SM hemma hos oss
Re: Nils och brorsorna
Kul tema på födelsedagslunchen!
Låter smart med vändningsträning på dagarna så att man inte behöver bry sig om det på natten, hoppas trenden håller i sig! Lite kul att jämföra, här har vi inte börjat vända oss än åt nåt håll.
Låter smart med vändningsträning på dagarna så att man inte behöver bry sig om det på natten, hoppas trenden håller i sig! Lite kul att jämföra, här har vi inte börjat vända oss än åt nåt håll.
Nelly f. 28 maj 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Trenden hâller i sig [-o< , nu ska jag bara lära mig att ta mig i säng i vettig tid själv ocksâ.emu skrev:Låter smart med vändningsträning på dagarna så att man inte behöver bry sig om det på natten, hoppas trenden håller i sig!
Så härligt med en riktig mysfödelsedag
!
Och att vändningscirkusen dragit förbi är ju kalasbra =D> !
Och att vändningscirkusen dragit förbi är ju kalasbra =D> !
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
#-o Men den verkar ha kommit tillbakaaso skrev:Och att vändningscirkusen dragit förbi är ju kalasbra =D> !
Sen brukar han börja om nân gâng vid sex, vilket i nio fall av tio väcker Mellanbror (men inte Storebror). Mellanbror börjar dâ ropa att han tycker att det är morgon och vill inte höra pâ nâgon ramsa. Jag försöker undvika ramsan efter vargtimmen dâ min erfarenhet är att de vid den tiden vaknar till ordentligt om man gör nânting överhuvudtaget.
Igâr hade vi födelsedagskalas igen, den här gângen för Storebrors kompisar. \:D/ Sex inbjudna gäster och mammor och syskon var välkomna att stanna om sâ önskades. Vi blev sjutton personer i vâr lägenhet pâ 80 kvadrat (med tvâ igenbommade rum dit jag förpassat diverse saker jag inte ville hâlla pâ att medla om). Finns det hjärterum sâ finns det stjärterum.
Den senaste tiden har jag börjat glömma bort att fylla i Lillebrors tider i det lilla block jag ständigt bär med mig sen han föddes. Ibland inser jag pâ kvällen att jag inte skrivit nânting alls, men numera är det ju superlätt att fylla i efterhand eftersom Lillebror sakta men säkert närmar sig skalmanstadiet.
Kortlurarna tas ju i sele fyra dagar i veckan dâ Storebror gâr i skolan och dâ tar Lillebror oftast lite tid pâ sig att somna, sâ dâ klockar jag tiden och väcker efter 45. Vissa dagar gâr vi direkt hem efter att vi lämnat Storebror pâ morgonen (
De andra stolparna är mattiderna:
Det sista mâlet känns allt mindre optimalt och jag tror att Lillebror skulle behöva nât lite rejälare, typ gröt eller välling, men jag har inte haft ro att testa än. Hade tänkt passa pâ nu i helgen dâ jag hade maken pâ plats men dâ var det sâ mycket annat att fixa med (Storebror har ju fyllt om nâgon har missat det
Jag mâste för övrigt dela med mig av min tanke frân igâr kväll när vi satte igâng med kvällsruschen. Att fâ sina egna tre smâ ungar rena och mätta inför sänggâende är absolut ingenting jämfört med att rodda ett barnkalas med elva ungar varav det stora flertalets föräldrar inte har ett hum om Barnaboken. Alltsâ barn som nejas och fyas (och fâr smisk
En av mammorna var helt paff över Mellanbror (som hon dittills bara sett i lekparken och utanför skolan). När jag skulle koka te och kaffe i köket sâ drog han helt pâ eget bevâg fram pallen till köksbänken och började hjälpa till. Lugn, fin och sansad. Total kontrast till den storm som i samma ögonblick drabbade vârt intilliggande vardagsrum där fyraâringarna höll hus.
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Det är så härligt att läsa om ert liv, goa ungar, vad skulle man göra utan dem?
Grattis till den nyblivna fyraåringen! Vi har ju en likadan modell här hemma och han har verkligen blivit STOR nu.
