/Maja
Kura liten kille på 7 månader
Re: Kura liten kille på 7 månader
Ibland så händer det att min son är helt knäpptyst direkt när jag ramsar ut. =D> Då brukar jag fortsätta med bekräftelseramsan direkt efteråt som jag har förstått att man ska göra (hoppas det är rätt). Men så till min fråga. Om han efter detta sätter igång och pratar några minuter för sig själv, ska jag bekräfta igen då eller ska jag bara se det som att detta inte är någon fråga som behöver besvaras utan att det är hans egen sak, han som ligger och filosoferar med sig själv? Vet inte vad som räknas som att ha sista ordet i den här frågan.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Stämmer bra! :thumbsup:Ibland så händer det att min son är helt knäpptyst direkt när jag ramsar ut. Då brukar jag fortsätta med bekräftelseramsan direkt efteråt som jag har förstått att man ska göra (hoppas det är rätt).
Nej, ingen bekräftelse. Han får filosofera bäst han vill.Om han efter detta sätter igång och pratar några minuter för sig själv, ska jag bekräfta igen då eller ska jag bara se det som att detta inte är någon fråga som behöver besvaras utan att det är hans egen sak, han som ligger och filosoferar med sig själv?
Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Senaste dagarna har min son blivit alldeles hysterisk inför måltiderna och fortsätter ofta gråta en stund till trots att jag har redan har börjat mata honom (förmodligen tills värsta hungern är stillad). Han vaknar som vanligt fortfarande alldeles för tidigt också och verkar då vara så otroligt hungrig (ännu mer än tidigare). Så här hetsig har han inte varit tidigare sedan vi började kuren. Han har nyligen bara för några dagar sedan återfått aptiten efter en besvärlig förkylning som även bjöd på rejäla kräkningar så jag vet inte om det hänger ihop med detta och att han nu vill ta igen det han missat eller om han helt enkelt börjar behöva ännu mera mat. Han blir snart 9 månader och vägrar fortfarande äta mat med lite mer bitar i men han äter mycket av den mat som duger åt honom. Jag känner mig lite osäker på om jag verkligen skulle få i honom mer mat vid varje mål, det känns som att de sista tuggorna ändå går lite trögt. Och nu äter han ju ändå ganska ofta så jag vet inte riktigt hur jag ska få in mer mat. Så här äter han nu:
06.30 Välling 200 ml (ska prova att öka detta för han har blivit arg senaste dagarna för att det tagit slut, förut drack han oftast bara upp 100-150 ml
8.00 Gröt (ibland äter han bara upp kanske hälften och ibland hela portionen) + en liten burk fruktpuré
11.00 En stor burk köttpuré + en halv (ibland hela) stor burk fruktpuré
14.00 Gröt (äter i princip alltid upp hela portionen) + en liten burk fruktpuré
17.00 En stor burk köttpuré + en halv (ibland hela) stor burk fruktpuré
18.30 Välling 200 ml (förut drack han aldrig mer än halva, senaste dagarna har han svept hela flaskan)
Jag blandar också i extra fett i alla måltider för att det ska mätta lite extra men det verkar ju inte riktigt hjälpa.
Någon som vet om det är stor skillnad på mättnadskänslan på 8-månadersmaten jämfört med 6-månaders? Läser man på burken så verkar det ju inte skilja så mycket i kalorier i alla fall. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta striden med bitar i maten för han antingen kräks eller matvägrar helt och hållet.
/Maja
06.30 Välling 200 ml (ska prova att öka detta för han har blivit arg senaste dagarna för att det tagit slut, förut drack han oftast bara upp 100-150 ml
8.00 Gröt (ibland äter han bara upp kanske hälften och ibland hela portionen) + en liten burk fruktpuré
11.00 En stor burk köttpuré + en halv (ibland hela) stor burk fruktpuré
14.00 Gröt (äter i princip alltid upp hela portionen) + en liten burk fruktpuré
17.00 En stor burk köttpuré + en halv (ibland hela) stor burk fruktpuré
18.30 Välling 200 ml (förut drack han aldrig mer än halva, senaste dagarna har han svept hela flaskan)
Jag blandar också i extra fett i alla måltider för att det ska mätta lite extra men det verkar ju inte riktigt hjälpa.
