Tilda är här!
Re: Tilda är här!
Vi har Avent med nappstorlek 2 (från två månader)
-
saraseptember
En hel vetenskap, detta med flaskor 
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
-
Irmasmamma
Vilken underbar rapport!!kattis73 skrev:I samma veva som maken började jobba spikade jag schema och plötsligt sover Lillan som folk... Har förmodligen att göra med att jag ensam måste ta hand om alla 17 kor, förlåt - jag menar de andra tre barnen.![]()
Åååååh vad jag älskar schema!![]()
![]()
![]()
![]()
Rapporterar också glatt att hon sov sju timmar i streck inatt!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Här kommer en härlig rapport!
I samband med tvåmånadersdagen och schema så trillade poletten ner! Schemat är 11,5+2+2+45.
Tilda somnar själv utan napp och utan frågor på dagarna. Får nappen ibland vid 45-minutersskarven, men allt mer sällan. Men i övrigt ingen trafik och hon sover hela lurarna. Mörkt rum eller filt över vagnen gjorde susen för skarvarna.
Mattrasslet på kvällen löstes genom större hål i nappen. Vi medicinerade bort torsken (som hon haft nästan hela sitt liv) också, kanske bidrog detta. Hon dricker 100-150 ml som nattslurk. Ammas för övrigt.
Och nätterna! Hon somnar senast 20, utan frågor. Senaste kvällarna har hon t o m somnat utan napp. Får ibland nappen en gång mellan ett och tre. Sen får jag väcka (!) henne klockan fem för att ge medicin och då ammar jag också. Sen sover hon till sju-halv åtta. Kanske nappen en gång vid sex.
Lön för mödan!
I samband med tvåmånadersdagen och schema så trillade poletten ner! Schemat är 11,5+2+2+45.
Tilda somnar själv utan napp och utan frågor på dagarna. Får nappen ibland vid 45-minutersskarven, men allt mer sällan. Men i övrigt ingen trafik och hon sover hela lurarna. Mörkt rum eller filt över vagnen gjorde susen för skarvarna.
Mattrasslet på kvällen löstes genom större hål i nappen. Vi medicinerade bort torsken (som hon haft nästan hela sitt liv) också, kanske bidrog detta. Hon dricker 100-150 ml som nattslurk. Ammas för övrigt.
Och nätterna! Hon somnar senast 20, utan frågor. Senaste kvällarna har hon t o m somnat utan napp. Får ibland nappen en gång mellan ett och tre. Sen får jag väcka (!) henne klockan fem för att ge medicin och då ammar jag också. Sen sover hon till sju-halv åtta. Kanske nappen en gång vid sex.
Lön för mödan!
-
Irmasmamma
Föräldragrupp på BVC idag. Lyssnade på hur de andra berättade om skriknätter, bebisar som bara kan sova med bröstet i munnen eller på mamman. Vågade knappt säga att vår prinsessa sover 9+2 timmar per natt.

-
Irmasmamma
Känns igen!

Vår BVC-sköterska envisas vid VARJE besök att påminna om vilken TUR vi haft och att det minsann inte är säkert att det kommer att fortsätta så här....trots att lillan nu har sovit hela 12-timmarsnätter utan mat i över fem månader.
#-o

Vår BVC-sköterska envisas vid VARJE besök att påminna om vilken TUR vi haft och att det minsann inte är säkert att det kommer att fortsätta så här....trots att lillan nu har sovit hela 12-timmarsnätter utan mat i över fem månader.
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
saraseptember
Grattis till er! Vi har det likadant här, så jag vet hur det känns när det börjar betala sig ordentligt! 
Som jag läste nånstans här: Finns det ingen mammagrupp för SM-bebisar man kan vara med i?
Som jag läste nånstans här: Finns det ingen mammagrupp för SM-bebisar man kan vara med i?
