Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av Clara Cecilia »

Det kommer gå topp!

Bra plan, bra jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

heja youni!

håller tummarna för nattkurningen! jag kommer hänga på inom kort!

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
younikawa

Inlägg av younikawa »

Älskade lilla Mia,

Vagnkurningen funkade bättre denna natt (nr 5). Tror att mer mat under dagen (dvs gröt även på morgonen) gjorde susen. Ingen vagning förrän vargtimmen 04. Somna om själv vägrade hon och runt 0530 gav jag således upp och vagnade till sömns, men ändå...idag är det ny dag och Tia är på strålande (!) humör. Ligger just nu och leker i babygymet där hon hittat nya roliga figurer.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Clara Cecilia

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: !

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Här går det frammåt i raska steg. Att backa gällande insomning var inte alls så dramatiskt som jag hae förväntat mig tack vare ramsa. Tia sover numer i spjälsäng om nätterna och vagn/spjälsäng under daglurarna beroende på väder och vind/dagens planer för mamma och pappa.

Grönsakspuréer är fortfarande inte superpoppis, men går ner. Flaskan är fortfarande ingen hit, men vi jobbar vidare varje dag.

Jag har dock ett stort frågetecken kring allt kring maten, känner mig jätteosäker. Hur mycket ska hon ha? Jag vågar liksom inte mata tills det verkligen är stopp tror jag. Är väl räd att lillan ska tycka att det blir något påtvingat. Finns det någon tråd för hur man "stegvis" introducerar olika typer av mat samt tips på recept?

kramar
**Youni**
Clara Cecilia

Hej Youni!
younikawa skrev: Jag har dock ett stort frågetecken kring allt kring maten, känner mig jätteosäker. Hur mycket ska hon ha? Jag vågar liksom inte mata tills det verkligen är stopp tror jag. Är väl räd att lillan ska tycka att det blir något påtvingat.
Du svarar dig själv så bra så bra :D =D> :heart:
Det är din egen oro som är ivägen. Lita på att tydliga Tia kommer säga ifrån. Erbjud, fråga sen igen och nån gång till. Sen går ni vidare med desserten och då kan man slänga in nån sked av själva huvudmålet till så det är helt säkert att man fått i sig tillräckligt med potatis. Ta med den fina attityd du har runt Tias sömn och andra rutiner in i matningen så kommer det gå som smort :heart: . Och kolla in i BB det Anna skriver om mat, matning och Attityd.
younikawa skrev: Finns det någon tråd för hur man "stegvis" introducerar olika typer av mat samt tips på recept?
Mitt eget bästa tips förutom allt fint här på forumet är Andra Mosboken av Johanna Westman. Den är fylld med underbara bebismat recept, tydligt markerade vid vilken ålder dom passar. En glad bok fylld av matglädje!

Men mest av allt så skickar jag dig - Attityd! Föräldrar i alla tider har matat sina barn med olika saker och väldigt ofta har det gått bra också :lol:

Stor kram
Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Supertack för tipset om boken, fick det även från rara lilla Mia, ska genast skaffa den.

Här hemma har vi nu helt plötsligt bakslag igen. Tia vill helt plötsligt inte äta. Och det blir bara värre och värre för varje dag...igår åt hon kl 14, sen fick jag inte i henne mer...inte ens en nattslurk. Osams blev vi dessutom, eftersom jag fick panik över att hon inte ville äta eller sova och bara skrek konstant.

Så självklart har jag fått nattamma igen och då äter hon också sämre nästa dag. Hur tar vi oss ur det här? Känns så deppigt, men måste väl hoppas att det reder sig självt med tiden. Får väl ge nattmål igen ett tag...

Jaja inget glädjefullt inlägg detta, men Tia är ju åtminstone frisk...tack!

Kramar
**Youni**
Clara Cecilia

Hej!

Hrm, vilket trist trassel!

hur ser era tider ut nu?

Hur sitter hon när hon äter?

Tar hon flaskan numer?

från frågvisa Clara :lol:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Ja visst är det trist, uschamig! Men det konstigaste ändå i allt under gårdagen, var att hon varken ville äta fast föda eller amma - och eftersom hon inte verkar ha ont eller vara sjuk så kan jag bara tänka mig övertrötthet.