Någon som vet om det är stor skillnad på mättnadskänslan på 8-månadersmaten jämfört med 6-månaders? Läser man på burken så verkar det ju inte skilja så mycket i kalorier i alla fall. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta striden med bitar i maten för han antingen kräks eller matvägrar helt och hållet.
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Fördelningen av målen ser bra ut. Håll dig till dem.
Ja, han är hungrig. Jag föreslår att du håller dig till helt SLÄT mat. Mixa alltihop! Gärna söta puréer som pumpa och blåbär tex. Orkar du inte göra själv funkar Ellas Kitchen pureér mkt bra samt att han kan hålla i paketet själv och slurpa i sig. Rada också upp plockmat. Alltifrån smörkuber, gräddklickar, en stor bit paprika, stor grukstav att gnugga lilla tandraden mot, ett halvt äpple som du skalat som han kan ta microtuggor av. Små smörgåsar (smörgåsrån tex) med leverpastej på. Etc etc.
Många barn gillar inte mat med bitar i. Min gjorde inte det tex. Så jag gav slät purée tills han blev 1 år och plockmat att gnaga på. På så vis lär de sig att ha olika texturer i munnen och kommer självmant att börja äta bitar. Fr det att han är 1 kan han absolut få samma mat som ni äter.
Det är viktigt att du möjliggör för honom att kunna äta själv. Då blir det helt klart trevligare!
En fullkornsskorpa kan han gott ha i näven mellan målen att smågnaga på, känna på samt lägga på bra ställen. I en sko tex.
Värme! /Luvisen
Ja, han är hungrig. Jag föreslår att du håller dig till helt SLÄT mat. Mixa alltihop! Gärna söta puréer som pumpa och blåbär tex. Orkar du inte göra själv funkar Ellas Kitchen pureér mkt bra samt att han kan hålla i paketet själv och slurpa i sig. Rada också upp plockmat. Alltifrån smörkuber, gräddklickar, en stor bit paprika, stor grukstav att gnugga lilla tandraden mot, ett halvt äpple som du skalat som han kan ta microtuggor av. Små smörgåsar (smörgåsrån tex) med leverpastej på. Etc etc.
Många barn gillar inte mat med bitar i. Min gjorde inte det tex. Så jag gav slät purée tills han blev 1 år och plockmat att gnaga på. På så vis lär de sig att ha olika texturer i munnen och kommer självmant att börja äta bitar. Fr det att han är 1 kan han absolut få samma mat som ni äter.
Det är viktigt att du möjliggör för honom att kunna äta själv. Då blir det helt klart trevligare!
En fullkornsskorpa kan han gott ha i näven mellan målen att smågnaga på, känna på samt lägga på bra ställen. I en sko tex.
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Min son är nu 9 månader och jag börjar misstänka att vi behöver gå ner till 2 lurar eftersom det är nästintill omöjligt att få honom att somna på eftermiddagsluren om man inte går med honom i vagnen. Dock så känns det som att han utan eftermiddagsluren börjar bli väldigt trött när det gått ytterligare en timme eller två men då är det ju för nära läggdags för att sova eftermiddagslur. Hur har ni andra gjort? Ger ni 5 min lur bara så att den lille orkar vara uppe så länge i sträck? Hur lång tid brukar det ta för dem att vänja sig vid detta? Blir ju jättejobbigt om han är så trött så att han inte orkar med att äta på kvällen sen.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Jag kom på ytterligare en sak som jag undrar om dagslurar. Jag har testat nu ett tag att ha den långa luren på förmiddagen för det känns som att han sover bäst då. Finns det någon nackdel med att ha det så nu om man går ner på två lurar? Hur fungerar det egentligen, man skulle ju kunna tro att han borde klara eftermiddagen bättre om han sover den långa luren mitt på dagen men det är kanske mer sammanlagd sömn under dagen som avgör?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Vad har du för schema nu?
Lång fm lur går bra. Det är många som förlänger en lur när de går ned till två och det brukar gå bra.
Men jag kan inte säga exakt hur det kan se ut eftersom jag inte vet hur schemat ser ut...
Värme!/Luvisen
Lång fm lur går bra. Det är många som förlänger en lur när de går ned till två och det brukar gå bra.
Men jag kan inte säga exakt hur det kan se ut eftersom jag inte vet hur schemat ser ut...