-
Irmasmamma
Jag startade en tråd inne på Kackel i vintras, så vi var ett gäng Stockholmsmammor som träffades flera gånger med våra små!saraseptember skrev: Som jag läste nånstans här: Finns det ingen mammagrupp för SM-bebisar man kan vara med i?
(trådkap slut....... 8) )
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
saraseptember
Okej, tack, ska kolla in där! 
Rapport då! Gladaste nöjdaste lilla tjejen är nu drygt 3,5 månader. Hon sover jättebra enligt schema. På natten väcker jag vid 5 eftersom hon ska ha sin medicin var åttonde timme, ammar henne då också. Jag gissar att hon hade sovit 11-timmarsnatt annars, eftersom jag alltid väcker, hon vaknar aldrig själv numera. Hon kommer ju äta sin medicin till hon är 1-2 år (Ungefär var åttonde timme), och så länge vill jag ju inte nattmata henne, gissar att det blir väldigt mycket svårare att vänja av henne vid nattamat i den åldern!? (Annars är det ju inget bekymmer för mig, jag måste ju ändå ställa klockan för att ge medicinen...) Vet inte riktigt när och hur jag ska ändra på detta. En tanke är att ge medicinen vid 23-tiden i stället, mer eller mindre i sömnen, utan nattamat. Funderar på vid vilken ålder det är lämpligast att göra denna förändring?
Ingen napp på nätterna längre, det löste sig av sig själv!
På dagarna skarvar hon fortfarande en del, men inte alltid. Ungefär hälften av lurarna får hon nappen i skarven, men allt mer sällan. Så jag börjar hoppas och tro att nappen kommer försvinna av sig själv. Särskilt om jag så småningom ändrar schema till 1,5-timmarslurar (hon sover nu 11+2+2+45).
Tycker det är svårt att få i henne mat (ammar helt förutom en flaska som nattslurk), hon blir oerhört lätt distraherad och med tre storebrorsor är det svårt att få till lugn och ro vid måltiderna. Än så länge verkar hon ändå få i sig tillräckligt eftersom hon sover gott på nätterna. Bäst funkar att väcka henne femminuter innan luren är slut och låta henne äta halvsovande... Men snart snart börjar vi med gröt och mat!
Livet med bebis är verkligen såååå enkelt nu! Första två månaderna var svajiga som sig bör, men sen trillade den ena poletten efter den andra ner.
Ingen napp på nätterna längre, det löste sig av sig själv!
På dagarna skarvar hon fortfarande en del, men inte alltid. Ungefär hälften av lurarna får hon nappen i skarven, men allt mer sällan. Så jag börjar hoppas och tro att nappen kommer försvinna av sig själv. Särskilt om jag så småningom ändrar schema till 1,5-timmarslurar (hon sover nu 11+2+2+45).
Tycker det är svårt att få i henne mat (ammar helt förutom en flaska som nattslurk), hon blir oerhört lätt distraherad och med tre storebrorsor är det svårt att få till lugn och ro vid måltiderna. Än så länge verkar hon ändå få i sig tillräckligt eftersom hon sover gott på nätterna. Bäst funkar att väcka henne femminuter innan luren är slut och låta henne äta halvsovande... Men snart snart börjar vi med gröt och mat!
Livet med bebis är verkligen såååå enkelt nu! Första två månaderna var svajiga som sig bör, men sen trillade den ena poletten efter den andra ner.
-
Irmasmamma
Hejsan!
Vilken underbar rapport, härligt att läsa!! \:D/ =D>
Om jag får råda (och det får jag ju
) så skulle jag i vanlig ordning ta bort nattmaten när tiden är inne och liten äter en massa riktig mat dagtid. Sen skulle jag med Attityden av självklarhet ta upp och ge medicin när så behövs och sen lägga ner igen som om ingenting hänt. 8) Precis som om man måste byta blöja mitt i natten (har hänt här
) eller ta upp och åka hem i bil osv. Inte ska liten behöva mat för att somna om, när hon är en Säker Sovare!

Vilken underbar rapport, härligt att läsa!! \:D/ =D>
Om jag får råda (och det får jag ju
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Lillan är nu fyra månader fyllda och strular alltmer vid amningen. Dags för mat! Igår fick hon lite banan - mums!
Men jag har en fundering. Innan det blir fulla mål får man ju komplettera med amning. Är det bäst att börja med skedmat och avsluta med amning, eller tvärtom? Känns ju mest logiskt att introducera skedmat när hon är hungrig. Å andra sidan är det hopplöst att få henne att amma om hon inte är nyvaken...
Tankar och erfarenheter? Minns verkligen inte hur jag gjorde med de andra...
Men jag har en fundering. Innan det blir fulla mål får man ju komplettera med amning. Är det bäst att börja med skedmat och avsluta med amning, eller tvärtom? Känns ju mest logiskt att introducera skedmat när hon är hungrig. Å andra sidan är det hopplöst att få henne att amma om hon inte är nyvaken...
Tankar och erfarenheter? Minns verkligen inte hur jag gjorde med de andra...
-
MammaFrankie
Hej Kattis73 
Mest logiskt och rekommenderat är väl att man skedmatar först och ammar sedan eftersom man vill att dom ska vara så hungriga som möjligt när man introducerar något nytt men ...
Jag tänkte som så att jag vill ju prova och delamma så länge som möjligen går och precis som det verkar för er så ammade mini som bäst precis i början av målet. Så vi körde ammning först och massa attityd och skedmatning sedan och mumma...Mini älskade ju mat så det var inga problem.
Nu däremot när ammningen inte är huvudfödan är den också mer intressant därför kan jag nu göra lite som jag vill här beroende på hur det passar.
Med storebror skedmatade jag först och ammade sedan från start men han var också brösttokig till skillnad från miniman.
Det är vår erfarenhet
Lycka till nu
Kram
Va inne o tjuvläste lite på din tråd för å se hur det går med lillskruttan och såg din fråga så jag tänkte dela med mig av hur vi har gjort.Men jag har en fundering. Innan det blir fulla mål får man ju komplettera med amning. Är det bäst att börja med skedmat och avsluta med amning, eller tvärtom? Känns ju mest logiskt att introducera skedmat när hon är hungrig. Å andra sidan är det hopplöst att få henne att amma om hon inte är nyvaken...
Mest logiskt och rekommenderat är väl att man skedmatar först och ammar sedan eftersom man vill att dom ska vara så hungriga som möjligt när man introducerar något nytt men ...
Jag tänkte som så att jag vill ju prova och delamma så länge som möjligen går och precis som det verkar för er så ammade mini som bäst precis i början av målet. Så vi körde ammning först och massa attityd och skedmatning sedan och mumma...Mini älskade ju mat så det var inga problem.
Nu däremot när ammningen inte är huvudfödan är den också mer intressant därför kan jag nu göra lite som jag vill här beroende på hur det passar.
Med storebror skedmatade jag först och ammade sedan från start men han var också brösttokig till skillnad från miniman.
Det är vår erfarenhet
Lycka till nu
Kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Tilda får nu gröt på två matskedar vatten och en fjärdedels banan och hon ääääääälskar det! Hade kunnat sleva in mycket mer, tror jag. Hon äter en stund efter amningen, funkar alltså bra trots att hon knappast är vrålhungrig.
Men magen... Hon verkar inte ha ont eller så. Men från att ha bajsat var fjärde - var femte dag, bajsar hon nu fyra - fem gånger om dagen. Ofta även en gång på natten (i samband med amningen). Ska jag backa, eller köra på?
Men magen... Hon verkar inte ha ont eller så. Men från att ha bajsat var fjärde - var femte dag, bajsar hon nu fyra - fem gånger om dagen. Ofta även en gång på natten (i samband med amningen). Ska jag backa, eller köra på?