Kram Susan
Grattis till den nyblivna fyraåringen! Vi har ju en likadan modell här hemma och han har verkligen blivit STOR nu.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack Susan
, hoppas ni alla är friska nu sâ att ni kan fira de stora killarna ordentligt.
Här har Storebror gâtt och blivit lite sjuk, men än sâ länge mâr resten av gänget bara bra. Semesterkänslan som infann sig efter att alla födelsedagskalasgästerna gâtt hem sitter kvar och nu när Storebror har skollov sâ är det verkligen supermysigt att "bara" vara hemmakring. O:)
Lillebror har mer eller mindre slutat vända sig pâ nätterna \:D/ och sover oftast fram till morgonen utan ett knyst. Storebror blev sjuk igâr kväll och i natt hojtade han ett par gânger och var törstig, han fick paracetamol klockan tre dâ han var riktigt varm och det var en hel del spring inne i barnens rum. Mellanbror vaknade till en gâng, men Lillebror han sov som en stock. Skönt att ha det "kollat".
Matningen gâr framât, nu slinker det emellanât ner en hel liten burk i alla fall till ett av mâlen. Han fâr alltid sâ mycket han vill och sen sâ mycket amning han vill. Han tömmer ena bröstet ordentligt, men nummer tvâ är inte riktigt lika intressant. Sâ nu har jag fâtt gâ tillbaka till att verkligen komma ihâg med vilket bröst jag började senast sâ att det inte blir hârt och ont. Än sâ länge kör jag med köpta fruktpuréer, typ aprikos, persika, päron... och det uppskattas. Jag gjorde egen sötpotatispuré för nâgon vecka sen, men det uppskattades inte. Jag ska ta tag i det igen, nu känns det som att vi fâtt in skedtekniken rätt sâ bra vilket känns som en förutsättning för lite mindre söta smaker.
I förmiddags kokade de stora och jag en supergod rotsakssoppa (morot, palsternacka, sötpotatis, potatis, vitlök - mixas, i med kokosmjölk och lite kryddor typ kanel, kummin..) och när vi ât lunch sâ doppade jag ett finger och serverade Lillebror. Det togs mycket väl emot sâ nu tror jag att jag ska ta tag i det där med hemlagad mosmat. Andra Mosboken ligger framme! :thumbsup:
I och med att Lillebror nu sover sâ bra nattetid igen sâ har jag inte varit sâ ambitiös med min planerade förbättring av det fjärde mâlet. Det är alltsâ fortfarande helamning som gäller, och i flera omgânger pâ diverse ställen. Badpallen, syskonrummet under pâklädning av storebrorsorna efter badet, vid vâr middag...
Ingen ordning alls och ingen separat nattslurk, men det verkar ju som att Lillebror stâr sig ändâ sâ jag tackar och tar emot. 8)

Här har Storebror gâtt och blivit lite sjuk, men än sâ länge mâr resten av gänget bara bra. Semesterkänslan som infann sig efter att alla födelsedagskalasgästerna gâtt hem sitter kvar och nu när Storebror har skollov sâ är det verkligen supermysigt att "bara" vara hemmakring. O:)
Lillebror har mer eller mindre slutat vända sig pâ nätterna \:D/ och sover oftast fram till morgonen utan ett knyst. Storebror blev sjuk igâr kväll och i natt hojtade han ett par gânger och var törstig, han fick paracetamol klockan tre dâ han var riktigt varm och det var en hel del spring inne i barnens rum. Mellanbror vaknade till en gâng, men Lillebror han sov som en stock. Skönt att ha det "kollat".
Matningen gâr framât, nu slinker det emellanât ner en hel liten burk i alla fall till ett av mâlen. Han fâr alltid sâ mycket han vill och sen sâ mycket amning han vill. Han tömmer ena bröstet ordentligt, men nummer tvâ är inte riktigt lika intressant. Sâ nu har jag fâtt gâ tillbaka till att verkligen komma ihâg med vilket bröst jag började senast sâ att det inte blir hârt och ont. Än sâ länge kör jag med köpta fruktpuréer, typ aprikos, persika, päron... och det uppskattas. Jag gjorde egen sötpotatispuré för nâgon vecka sen, men det uppskattades inte. Jag ska ta tag i det igen, nu känns det som att vi fâtt in skedtekniken rätt sâ bra vilket känns som en förutsättning för lite mindre söta smaker.