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Vi har ju fortfarande som problem att han vaknar som en klocka kl 6 oavsett vilken tid vi lägger honom. Så i helgen bestämde jag mig för att istället lägga honom tidigare, eftersom det ändå slår om till sommartid om en och en halv vecka. Hittills har det fungerat jättebra och han har för första gången sedan kurningen sovit hela natten (bortsett från att han gnällde till en gång men somnade om själv direkt så jag tror att han kanske bara drömde nåt). Så här ser mitt schema ut nu vilket ju då kommer skjutas en timme framåt snart förhoppningsvis.
06.00 God Morgon
06.10 Välling
07.30 Andra frukost
08.30 Sova 90 min
10.00 Äta
13.00 Äta
13.30 Sova 45 min
16.30 Äta
17.45 Välling
18.15 God Natt
Testade detta schema med 2 lurar första gången idag så det är väl lite svårt att utvärdera. Men jag är förvånad hur pigg han var på eftermiddagen. Han var piggare då än mellan de två lurarna. Men jag antar att det tar ett tag för honom att vänja sig vid att vara vaken längre perioder. Han var då tillräckligt pigg för att till och med testa nåt nytt på kvällen, han släppte helt plötsligt taget om sin favoritlåda och stod själv i flera sekunder medan han undersökte några muffinsformar.
06.00 God Morgon
06.10 Välling
07.30 Andra frukost
08.30 Sova 90 min
10.00 Äta
13.00 Äta
13.30 Sova 45 min
16.30 Äta
17.45 Välling
18.15 God Natt
Testade detta schema med 2 lurar första gången idag så det är väl lite svårt att utvärdera. Men jag är förvånad hur pigg han var på eftermiddagen. Han var piggare då än mellan de två lurarna. Men jag antar att det tar ett tag för honom att vänja sig vid att vara vaken längre perioder. Han var då tillräckligt pigg för att till och med testa nåt nytt på kvällen, han släppte helt plötsligt taget om sin favoritlåda och stod själv i flera sekunder medan han undersökte några muffinsformar.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Ja, men se där! Forts med ditt nya schema. Det ser bra ut! :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Nu vet jag inte riktigt om jag ska börja skriva mina frågor någon annanstans eftersom vi har börjat få ordning på nattsömnen. Han har nu sovit hela nätter i ungefär en vecka. Hur som helst så har jag två frågor.
Första frågan handlar om egenlek. Många skriver att de har det som en punkt på schemat. Jag kan knappt gå och hämta något i rummet bredvid utan att min son kommer krypandes efter mig. Oftast helt förtvivlad över att jag kunde gå ifrån honom överhuvudtaget. Vet inte alls hur jag ska göra. Det är väl förstås separationsångesten som spökar men även om jag är i samma rum så kommer han krypandes och börjar klättra på mig. Vill inte leka på egen hand. Det enda som han kan roa sig själv med är när han har saker att klättra mot, lådor, skåp, stolar och bord. Men då måste jag ju vara bredvid hela tiden så det känns ju knappast som egenlek. Vad gör era barn när de leker själv?
Andra frågan handlar om hur sjutton jag ska lyckas med att promenera ute med honom när han är vaken när han somnar hela tiden. Det som fungerar bäst är att låta honom somna i vagnen och sedan väcka honom efter 45 min och fortsätta promenera. Då brukar han inte somna igen. Men det känns som att jag inte riktigt har fått till schemat perfekt sedan jag ändrade om till två lurar. Jag har nu kört ett tag med att han äter före sin andra lur (för att kunna promenera under och efter luren) men då hinner han bli grymt trött och gnällig innan och äter därav sämre. Så nu är jag inne på att jag ska lägga mat och lurar så att det stämmer bra med hans tider, och så får jag gå ut efter att han har sovit och sedan ätit. Igår testade jag detta och var då ute och promenerade en halvtimme. Det gick hyfsat så länge jag gjorde grimaser och fånade mig men så fort jag inte gjorde det så såg jag att han blev tröttare och tröttare. Det spelade ingen roll att det bara var 30 min sedan han sov. Jag hade förstått det om det hade varit två timmar sedan han sov. Någon som har några idéer? Jag har leksaker i vagnen men så länge han har vantar på sig så ledsnar han snabbt på dessa.
