eller så :wink:

En sömnfundering idag!

E kan ibland vakna på morgonkvisten och ha en liten dialog med sig själv, sen brukar hon somna om efter en halvtimma eller så! Vi brukar aldrig bry oss om henne då, rätt?

Sen undrar jag, som nu, så vaknade hon en halvtimma innan morgon, arg, jag gick in, hon hade bajsat, bytte snabbt blöja och ut med ramsa. Nu är hon JÄTTEARG!!! Jag har ramsat igen och gjort husljud. Nu skulle jag kunna ta upp, men hon måste ju vara lugn först! Skulle jag tagit upp henne efter blöjbytet när morgonen ändå var så nära? Hon är väl lite för pigg nu för att somna om :?

Hur ska jag tänka i sådana här situationer?

Trevlig fredag!

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej!

Spännande med trådar som spretar åt alla håll och kanter - det är ju så det ska vara! :wink: Min tråd jag hade, när jag kurade mina killar, blev också lååång, oh yes. Och som du skriver, det är kul att gå tillbaka och läsa. :D

Dr Browns flaskor är onekligen outstanding. Då sväljer de inte en massa luft, fantastiskt!! Skönt att en så enkel grej, som ny flaska, kunde göra så stor skillnad! =D>

Ang tidiga morgnar, så har jag lärt mej under årens gång, att gå in efter 04, till barnet - argt barn, som vill upp, för då är det morgon. Så så lite trafik som möjligt efter 04 om man vill att barnet ska somna om, och det vill vi ju! Men vaknas det tidigare, som en hel timma innan, brukar jag ge en pangramsa o sen ingenting, fortsätts det - husljud el musik. Vaknas det inom en 30 min innan klockan ska ringa, så låtsas jag som att det regnar. En del barn blir arga av husljud, typ lite som att varför är någon därute o inte plockar upp mej - alla är olika, man får hitta sin strategi - inga rätt, inga fel. Jättearg blev hon nog för att hon inte blev upplockad, men i ert fall, är det ju svårt när hon vaknar på morgonkvisten o bajsar :roll: vaffö då :?: bajsa kan du väl göra liiite senare ju :wink: men nåväl, tror du inte att det här med bajsandet ger sig när hon fått kläm på den nya flaskan o magen mår bättre? :?:
Marginalkvartarna kan man alltid ta till, att väcka en kvart innan :wink: med väckarklockan som jag hoppas att du har nu!

Jag minns inte riktigt varför hon sover till 08. Av egen erfarenhet tyckte jag att 19-07 var ett bättre sovpass, provade vid något tillfälle att de skulle sova längre, men det var som att kroppen var inställd på sju till sju.
För det känns lite som att tösabiten din gärna vaknar innan klockan...eller är jag ute och cyklar :?:

Kram från solig ö 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

God afton!

Ja det blir ju onekligen lite krångligare när hon bajsar den lilla rackaren :wink: Men vi hade faktiskt hela tre nätter i rad som hon inte gjorde det, så vi kan vara på väg åt rätt håll 8) För det är ju bajseländet som ställer till det! Pangramsa och högt skvalande radio kan ev vara grejen!

Vi har haft 20-08 dels för att jag tycker det har varit knivigt att hinna med allt innan kl 19, och sen har det varit skönt att få iväg storasyster till skolan innan den lilla vaknar. Men nu har jag inte orkat flytta fram hennes tider inför vintertiden, så det kommer bli 19-07 från söndag :wink:

Har slarvat med väckarklockan, det får bli från söndag det med :D

Tack för alla dina kloka svar Dumle :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"