I förmiddags kokade de stora och jag en supergod rotsakssoppa (morot, palsternacka, sötpotatis, potatis, vitlök - mixas, i med kokosmjölk och lite kryddor typ kanel, kummin..) och när vi ât lunch sâ doppade jag ett finger och serverade Lillebror. Det togs mycket väl emot sâ nu tror jag att jag ska ta tag i det där med hemlagad mosmat. Andra Mosboken ligger framme! :thumbsup:
I och med att Lillebror nu sover sâ bra nattetid igen sâ har jag inte varit sâ ambitiös med min planerade förbättring av det fjärde mâlet. Det är alltsâ fortfarande helamning som gäller, och i flera omgânger pâ diverse ställen. Badpallen, syskonrummet under pâklädning av storebrorsorna efter badet, vid vâr middag...
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Snacka om han är trygg den lille killenSarisparis skrev:Mats vaknade till en gâng, men Nils han sov som en stock.
Är bara så att det är en extra glädje att erbjuda de små hemlagad mat, burkmat är kanon, men inget slår färska örter och riktigt smör i matenSarisparis skrev:Det togs mycket väl emot sâ nu tror jag att jag ska ta tag i det där med hemlagad mosmat.
Kram kram
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack aso 
Kanske är det fler än jag som halkat in i "bära omkring pâ bebis-träsket"?
Jag har haft som vana att efter mat och skötning köra golvläge/babysitter/bord sâ länge det orkas och sen förlänge vakenpasset med att sitta pâ arm (dammsugning är en hit, men bara jag "gör" nâgot sâ brukar bebis pigga pâ sig lite). Men jag har ju totalt missat att Lillebror numera är en stor kille 
Idag blev han gnällig i famnen och dâ det inte alls var läggdags än pâ en stund sâ dividerade jag lite med mig själv om kräkrisken och bestämde mig för att lägga honom pâ mage pâ lekmattan som har en massa intressanta grejer att titta pâ och greja med. Där lâg han nöjd och glad i en dryg kvart, sen började han gnälla och jag tänkte att jaha, dâ kör vi vidare i famnen. Men när jag vänder mig sâ ser jag att han hamnat pâ rygg och det räckte med att putta lite för att han nöjt skulle vända sig pâ mage och fortsätta att titta och känna. Sen var det bara att plocka upp lille herrn när det var läggdags.
Och det blev inget kräk. \:D/
För övrigt sâ konstaterade jag igâr att jag inte skrivit en rad i mitt mat-och-sov-och annat viktigt-block pâ flera dagar. Nu är den förutsägbara vardagen här fullt ut och det är sâ skönt. O:)

Kanske är det fler än jag som halkat in i "bära omkring pâ bebis-träsket"?
Idag blev han gnällig i famnen och dâ det inte alls var läggdags än pâ en stund sâ dividerade jag lite med mig själv om kräkrisken och bestämde mig för att lägga honom pâ mage pâ lekmattan som har en massa intressanta grejer att titta pâ och greja med. Där lâg han nöjd och glad i en dryg kvart, sen började han gnälla och jag tänkte att jaha, dâ kör vi vidare i famnen. Men när jag vänder mig sâ ser jag att han hamnat pâ rygg och det räckte med att putta lite för att han nöjt skulle vända sig pâ mage och fortsätta att titta och känna. Sen var det bara att plocka upp lille herrn när det var läggdags.
För övrigt sâ konstaterade jag igâr att jag inte skrivit en rad i mitt mat-och-sov-och annat viktigt-block pâ flera dagar. Nu är den förutsägbara vardagen här fullt ut och det är sâ skönt. O:)
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
Åh, jag känner igen mig!