Första frågan handlar om egenlek. Många skriver att de har det som en punkt på schemat. Jag kan knappt gå och hämta något i rummet bredvid utan att min son kommer krypandes efter mig. Oftast helt förtvivlad över att jag kunde gå ifrån honom överhuvudtaget. Vet inte alls hur jag ska göra. Det är väl förstås separationsångesten som spökar men även om jag är i samma rum så kommer han krypandes och börjar klättra på mig. Vill inte leka på egen hand. Det enda som han kan roa sig själv med är när han har saker att klättra mot, lådor, skåp, stolar och bord. Men då måste jag ju vara bredvid hela tiden så det känns ju knappast som egenlek. Vad gör era barn när de leker själv?
Andra frågan handlar om hur sjutton jag ska lyckas med att promenera ute med honom när han är vaken när han somnar hela tiden. Det som fungerar bäst är att låta honom somna i vagnen och sedan väcka honom efter 45 min och fortsätta promenera. Då brukar han inte somna igen. Men det känns som att jag inte riktigt har fått till schemat perfekt sedan jag ändrade om till två lurar. Jag har nu kört ett tag med att han äter före sin andra lur (för att kunna promenera under och efter luren) men då hinner han bli grymt trött och gnällig innan och äter därav sämre. Så nu är jag inne på att jag ska lägga mat och lurar så att det stämmer bra med hans tider, och så får jag gå ut efter att han har sovit och sedan ätit. Igår testade jag detta och var då ute och promenerade en halvtimme. Det gick hyfsat så länge jag gjorde grimaser och fånade mig men så fort jag inte gjorde det så såg jag att han blev tröttare och tröttare. Det spelade ingen roll att det bara var 30 min sedan han sov. Jag hade förstått det om det hade varit två timmar sedan han sov. Någon som har några idéer? Jag har leksaker i vagnen men så länge han har vantar på sig så ledsnar han snabbt på dessa.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Börja med att säga glatt hej då när du går iväg och sedan när du kommer tillbaka efter ngn minut så säger du Heeeej!Första frågan handlar om egenlek. Många skriver att de har det som en punkt på schemat. Jag kan knappt gå och hämta något i rummet bredvid utan att min son kommer krypandes efter mig. Oftast helt förtvivlad över att jag kunde gå ifrån honom överhuvudtaget. Vet inte alls hur jag ska göra. Det är väl förstås separationsångesten som spökar men även om jag är i samma rum så kommer han krypandes och börjar klättra på mig. Vill inte leka på egen hand. Det enda som han kan roa sig själv med är när han har saker att klättra mot, lådor, skåp, stolar och bord. Men då måste jag ju vara bredvid hela tiden så det känns ju knappast som egenlek. Vad gör era barn när de leker själv?
Det andra är att du kan läsa mer i detta forum:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=8
Det tredje är att möta honom på golvet. Vill han klättra upp på dig så sätt dig ned och vänta. Tills han går vidare. 8)
Och sist men inte minst: Införskaffa Barnaboken och läs! Så mkt bra ideér har den och fin fina förklaringar så man förstår mer!
Det här med att den lille mannen är så trött kanske kan vara en eftersläng av 8-mån ångesten. När min son i perioder har jobbigt med sig själv så är han jättetrött och sover minst 30 min extra på sin långlur eller får 45 min lur på efm.
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Så att han blir så trött i vagnen borde han alltså inte bli om han sover så mycket som han ska?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Well, om man har kurat ett tag så borde ju barnet ha blommat upp när de börjat ta igen sina marginaler. Om de då blir jättetrötta igen kan det vara läge att ge typ 30 min extra under låt säga ngn vecka eller två.
Har man inte kurat så länge då är det fortf sömnmarginaler som tas igen och då gäller det att bäst man kan hålla den lilla livet vaket tills det är dags för nästa lur så att det hela blir balanserat igen.
Förstår du hur jag menar eller blev det bara rörigt...?
Värme!/Luvisen
Har man inte kurat så länge då är det fortf sömnmarginaler som tas igen och då gäller det att bäst man kan hålla den lilla livet vaket tills det är dags för nästa lur så att det hela blir balanserat igen.
Förstår du hur jag menar eller blev det bara rörigt...?
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Det är ju bara den senaste veckan som han har sovit alla sina timmar. Tidigare har han ju sovit ungefär 30-60 minuter för lite varje natt. Borde jag fortsätta som det är ett tag till och se om det blir bättre? Kanske behöver han ta igen ytterligare sömn.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Ja, men då kan du forts att följa schemat ett tag till och se om han kommer ikapp.
Värme!/Luvisen
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie