Nu ska Melker få börja sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillmatte

Re: Nu ska Melker få börja sova

Inlägg av lillmatte »

Hallå där! Hur har det gått för er? Är ni friska från öroninflammationer och sånt elände?

Håller tummarna för att det har lossnat nu!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej lillmatte!

Tack som frågar :) Efter kaos och strul och förvirring på grund av öroninflammationerna är vi nu på spåret igen. Eller ja, vi tycker det, men jag vet inte om jag vågar skriva det här.... :?

Vi har ändrat schemat helt och Melker sover nu 2 ggr/dag. Det verkar passa honom fint, för nu funkar nätterna bra också. MEN han får en flaska välling kring 5-6 på morgonen och sover då vidare till närmare 7.30. En fantastiskt glad lilleman får vi ta upp på mornarna och det gör att det känns rätt som vi gör nu. Så ja... vad ska jag säga.

Ett annat "fel" vi gör är att han får sova så länge han vill andra luren. Vissa dagar är han tröttare och sover längre, men oftast blir det kring 2 h.

Jag vet att risken finns att jag får komma krypande tillbaka med svansen mellan benen, men det flyter på så bra just nu så jag ser inget behov att kura om. Vi bara njuter av hur vi har det just nu. Glada föräldrar och glatt barn.

Hur går det för er??

KRAM!! :heart:
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Varför leta fel där inga finns. Bara alla parter är nöjda så är allt väl tycker jag! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Åh, det låter verkligen jättehärligt! Så skönt att ni är glada allihop! :D

Blir nyfiken på hur ert schema ser ut nu. Vi funderar en massa här på om vi borde ändra våra dagslurar litegrann eftersom vår kille i princip varje morgon, utan undantag vaknar kl 6. Ofta somnar han om, men ibland inte. Ett alternativ vi har funderat över är om vi ska korta eller kanske baka ihop hans dagslurar. Vår kille är ju ungefär 2.5 vecka yngre än er om jag inte tänker helt tokigt, så jag har funderat lite på sovvarianter. Hur har ni tänkt? Om du vill skriva det här alltså ;)

Annars funkar det hyfsat. Mycket gnöl på dagslurar. Ja jisses... det lossnar säkert nån gång... Ibland blir man modfälld, och ibland känns det jättebra. Det viktigaste är väl ungefär det som ni också har, att ha en glad unge. Han skrattar nästan jämt (förutom när dumma, dumma mamma och pappa försöker tvinga honom att sova just när han har som roligast :wink: ) och det är gott för själen. Så vi njuter också, större delen av tiden :heart:

Kram!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Vår dag ser ut ungefär så här:

Kring 7: godmorgon!
9-9:45 tupplur
12:15-14.30 (ungefär) tupplur
19 Gonatt!

Det här schemat har vi nu följt en dryg vecka. Vi har också flyttat över Melker till spjälsäng och det gillade han tydligen.

Hoppas det löser sej för er! :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Så var det dax igen.... :oops: :oops: :oops: :)

Hej igen!

Öroninflammationerna och förkylningarna är över (för denna gång) och nu känns det som det är dax ta tag i sovandet igen. Som jag skrev här tidigare så har vi börjat ge flaska på natten, en ovana som vi förr eller senare måste sluta med. Jag tror knappast Melker självmant kommer göra det.

Nätterna är absolut inte katastrof, men ändå känns det som att det är dax. Jag vet ju hur mycket bättre de kan bli.

.... så nu kör vi!

Jag kommer börja om från början eftersom vi hunnit förstöra så mycket (på kort tid :oops: ) Jag skäms lite för det, men såg ingen annan lösning då.

Ikväll somnade Melker på 30 minuter med buff och ramsa. Detta upprepades x antal gånger tills jag gick ner för att hämta babymonitorn och Melker verkade tycka att pust, äntligen gick hon, för han tystnade. Bekräftelseramsa fick han.

Nu kör jag vidare så hela natten, visst? Ingriper vid minsta lilla pip, är noga med bekräftelseramsan.

Heja, heja till oss (och klanta inte till det den här gången morsan!!).
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Heja Heja! Ni klarar detta!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Det blev till ingenting.... en ordentlig öroninflammation - igen! Skräp, skräp.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:evil: Usch!

I Barnaboken har Anna skrivit om hur man kan lindra öronont...Kanske kan vara ngt.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"