Vår nya lille får hänga alldeles för mycket på armen, i bara farten eller för att jag behöver lämna rummet en längre stund och inte tycker att vår 2-åring är en lämplig barnvakt
. Så detta har han såklart vant sig vid och, tja, kanske är det ett träsk! Har i alla fall också börjat märka att han är mer och mer nöjd på mage där han snurrar runt i alla vinklar. Om han varit mitt första barn hade jag varit mycket mer engagerad i hans magtränande och då hade han förmodligen varit ännu mer nöjd på golvet och mindre nöjd i famnen. Men nu fick jag i alla fall lite inspiration att köra på ännu mer, kräkisbarn som han är till trots.
Vår nya lille får hänga alldeles för mycket på armen, i bara farten eller för att jag behöver lämna rummet en längre stund och inte tycker att vår 2-åring är en lämplig barnvakt
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Dâ är jag alltsâ inte alldeles ensam, tack hannah 
Här har det hänt grejer sen sist.
Lillebror har fyllt fem mânader.
Lillebror har fâtt en tand.
Lillebror visar tydligt att han behöver Mera Mat (och gärna dâ riktig sâdan och inte sâna där fjuttiga fruktpuréer som är det enda han fâtt hittills).
Lillebror kan numera âka bil utan att skrika sig hes. Ett nästintill säkert kort är att âka precis när det är dags för kortlur (riktigt idealiskt blir det om bilresan tar cirka 45 minuter
)
Lillebror är en alldeles tvättäkta flörtis och charmar alla som kommer i hans väg. 
Och sist, men inte minst, ikväll sâ vände sig Lillebror alldeles själv frân rygg till mage. =D>
Nu mâste jag verkligen se till att fâ ändan ur vagnen och börja mosa riktig mat, jag har haft en massa dâliga ursäkter de senaste veckorna (ja, jag borde ha börjat för länge sen
). Vändningscirkusen är fortfarande pâ plats, med ett eller tvâ uppvak per natt och numera även kombinerat med tidig morgon (men det skyller jag delvis pâ vintertiden
). Däremot tror jag att Lillebror vaknar - och börjar gymma - eftersom han inte är precis sâ mätt som han skulle kunna vara och verkligen borde vara.
Jag har varit pâ resande fot den senaste veckan, en liten turné söderut med bara Storebror och Lillebror som sällskap. Mellanbror fick tyvärr stanna hemma dâ jag inte kunde flyga själv med tvâ barn under tvâ âr, icke sa nicke enligt flygbestämmelserna. Kvällsruschen med bara tvâ barn och dessutom med en hel radda hjälpande händer (vi hade underbara värdar O:)
) gjorde att Lillebror fick sig en liten fruktkompott även till middag, alltsâ tre skedmâl per dag. Men aptiten var inte pâ topp dâ en förkylning ocksâ var pâ plats. Kanske även tandsprickningen spelade in där? 
Air France passade pâ att lägga in en liten strejk lagom till skollovet, sâ vi kom inte hem som beräknat tisdag morgon. Istället fick vi plats pâ onsdagsflyget 17.15. Av praktiska skäl sâ satt vi pâ flygplatsen redan klockan tvâ (vâr värd brände hela sin lunchrast pâ att köra oss till flyget
) Eftersom Lillebror inte sover nâgra länge lurar i selen och jag hade lite pâ känn att själva resan skulle bli lite längre än väntat sâ vände jag pâ schemat och gav honom en rejäl lânglur pâ morgonen. Sâ att han hade lite att stâ sig pâ inför den hattiga eftermiddag/kväll som väntade. Incheckningen var inte öppen när vi kom fram till flygplatsen, sâ där satt vi med vâra resväskor och väntade i flera timmar. Jag lânade ut min kamera till Storebror som sin vana trogen tog en hel (lâng) serie med bilder ur oväntade vinklar. Som ofta i strejktider var de befintliga flygen försenade, men vid halvsju sâ kom vi iväg. Framme i Paris strax innan âtta och sen var det bara lite bilköer innan vi till slut kom innanför dörr vid nio. Lillebror skötte sig otroligt bra hela dagen, han sov tvâ 45minutare pâ flygplatsen och höll sina mattider pâ ett ungefär. Men när vi satte honom i bilstolen för att âka hem till oss frân flygplatsen sâ var han riktigt less. Läggningstiden var för länge sen passerad och han protesterade sâ mycket han kunde hela vägen hem. Storebror var en sann hjälte hela dagen och jag var sâ imponerad av hur stor han blivit. Han blev min alldeles nödvändiga lilla hjälpreda som sprang med saker till soptunnan, gick och hämtade servetter osv. Allt med gott humör. När jag kom hem läste jag i Barnaboken om 4-âringen och kände verkligen igen den där Äventyraren som Anna beskriver sâ fint. Allra finaste resesällskapet! :thumbsup:
Mellanbror fick vara nâgra dagar hos Papy och Mamy, och sen nâgra dagar hemma med pappa. Det blev en dag extra pga strejken, sâ maken fick jobba hemifrân med Mellanbror som sällskap. Det hade gâtt alldeles utmärkt, Mellanbror var mycket bättre pâ att "inte störa" än vad maken hade kunnat tro.
Kanske för att de hade jobbat sâ bra ihop dagarna innan? Jag var mäkta imponerad när jag kom hem, vâra ständiga renovationsprojekt hade tagit flera stora steg framât och vârt vardagsrum var totalt omdekorerat med tvätt torkandes i varenda vrâ (tur att vi har stora fönster med lânga gardinstänger
). Maken hade lyckats TÖMMA tvättkorgen, det har jag nog inte lyckats med sen Lillebror föddes. 
Mellanbror hade haft det jättebra bâde hos Papy och Mamy och med pappa, men det var helt fantastiskt att se hans reaktion när vi sâgs pâ flygplatsen. Han och Storebror var totalt euforiska av att äntligen ses, de sprang omkring och jagade varann, fick tag pâ varandra och kramades länge länge. Sâ sprang de igen och sâ började det hela om. Jag lyckats grabba tag i Mellanbror och lyfte upp honom i famnen (bredvid Lillebror som satt i selen) för att fâ mig en riktig kram jag med. Han satt kvar en liten stund och dâ ser jag i ögonvrân hur han böjer sig fram och pussar pâ Lillebror flera flera gânger. Underbara underbara ungar.

Här har det hänt grejer sen sist.
Nu mâste jag verkligen se till att fâ ändan ur vagnen och börja mosa riktig mat, jag har haft en massa dâliga ursäkter de senaste veckorna (ja, jag borde ha börjat för länge sen
Jag har varit pâ resande fot den senaste veckan, en liten turné söderut med bara Storebror och Lillebror som sällskap. Mellanbror fick tyvärr stanna hemma dâ jag inte kunde flyga själv med tvâ barn under tvâ âr, icke sa nicke enligt flygbestämmelserna. Kvällsruschen med bara tvâ barn och dessutom med en hel radda hjälpande händer (vi hade underbara värdar O:)
Air France passade pâ att lägga in en liten strejk lagom till skollovet, sâ vi kom inte hem som beräknat tisdag morgon. Istället fick vi plats pâ onsdagsflyget 17.15. Av praktiska skäl sâ satt vi pâ flygplatsen redan klockan tvâ (vâr värd brände hela sin lunchrast pâ att köra oss till flyget
Mellanbror fick vara nâgra dagar hos Papy och Mamy, och sen nâgra dagar hemma med pappa. Det blev en dag extra pga strejken, sâ maken fick jobba hemifrân med Mellanbror som sällskap. Det hade gâtt alldeles utmärkt, Mellanbror var mycket bättre pâ att "inte störa" än vad maken hade kunnat tro.
Mellanbror hade haft det jättebra bâde hos Papy och Mamy och med pappa, men det var helt fantastiskt att se hans reaktion när vi sâgs pâ flygplatsen. Han och Storebror var totalt euforiska av att äntligen ses, de sprang omkring och jagade varann, fick tag pâ varandra och kramades länge länge. Sâ sprang de igen och sâ började det hela om. Jag lyckats grabba tag i Mellanbror och lyfte upp honom i famnen (bredvid Lillebror som satt i selen) för att fâ mig en riktig kram jag med. Han satt kvar en liten stund och dâ ser jag i ögonvrân hur han böjer sig fram och pussar pâ Lillebror flera flera gânger. Underbara underbara ungar.