Tiderna:
Har ju ändrats senaste veckan eftersom Tia plötsligt orkade med 2h vaken på morgonen...så då drog vi ner på lunchluren från 2h till 1,5h...schemat blev således:

sova natt: 19-07
07 -09: vaken, mat 07
09-09.45: sova 45 min
09.45-11.45: vaken, mat 10.30
11.45-13.15: sova 1,5h
13.15-15.15: vaken, mat 13.30
15.15-16.00: sova 45 min
16.00-19.00: vaken, mat 17.00
18.30 nattslurk

Här hemma har vi nu kommit överrens om att vi tror Tia helt enkelt blir för trött, hon vaknar ju ett par gånger under natten och bökar runt, så det blir inte 12h sömn om natten riktigt, sen verkar det som att 2h ordentlig sömn mitt på dagen är nödvändig för att hon ska orka med roliga vakenpass eftermiddag och kväll.

Hur sitter hon när hon äter?
Till en början testade vi bilbarnstolen, för den är hon lite svagt bakåtlutad i, men det var inte alls populärt, hon gillar att vara upprätt. Nu sitter Tia i barnstol som är lite uppmullad med filtar som stöd. Har också testat att ha henne i knät ibland, för vi funderade på om hon blev trött i ryggen.

Tar hon flaskan numer?
Hehehehe, näpp! Ingen flaska accepteras. Så jag övar tills hon blir 6 månader och fungerar det inte innan dess, kan vi ju vid 6 månader införa pipmuggar och piphuvuden till nappflaska.

Kram
**Youni**
Clara Cecilia

Hej!
younikawa skrev: Här hemma har vi nu kommit överrens om att vi tror Tia helt enkelt blir för trött, hon vaknar ju ett par gånger under natten och bökar runt, så det blir inte 12h sömn om natten riktigt, sen verkar det som att 2h ordentlig sömn mitt på dagen är nödvändig för att hon ska orka med roliga vakenpass eftermiddag och kväll.
Ni är kloka! :heart:

En dag eller två utan mat kan man vara så länge man producerar kissblöjor men inte längre än så. Bara håll koll.

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack kära Clara!

Det var väldigt bra information, man blir ju lätt så orolig att något är riktigt fel.

Kan nog konstatera att felet hos oss var att hjärtat blev övertrött så hon har nu under ett par dagar fått ta igen sig ordentligt med generösa och långa sovpass dagtid. Och idag har hon återigen börjat äta bättre - inte som innan, men mycket bättre.

Stor kram
**Youni**
Clara Cecilia

Bra!

Sova är viktigt. Som alla vi som hänger här vet :lol: :heart: !

Clara
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

I perioder av övertrötthet, eller om någon dag varit extra ansträngande så går det helt bra att lägga lilla barnet en halvtimme tidigare. Det påverkar bara sömnen positivt och de vaknar inte tidigare på morgonen för det, tvärtom kan det även vara lösningen på för tidiga uppvak på morgonkvisten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Slänger mig in här och tipsar om babysitter eller bumbo vid matning.

Vår lillkille, fem månader, orkar inte sitta i barnstolen vid matning som tar en stund. Han äter STORA portioner, men i barnstolen blir ryggen trött fort, och lillis olycklig. Vi flyttade tillbaka till babysittern och heja vad mycket bättre det gick. Hela han sprattlar och rör sig när vi matar + att han kan pilla fritt med händer och ngn leksak. Tyvärr har vi sålt vår Bumbo, den är annars oslagbar. Användes till allt möjligt, matning, sysslor i köket, sitta en stund på golvet efter en stund av mägläge...

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Supertack för fina tips! Vi har ingen babysitter eller liknande så nu har matningen blivit mer "effektiv", inte så utdragen, samt att vi ändrar lite sittposition till och från så att Tia inte blir för trött i ryggen.

Läggningen för natten har vi också börjat tidigarelägga lite till och från, samt börja vagna vid 06 när Tia vaknar (vill ju göra morgon 07). Fungerar ibland, ibland inte - men vi har det BRA!

Aptiten är på topp och snart ska vi introucera kött och fisk i kosten. Gud vad snabbt det går, jag hinner inte med. Lite vemodigt, men samtidigt alldeles, alldeles underbart.

Ha en riktigt fin helg alla ni fina människor, var hade vi varit utan er...

Kram
**Youni**
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"