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
=D> Nu jäklar, i natt ska Nils och jag sova non stop! =D>
Igâr fick Lillebror, utöver sina vanliga fruktpuréer fm och em, banan till kvällsmat + amning som kvällsslurk cirka en halvtimme senare och pâ det sov han fram till halvsex utan ett pip. Jag med!
Idag har jag serverat unge mannen sötpotatis med extra smör till lunch, gick sâ där. Han lâg inte sâ länge vid bröstet heller, sâ han kanske inte var pâ mathumör helt enkelt.
Till mellanmâl fick hans hemlagad gröt, med smör, samt generöst med plommonpuré. Han älskade det och hade jag haft mer i skâlen sâ hade det nog gâtt ner det med.
Till middag fick han först en halv banan, sen sa han stopp. Dâ erbjöd jag bröstet och efter att han tömt det
sâ tog jag fram bananen igen. Andra halvan gick ner i ett huj! =D> Bad och bus med brorsorna och sen ett alldeles knökfullt bröst till kvällsslurk, som tömdes helt.
Jag blev riktigt förskräckt av hur enkelt det var att göra egen gröt, det kom jag mig aldrig för att göra med Mellanbror som ibland fick gröt när vi hade vänner frân Sverige pâ besök.
Här ska mosas!

Igâr fick Lillebror, utöver sina vanliga fruktpuréer fm och em, banan till kvällsmat + amning som kvällsslurk cirka en halvtimme senare och pâ det sov han fram till halvsex utan ett pip. Jag med!
Idag har jag serverat unge mannen sötpotatis med extra smör till lunch, gick sâ där. Han lâg inte sâ länge vid bröstet heller, sâ han kanske inte var pâ mathumör helt enkelt.
Till mellanmâl fick hans hemlagad gröt, med smör, samt generöst med plommonpuré. Han älskade det och hade jag haft mer i skâlen sâ hade det nog gâtt ner det med.
Till middag fick han först en halv banan, sen sa han stopp. Dâ erbjöd jag bröstet och efter att han tömt det
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
:^o uppvak vid tvâ (vändes till mage) och sen lâg lille killen och kvittrade och sjöng frân kvart över sex tills att det var morgon. När jag kom in lâg han pâ rygg utan täcke och fyrade av världens filmstjärnasmajl. 8) Storebrorsorna hade väckts av konserten, men hade inga problem av att ligga kvar under täcket och mysa och lyssna pâ lillebrors sângövningar.
Lite knepigt tycker jag att det är dâ han aldrig är ledsen vid uppvak, vilket gör att det blir helt fel att börja verktyga. Jag hör pâ hur han lâter om han ligger pâ rygg eller mage, sâ ligger han pâ rygg gâr jag in mycket snabbt och diskret och vänder honom pâ rygg och gâr sen ut med attityden att jag aldrig varit inne.
Ny dag, nya tag!

Lite knepigt tycker jag att det är dâ han aldrig är ledsen vid uppvak, vilket gör att det blir helt fel att börja verktyga. Jag hör pâ hur han lâter om han ligger pâ rygg eller mage, sâ ligger han pâ rygg gâr jag in mycket snabbt och diskret och vänder honom pâ rygg och gâr sen ut med attityden att jag aldrig varit inne.
Ny dag, nya tag!
Hej!
Det är kul att läsa din tråd. Tack för att du delar med dig! Det är så inspirerande att se hur du får ihop det med tre barn och det ger lite perspektiv till mina egna funderingar kring mina två. Din lilla kille är lite äldre än min, så att läsa om hans utveckling ger pepp inför vår egen väg framåt. Dessutom har vi lite samma situation med småkillar som vaknar för tidigt men som inte är ledsna, så det ska bli kul att se hur det löser sig för er. Vår lille vaknar kring 6 och först hör man stön och bök (han sover i rummet bredvid) som sen följs av pruttljud och gurglande. När han låter så på dagtid är det när han är som nöjdast, så han verkar ju inte lida direkt. Min man är dock inte så tålmodig att han bara låter honom vara utan har gått in och mysvagnat lite grann. På det har han somnat om och vaknar oftast inte förrän jag får väcka 7.30. Hm, kanske ändå är dags att låta honom vara helt, känna som att vi annars skapar en vana vi inte har för avsikt att behålla.
Ser fram emot er fortsatta berättelse!
/H
Det är kul att läsa din tråd. Tack för att du delar med dig! Det är så inspirerande att se hur du får ihop det med tre barn och det ger lite perspektiv till mina egna funderingar kring mina två. Din lilla kille är lite äldre än min, så att läsa om hans utveckling ger pepp inför vår egen väg framåt. Dessutom har vi lite samma situation med småkillar som vaknar för tidigt men som inte är ledsna, så det ska bli kul att se hur det löser sig för er. Vår lille vaknar kring 6 och först hör man stön och bök (han sover i rummet bredvid) som sen följs av pruttljud och gurglande. När han låter så på dagtid är det när han är som nöjdast, så han verkar ju inte lida direkt. Min man är dock inte så tålmodig att han bara låter honom vara utan har gått in och mysvagnat lite grann. På det har han somnat om och vaknar oftast inte förrän jag får väcka 7.30. Hm, kanske ändå är dags att låta honom vara helt, känna som att vi annars skapar en vana vi inte har för avsikt att behålla.
Ser fram emot er fortsatta berättelse!
/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack hannah
Ja, tidiga morgnar är ju synnerligen intressant...
Ska bli spännande att se hur natten blir. Lillebror har fâtt gröt till mellanmâl (med plommonpuré) och till middag (med persikopuré) och till lunch blev det sötpotatis. Allt med extra smör. 8) Vâr yngste son är ju en kräkare av rang, även om kräkningarna är mer frekventa än rikliga. Men ikväll blev det bâde och. Det var pappan (som kom hem innan badet \:D/ ) som meddelade mig att Lillebror kräkts upp hela middagen. Jag hoppas att maken är mer lättimponerad av mig vad gäller kräks och att han överdriver bigtime. Klart att det bara var lite överskottskräk som vanligt. 8) Eller?
Annan nyhet frân idag. Lillebror har börjat använda sin tand och lyckades idag bita mig ordentligt tvâ gânger. Fy vad ont det gör.
Med Mellanbror tog amningen tvärt slut pâ tvâ dagar dâ han fâtt sex tänder pâ en vecka och verkligen gjorde mig illa vid amning. Sâ jag satte stopp helt abrupt. Det vill jag verkligen inte den här gângen, mycket ocksâ för min skull dâ jag antagligen inte kommer att amma nâgra fler smâ bebbar. Nej du Lillebror, du fâr nog lära dig att hâlla lille gadden i styr. [-o<

Ska bli spännande att se hur natten blir. Lillebror har fâtt gröt till mellanmâl (med plommonpuré) och till middag (med persikopuré) och till lunch blev det sötpotatis. Allt med extra smör. 8) Vâr yngste son är ju en kräkare av rang, även om kräkningarna är mer frekventa än rikliga. Men ikväll blev det bâde och. Det var pappan (som kom hem innan badet \:D/ ) som meddelade mig att Lillebror kräkts upp hela middagen. Jag hoppas att maken är mer lättimponerad av mig vad gäller kräks och att han överdriver bigtime. Klart att det bara var lite överskottskräk som vanligt. 8) Eller?
Annan nyhet frân idag. Lillebror har börjat använda sin tand och lyckades idag bita mig ordentligt tvâ gânger. Fy vad ont det gör.
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Rapport frân natten som gâtt
Ett uppvak vid tretiden, Lillebror pâ rygg som fâr hjälp att hamna pâ rätt köl. Mitt i natten är det mera gnöl än sâng och han är inte riktigt vaken.
Sen satte han igâng med morgonkonserten bra mycket tidigare än vanligt, kvart i sex kom första tonen (som hade varit fullkomligt ljuvlig att lyssna till vid nästintiill vilken annan tidpunkt som helst
). Tre gânger pâ en halvtimme var jag inne och vände till rygg mycket diskret och mycket snabbt. Men han bara sjöng vidare, utan att väcka nâgon annan än mig. Klarvaken och pâ strâlande humör som det verkade. När klockan började närma sig halvsju och han fortfarande inte visade nâgra som helst tecken pâ att dämpa volymen (fortfarande skönsâng dock) sâ gick jag in och la tillrätta ordentligt utan att hasta eller försöka vara diskret. En nâgra sekunder lâng och bestämd solfjäder fick avsluta det hela innan jag gick med bestämda steg. Jag kröp ner under täcket och räknade sekunder innan konserten skulle âterupptas, men han förblev tyst. Och när jag kom in för att väcka de stora sâ lâg Lillebror och sov. \:D/
Kanske ska detta bli min strategi, att verkligen lämna besked när han vaknar där pâ morgonen istället för att bara "hjälpa" (hrm hrm
)? Det var i allafall mycket skönt att äntligen fâ en morgon dâ Lillebror inte bryter ihop innan det är dags att gâ till skolan dâ han verkligen blir sâ trött av att vara vaken sâ länge första passet.
De tre senaste dagarna har jag haft maken hemma under kvällsruschen vilket gjort det mycket smidigt att lägga in ett grötmâl till Lillebror. Men nu är ju veckan igâng igen och jag stâr för det mesta själv sâ nu mâste jag se över kvällsplaneringen igen. Jag tror att jag har hittat ett vinnande koncept:
Kl 17.45 Startskott för kvällsruschen (en kvart tidigare än vanligt)
Gröt till Lillebror
Bad av alla tre
Pâ med pyjamas osv
Eventuellt middagsfix om den inte är klar sen innan
Middag med de stora + amning som kvällslurk till Lillebror
Läggning av Lillebror (senast halvâtta)
Tandborstning och eventuellt pyjamasbyte av Mellanbror. Städrond i vardagsrummet, lite tv. Skrattet till go'nattet
Läggning av de stora (senast âtta)
Fördelarna med att mata Lillebror innan badet är flera:
Han fâr pâ sig en ren pyjamas som förhoppningsvis kan behâllas pâ fram till morgonen
Han är mätt när det ska badas och sen fixas med de stora. Vi fâr en mycket nöjd och tâlmodig liten herre som bara njuter av sällskapet. 
Amningen blir en ren kvällsslurk och jag slipper sitta och amma inne pâ pallen i badrummet.
Det blir helt enkelt lite mera ordning pâ torpet. Att amma hit och dit under fjärde mâlet är varken praktiskt eller mysigt. Detta har blivit tydligare för varje dag som gâtt, Lillebror är ju ingen liten bebisplutt längre.
Jag gjorde mitt bästa för att inte visa min oro att bli biten av Lillebror nu i morse och han spelade med och gömde bort tanden helt och hâllet. Ouf! \:D/

Ett uppvak vid tretiden, Lillebror pâ rygg som fâr hjälp att hamna pâ rätt köl. Mitt i natten är det mera gnöl än sâng och han är inte riktigt vaken.
Sen satte han igâng med morgonkonserten bra mycket tidigare än vanligt, kvart i sex kom första tonen (som hade varit fullkomligt ljuvlig att lyssna till vid nästintiill vilken annan tidpunkt som helst
Kanske ska detta bli min strategi, att verkligen lämna besked när han vaknar där pâ morgonen istället för att bara "hjälpa" (hrm hrm
De tre senaste dagarna har jag haft maken hemma under kvällsruschen vilket gjort det mycket smidigt att lägga in ett grötmâl till Lillebror. Men nu är ju veckan igâng igen och jag stâr för det mesta själv sâ nu mâste jag se över kvällsplaneringen igen. Jag tror att jag har hittat ett vinnande koncept:
Kl 17.45 Startskott för kvällsruschen (en kvart tidigare än vanligt)
Fördelarna med att mata Lillebror innan badet är flera:
Jag gjorde mitt bästa för att inte visa min oro att bli biten av Lillebror nu i morse och han spelade med och gömde bort tanden helt och hâllet. Ouf! \:D/
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:18, redigerad totalt 1 gånger.